Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Wo 11 Jun 2014, 23:49

Kilometertarief is sowieso niet gelijk in het land. Het KAN is volgens mij nu zelfs redelijk goedkoop (iig goedkoper dan Brabant), wat natuurlijk geen vrijbrief is om het kilometertarief te gaan verhogen. Don't get me wrong, dat zie ik ook niet zitten.

Ik ben vooral benieuwd naar de onderliggende oorzaken waarom de opbrengsten tegenvallen. Minder reizigers dan gedacht? Breng Vrij misschien te goedkoop (want dat product zie ik als eerste op de schop gaan eerlijk gezegd)?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frans F » Do 12 Jun 2014, 07:51

fogeltje schreef:Ik ben vooral benieuwd naar de onderliggende oorzaken waarom de opbrengsten tegenvallen

Ik vermoed net als bij de Provincie Gelderland een erg hoog percentage reizigers tegen lage tarieven (scholieren etc.) en erg weinig vol betalende reizigers. Er wordt bijv. nogal wat geld besteed aan buslijnen die parallel lopen aan de trein (denk bijv. Arnhem-Zevenaar) en die trekken nu eenmaal vooral die reizigers voor wie de bus door reductietarieven goedkoper is dan de trein. Met een extra tariefsverhoging voor iedereen zal dat laatste alleen maar nog erger worden omdat de vol betalende reizigers dan nog meer de trein (of de auto) in vluchten. Overigens kampen veel regio's buiten de Randstad met dit euvel.

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor huibf » Do 12 Jun 2014, 12:58

Ik snap dat ook niet.De prijzen voor 18- en 65+ worden steeds goedkoper.
inkomstenderving van de studentenovkaart worden afgewenteld op de normale reiziger. Tekort op gratis ov idem dito.
in SAN zou het km tarief wel wat hoger mogen. Ook het brengvrij abonnement is erg goedkoop, daarintegen is het kortingsproduct veel te duur en onaantrekkelijk

ROSRE en SRE hebben dan ook uitdrukkeijk bezwaar gemaakt tegen het verhogen van de tarieven (meer dan de inflatie) om de tekorten van de s.ovkaart op te vangen, zoals ook te lezen valt in het schrijven van Rocov Gelderland..

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1387
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor BrengMe » Do 12 Jun 2014, 13:04

Hoe weet jij dat lijn 64 en 65 zo slecht lopen?
---

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Do 12 Jun 2014, 15:25

Het feit dat die in een uurdienst rijden en uitbesteed zijn aan een taxibedrijf zegt al iets. Ik heb er een keer ingezeten, maar dat was wel in daluren. Toen was de 64 deels benut, maar op de 65 had ik privevervoer. Nu is dat niet genoeg ervaring om er uitspraken over te doen, maar mijn impressie was wel die van een magere lijn.

@Huib: Breng Vrij is vrij aantrekkelijk zodra men uit de streek komt, binnen Nijmegen is het duur, daarvoor is het kortingsproduct juist aantrekkelijk. Maar in vergelijking met bijvoorbeeld het Brabo product is het inderdaad een vrij duur product. Echter is Brabant volgens mij juist een uitzondering met zijn hoge korting.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Freek » Do 12 Jun 2014, 15:45

Het meest verkochte zone abonnement binnen de stadsregio was die van 2 zones. De prijs van Breng vrij komt ongeveer overeen met de prijs van twee zones.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Do 12 Jun 2014, 16:55

Toch is het vanuit Dukenburg niet zo heel aantrekkelijk.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: Za 21 Apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Trolley0144 » Do 12 Jun 2014, 19:24

Ik hoorde vanmorgen van een chauffeur dat de berkhoftrolleys er aan het eind van dit jaar allemaal uit gaan en dat de resterende hess trolleys van de serie 5243-5273 dan allemaal afgeleverd zijn.
Staan de van hool trolleys nog steeds in Lelystad opgeslagen of zijn ze al verkocht.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Meltrain » Do 12 Jun 2014, 19:44

fogeltje schreef:@Huib: Breng Vrij is vrij aantrekkelijk zodra men uit de streek komt, binnen Nijmegen is het duur,

Binnen Arnhem niet?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 428
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor koekje » Do 12 Jun 2014, 20:24

Trolley0144 schreef:Ik hoorde vanmorgen van een chauffeur dat de berkhoftrolleys er aan het eind van dit jaar allemaal uit gaan en dat de resterende hess trolleys van de serie 5243-5273 dan allemaal afgeleverd zijn.
Staan de van hool trolleys nog steeds in Lelystad opgeslagen of zijn ze al verkocht.


Deze chauffeur kletst uit z'n nek.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Do 12 Jun 2014, 20:43

Meltrain schreef:
fogeltje schreef:@Huib: Breng Vrij is vrij aantrekkelijk zodra men uit de streek komt, binnen Nijmegen is het duur,

Binnen Arnhem niet?

Daar kan ik niet over oordelen omdat ik niet zo bekend ben. In Nijmegen ben ik vrij goed bekend met gemiddelde ritprijzen en Breng Vrij gebruik.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frans F » Do 12 Jun 2014, 20:44

Freek schreef:De prijs van Breng vrij komt ongeveer overeen met de prijs van twee zones.

Dan vraag je ook om zwaar verlies gevende streeklijnen. En volslagen naief natuurlijk om te denken dat je dat oplost door het kilometertarief extra te verhogen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Erno-BE » Do 12 Jun 2014, 20:55

BrengMe schreef:Hoe weet jij dat lijn 64 en 65 zo slecht lopen?

Uit observaties blijkt dat er maar enkele mensen per rit inzitten en soms rijdt de bus leeg rond. Aangezien ze geen kernen ontsluiten die anders verstoken bleven van OV kun je ze beter schrappen.

Verder moet de stadsregio goed kijken naar parallel lopende buslijnen met spoor. Daar valt nog veel winst mee te halen.

Gebruikersavatar
Srananbloke
Berichten: 418
Lid geworden op: Di 28 Sep 2010, 21:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Srananbloke » Vr 13 Jun 2014, 07:45

koekje schreef:
Trolley0144 schreef:Ik hoorde vanmorgen van een chauffeur dat de berkhoftrolleys er aan het eind van dit jaar allemaal uit gaan en dat de resterende hess trolleys van de serie 5243-5273 dan allemaal afgeleverd zijn.


Deze chauffeur kletst uit z'n nek.


Hoopte al op deze bevestiging :)

Ik kan het me ook niet voorstellen. Volgens mij was het de bedoeling dat slechts een deel van de Berkhofs er volgend jaar uitgaat.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Joetoep <> Sauntklaut
Elke werkdag Arnhem - Driebergen-Zeist v.v.

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 428
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor koekje » Vr 13 Jun 2014, 08:48

Inderdaad:

Afbeelding
Afbeelding

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fred1954 » Vr 13 Jun 2014, 13:32

koekje schreef:
Trolley0144 schreef:Ik hoorde vanmorgen van een chauffeur dat de berkhoftrolleys er aan het eind van dit jaar allemaal uit gaan en dat de resterende hess trolleys van de serie 5243-5273 dan allemaal afgeleverd zijn.
Staan de van hool trolleys nog steeds in Lelystad opgeslagen of zijn ze al verkocht.


Deze chauffeur kletst uit z'n nek.


Volgens mij is de Berkhof vervanging door Hess bussen uitgesmeerd over de jaren 2015-2016-2017

Edit: stond er al, keek weer met mijn neus. :oops:

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frank » Ma 16 Jun 2014, 16:14

Inmiddels staat in Arnhem in de buurt van de rotonde Brabantweg (eindpunt lijn 6)/Randweg een bord dat men bezig is met de aanleg van de bovenleiding van trolleybus 2 tussen mei en november of december. Heb op de Randweg nog geen nieuwe activiteiten gezien. Ben de wijk niet meer in geweest.

Gebruikersavatar
Srananbloke
Berichten: 418
Lid geworden op: Di 28 Sep 2010, 21:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Srananbloke » Ma 16 Jun 2014, 16:22

Er zijn alleen laatst wat gaten gegraven voor de trolleymasten op de Randweg. Maar ik denk dat het gros van de werkzaamheden in De Laar Oost nu wel gaan beginnen. Op de Lange Akkers zijn ze al aanwezig.

Ook in de St. Laurentiuslaan bevinden zich masten. Gezien de kleur van die masten en de aanwezigheid van stickers en hier en daar wat kleine tags, hoef ik niet te raden waar die masten van de oude Vredenburglijn tussen het N325 viaduct en de Groningensingel naar toe zijn gegaan. :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Joetoep <> Sauntklaut
Elke werkdag Arnhem - Driebergen-Zeist v.v.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Di 17 Jun 2014, 11:25

Dus Breng wil de ritprijs voor "normale" reizigers fors verhogen maar voert wel dit in:
"Met het abonnement Breng Vrij 65+ reist u een heel jaar lang in de daluren onbeperkt met alle Breng-bussen in Arnhem-Nijmegen. Voor slechts €100,00! "

:X Die mensen krijgen al 34% korting als ze de moeite nemen een persoonlijke OVC aan te schaffen (stapelt dan met dalurenkorting Oost Nederland?), die laat je vervolgens praktisch gratis reizen en knijpt de gewone reiziger maar verder uit.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor huibf » Di 17 Jun 2014, 11:37

ach ja sommige bedrijven willen niet begrijpen en willen gewoon niet veranderen. Denk dat dat een vorm van angst voor veranderingen is. Bedrijfscultuur... en in OV bedrijven zit dit volgensmij heel erg diep geworteld

MdJ
Berichten: 3803
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor MdJ » Di 17 Jun 2014, 11:45

fogeltje schreef:Dus Breng wil de ritprijs voor "normale" reizigers fors verhogen maar voert wel dit in:
"Met het abonnement Breng Vrij 65+ reist u een heel jaar lang in de daluren onbeperkt met alle Breng-bussen in Arnhem-Nijmegen. Voor slechts €100,00! "

:X Die mensen krijgen al 34% korting als ze de moeite nemen een persoonlijke OVC aan te schaffen (stapelt dan met dalurenkorting Oost Nederland?), die laat je vervolgens praktisch gratis reizen en knijpt de gewone reiziger maar verder uit.

Niet heel onlogisch, als je bedenkt dat dit abonnement er voor zorgt dat WMO'ers nu met de bus reizen ipv Regiotaxi. En laat die Regiotaxi nu ook onder de Stadsregio vallen. (Niet iedereen uiteraard, als maar een deel overstapt is dat al een kostenbesparing)
Bij twijfel: gebruik beton.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Dagren » Di 17 Jun 2014, 11:45

huibf schreef:
fogeltje schreef:Dus Breng wil de ritprijs voor "normale" reizigers fors verhogen maar voert wel dit in:
"Met het abonnement Breng Vrij 65+ reist u een heel jaar lang in de daluren onbeperkt met alle Breng-bussen in Arnhem-Nijmegen. Voor slechts €100,00! "

:X Die mensen krijgen al 34% korting als ze de moeite nemen een persoonlijke OVC aan te schaffen (stapelt dan met dalurenkorting Oost Nederland?), die laat je vervolgens praktisch gratis reizen en knijpt de gewone reiziger maar verder uit.


ach ja sommige bedrijven willen niet begrijpen en willen gewoon niet veranderen. Denk dat dat een vorm van angst voor veranderingen is. Bedrijfscultuur... en in OV bedrijven zit dit volgensmij heel erg diep geworteld


Wat dacht je van de overheden? ;)

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frans F » Di 17 Jun 2014, 12:18

Zowel Breng als KAN/SAN zijn volledig de weg kwijt. Overigens gunstig voor de trein, parallelle buslijnen naar plaatsen als Wijchen, Elst, Dieren, Westervoort en Zevenaar lopen zo meteen vanzelf leeg richting trein. Mag de bus de vrijwel niets betalende scholieren en bejaarden blijven vervoeren.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Meltrain » Di 17 Jun 2014, 12:57

Waarom betalen scholieren niets volgens jou? Ze krijgen inderdaad 34% korting op de basisprijs, maar dan betalen ze dus nog steeds 66% wél. Een maandabonnement bij Breng is voor scholieren ook maar €15,- goedkoper dan voor volwassenen.
Ik snap het probleem dus niet. :?

In Rotterdam en Capelle a/d IJssel mogen 65+'ers na 9:00 gratis reizen. Dat haalt ouderen behoorlijk uit hun isolement. Mijn opa en oma zijn er ook erg blij mee. *O*
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frans F » Di 17 Jun 2014, 13:36

Een maandabonnement van €60 per maand is lachwekkend als vergelijkt wat je dan per kilometer betaalt en dat vergelijkt met het normale kilometarief voor vol betalende reizigers. Veel vol betalende reizigers zijn het zat dat het OV inkomenspolitiek bedrijft.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten