Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Geplaatst: do 23 mei 2013, 00:30
De scholengemeenschappen die ik me zo kan bedenken zijn het Lorentz waar de bus straks in de ochtendspits dus niet meer langs gaat... of het Olympus, waar de huidige ochtendspitsritten eindigen bij de Grote Koppel.
Vroeger werd er ook maar tweemaal per uur gereden tussen Arnhem en Heteren (eerder onder nummer 35, later onder nummer 6 en er werd ook een tijdje alternerend doorgereden naar Herveld of Wageningen). Alleen in de ochtendspits reden twee snelbusritten naar Arnhem. Lijn 6 reed vanaf CS via Willemsplein, Velperplein naar Kronenburg en vanaf daar een snelle route naar Driel en Heteren, dus niet een uitgebreide route via Arnhem Zuid. Daarmee heb je de meeste belangrijke punten wel zonder dat het al te veel ten koste gaat van snelheid. Maar ja, de huidige route van lijn 36 is ongetwijfeld sneller.
Het echte viermaal per uur rijden in de spits is er volgens mij ook nooit gekomen vanwege een overschot aan reizigers, maar meer omdat de route van lijn 6 langzamer gemaakt werd. De wijk Schuytgraaf had een buslijn nodig maar was toen nog niet sterk genoeg voor een eigen stadslijn. En dus werd lijn 6 er langs gestuurd wat voor extra rijtijd zorgde; ter compensatie werd lijn 76 ingevoerd voor de mensen die snel naar het station moesten.
Op een gegeven moment was Schuytgraaf wel voldoende ver volgebouwd voor een eigen buslijn en dus werden de rollen van lijnen 6 en 76 als vaste lijn en spitslijn omgedraaid. Daarmee werd even aan het feit voorbijgegaan dat mensen jaren en jaren een verbinding met Kronenburg hadden en die liever niet kwijtraakten, wat ik me wel kan voorstellen. Eenzelfde iets voor verbindingen met station Arnhem Zuid, de polikliniek en het Lorentz, hoewel die minder lang bestonden. Uit die onvrede kwam de situatie dat zowel lijn 6 als lijn 76 in het dal eenmaal per uur gingen rijden. Lijn 6 reed niet 's avonds, lijn 76 reed op zaterdag tweemaal per uur.
Dan de wijzigingen van afgelopen december. Ik denk dat ze een vooruitgang waren maar wel met een aantal aantekeningen. Lijn 6 werd gekoppeld aan lijn 14 bij winkelcentrum Kronenburg en werd de nieuwe lijn 53, die vanaf Wageningen zou komen. Dit was een creatieve oplossing om enig leven te blazen in het wat zielige buslijntje dat lijn 14 was. Het aantal verbindingen met CS in de spits is toen teruggegaan van vier naar twee (niet zo heel erg) en zijn alle rechtstreekse verbindingen met het Willemsplein en het Velperplein vervallen (voor mij als reiziger uit Elst is met name de halte Velperplein de enige serieuze reden dat ik de bus naar Arnhem nog neem, ook al ben ik met de trein tenminste even snel en kost het minder(!)). Nu gaat lijn 36 in het dal terug naar een uurdienst in het dal en op zaterdag... Even een paar gedachtes op een rijtje.
* Het verbreken van de halfuursdienst tussen Heteren en Arnhem CS in het dal en op zaterdag blijf ik kwalijk vinden. Voor december was er doordeweeks tenminste nog een scheve halfuursdienst. Op zaterdag een uurdienst vind ik te minimalistisch, is ook een erg groot contrast met de bediening doordeweeks in de spits.
* Ook het feit dat er geen (en straks amper een) verbinding is met het Velperplein en Willemsplein vind ik jammer. Daar valt wat makkelijker iets aan te doen, bijvoorbeeld door een lijnkoppeling (ik heb even gedacht aan lijn 62 of één van de twintiger lijnen). Het andere alternatief is te doen wat nu ook in de ochtendspits gaat gebeuren:
* Wat zijn de voor- en nadelen van het doortrekken van lijn 53 naar Arnhem CS, al dan niet via Elden? Eerst de nadelen: de verbinding tussen Kronenburg en Het Duifje vervalt. Hoe erg is dit?
* Toen de trolley in Huissen plannen nog levend waren heeft het Duifje op het punt gestaan de verbinding met het CS in de spits te verliezen (vanuit de wijk zelf, mensen zouden een eindje moeten lopen voor een frequente verbinding). Kronenburg klinkt dan toch een stukje minder erg. Met overstap blijft de verbinding er uiteraard wel maar dat is op zo'n klein stukje niet realistisch. Ik kan me niet heugen dat er meer dan drie of vier mensen in de oude lijn 14 hebben gezeten. En als ik dan toch aan ontbrekende rechtstreekse verbindingen met Kronenburg denk schiet me Huissen meteen te verbinden. Misschien iets voor kleine busjes? Ach, zal er wel nooit meer van komen, maar je kunt er ook de nieuwbouwwijk in Huissen mee bedienen waarvoor na het vervallen van de trolley geen alternatief meer gekomen is. Het kost wat maar dan heb je ook alle problemen in een keer opgelost.
* Als lijn 53 naar het CS gaat (en bussen in de regio hier die niet op het CS komen maar wel in de stad Arnhem of Nijmegen zelf zijn nog nooit een succes geweest; ze hebben iig nooit echt lang geleefd) kun je in het dal en op zaterdag wat mij betreft wel soort-van voldoen met een uurdienst op lijn 36. Lijn 53 hoeft, gok ik, in het dal denk ik maar eenmaal per uur te rijden. Het is daadwerkelijk ongelooflijk dat Driel doordeweeks in het dal wel tweemaal per uur een verbinding heeft met Wageningen, maar niet met het centrum van Arnhem! Van de ritten die dan vervallen in het dal kun je de bus op zaterdag eenmaal per uur laten rijden (en de route naar Arnhem CS zal wel meer tijd kosten dan naar Het Duifje maar dat is deels omdat er meer reizigers zijn). Misschien kun je de huidige avondritten ook laten vervallen en Heteren dan niet meer langs de rand bedienen. Ik heb het altijd een beetje raar gevonden dat lijn 53 wel 's avonds maar niet in het weekend rijdt - er zijn maar erg weinig lijnen met zo'n bediening. En niet voor niks.
* Wat zou de route van lijn 53 door Arnhem Zuid moeten zijn. Als hij naar Het Duifje gaat: de huidige. Vanuit Heteren en Driel heb je meer aan deze route. Je komt langs de polikliniek en langs het Lorentz en het is, als de stoplichten een beetje meewerken, ook een minuutje sneller oid. Als je naar het CS gaat is, wordt het een lastigere beslissing. Volgens mij is enige versterking van lijn 14 in Arnhem Zuid geen heel slecht idee. Ik heb de bus daar altijd redelijk vol gevonden. In Elden reed vroeger elk kwartier een bus, misschien is het niet heel gek dit weer te proberen. En het stuk Kronenburg - Velperplein - CS is gewoon altijd druk; lijn 14 is de enige bus die exact die route rijdt, andere buslijnen doen allemaal net iets anders. Dat is altijd meer geweest. Zou je lijn 53 in het dal ("slechts") elk uur laten rijden zijn de voordelen alweer iets minder omdat je dan geen kwartierdienst meer kunt maken, maar een mooie verbetering zou het nog altijd zijn. Lastig.
Kort samengevat: de dienstregeling die strak in juni ingaat vind ik verrassend ineffectief ogen voor de relatief grote hoeveelheid busuren die je er aan kwijt gaat zijn. Dat lijn 53 het kennelijk beter doet dan lijn 36 heeft me verrast dus misschien word ik wel weer verrast. Ik heb helaas geen telcijfers, maar kan me wel bedenken wat ik als reiziger zou willen (maar ook dat kan bij iedereen verschillen).
Vroeger werd er ook maar tweemaal per uur gereden tussen Arnhem en Heteren (eerder onder nummer 35, later onder nummer 6 en er werd ook een tijdje alternerend doorgereden naar Herveld of Wageningen). Alleen in de ochtendspits reden twee snelbusritten naar Arnhem. Lijn 6 reed vanaf CS via Willemsplein, Velperplein naar Kronenburg en vanaf daar een snelle route naar Driel en Heteren, dus niet een uitgebreide route via Arnhem Zuid. Daarmee heb je de meeste belangrijke punten wel zonder dat het al te veel ten koste gaat van snelheid. Maar ja, de huidige route van lijn 36 is ongetwijfeld sneller.
Het echte viermaal per uur rijden in de spits is er volgens mij ook nooit gekomen vanwege een overschot aan reizigers, maar meer omdat de route van lijn 6 langzamer gemaakt werd. De wijk Schuytgraaf had een buslijn nodig maar was toen nog niet sterk genoeg voor een eigen stadslijn. En dus werd lijn 6 er langs gestuurd wat voor extra rijtijd zorgde; ter compensatie werd lijn 76 ingevoerd voor de mensen die snel naar het station moesten.
Op een gegeven moment was Schuytgraaf wel voldoende ver volgebouwd voor een eigen buslijn en dus werden de rollen van lijnen 6 en 76 als vaste lijn en spitslijn omgedraaid. Daarmee werd even aan het feit voorbijgegaan dat mensen jaren en jaren een verbinding met Kronenburg hadden en die liever niet kwijtraakten, wat ik me wel kan voorstellen. Eenzelfde iets voor verbindingen met station Arnhem Zuid, de polikliniek en het Lorentz, hoewel die minder lang bestonden. Uit die onvrede kwam de situatie dat zowel lijn 6 als lijn 76 in het dal eenmaal per uur gingen rijden. Lijn 6 reed niet 's avonds, lijn 76 reed op zaterdag tweemaal per uur.
Dan de wijzigingen van afgelopen december. Ik denk dat ze een vooruitgang waren maar wel met een aantal aantekeningen. Lijn 6 werd gekoppeld aan lijn 14 bij winkelcentrum Kronenburg en werd de nieuwe lijn 53, die vanaf Wageningen zou komen. Dit was een creatieve oplossing om enig leven te blazen in het wat zielige buslijntje dat lijn 14 was. Het aantal verbindingen met CS in de spits is toen teruggegaan van vier naar twee (niet zo heel erg) en zijn alle rechtstreekse verbindingen met het Willemsplein en het Velperplein vervallen (voor mij als reiziger uit Elst is met name de halte Velperplein de enige serieuze reden dat ik de bus naar Arnhem nog neem, ook al ben ik met de trein tenminste even snel en kost het minder(!)). Nu gaat lijn 36 in het dal terug naar een uurdienst in het dal en op zaterdag... Even een paar gedachtes op een rijtje.
* Het verbreken van de halfuursdienst tussen Heteren en Arnhem CS in het dal en op zaterdag blijf ik kwalijk vinden. Voor december was er doordeweeks tenminste nog een scheve halfuursdienst. Op zaterdag een uurdienst vind ik te minimalistisch, is ook een erg groot contrast met de bediening doordeweeks in de spits.
* Ook het feit dat er geen (en straks amper een) verbinding is met het Velperplein en Willemsplein vind ik jammer. Daar valt wat makkelijker iets aan te doen, bijvoorbeeld door een lijnkoppeling (ik heb even gedacht aan lijn 62 of één van de twintiger lijnen). Het andere alternatief is te doen wat nu ook in de ochtendspits gaat gebeuren:
* Wat zijn de voor- en nadelen van het doortrekken van lijn 53 naar Arnhem CS, al dan niet via Elden? Eerst de nadelen: de verbinding tussen Kronenburg en Het Duifje vervalt. Hoe erg is dit?
* Toen de trolley in Huissen plannen nog levend waren heeft het Duifje op het punt gestaan de verbinding met het CS in de spits te verliezen (vanuit de wijk zelf, mensen zouden een eindje moeten lopen voor een frequente verbinding). Kronenburg klinkt dan toch een stukje minder erg. Met overstap blijft de verbinding er uiteraard wel maar dat is op zo'n klein stukje niet realistisch. Ik kan me niet heugen dat er meer dan drie of vier mensen in de oude lijn 14 hebben gezeten. En als ik dan toch aan ontbrekende rechtstreekse verbindingen met Kronenburg denk schiet me Huissen meteen te verbinden. Misschien iets voor kleine busjes? Ach, zal er wel nooit meer van komen, maar je kunt er ook de nieuwbouwwijk in Huissen mee bedienen waarvoor na het vervallen van de trolley geen alternatief meer gekomen is. Het kost wat maar dan heb je ook alle problemen in een keer opgelost.
* Als lijn 53 naar het CS gaat (en bussen in de regio hier die niet op het CS komen maar wel in de stad Arnhem of Nijmegen zelf zijn nog nooit een succes geweest; ze hebben iig nooit echt lang geleefd) kun je in het dal en op zaterdag wat mij betreft wel soort-van voldoen met een uurdienst op lijn 36. Lijn 53 hoeft, gok ik, in het dal denk ik maar eenmaal per uur te rijden. Het is daadwerkelijk ongelooflijk dat Driel doordeweeks in het dal wel tweemaal per uur een verbinding heeft met Wageningen, maar niet met het centrum van Arnhem! Van de ritten die dan vervallen in het dal kun je de bus op zaterdag eenmaal per uur laten rijden (en de route naar Arnhem CS zal wel meer tijd kosten dan naar Het Duifje maar dat is deels omdat er meer reizigers zijn). Misschien kun je de huidige avondritten ook laten vervallen en Heteren dan niet meer langs de rand bedienen. Ik heb het altijd een beetje raar gevonden dat lijn 53 wel 's avonds maar niet in het weekend rijdt - er zijn maar erg weinig lijnen met zo'n bediening. En niet voor niks.
* Wat zou de route van lijn 53 door Arnhem Zuid moeten zijn. Als hij naar Het Duifje gaat: de huidige. Vanuit Heteren en Driel heb je meer aan deze route. Je komt langs de polikliniek en langs het Lorentz en het is, als de stoplichten een beetje meewerken, ook een minuutje sneller oid. Als je naar het CS gaat is, wordt het een lastigere beslissing. Volgens mij is enige versterking van lijn 14 in Arnhem Zuid geen heel slecht idee. Ik heb de bus daar altijd redelijk vol gevonden. In Elden reed vroeger elk kwartier een bus, misschien is het niet heel gek dit weer te proberen. En het stuk Kronenburg - Velperplein - CS is gewoon altijd druk; lijn 14 is de enige bus die exact die route rijdt, andere buslijnen doen allemaal net iets anders. Dat is altijd meer geweest. Zou je lijn 53 in het dal ("slechts") elk uur laten rijden zijn de voordelen alweer iets minder omdat je dan geen kwartierdienst meer kunt maken, maar een mooie verbetering zou het nog altijd zijn. Lastig.
Kort samengevat: de dienstregeling die strak in juni ingaat vind ik verrassend ineffectief ogen voor de relatief grote hoeveelheid busuren die je er aan kwijt gaat zijn. Dat lijn 53 het kennelijk beter doet dan lijn 36 heeft me verrast dus misschien word ik wel weer verrast. Ik heb helaas geen telcijfers, maar kan me wel bedenken wat ik als reiziger zou willen (maar ook dat kan bij iedereen verschillen).