Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3667
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor regenmaker » Do 16 Okt 2014, 22:19

Kwam er vandaag achter dat er sinds juni blijkbaar ook een lijn 107 rijdt van Wijchen naar Dukenburg. Vraag me af of die een beetje succesvol is.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Wolfje98
Berichten: 43
Lid geworden op: Do 26 Jun 2014, 18:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Wolfje98 » Vr 17 Okt 2014, 12:09

Zo te zien en te horen is deze lijn niet heel succesvol, weinig klandizie.
Lijn 107 is in het leven geroepen om het reizen met het openbaar vervoer in Bijsterhuizen te stimuleren.
Een mooi project, alleen is het jammer dat deze lijn niet eerder in de winter is geïntroduceerd als meer mensen met het Ov gaan ipv met de fiets bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Vr 17 Okt 2014, 12:15

In de zomervakantie reed hij vooral leeg. Nu hebben de meeste ritten wel een paar reizigers maar lijkt een klein busje voldoende. De hele verbinding die kant op is overigens geen succes want de 7 gaat ingekort worden tot Bijsterhuizen. In mijn ogen kan men lijn 7 beter inkorten tot Dukenburg en alleen de 107 laten rijden in de spits, eventueel 4× per uur.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Srananbloke
Berichten: 418
Lid geworden op: Di 28 Sep 2010, 21:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Srananbloke » Vr 17 Okt 2014, 21:54

Ik zag aan het begin van de avond een Nijmeegse gelede citaro bij de oprit Haps/Gennep de A73 richting Nijmegen oprijden. Iemand enig idee waarom? Komen ze concessietechnisch überhaupt weleens in die regio los van technisch/evenementenvervoer?
Last wish: I wish I had two more wishes.
Joetoep <> Sauntklaut
Elke werkdag Arnhem - Driebergen-Zeist v.v.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor SuperGhost » Za 18 Okt 2014, 02:08

Ja, lijn 83 (Nijmegen - Gennep - Venlo) wordt gereden door Veolia én Breng gezamenlijk.

De bus die je gezien hebt zal waarschijnlijk wel een LM-rit van Gennep terug naar Nijmegen zijn. In de spitsrichting rijden er namelijk 4 bussen per uur tussen Nijmegen en Gennep en die bussen van Breng zullen denk ik wel weer terug moeten naar Nijmegen.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3667
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor regenmaker » Za 18 Okt 2014, 09:56

Dat is wel vreemd. Want ze hebben lijn 107 gemaakt als aanvulling op lijn 7 en heb al eerder gehoord dat lijn 7 helemaal niet goed loopt. Maar toch wel extra ritten naar Wijchen, die nu dus ook bijna allemaal leeg zijn.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Za 18 Okt 2014, 10:20

De 107 is erbij gekomen in de hoop het stuk Dukenburg - Bijsterhuizen (industrieterrein bij Wijchen) aantrekkelijker te maken. De 7 loopt niet, alleen tussen Dukenburg en Bijsterhuizen zit er wel eens een verdwaalde reiziger in, door naar Wijchen vrijwel niemand. Met de 107 proberen ze de verbinding naar het industrieterrein een impuls te geven. Echt lekker loopt dit niet, maar de nieuwe kwartierdienst is ook pas een half jaar oud. Mensen moeten de tijd hebben de lijn te ontdekken en misschien dat het straks bij het winterweer wat drukker wordt.

Volgens mij betaalt het bedrijventerrein ook deels mee aan de 107.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor SuperGhost » Za 18 Okt 2014, 16:08

Sterker nog: de werknemers van Bijsterhuizen mogen tot 1 januari gratis reizen met de bus in het hele SAN-gebied.

Bron: De Gelderlander

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3667
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor regenmaker » Za 18 Okt 2014, 16:25

Gratis reizen en dan nog zitten er maar 4 mensen per rit in. Blijkbaar OV haters of zoiets.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Za 18 Okt 2014, 17:45

De mensen die er nu heengaan, gaan volgens mij grotendeels met de auto en als ze daar al eenmaal inzitten dan is het moeilijk ze eruit te krijgen. En op korte afstand wint de fiets het altijd van een bus, heb ik zelf gemerkt (zeker als je een overstap in Dukenburg hebt).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor SuperGhost » Za 18 Okt 2014, 22:46

Komt natuurlijk ook omdat veel werknemers (die verder dan fietsafstand wonen) met de auto dan eerst het industrieterrein voorbij moet rijden om vervolgens weer met de bus terug te reizen. Dat is natuurlijk ook niet echt attractief voor de bus dus.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1267
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frank » Vr 24 Okt 2014, 19:22

Inmiddels staat het grootste gedeelte van de wijzigingen in Arnhem online. Eigenlijk alles op de lijnen 53, 300, 331 en de zeventiger lijnen na. Van Nijmegen kan ik nog niks vinden. De wijzigingen:

* Lijn 2: Wordt doorgetrokken naar winkelcentrum Kronenburg, De Laar Oost en De Laar West. Rijdt op dit traject alleen van maandag tot en met zaterdag overdag tweemaal per uur.
* Lijn 4: Wordt ingekort tot station Arnhem Zuid. Rijdt doordeweeks tussen de spitsen nog maar tweemaal per uur.
* Lijn 5: Rijdt in vakantieperiodes nog maar tweemaal per uur tussen station Arnhem en Presikhaaf.
* Lijn 6: Rijdt in vakantieperiodes nog maar tweemaal per uur tussen station Arnhem en Elsweide.
* Lijn 11: Buslijn tussen winkelcentrum Kronenburg en Het Duifje overgenomen van lijn 53. Rijdt vanaf ca. half tien tot zes elke twintig(!) minuten.
* Lijn 34: Buslijn tussen Elst en Bemmel overgenomen van lijn 35. Rijdt een lusroute door Bemmel-Zuid en centrum. Officiële eindpunt komt bij de halte Dorpsstraat te liggen.
* Lijn 35: Wordt ingekort tot het traject Zetten-Elst; Elst-Bemmel onder lijnnummer 34. Gaat met grote(re) bussen rijden. Lijkt erop dat lijn 75 hierdoor niet meer nodig is dus die zal wel vervallen.
* Lijn 52: Rijdt alleen nog maar tussen station Arnhem en Wageningen. Zie topic Veluwe, maar vermoeden is dat tussen Wageningen en Ede onder lijnnummer 86 gereden gaat worden.
* Lijn 53: Wordt aannemelijk ingekort tot winkelcentrum Kronenburg.
* Lijn 60: Wordt op zondag ingekort het traject Arnhem - Duiven. In Zevenaar komt dan geen bus meer.
* Lijn 524: Wordt opgesplitst in de lijnen 524, 525, 526 of iets dergelijks

Echt veel gebruik gemaakt van de nieuwe trolleybovenleiding wordt er niet. Ook de bestaande bovenleiding wordt minder gebruikt (lijn 5, 6). Dat laatste zal wel een gevolg zijn van het feit lijn 331 momenteel ook in dezelfde richting rijdt. Lijn 60 inkorten tot Duiven betekent het eind van het busvervoer op zondag te Zevenaar. De kaalslag van het openbaar vervoer in die hoek gaat verder.

sirvinniei
Berichten: 1209
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor sirvinniei » Vr 24 Okt 2014, 21:58

hoe kan je de 524 splitsen, hij heeft al zo'n korte route

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1267
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frank » Vr 24 Okt 2014, 22:00

Tsja, zie de pagina van Breng. Ik ken de situatie in Dieren niet goed genoeg om dit uit te gaan leggen.

Gebruikersavatar
Srananbloke
Berichten: 418
Lid geworden op: Di 28 Sep 2010, 21:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Srananbloke » Vr 24 Okt 2014, 22:16

* Lijn 2: Wordt doorgetrokken naar winkelcentrum Kronenburg, De Laar Oost en De Laar West. Rijdt op dit traject alleen van maandag tot en met zaterdag overdag tweemaal per uur.
* Lijn 4: Wordt ingekort tot station Arnhem Zuid. Rijdt doordeweeks tussen de spitsen nog maar tweemaal per uur.


Dafuq? :') En voor zo'n schamele frequentie wordt er op dit moment dure bovenleiding aangelegd? Had dan lijn 4 ingekort tot Kronenburg/Rijkerswoerd of permanent teruggebracht naar een halfuursdienst als er toch ergens op moet worden bezuinigd.

* Lijn 11: Buslijn tussen winkelcentrum Kronenburg en Het Duifje overgenomen van lijn 53. Rijdt vanaf ca. half tien tot zes elke twintig(!) minuten.


Die snap ik ook niet helemaal. Een 20-minuten dienst voor slechts een handjevol mensen.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Joetoep <> Sauntklaut
Elke werkdag Arnhem - Driebergen-Zeist v.v.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1267
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frank » Vr 24 Okt 2014, 22:33

Dat er tussen station Arnhem en De Laar Oost maar tweemaal per uur gereden zou gaan worden was op zich wel te voorspellen; dat er 's avonds en in het weekend niet wordt gereden is wel een beetje opmerkelijk (en dat is zacht uitgedrukt). Vervoerskundig kan ik het misschien nog wel begrijpen: lijn 4 geeft alle wijken een verbinding met station Arnhem Zuid (die een paar jaar geleden zo bejubeld werd) en om 's avonds en op zondag twee buslijnen door De Laar Oost te laten rijden is een beetje overvloed, maar als je zulke dure infrastructuur gaat aanleggen waar lang niet iedereen een voorstander van is dan moet je toch wel met iets beters komen dat dit om mensen van het nut te overtuigen.

Wat betreft de 20-minutendienst op lijn 11: misschien omdat het kan en de bus anders toch maar stil staat.

Ik ben nog niet erg enthousiast over de wijzigingen hoewel ik de laatste jaren persoonlijk wel een klein beetje verwend ben misschien :P .

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Erno-BE » Vr 24 Okt 2014, 22:45

Zie liever dat lijn 60 in het weekend tussen Zevenaar en Tolkamer rijdt ipv Zevenaar/Duiven en Arnhem, dan heeft Rijnwaarden tenminste nog een bus. Westervoort, Duiven en Zevenaar hebben nog een trein.

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 346
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor busentrein » Vr 24 Okt 2014, 22:48

Als er niemand inzit kan ik best begrijpen dat Breng het opheft...

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Erno-BE » Vr 24 Okt 2014, 22:56

Ja ok, maar er bestaat ook zoiets als een sociale functie. Rij in ieder geval een buurt of belbus, dat is ten minste nog iets. Hert is nog best ver fietsen van Lobith/Tolkamer om pas in Zevenaar op het OV te stappen.

sirvinniei
Berichten: 1209
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor sirvinniei » Vr 24 Okt 2014, 23:17

Ah, nu zie ik het.
Dieren krijgt zowaar een 2 delig stadsnet :P

Als ik zevenaar zo op de kaart zie lijkt het me veel te groot om op zondag geen bus te krijgen.

Gebruikersavatar
Srananbloke
Berichten: 418
Lid geworden op: Di 28 Sep 2010, 21:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Srananbloke » Vr 24 Okt 2014, 23:20

Frank schreef:Dat er tussen station Arnhem en De Laar Oost maar tweemaal per uur gereden zou gaan worden was op zich wel te voorspellen; dat er 's avonds en in het weekend niet wordt gereden is wel een beetje opmerkelijk (en dat is zacht uitgedrukt). Vervoerskundig kan ik het misschien nog wel begrijpen: lijn 4 geeft alle wijken een verbinding met station Arnhem Zuid (die een paar jaar geleden zo bejubeld werd) en om 's avonds en op zondag twee buslijnen door De Laar Oost te laten rijden is een beetje overvloed, maar als je zulke dure infrastructuur gaat aanleggen waar lang niet iedereen een voorstander van is dan moet je toch wel met iets beters komen dat dit om mensen van het nut te overtuigen.


Ja daar doelde ik eigenlijk ook op :), dat er 's avonds en op zondag niet wordt gereden. Dat het bij een halfuursdienst zou blijven had ik wel verwacht, maar met de dure investeringen die nu zijn gedaan, lag in het de lijn der verwachting dat lijn 2 gewoon de hele dag zou gaan rijden. Beetje zonde dit. Dan had ik liever gezien dat er in lijn 4 wordt geknipt. :neg:
Last wish: I wish I had two more wishes.
Joetoep <> Sauntklaut
Elke werkdag Arnhem - Driebergen-Zeist v.v.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Meltrain » Vr 24 Okt 2014, 23:38

Tja, inderdaad enorm vreemd dat lijn 2 's avonds en op zondag niet over zijn nieuwe route rijdt. Ik denk dat een hogere frequentie (dus lijn 2 en 4 allebei een halfuursdienst) nog best tot een hogere vraag zou kunnen leiden, aangezien ze allebei een andere functie hebben.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

j-ason
Berichten: 48
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:24

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor j-ason » Vr 24 Okt 2014, 23:48

Inderdaad een vreemde oplossing om lijn 2 op die momenten niet te laten rijden en lijn 4 wel. Lijn 4 eruit gooien verbreekt weer de verbinding met Ahz en als je die verbinding wilt handhaven zal er geïnvesteerd moeten worden in extra infrastructuur. Zodat je lijn 2 -> 6 via Station Arnhem-Zuid mogelijk is, wat niet wenselijk is voor de bewoners uit de Laar-West.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1369
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor BrengMe » Za 25 Okt 2014, 08:52

Dat lijn 11 3x in het uur gaat rijden snap ik wel, mits de lijn met 8-persoonsbusjes gaat rijden. Wat lijn 53 nu vervoerd past echt niet 2x per uur in een 8 persoonsbusje.

Verder ben ik nu bezig met een kaartje van de buurtbus in Dieren. Als ik die af heb zal ik die met jullie delen.
---

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor SuperGhost » Za 25 Okt 2014, 09:49

busentrein schreef:Als er niemand inzit kan ik best begrijpen dat Breng het opheft...
Wat niet rijdt kan ook geen reizigers hebben. Lijn 60 rijdt namelijk nu al niet 's avonds en op zondag op Zevenaar - Tolkamer.

Wat mij betreft blijft inderdaad ook 's avonds en zondags 1x p/u een bus rijden op Zevenaar-Tolkamer (en het liefst door naar Spijk). Die bus kan dan eventueel met een 8-persoonsbusje gereden worden. Eindpunt in Zevenaar kan dan het ziekenhuis zijn.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten