Pagina 129 van 274

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: di 24 sep 2013, 09:15
door fred1954
koekje schreef:Daarom. Huissen was ook al 'definitief'.
Huissen is een andere zaak. Daar wilde de gemeenteraad het niet, omdat een groot deel van de bevolking tegen al die "enge" palen en bovenleidingen was. In de Laar Oost zal men de komst van de nieuwe trolley juist toejuichen, neem ik aan.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: di 24 sep 2013, 12:12
door koekje
Ga daar maar niet van uit. ;-)

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: di 24 sep 2013, 16:48
door Frank
Inderdaad; in de Laar Oost is ook jaren en jaren onenigheid geweest over hoe de bussen moeten rijden.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 17:19
door Frank
En nu druppelt er dan ook het een en ander naar buiten over de nieuwe dienstregeling :? :

http://www.arnhem.nl/Actualiteiten/Pers ... oor_Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 21:49
door webguy
Lijn 1 en 3 om en om is nou niet bepaald beter - juist de knoop op het station 's avonds is ideaal en nog best druk. Zet dan andere bussen in ofzo (al lijkt me een diesel bus duurder dan trolley...)

Voor lijn 331 zijn ze ook bezig, het kruispunt voor de eindhalte is bijna af en ik zag afgelopen week een nieuw rookhok/pauzehok/glimmend grijs ding voorbij komen op een vrachtwagen.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: za 28 sep 2013, 10:37
door Frank
Het 's avonds knippen van de 1 en 3 in één richting ziet er niet echt als een verbetering uit. Het tweemaal per uur laten rijden van lijn 60 op zaterdag op een gedeelte van het traject is een verbetering, maar eigenlijk moet dit doordeweeks ook gaan gebeuren. Nou rijden er op zaterdag minder treinen, maar toch. Het 's avonds rijden van lijn 8 is wel mooi.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: za 28 sep 2013, 18:28
door fogeltje
Gaat het nu echt lijn 331 worden? Zullen ze in Weezenhof wel klagen, net gewend van lijn 2 in lijn 31, wordt het weer wat anders :p

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: za 28 sep 2013, 18:41
door Frank
Ja.

Zeer opmerkelijk trouwens dat ze de 32 niet in de 332 hebben vernummerd.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 00:05
door Meltrain
Wat gaan ze nu precies 's avonds doen met lijn 1 en 3? :?
Gaat lijn 1 vanaf Oosterbeek verder als lijn 1 naar 't Duifje en lijn 3 vanaf Burgers' Zoo verder als lijn 1 naar Velp?
Ik raakte niet helemaal wijs uit het artikel.

Krijgt lijn 31 nog een routewijziging ten opzichte van lijn 31 (zodat het nu wel HOV is)? En wordt die lijn dan ook gelijk verlengd naar Velp?

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 00:16
door Milco
Ik vind de keuze voor lijnnummers wat vreemd: 300 en 331. Ik zou voor 300 en 301 of voor 330 en 331 kiezen.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 10:36
door Frank
Meltrain schreef:Wat gaan ze nu precies 's avonds doen met lijn 1 en 3? :?
Gaat lijn 1 vanaf Oosterbeek verder als lijn 1 naar 't Duifje en lijn 3 vanaf Burgers' Zoo verder als lijn 1 naar Velp?
Ik raakte niet helemaal wijs uit het artikel.
Volgens mij wel. 's Avonds na 21:00 dan.
Meltrain schreef:Krijgt lijn 31 nog een routewijziging ten opzichte van lijn 31 (zodat het nu wel HOV is)? En wordt die lijn dan ook gelijk verlengd naar Velp?
Ik neem aan dat de route per ingang van de nieuwe dienstregeling verlengd wordt naar Velp. Dat had oorspronkelijk eerder dit jaar al moeten gebeuren. Ik denk niet dat de lijn verder nog een routewijziging krijgt. Volgens mij moesten alleen enkele maatregelen voor een betere doorstroming genomen worden voordat de 31 een HOV-lijn zou kunnen worden. Bij mijn weten is één van die maatregelen dat de halte van de 31 bij station Elst nu aan de doorgaande weg ligt. Waarschijnlijk moesten ook nog wat bushaltes aangepast worden aan de HOV-standaarden.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 11:11
door koekje
En de bende bij Station Lent ;-) Daar is nu ook een mooie busbaan gebouwd. Staan we daar ook niet meer in de file zodra die open is.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 11:15
door webguy
Oh, dat verklaart waarschijnlijk ook waarom aantal haltes in Arnhem zijn verbouwd - aan de Velperweg en bij Presikhaaf.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 21:18
door fogeltje
Volgens mij moet de doorstroming op de Graafseweg in Nijmegen ook optimaal zijn voordat het predicaat HOV gevoerd mag worden. Geen idee hoe ze dat doen. Die busbaan loopt nu eenmaal vanaf station Dukenburg tot aan de Neerbosscheweg en daarna sta je gewoon net zo ramvast als de rest van het verkeer. Dan kun je stoplichtbeinvloeding hebben, dat maakt dan weinig uit.

Wat betreft de nummers, dat kan me eerlijk gezegd een worst wezen. 331 en 332 had ik zelf logischer gevonden, maar 300 lijkt natuurlijk op de 300 sneldienst van Veolia. En wellicht is men inmiddels van gedachte veranderd en wil men de lijnnummers dus toch een beetje herkenbaar houden. Maar ik vind de logica sowieso niet altijd even logisch. Vooral lijn 9 en 12 blijf ik 'fout' vinden. Dat hadden gewoon streeklijnen moeten zijn. Maar goed. Zolang de bussen maar rijden en het duidelijk is welke waar naar toe gaat en zo lang ze lijnnummer 21 in Nijmegen maar niet herintroduceren ;)

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 21:46
door Srananbloke
In Arnhem-zuid zijn ook de nodige haltes omgebouwd naar HOV-standaard. Wel apart, hoe de halte op het Kroonsewal viaduct van ongebruikte halte is overgegaan naar een toekomstige HOV-halte met elk kwartier een bus en binnenkort DRIS.

Over die Lijn 1/3 wijziging, ik snap hem ook niet helemaal om eerlijk te zijn :oops:, maar zit hier nog een achterliggende gedachte achter? Te weinig reizigers of zo? En welke gevolgen heeft dit voor de huidige stadsbussenknoop op Arnhem CS?

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 23:15
door Freek
Stilstand voorkomen, bezuiniging dus.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: ma 30 sep 2013, 09:48
door Meltrain
fogeltje schreef: 331 en 332 had ik zelf logischer gevonden, maar 300 lijkt natuurlijk op de 300 sneldienst van Veolia.
Bedoel je [wiki]Lijn 300 's-Hertogenbosch Station NS - Tilburg Centraal Station[/wiki]? Ik zie de logica namelijk niet echt.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: ma 30 sep 2013, 18:32
door M57
fogeltje schreef:Volgens mij moet de doorstroming op de Graafseweg in Nijmegen ook optimaal zijn voordat het predicaat HOV gevoerd mag worden. Geen idee hoe ze dat doen. Die busbaan loopt nu eenmaal vanaf station Dukenburg tot aan de Neerbosscheweg en daarna sta je gewoon net zo ramvast als de rest van het verkeer. Dan kun je stoplichtbeinvloeding hebben, dat maakt dan weinig uit.
De busbaan loopt niet eens tot de Neerbosscheweg maar stopt al een kilometer eerder. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik met de auto al nooit vast sta op de Graafseweg, laat staan de bus.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: di 01 okt 2013, 16:53
door fogeltje
Meltrain schreef:
fogeltje schreef: 331 en 332 had ik zelf logischer gevonden, maar 300 lijkt natuurlijk op de 300 sneldienst van Veolia.
Bedoel je [wiki]Lijn 300 's-Hertogenbosch Station NS - Tilburg Centraal Station[/wiki]? Ik zie de logica namelijk niet echt.
Ik zeg ook niet dat ik het logisch vind, maar 300 is wel een hip nummer voor sneldiensten volgens mij, die bus dus en rijdt de Zuidtangent niet ook met dat nummer rond?

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 07:00
door fred1954
Het heet tegenwoordig R-Net (Randstadnet). De term Zuidtangent wordt niet meer gebruikt, maar de produkt-formule van R-Net is wel daarvan afgeleid. Maar je doelt wel op de juiste buslijn: Amsterdam Zuidoost - Amstelveen - Schiphol - Haarlem, lijn 300 van CXX in de concessie Amstelland-Meerlanden:
http://farm9.staticflickr.com/8005/7412 ... e78b_o.jpg

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 13:38
door Frank
Het advies over de nieuwe dienstregeling van het ROCOV staat inmiddels op hun site: www.rocovgelderland.nl .

Ik zal binnenkort een wijzigingspagina aanmaken op de wiki.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 17:24
door Frank
Hierbij mijn reactie op de wijzigingen die in het document van het ROCOV staan:

Lijn 2 Nijmegen Lindenholt West - Oosterhout Peperstraat en Lijn 13 Nijmegen Sint Maartenskliniek - Wijchen Randweg Noord: Lijn 2 rijdt voortaan van Lindenholt naar de Sint Maartenskliniek en lijn 13 van Oosterhout naar Wijchen. Dat doet wel een beetje denken aan de oude routes.
Lijn 8 Arnhem Holthuizen - Arnhem Presikhaaf: Zinvolle wijziging op deze bus 's avonds eenmaal per uur te laten rijden tussen Holthuizen en Alteveer, ook al is het met klein materieel. Een relatief groot aantal nieuwe bushaltes wordt dan ook 's avonds bediend waardoor minder mensen een behoorlijk eind moeten lopen om ook 's avonds met het OV te kunnen.
Lijn 10 Nijmegen Centraal Station - Nijmegen Heyendaal: Gaat op de momenten dat de bus in de vakantie rijdt voortaan zesmaal per uur rijden. Vond het viermaal per uur rijden ook altijd al een beetje weinig dus prima wijziging.
Lijn 25 Nijmegen Centraal Station - Groesbeek Zuidmolen: Oude lijn 15. Waarom deze lijn wederom vernummerd moet worden ontgaat me. Hij rijdt dan wel niet meer via de spoorkuil maar hij doet Heyendaal nog wel gewoon aan dus een nummer in de tien kan prima.
Lijn 60 Arnhem Centraal Station - Tolkamer Lobede: Dat deze buslijn op zaterdag tweemaal per uur gaat rijden tussen Arnhem en Zevenaar is natuurlijk mooi, maar het staat wel een beetje vreemd. Ik ken de buslijn niet zo goed maar volgens mij heeft de buslijn ook doordeweeks tussen de spitsen in wel behoefte aan een halfuurdienst in ieder geval tussen Arnhem en Duiven (dat geeft dan een mooie kwartierdienst). Enige reden die ik kan verzinnen om dit wel op zaterdag te doen en niet doordeweeks is dat de treinen van Breng op zaterdag niet rijden. In ieder geval wel een keertje een uitbreiding in de Liemers, da's ook alweer eventjes geleden. Men had het iets enthousiaster kunnen doen.
Lijn 74 Bemmel Papenstraat - Bemmel Klein Rome: elke drie of vier jaar wordt er verder aan deze spitslijn geknipt en dat wordt nu weer bevestigd door de buslijn in te krimpen tot het traject Huissen - Velp (of komt dat doordat de bussen nu vanaf een andere plaats komen?). Ze kunnen beter voorstellen de hele buslijn meteen op te heffen want dat gaat over twee jaar toch gebeuren.
Lijnen 80/82 Nijmegen Centraal Station - Millingen Grenskantoor: De ritten van lijn 80 rijden altijd en de ritten van lijn 82 alleen in vakantieperiodes. Op zich prima in het kader van de duidelijkheid, maar er zijn andere dingen die meer de aandacht van duidelijkheid verdienen (naast de opmerkingen bij lijn 331 zijn dat uiteraard ook de tarieven in het OV).
Lijn 300 Arnhem Centraal Station - Nijmegen Heyendaal: Deze lijn gaat verdichtingsritten rijden onder lijnnummer 301 via de Canisiussingel. Dit is me niet helemaal duidelijk. Zijn dat de ritten tussen Bemmel en Heyendaal die niet meer via het CS gaan? Dan kun je ze beter weer lijnnummer 325 geven. Of is het iets anders? Men weet in ieder geval niet wat men met deze buslijn aan moet.
Lijn 331 Velp Zuid / Arnhem IJsseloord 2 - Nijmegen Weezenhof: Vervanger van de 31. Drie haltes worden toegevoegd (waaronder kennelijk eentje bij het Citadel College); eentje gaat er weg. Ook gaat de buslijn achtmaal per uur rijden tussen het CS en de Weezenhof. Dat is een stuk logischer dan de huidige bediening. Dat zal vast ten koste gaan van de spitsritten van de lijnen 11 en 12 in Nijmegen, maar als het te Heyendaal te druk is moet daarvoor maar een andere oplossing bedacht worden. De uitbreiding naar Velp Zuid was verwacht en is een prima idee. Het schrappen of inkorten van enkele onrendabele ritten is ook prima, want de buslijn zit zeker rondom Elst vaak vrij leeg. Wel zou er iets aan de dienstregeling 's avonds gedaan moeten worden en eigenlijk geldt dat voor niet alleen deze buslijn. Laatste ritten van bussen vertrekken soms op verschillende tijden wat erg vervelend is. Dat moet niet nog erger worden.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 17:58
door fogeltje
Ik denk dat lijn 301 gewoon niet via centrum rijdt maar via de Canisiussingel de snellere route naar CS. Ik denk dat die wel via CS blijft rijden, want lijn 325 verloor op de Heyendaalseweg in de spitsuren altijd veel tijd. Soms reden die bussen ook gewoon via station Heyendaal (maar stopten er niet, vervelend als daar 50 man staan en een lege bus sjeest voorbij) en de Spoorkuil naar CS.

Volgens Twitter gaat de vier-minutendienst op lijn 10 langer doorrijden, namelijk tot minimaal 11:00. Dit omdat het tussen 10:00-10:45 ook altijd retedruk is en alle extra spitsbussen dan allang niet meer rijden.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 18:05
door fogeltje
Wat mij verder onduidelijk is, is de regel "ze rijden tot het Spinozagebouw". Blijven ze wel een rondje maken? Want dan is dat een hele onlogische halte. De bus kan daar niet bufferen als hij wat te vroeg is. Dat kan hij bij Huygensgebouw prima. Daar staan ze soms zelfs aan het begin van de busbaan te wachten.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Geplaatst: do 03 okt 2013, 09:16
door Freek
Ritten onder lijn 301 zijn de ritten tussen Bemmel en Heyendaal in de ochtendspits. Rijden de gewone route, alleen is de eindhalte Spinizagebouw ipv HAN. Halte UMC vervalt dus ook. Bussen gaan vanuit Spinozagebouw leeg door richting Wezenhof om daar de verdichtingsritten voor de keer per uur te kunnen rijden.