Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Michael » Vr 05 Okt 2012, 19:53

De wagens op de foto zijn trouwens allebei bestemd voor Nijmegen.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Frank » Za 06 Okt 2012, 12:29

Overigens zijn een aantal haltenamen aangepast op breng.nl. Brabantse Poort -> Station Dukenburg zie ik echter nog niet gewijzigd :? . Bij de Nijmeegse stadslijnen 1 t/m 4 heb ik de wijzigingen inmiddels al doorgevoerd, de rest komt verderop dit weekend.

Het eindpunt van de lijnen 3 en 4 in Wijchen heeft een nieuwe naam gekregen. Ik heb de artikelnamen nog niet aangepast.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11129
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Meltrain » Za 06 Okt 2012, 16:05

Hmm, de 5419 is 'Breng' en de 5424 is 'Breng Direct'.
Ligt de grens daar ergens tussen of heeft men de bussen willekeurig lopen nummeren (waarbij de naam voorop uiteraard wel naar het goede interieur verwijst)? :P
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: Za 21 Apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Trolley0144 » Za 06 Okt 2012, 17:15

komen er van de week nog meer MAN aardgasbussen naar Arnhem weet iemand dat.

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor busentrein » Za 06 Okt 2012, 18:06

sorry, ze hebben mijn glazen bol gejat vannacht... ik weet het niet :roll: -o-

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 428
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor koekje » Zo 07 Okt 2012, 17:04

Meltrain schreef:Hmm, de 5419 is 'Breng' en de 5424 is 'Breng Direct'.
Ligt de grens daar ergens tussen of heeft men de bussen willekeurig lopen nummeren (waarbij de naam voorop uiteraard wel naar het goede interieur verwijst)? :P


Willekeurig lijkt mij niet, nogal lastig dan om de inzet te regelen. Ik gok erop dat dit de nummering wordt:

5300 - 5379 MAN CNG Cyaan/Blauw Breng
5380 - 5400 MAN CNG Cyaan/Blauw Brengdirect
5401 - 5422 MAN CNG Magenta/Roze Breng
5423 - 5443 MAN CNG Magenta/Roze Brengdirect


Trolley0144 schreef:komen er van de week nog meer MAN aardgasbussen naar Arnhem weet iemand dat.


Ja, ik zet ze voorlopig in mijn achtertuin. 8-)

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor huibf » Zo 07 Okt 2012, 20:15

Daar gaan we weer:

Afbeelding
Afbeelding

Ze zijn inmiddels al gewaarschuwd, de roze variant is GEEN bushalteaanduiding volgens L3, wat pas geleden is bijgewerkt/verduidelijkt nav het dabacle in Limburg

De borden uit SRE (ook geheel vlak) blijven mijn inziens toch het netst.
Laatst gewijzigd door huibf op Zo 07 Okt 2012, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Suus » Zo 07 Okt 2012, 20:20

Is dit een trend aan het worden, vreemdgekleurde bushalteborden?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Vinny » Zo 07 Okt 2012, 20:29

Die is al jaren aan de gang. Je ziet juist weer meer standaard geel volgens mij.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Fles » Zo 07 Okt 2012, 20:36

Bee schreef:Is dit een trend aan het worden, vreemdgekleurde bushalteborden?

Eigen identiteit, zelf wielen uitvinden, vierkant rolt OOK hip, etc :')

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor webguy » Zo 07 Okt 2012, 20:41

Wat is het verschil tussen de roze en blauwe behalve een ander lettertype?
Reisinformatie/nerd

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor BR628 » Zo 07 Okt 2012, 21:18

Roze voor haltes binnen de regio Nijmegen en blauw voor haltes binnen de regio Arnhem. Lettertype heeft ansich niets te maken met de twee varianten. Beide borden zijn slechts gemaakt als proefdruk voor diverse mogelijke lettertypes, puntgrootte, kleurgebruik, watpasteraantekstopeenregel enz.
Laatst gewijzigd door BR628 op Zo 07 Okt 2012, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Fles » Zo 07 Okt 2012, 21:20

BR628 schreef:Roze voor haltes binnen de regio Nijmegen en blauw voor haltes binnen de regio Arnhem.

Dan is die zone 6000 nog best een serieuze lap grond :mrgreen:

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor busentrein » Zo 07 Okt 2012, 21:21

wat ik inmiddels weer via via gehoord heb is dat alleen de de haltes met de blauwe bovenkant er komen, omdat deze wel worden gezien als bushaltes en de borden met roze bovenkant niet

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Fles » Zo 07 Okt 2012, 21:23

Tsja, zo heb ik via via gehoord dat er een kabelbaan door groningen gaat lopen en meer van die fratsen.

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor huibf » Zo 07 Okt 2012, 21:36

Er schijnt inderdaad toch e.e.a. te wijzigen. Toch slim dat men de fotos toont aan het publiek. Toch weer een flater voorkomen met dat roze.
Zonenummer gaat er ook af. De concessieoverschreidende lijnen komen er ook op.
Eigenlijk zou het hele busbord gestandariseerd moeten worden, waarbij het onderste vak vrij is voor de concessiehouder/verlener.
Het SRE bord zou dan in mijn ogen de beste optie zijn. Verbrede met 6 of 8 kolommen mag.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Suus » Zo 07 Okt 2012, 21:37

Je hebt vier kolommen, zes kolommen en de dubbeldekker met twee keer vier kolommen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor busentrein » Zo 07 Okt 2012, 22:51

Fles schreef:Tsja, zo heb ik via via gehoord dat er een kabelbaan door groningen gaat lopen en meer van die fratsen.


*Zucht*, moet ik overal weer naam en toenaam bij gooien? Gehoord van een de huisfotografen van Arnhem

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 08 Okt 2012, 03:09

Bij die blauwe variant mogen ze de volgende keer wel even lijnen en haltenamen nemen uit Arnhem. Schijnbaar weten ze bij Breng niet dat bijvoorbeeld Heyendaal niet in Arnhem ligt (zonenummer even buiten gelaten) ;). Maar op zich, waarom die blauwe borden wel en die roze niet? Wat is daar het eigenlijke probleem nou van? Ze voldoen aan alle eisen voor een bushalte bord (afgezien van de kleur(en))
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Geert » Ma 08 Okt 2012, 08:00

Die kleur is nou juist één van de problemen, in de wet is een bord voor de bushalte omschreven met een blauwe achtergrond en niet met een roze. Als je dus een roze bord ophangt is het geen officiële bushalte voor de wet en heeft de bus geen voorrang bij het verlaten van de halte.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor fogeltje » Ma 08 Okt 2012, 10:09

Geert schreef:Die kleur is nou juist één van de problemen, in de wet is een bord voor de bushalte omschreven met een blauwe achtergrond en niet met een roze. Als je dus een roze bord ophangt is het geen officiële bushalte voor de wet en heeft de bus geen voorrang bij het verlaten van de halte.

En dan mag de halte ook dicht geparkeerd worden volgens mij, ook al liggen er witte blokken die de lengte van de halte aangeven. Dat kwam toen in Limburg ook naar voren meen ik.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor fogeltje » Ma 08 Okt 2012, 11:01

Frank schreef:Overigens zijn een aantal haltenamen aangepast op breng.nl. Brabantse Poort -> Station Dukenburg zie ik echter nog niet gewijzigd :? . Bij de Nijmeegse stadslijnen 1 t/m 4 heb ik de wijzigingen inmiddels al doorgevoerd, de rest komt verderop dit weekend.

Het eindpunt van de lijnen 3 en 4 in Wijchen heeft een nieuwe naam gekregen. Ik heb de artikelnamen nog niet aangepast.

Vraag is ook of je dat moet doen. Mijns inziens niet. Eindpunt is verder niet verandert en Novio werkte altijd al met wijknamen voor bestemmingen en niet met haltenamen. Nu is "Randweg Noord" wel geen wijknaam, maar de halte ligt nog steeds daar. Ik zou zeggen, bespaar jezelf (en mij :P ) onnodig werk en laat de artikelnamen intact. Ik zie de moeite niet om dit aan te passen. Vanaf welke datum zou je anders de "nieuwe lijn" laten rijden? Want het is niet bekend op welke datum die haltes nu officieel gewijzigd zijn. Sterker nog, dat is ook het voordeel van wijknamen gebruiken, dan kun je artikelen gewoon blijven gebruiken ook al wordt de eindhalte hernoemt maar verder niet verplaatst, de lijn is dus niet aangepast. Volgens mij hebben we dat bij oude lijnen al eens vaker gehad (maar pin me daar niet op vast en vraag me ook niet om concrete voorbeelden). En in december gaat het toch op de schop.

Dus ik zou zeggen, laat de huidige artikelen voor wat ze zijn en we kijken bij de nieuwe lijn in december wel wat we daarmee doen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 08 Okt 2012, 13:05

fogeltje schreef:
Geert schreef:Die kleur is nou juist één van de problemen, in de wet is een bord voor de bushalte omschreven met een blauwe achtergrond en niet met een roze. Als je dus een roze bord ophangt is het geen officiële bushalte voor de wet en heeft de bus geen voorrang bij het verlaten van de halte.

En dan mag de halte ook dicht geparkeerd worden volgens mij, ook al liggen er witte blokken die de lengte van de halte aangeven. Dat kwam toen in Limburg ook naar voren meen ik.

Dan vraag ik me af of dat er überhaupt wel bekeuringen of zo worden uitgedeeld als er wel een wettig haltebord staat bij bepaalde haltes, maar daar toch geparkeerd wordt. Een aantal jaar geleden stond er op de oude halte Lieseindsestraat in Schijndel een vrachtwagen geparkeerd bij de bushalte. Voor de leken onder ons, dat is een halte langs de provinciale weg tussen Schijndel en 's-Hertogenbosch en de halte heeft een soort van vluchtstrook waar de bus kan staan om passagiers in en uit te laten stappen. De halte is in 2011 verplaatst in de richting van de kruising met de Boschweg, maar lag voorheen net iets buiten Schijndel ter hoogte (en voorbij) Garage Sterks. Ik stond toen 's morgens vroeg op de bus te wachten en de bus kon niet bij de halte komen, waardoor hij midden op de weg stil moest gaan staan.

Zo ken ik nog wel een voorbeeld. In Sint-Michielsgestel de halte Ruwenberg. Daar staan altijd auto's op de plek waar de bus eigenlijk moet staan. Maar ja, de ene stuk daar is parkeerplekken en op een bepaald punt wordt het bushalte. Er staat dan welliswaar niet aangegeven waar die halte begint, maar er staat wel een haltebord. Ik heb geen een keer meegemaakt dat de chauffeur zijn of haar bus op de correcte plek kon neerzetten daar. Er moest elke keer gestopt worden midden op de weg (net na de parkeerplaatsen of er net langs). Ik heb daar ook nog nooit een bekeuring of wegsleping van auto's gezien, maar wel vaak zat een politiewagen die er langs reed.

Wat ik wil zeggen is, heeft het wel nut om een officiële halte bord te plaatsen als de meeste mensen toch de regels omtremt bushaltes (en mogelijk ook tramhaltes) aan hun laars lappen? Er zullen naast mijn genoemde voorbeelden heus nog wel meer voorbeelden zijn, maar ik vind dat je gewoon bij alle bushaltes niet moet parkeren, ongeacht of je nu een roze haltebord of een blauwe hebt. Van mijn part kunnen ze bij de SRAN gewoon die roze borden plaatsen als toch veel mensen zich niet aan de verkeersregels houden en de politie(/stadsdienst/parkeerwacht/bonnetjesschrijvers) niet bekeurd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor fogeltje » Ma 08 Okt 2012, 14:03

Michael 1988 schreef:
fogeltje schreef:
Geert schreef:Die kleur is nou juist één van de problemen, in de wet is een bord voor de bushalte omschreven met een blauwe achtergrond en niet met een roze. Als je dus een roze bord ophangt is het geen officiële bushalte voor de wet en heeft de bus geen voorrang bij het verlaten van de halte.

En dan mag de halte ook dicht geparkeerd worden volgens mij, ook al liggen er witte blokken die de lengte van de halte aangeven. Dat kwam toen in Limburg ook naar voren meen ik.

Dan vraag ik me af of dat er überhaupt wel bekeuringen of zo worden uitgedeeld als er wel een wettig haltebord staat bij bepaalde haltes, maar daar toch geparkeerd wordt. Een aantal jaar geleden stond er op de oude halte Lieseindsestraat in Schijndel een vrachtwagen geparkeerd bij de bushalte. Voor de leken onder ons, dat is een halte langs de provinciale weg tussen Schijndel en 's-Hertogenbosch en de halte heeft een soort van vluchtstrook waar de bus kan staan om passagiers in en uit te laten stappen. De halte is in 2011 verplaatst in de richting van de kruising met de Boschweg, maar lag voorheen net iets buiten Schijndel ter hoogte (en voorbij) Garage Sterks. Ik stond toen 's morgens vroeg op de bus te wachten en de bus kon niet bij de halte komen, waardoor hij midden op de weg stil moest gaan staan.

Zo ken ik nog wel een voorbeeld. In Sint-Michielsgestel de halte Ruwenberg. Daar staan altijd auto's op de plek waar de bus eigenlijk moet staan. Maar ja, de ene stuk daar is parkeerplekken en op een bepaald punt wordt het bushalte. Er staat dan welliswaar niet aangegeven waar die halte begint, maar er staat wel een haltebord. Ik heb geen een keer meegemaakt dat de chauffeur zijn of haar bus op de correcte plek kon neerzetten daar. Er moest elke keer gestopt worden midden op de weg (net na de parkeerplaatsen of er net langs). Ik heb daar ook nog nooit een bekeuring of wegsleping van auto's gezien, maar wel vaak zat een politiewagen die er langs reed.

Wat ik wil zeggen is, heeft het wel nut om een officiële halte bord te plaatsen als de meeste mensen toch de regels omtremt bushaltes (en mogelijk ook tramhaltes) aan hun laars lappen? Er zullen naast mijn genoemde voorbeelden heus nog wel meer voorbeelden zijn, maar ik vind dat je gewoon bij alle bushaltes niet moet parkeren, ongeacht of je nu een roze haltebord of een blauwe hebt. Van mijn part kunnen ze bij de SRAN gewoon die roze borden plaatsen als toch veel mensen zich niet aan de verkeersregels houden en de politie(/stadsdienst/parkeerwacht/bonnetjesschrijvers) niet bekeurd.

Er worden wel meer zaken door de vingers gezien door de politie op de weg. Zo mogen graafmachines en dat soort meuk niet op de openbare weg rijden als ze geen kenteken hebben. Ze moeten dan vervoerd worden. En toch loop ik elke weer door die grafdingen vertraging op. Je had vanochtend de file van Grave over de rijksweg richting Reek moeten zien, alleen omdat er een tractor met 20 km/h reed op de weg.

En in Beek en Donk ken ik ook een notoir dichtgeparkeerde halte, maar daar wordt ook bijna geen gebruik van gemaakt (halte is ook niet verhoogd). Die halte heeft ook maar vier blokjes ofzo, maar zelfs die zijn geblokkeerd (maar als ze dat niet zijn dan zou er nog geen ruimte zijn voor een bus om erin te draaien en naast de stoeprand te stoppen...ik zou eigenlijk een keer in een rolstoel moeten gaan zitten, de 21 nemen en daar uitstappen, want het is wel "mijn halte" als ik met lijn 21 ga).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #8

Berichtdoor huibf » Ma 08 Okt 2012, 17:06

Die regels zijn er niet voor niets, anders gaat elke gemeente iets doen.
Dadelijk wordt het oranje valk van voorangsweg roze of groen omdat een abtenaar dat wil. Of alle blauwe borden geel...
Bloktegels zijn niet verplicht maat geven de lengte aan waarover bij L3 niet geparkeerd mag worden. Als er geen bloktegels liggen betreft het gehele vak.
In principe is er al veel vrijheid in het busbord (zie Limburg) maar het blauwe vlak met zwart busje op witte achtergrond moet erop.
Simpel....


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten