Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Meltrain » Wo 13 Mei 2015, 11:08

Vanwege een afsluiting in Weurt (nabij Nijmegen) rijden de lijnen 5, 11 en 85 ongeveer drie maanden een omleiding.
De omleiding van lijn 85 is prima, maar van die van lijn 5 (en daaraan gekoppeld lijn 11) snap ik niks. :?
Niet alleen is de route (en dienstregeling) nodeloos gecompliceerd, ook komt er in een deel van Beuningen-West ineens geen bus meer.
Als lijn 5 nu gewoon dezelfde omleiding had gekregen als lijn 85 (met een kleine aanpassing van de vertrektijden), had het volgens mij veel beter geweest.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5688
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor fogeltje » Wo 13 Mei 2015, 11:33

Misschien is dat infrastructureel niet mogelijk of kost dat dusdanig veel tijd dat lijn 5 niet genoeg tijd overhoudt om te keren. Lijn 85 heeft een langere route en kan wellicht de tijd nog inhalen. Dat sommige delen van een dorp verstoken blijven bij werkzaamheden is verder heel normaal hoor. Toen bij ons in het dorp verschillende straten in fases op de schop gingen bleef een deel van het dorp een half jaar verstoken van OV, je moest even iets verder lopen. Dat is nu eenmaal zo.

Ik snap de nieuwe halte Poort Neerbosch nu iets beter want er lijkt ook een P&R punt te komen. Dat op het oog hebbende zou het wellicht wenselijk zijn dat een bus vanaf ook rechtstreeks naar het centrum rijdt om zo mensen nog sneller te verleden de auto daar te dumpen en verder te gaan met bus.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5688
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor fogeltje » Wo 13 Mei 2015, 11:51

Gezien de route is het overigens volgens mij ook helemaal niet wenselijk dat een bus daar rijdt. Ik ken dat stukje van mijn rijlessen. Komende over de brug en meteen naar rechts is een hele krappe weg met een erg onoverzichtelijke bocht. Voor lijn 85 is er weinig alternatief, door Beuningen gaan rijden kost teveel tijd. Maar voor lijn 5, die 4x per uur rijdt, kan ik me voorstellen dat ze die niet over die krappe weg willen laten rijden.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Meltrain » Wo 13 Mei 2015, 12:36

fogeltje schreef:Dat sommige delen van een dorp verstoken blijven bij werkzaamheden is verder heel normaal hoor. Toen bij ons in het dorp verschillende straten in fases op de schop gingen bleef een deel van het dorp een half jaar verstoken van OV, je moest even iets verder lopen. Dat is nu eenmaal zo.

Dat klopt, maar dat een deel van Beuningen geen bus meer heeft door een afsluiting in Weurt, terwijl die bus er wel gewoon kan komen, vind ik onbegrijpelijk.
Desnoods kan Breng ook een extra bus inzetten op die lijn als het qua dienstregeling niet past.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Berk-24 » Wo 13 Mei 2015, 13:30

Ik zag gisteren lijn 1 via de Sint-Annamolen de Hatertseweg op rijden, een omleiding ofzo?

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5688
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor fogeltje » Wo 13 Mei 2015, 14:38

Meltrain schreef:Dat klopt, maar dat een deel van Beuningen geen bus meer heeft door een afsluiting in Weurt, terwijl die bus er wel gewoon kan komen, vind ik onbegrijpelijk.
Desnoods kan Breng ook een extra bus inzetten op die lijn als het qua dienstregeling niet past.

Maar wie gaat die extra bus betalen? Kun je dat onder de noemer "ondernemingsrisico" scharen en bij Breng neerleggen, of moet de gemeente (opdrachtgever werkzaamheden neem ik aan) dat betalen? Nogmaals, dit is niet iets vreemds of nieuws maar gangbaar bij omleidingen. Er vervallen dat ook vaker haltes die met een omweg wel bediend zouden kunnen worden.

Ik deel je mening dat het netjes zou zijn als proberen zoveel mogelijk halten aan te doen, zeker gezien de duur van de omleiding, maar dat maakt zo een vervangende bus juist ook extra duur.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Wolfje98
Berichten: 43
Lid geworden op: Do 26 Jun 2014, 18:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Wolfje98 » Wo 13 Mei 2015, 17:44

Over de omleiding van lijn 5 in Weurt/ Beuningen is een politieke discussie over geweest, vooral dat lijn 5 behoorlijk wat haltes niet aandoet tijdens de omleiding.

http://www.gelderlander.nl/regio/wijche ... -1.4864376

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Meltrain » Wo 13 Mei 2015, 19:15

fogeltje schreef:
Meltrain schreef:Dat klopt, maar dat een deel van Beuningen geen bus meer heeft door een afsluiting in Weurt, terwijl die bus er wel gewoon kan komen, vind ik onbegrijpelijk.
Desnoods kan Breng ook een extra bus inzetten op die lijn als het qua dienstregeling niet past.

Maar wie gaat die extra bus betalen? Kun je dat onder de noemer "ondernemingsrisico" scharen en bij Breng neerleggen, of moet de gemeente (opdrachtgever werkzaamheden neem ik aan) dat betalen?

Een beetje bij allebei, maar ik neig er meer naar dat de gemeente (of provincie) gewoon een extra busrit inkoopt. In elk geval hadden hierover goede afspraken gemaakt moeten worden.

fogeltje schreef:Nogmaals, dit is niet iets vreemds of nieuws maar gangbaar bij omleidingen. Er vervallen dat ook vaker haltes die met een omweg wel bediend zouden kunnen worden.

Als de bus tijdens zijn omleidingsroute een hele rare slinger moet maken om één of twee haltes te bedienen, ben ik het met je eens, al is het dan nog gangbaar om voor die haltes een pendelbusje te laten rijden.
In Beuningen geldt echter dat er haltes vervallen ná de feitelijke omleiding. Dit zijn haltes die zelfs met de omleiding makkelijk bediend hadden kunnen worden, desnoods door lijn 5 (in elk geval bij de korte ritten) als ringlijn door Beuningen te laten rijden.
Ik vind het dus niet vreemd dat Weurt niet bediend wordt door lijn 5, maar wel dat een deel van Beuningen niet bediend wordt.

@Wolfje98: Gelukkig ben ik dus niet de enige die het opvalt en vindt dat dit niet kan. :)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor regenmaker » Wo 13 Mei 2015, 19:30

Waarom lijn 5 niet dezelfde omleiding geven als lijn 85? Waar is de logica! :idea:
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Daniel » Wo 13 Mei 2015, 19:41

Omdat er dan 6x/uur een bus door een smal straatje in Weurt moet aldus de diverse artikelen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor MdJ » Wo 13 Mei 2015, 19:47

Vaak is het zo dat tot een bepaald aantal DRU de kosten voor een omleiding voor de vervoerder is. Daar boven voor de opdrachtgever (en die moet dus extra DRU inkopen bij de vervoerder)

De opdrachtgever zal vervolgens de "schade" verhalen op de "veroorzaker", de opdrachtgever van degene die de omleiding veroorzaakt. (Dat kan de gemeente zelf zijn, of juist de aannemer die meer ruimte nodig heeft, of de provincie zelf)
Bij twijfel: gebruik beton.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Wo 13 Mei 2015, 21:45

Berk-24 schreef:Ik zag gisteren lijn 1 via de Sint-Annamolen de Hatertseweg op rijden, een omleiding ofzo?
Inderdaad, er zijn wegwerkzaamheden op de Sint Jacobsweg tussen de Slotemaker de Bruïneweg en de Hatertseweg. Hierdoor moeten lijnen 1, 3 en 4 een aangepaste route rijden (de halte Akkerlaan is niet bereikbaar).

Alleen heeft lijn 1 denk ik verkeerd gereden, wat die hoort gewoon nog via halte Van Peltlaan te rijden. Ik denk dat je een bus van lijn 1 gezien hebt die de afslag vergeten was. Dan is bij de Sint Annastraat de eerstvolgende mogelijkheid om weer op de goede route te komen.

De normale omleidingsroutes zijn namelijk:
- Lijnen 1 en 3 rijden hierdoor rijden via de Hatertseweg naar de Slotemaker de Bruïneweg i.p.v. via de Sint Jacobslaan (halte Akkerlaan vervalt).
- Lijn 4 wijkt niet meer uit via de Sint Jacobslaan en blijft de Hatertseweg volgen tot de Steenbokstraat (halte Akkerlaan vervalt.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5688
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor fogeltje » Wo 13 Mei 2015, 23:49

Daniel schreef:Omdat er dan 6x/uur een bus door een smal straatje in Weurt moet aldus de diverse artikelen.

Dat dus, dat had ik al aangegeven dat ik vermoedde dat daar het knelpunt zit. Ik ben tijdens mijn rijlessen ook vaker dat stukje gereden en geloof me, als je daar met een regulier gemotoriseerd vehikel (lees: auto) doorheen moet, dan is dat al geen pretje. Heel erg smal en komende vanaf de rotonde uit Nijmegen is de bocht naar links ook heel onoverzichtelijk. Als bussen elkaar daar tegenkomen (met allemaal verkeer achter zich), dan heb je daar wel een uitdaging. Ik denk dat met lijn 85 het liefst ook een slinger door Beuningen zou laten maken, maar dat kost dusdanig veel tijd dat het niet meer goed is te maken.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Nielsjuh007
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 05 Apr 2015, 14:13

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Nielsjuh007 » Do 14 Mei 2015, 13:24

Hallo allemaal

Ik zag gisteren op lijn 4 in Arnhem de Nijmeegse Citaro 4486 rijden!
Iemand enig idee waarom?


Grtz Niels
HESS Swisstrolley 4 Brengtrolley

Wolfje98
Berichten: 43
Lid geworden op: Do 26 Jun 2014, 18:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Wolfje98 » Do 14 Mei 2015, 13:27

Geen idee, wel zeer opmerkelijk. Normaal gezien komen ze niet verder dan Bemmel Papenstraat met lijn 300 en de voetbalpendel richting het Gelredome (Geleed CNG Mercedes Nijmegen).

Op dit moment rijdt Breng 4486 op lijn 4 richting Nijmegen CS.
Dus hoe het kan dat hij in Arnhem is gesignaleerd is mij een raadsel.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5688
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor fogeltje » Do 14 Mei 2015, 14:09

Er was blijkbaar een defecte bus en men kon in Arnhem niet snel genoeg een vervangende bus optrommelen. Helaas dus geen blijver. Wat mij betreft gaan alle Citaro's naar Arnhem, dan zijn wij er mooi vanaf.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Meltrain » Do 14 Mei 2015, 16:03

Maar wat moet Arnhem ermee? Als streekbus zijn die Citaro's niet geschikt en Arnhem heeft maar 4 stadslijnen waar geen trolleybussen rijden.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Do 14 Mei 2015, 17:43

Waarom zijn de Citaro's niet geschikt als streekbus dan?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Suus » Do 14 Mei 2015, 17:58

Ze hebben een stadsbusinrichting en -interieur.
Rame à l'approche

jwalk1
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 19 Okt 2011, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor jwalk1 » Do 14 Mei 2015, 18:05

Ja maar dat maakt Breng niks uit, die laat ze ook rond rijden op lijn 83 naar Venlo, lijn 99 naar uden etc., ze rijden planmatig op de streek.

Nielsjuh007
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 05 Apr 2015, 14:13

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Nielsjuh007 » Do 14 Mei 2015, 19:29

fogeltje schreef:Er was blijkbaar een defecte bus en men kon in Arnhem niet snel genoeg een vervangende bus optrommelen. Helaas dus geen blijver. Wat mij betreft gaan alle Citaro's naar Arnhem, dan zijn wij er mooi vanaf.



Wanneer gaan de Citaro's naar Arnhem????



Grtz Niels
HESS Swisstrolley 4 Brengtrolley

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1375
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor BrengMe » Do 14 Mei 2015, 20:17

fogeltje schreef:Wat mij betreft gaan alle Citaro's naar Arnhem, dan zijn wij er mooi vanaf.

Nee bedankt, jullie mogen ze houden :')
---

jwalk1
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 19 Okt 2011, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor jwalk1 » Do 14 Mei 2015, 20:42

Ik vind zowel de breng man als breng citaro bussen allemaal niks, rijden voor geen meter, slechte stoelen etc.
De enige fijne breng bussen vind ik de ambassadors die nog rond rijden, de 18xx en de 86xx.

Ik ben blij dat ik steeds meer met Arriva Brabant bussen reis, 100x beter.

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 474
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Lijn65 » Do 14 Mei 2015, 21:06

Ik kwam zojuist dit filmpje tegen. Iemand meer informatie?
Groningen - Zoutkamp

gliderfighter
Berichten: 369
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor gliderfighter » Do 14 Mei 2015, 21:17

Chauffie is in ieder geval niet schuldig.
Achteruitrijden is een bijzondere manoeuvre en dan dien je het overige verkeer voorrang te verlenen(maw, lekker wachten tot je alleen bent).
Daarnaast én verwacht je het niet én je rijdt dus samen in dezelfde richting, dus dat zie je amper, tenzij je er specifiek op let.
Chauffeur Arriva Brabant


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten