Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor BrengMe » Za 25 Okt 2014, 10:09

Hier de kaart van de buurtbus Spankeren-Dieren.

Lijn 524 wordt geknipt in 3 lijnen:
* Lijn 524 tussen Station Dieren en Spankeren
* Lijn 525 tussen Station Dieren en Dieren-West
* Lijn 526 tussen Station Dieren en Dieren-Noord

Opvallend is dat Dieren-Zuid niet meer wordt aangedaan.
---

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor busentrein » Za 25 Okt 2014, 11:04

Erno-BE schreef:Ja ok, maar er bestaat ook zoiets als een sociale functie. Rij in ieder geval een buurt of belbus, dat is ten minste nog iets. Hert is nog best ver fietsen van Lobith/Tolkamer om pas in Zevenaar op het OV te stappen.


sociale functie bestaat niet meer in het OV, helaas maar waar

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Erno-BE » Za 25 Okt 2014, 11:10

BrengMe schreef:Hier de kaart van de buurtbus Spankeren-Dieren.

Lijn 524 wordt geknipt in 3 lijnen:
* Lijn 524 tussen Station Dieren en Spankeren
* Lijn 525 tussen Station Dieren en Dieren-West
* Lijn 526 tussen Station Dieren en Dieren-Noord

Opvallend is dat Dieren-Zuid niet meer wordt aangedaan.

Dit vind ik eerlijk gezegd best belachelijk. Dieren heeft 15.000 inwoners en 4 treinen per uur. Daarnaast lijn 43 die de noordzijde van het dorp bedient en als aanvulling lijn 26 die de zuidzijde bedient. Die buurtbus is wat mij betreft volstrekt onnodig. Mensen kunnen ook fietsen/lopen naar een bushalte/treinstation en mensen die slecht ter been zijn moet de Regiotaxi de uitkomst bieden.

Investeer het geld dan liever in het bereikbaar houden van kernen die ver van reguliere bushaltes/treinstations liggen en dan ook op alle dagen van de week een bediening geven. Al dan niet met een buurt of belbus.

sirvinniei
Berichten: 1233
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor sirvinniei » Za 25 Okt 2014, 11:59

524 snap ik nog wel, spankeren ligt wat meer afgelegen.
Maar de andere 2 buurtbuslijnen zijn totaal onnodig. Geen van de haltes die die 2 bussen aandoen liggen verder dan 1 km (10 minuutjes lopen) van een halte van 43.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Erno-BE » Za 25 Okt 2014, 12:14

busentrein schreef:
Erno-BE schreef:Ja ok, maar er bestaat ook zoiets als een sociale functie. Rij in ieder geval een buurt of belbus, dat is ten minste nog iets. Hert is nog best ver fietsen van Lobith/Tolkamer om pas in Zevenaar op het OV te stappen.


sociale functie bestaat niet meer in het OV, helaas maar waar

Als het OV wat efficienter wordt ingericht (minder parallelisatie, meer hub-en-spokes constructies voor bijv. Dieren (Doesburg, Eerbeek), Westervoort (Lathum, Giesbeek, Doesburg-Beinum), Molenhoek (Gennep, Afferden, Nieuw-Bergen, Well ev) en Nm Dukenburg (Grave, Velp, Zeeland, Uden) scheelt dat behoorlijk wat busomlopen en het budget wat daarmee vrijkomt kan worden besteed aan het bereikbaar houden van kleinere kernen, ook in het weekend.

Het nadeel is dat reizigers het laatste stukje per trein moeten afleggen. In Nederland vrij nieuw principe, in het buitenland zie je dat bij de grote steden ook.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor BrengMe » Za 25 Okt 2014, 12:30

Wat bedoel je met hub-en-spokes?
---

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Suus » Za 25 Okt 2014, 12:45

Je jaagt alleen maar reizigers weg die van Grave naar de Nijmeegse binnenstad willen door ze te laten overstappen op station Dukenburg. Visgraatsysteem ok, maar parallelle verbindingen op kleine afstanden is niet het probleem.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Erno-BE » Za 25 Okt 2014, 13:15

In de spits kan het lastig zijn vanwege de overvolle treinen (dan is doorrijden wel handig), maar in de daluren is dit wel een efficiente manier om kosten te besparen. Bij bijvoorbeeld lijn 99 kan er van 4 naar 3 omlopen gegaan worden. Verder vind ik Dukenburg-Nijmegen nog een behoorlijk eind, dus niet echt een kleine afstand. Ik begrijp dat het niet geheel klantvriendelijk is maar het is wel een manier om voor een lagere prijs de dorpen bereikbaar te houden.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frans F » Za 25 Okt 2014, 14:24

Erno-BE schreef:Investeer het geld dan liever in het bereikbaar houden van kernen die ver van reguliere bushaltes/treinstations liggen en dan ook op alle dagen van de week een bediening geven. Al dan niet met een buurt of belbus.

Belbussen zijn niet zo heel veel goedkoper dan een gewone bus, het verhaal van de personeelskosten. Buurtbussen 's avonds en in het weekend lukt niet, je vindt geen vrijwilligers op die uren.

Het blijft de vraag of het reëel is dat de overheid €20 (of meer) subsidie per reiziger bijbetaalt want dat is het bedrag waar je in de avond/weekend over praat in dit soort plattelandssituaties. Persoonlijk vind ik wel dat er ergens een grens getrokken moet worden, de overheid heeft ook andere prioriteiten.

Erno-BE schreef:Bij bijvoorbeeld lijn 99 kan er van 4 naar 3 omlopen gegaan worden.

Schrappen in de best bezette lijnen levert weinig op omdat daar de inkomstenderving bij schrappen ook erg hoog is. En het weinige geld dat je per saldo uitspaart ga je dan ook nog besteden aan het trekken aan een dood plattelandspaard.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor SuperGhost » Za 25 Okt 2014, 18:27

Klopt, maar er zijn ook drukke lijnen die soms best met minder bussen af kunnen.

Voorbeelden:
- lijn 6 in Nijmegen (6x p/u) zou prima 4x per uur kunnen rijden als er met gelede bussen gereden zou worden. Zou ook beter zijn i.v.m. de verknoping op het CS (op lijn 10 na is lijn 6 de enige die vaker dan 4x p/u rijdt).
- lijn 10 in Nijmegen (12x p/u) kan buiten de spitsmomenten makkelijk met minder bussen af en de ritten in de avond zijn nergens voor nodig, aangezien er met lijn 13, 14 en 15 (die altijd rijden) nog 4 bussen per uur rijden en dat is 's avonds genoeg.

en zo zullen er vast nog wel meer voorbeelden zijn.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3697
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor regenmaker » Za 25 Okt 2014, 18:30

Hoeveel geleed materieel heeft breng nou precies (de trolleys niet meegerekend).
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frans F » Za 25 Okt 2014, 18:31

Een frequentieverlaging van bijv, 6 naar 4 bussen per uur kost je gewoon een hoop reizigers. Gezien de toch al lage frequenties in het Nederlandse stadsvervoer en de grote concurrentie van de fiets moet je terughoudend zijn met de inzet van gelede bussen.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor SuperGhost » Za 25 Okt 2014, 18:39

regenmaker schreef:Hoeveel geleed materieel heeft breng nou precies (de trolleys niet meegerekend).
Volgens mij alleen de bussen bedoeld voor lijn 10, maar als ze van tevoren weten dat ze lijn 6 ook 4x p/u mogen laten rijden met geleed materieel, kun je dan natuurlijk ook bestellen.

Frans F schreef:Een frequentieverlaging van bijv, 6 naar 4 bussen per uur kost je gewoon een hoop reizigers. Gezien de toch al lage frequenties in het Nederlandse stadsvervoer en de grote concurrentie van de fiets moet je terughoudend zijn met de inzet van gelede bussen.
Dat ligt er net aan. Op een groot deel van de route van lijn 6 (van grofweg Weezenhof-Plein 1944) rijden nog andere buslijnen, waardoor de frequentie dan nauwelijks af zou nemen.

Tel daarbij op dat voor iedereen die met de trein moet de frequentie nu eigenlijk al slechts 4x p/u is, alleen met 2x een goede overstap en 2x een minder goede. Dan gaan de reizigers er met 4x een goede er juist eerder op vooruit als achteruit. Het verschil in frequentie tussen 4x p/u en 6x per uur is niet zo heel groot.

MichaelV
Berichten: 21
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 14:37

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor MichaelV » Za 25 Okt 2014, 19:30

Gelukkig heeft onze supergeest meer verstand van het maken van fantasierijke plannetjes die nooit bewaarheid zullen worden, dan van de realiteit. Leuk om dat andermaal bewezen te zien, ondanks steun van mede-lichten als Erno-BE......

Natuurlijk kun je lijn 6 met gelede bussen rijden en de frequentie verlagen. Dat kun je met alle lijnen doen, maar de lol van aantrekkelijk vervoer is juist een hoge frequentie. Zoals ook Frans F zeer terecht opmerkt.

Breng heeft overigens slechts zes gelede (non-trolley) bussen, alle rijdend in Nijmegen: 's ochtends vijf op lijn 10 en één op een reguliere spitsomloop; 's middags vier op lijn 10 en twee op spitsomlopen.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3697
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor regenmaker » Za 25 Okt 2014, 19:54

SuperGhost schreef:Volgens mij alleen de bussen bedoeld voor lijn 10, maar als ze van tevoren weten dat ze lijn 6 ook 4x p/u mogen laten rijden met geleed materieel, kun je dan natuurlijk ook bestellen.


Zie ook wel is geleed materieel op lijn 12 van/naar Druten rijden.

Op lijn 12 mag ook de frequentie in de spits verhoogd worden, die zit in de spits overvol. Zelfde geldt voor lijn 43 tussen Apeldoorn en Dieren.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Erno-BE » Za 25 Okt 2014, 20:07

Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Investeer het geld dan liever in het bereikbaar houden van kernen die ver van reguliere bushaltes/treinstations liggen en dan ook op alle dagen van de week een bediening geven. Al dan niet met een buurt of belbus.

Belbussen zijn niet zo heel veel goedkoper dan een gewone bus, het verhaal van de personeelskosten. Buurtbussen 's avonds en in het weekend lukt niet, je vindt geen vrijwilligers op die uren.

Het blijft de vraag of het reëel is dat de overheid €20 (of meer) subsidie per reiziger bijbetaalt want dat is het bedrag waar je in de avond/weekend over praat in dit soort plattelandssituaties. Persoonlijk vind ik wel dat er ergens een grens getrokken moet worden, de overheid heeft ook andere prioriteiten.

Erno-BE schreef:Bij bijvoorbeeld lijn 99 kan er van 4 naar 3 omlopen gegaan worden.

Schrappen in de best bezette lijnen levert weinig op omdat daar de inkomstenderving bij schrappen ook erg hoog is. En het weinige geld dat je per saldo uitspaart ga je dan ook nog besteden aan het trekken aan een dood plattelandspaard.

Mijn vraag is of de drukkere lijnen ook in het weekend kostendekkend zijn of dat de kosten-batenanalyse uitwijst dat het loont om deze buslijnen op sommige momenten te amputeren.

Ik wil wel een punt maken dat sommige kernen die een aantal kilometers van de eerste bushalte/treinstation ook op zondag bedient moeten worden, al dan niet met een buurt of belbus of opstapper-formule of iets dergelijk. Beter 1x/2 uur iets met reserveringsverplichting dan niets. Leuk als je uit zo'n kern een dagje naar Amsterdam wilt. Moet je eerst met de fiets of auto naar een andere bushalte/treinstation een paar kilometer verderop. Het maatschappelijk belang wordt dan volledig voorbijgegaan aan bedrijfseconomisch belang gesteund door de neoliberale politiek van de VVD onder het motto participatiesamenleving.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3697
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor regenmaker » Za 25 Okt 2014, 20:18

Erno-BE schreef: Beter 1x/2 uur iets met reserveringsverplichting dan niets.

Sowieso wordt de frequentie van 1x/2 uur te weinig gebruikt. Die worden vooral gebruikt in Zeeland, Groningen en Drenthe.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Erno-BE » Za 25 Okt 2014, 20:21

regenmaker schreef:
SuperGhost schreef:Volgens mij alleen de bussen bedoeld voor lijn 10, maar als ze van tevoren weten dat ze lijn 6 ook 4x p/u mogen laten rijden met geleed materieel, kun je dan natuurlijk ook bestellen.


Zie ook wel is geleed materieel op lijn 12 van/naar Druten rijden.

Op lijn 12 mag ook de frequentie in de spits verhoogd worden, die zit in de spits overvol. Zelfde geldt voor lijn 43 tussen Apeldoorn en Dieren.

Lijn 43 tussen Apeldoorn en Dieren is de verantwoordelijkheid van Syntus. Breng kan daar niet zomaar geledes inzetten.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3697
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor regenmaker » Za 25 Okt 2014, 20:28

Erno-BE schreef:Lijn 43 tussen Apeldoorn en Dieren is de verantwoordelijkheid van Syntus. Breng kan daar niet zomaar geledes inzetten.


Breng en Syntus zijn toch samen verantwoordelijk voor de hele lijn, aangezien ze beiden evenveel ritten rijden. Breng rijdt zelfs een rit vanuit Apeldoorn met als eindbestemming Dieren.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Meltrain » Zo 26 Okt 2014, 10:23

Ook de dienstregeling van lijn 53 staat inmiddels online.
Er komt een hele vroege retourrit tussen Wageningen en Heteren.

Wel gek dat bij de splitsing van lijn 35 in 34 en 35 niet juist het gedeelte tussen Elst en Bemmel lijn 35 wordt, want dat was historisch verantwoord geweest.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Wolfje98
Berichten: 43
Lid geworden op: Do 26 Jun 2014, 18:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Wolfje98 » Zo 26 Okt 2014, 10:44

regenmaker schreef:Hoeveel geleed materieel heeft breng nou precies (de trolleys niet meegerekend).

Breng heeft 6 Aardgasbussen in Nijmegen (9275-9280).

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frank » Zo 26 Okt 2014, 11:01

Meltrain schreef:Wel gek dat bij de splitsing van lijn 35 in 34 en 35 niet juist het gedeelte tussen Elst en Bemmel lijn 35 wordt, want dat was historisch verantwoord geweest.
Historisch verantwoord klinkt als heel wat, maar echt heel lang bestaat die lijn nog niet :P .

Meltrain schreef:Ook de dienstregeling van lijn 53 staat inmiddels online.
Er komt een hele vroege retourrit tussen Wageningen en Heteren.

Er zijn nog wel meer wijzigingen. De bus wordt de hele dag door ingekort tot winkelcentrum Kronenburg, ook de ochtendritten die naar station Arnhem reden. Daar komt lijn 2 natuurlijk straks ook te rijden. Bovendien rijden alle ritten naar winkelcentrum Kronenburg, nu begonnen en eindigden een aantal ritten nog op station Arnhem Zuid. Er wordt een halfuursdienst gereden tot circa half negen 's avonds; daarna rijden er helemaal geen bussen meer. In Arnhem wordt voortaan via het Croydonplein gereden; momenteel stopt alleen lijn 14 daar.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3697
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor regenmaker » Zo 26 Okt 2014, 11:11

Maar eigenlijk vervangt lijn 11 toch de route tussen Kronenburg en Het duifje van maandag t/m vrijdag (3x/uur)?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frank » Zo 26 Okt 2014, 11:16

Ja.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Zo 26 Okt 2014, 12:02

Erno-BE schreef:In de spits kan het lastig zijn vanwege de overvolle treinen (dan is doorrijden wel handig), maar in de daluren is dit wel een efficiente manier om kosten te besparen. Bij bijvoorbeeld lijn 99 kan er van 4 naar 3 omlopen gegaan worden. Verder vind ik Dukenburg-Nijmegen nog een behoorlijk eind, dus niet echt een kleine afstand. Ik begrijp dat het niet geheel klantvriendelijk is maar het is wel een manier om voor een lagere prijs de dorpen bereikbaar te houden.

Dat stuk is ongeveer tien minuten met de bus. Je jaagt elke reiziger de bus uit als je hem in Dukenburg op een trein laat overstappen. Extra overstappen kost altijd reizigers en je drijft de prijs van de reis ook nog eens enorm op.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten