Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Geplaatst: vr 28 jul 2017, 17:13
Oeps, klopt ja. :pos:
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
Er wordt gezegt dat het afhangt van de creatie van een nieuwe halte. Daarmee wordt waarschijnlijk verplaatsing van de halte Laan van Westroijen bedoelt. Als Arriva/Breng via Kellen gaat rijden dan hoeft de halte niet verplaatst te worden en kan het bedrijventerrein weer bedient worden. Dan eventueel haltes langs de Industrieweg (gemeentewerf), Kellenseweg (bedrijventerrein Kellen), De Diepert (bedrijventerrein Medel) en de carpoolplaats te Echteld aanleggen.Frank schreef:https://www2.nijmegen.nl/mmbase/attachm ... g_2018.pdf
Lijn 42: Nijmegen - Tiel: in Tiel mogelijk via industrieterrein Medel.
Nou, toch jammer voor sommige mensen (studenten) die bij de Kruidvat in Heteren, vanuit Wageningen) werken. Gaan dan een directe verbinding missen.. Het was geen bus vol.. maar zag er toch wel met enige regelmaat een paar bij de halte staan. Heb zelf dit traject ook een keer gedaan toen de automobiel ff niet voorhanden was.Frank schreef: (..)
Lijn 56: het uitbreiden van de diensten rondom Driel en Heteren en het doortrekken naar Wageningen hebben een paar jaar mooi busvervoer opgeleverd voor die dorpen, hoewel het wel elke drie weken wijzigde. De laatste verbetering, het doortrekken naar Wageningen, komt nu te vervallen. Het in het dal tweemaal per uur rijden tussen Arnhem en Heteren is zinvol en ik denk/hoop ook robuust (heeft het ooit heel lang uitgehouden).
(..).
Als ik het stuk van Breng goed gelezen heb ik het de bedoeling dat alles bij het oude blijft. Wat de bedoeling was? Geen idee, maar het lijkt erop alsof ze heel veel wilden gaan schrappen. Ze zullen volgend jaar vast een nieuwe poging doen.Erno-BE schreef:Wat is eigenlijk de bedoeling van lijn 26/27/29?
Breng is hier in mijn ogen de schuldige in het geheel. Het kan ook anders. Ook al willen ze bezuinigen dan moeten ze dat gewoon op de juiste plekken doen en niet de bus in Schaarsbergen geheel schrappen op zondag of in de avonduren dat zijn belachelijke voorstellen. Schrap dan liever lijn 11 in Arnhem die voegt nou ook weer niet zoveel toe. Zo krijg je geen plaatsen die geheel geen OV meer hebben. Brengflex is een duur alternatief en dat wordt dus nooit aantrekkelijk als deze niet tegen normaal OV-tarief (+ eventueel iets hogere instapprijs) gaat rijden.Frank schreef:Ja. Je kunt hier zien waarom het principe van concessies en aanbestedingen zich wreekt als je het niet goed doet (en aangezien politici alleen doelstellingen hebben op de korte termijn, tot de volgende verkiezing (i.e. max vier jaar), gaat het bijna altijd fout). Bij het begin van de concessie zijn heel veel uitbreidingen gedaan in het lijnennet. Veel daarvan zijn ongedaan gemaakt en in veel gevallen is de bediening nu onder wat het ooit geweest is. Ik heb met concessies vaak het idee dat een geweldig lijnenplan gepresenteerd wordt, dat twee of drie jaar uitgevoerd wordt en vervolgens wordt alles weer gesloopt omdat het niet haalbaar is (wat de vervoerder ook wel wist).
Er staat overigens ook in het voorstel dat Renkum - Heteren kleinschalig wordt, misschien dat dan buurtbus 237 van Arriva door gaat rijden naar Renkum.Durashift schreef:Nou, toch jammer voor sommige mensen (studenten) die bij de Kruidvat in Heteren, vanuit Wageningen) werken. Gaan dan een directe verbinding missen.. Het was geen bus vol.. maar zag er toch wel met enige regelmaat een paar bij de halte staan. Heb zelf dit traject ook een keer gedaan toen de automobiel ff niet voorhanden was.
Misschien dat op een aantal tijdslots de bus wel doorrijdt of een pendeldienstje opgezet kan worden?
Zijn deze serieus, of is dit een slechte grap?Frank schreef:Plannen Breng dienstregeling 2018
Beetje onzinnige aanleg van die trolleylijnen geweest dan... (had beter besteed kunnen worden aan lijn 4)Frank schreef:Lijn 2 Arnhem: niet meer naar Hoogkamp, daar rijdt geen trolleybus meer. Frequentieverhoging naar 4x/uur. Altijd gekoppeld aan lijn 6.
Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: neemt route via Hoogkamp over. Rijdt 's avonds na 21:00 en op zondag niet meer. Op zaterdag terug naar 1x/uur.
Kronenburg ligt vóór Vredenburg, of bedoeld men een rondje Vredenburg/Holthuizen en dan bij het WKC eindigen en weer terugrijden (of dat rondje sowieso maar in één richting rijden)?Frank schreef:Lijn 4 Arnhem: inkorten tot traject Arnhem CS - Vredenburg. Nieuw eindpunt bij Kronenburg. Rijdt 's avonds na 21:00 niet meer.
Prima dat je Brakkenstein via de Hazenkamp naar CS wilt bedienen, maar de koppeling naar Arnhem is dan niet meer logisch. Die koppeling was er vooral om Elst(-West) en de wijk Oosterhout een rechtstreekse verbinding met Heyendaal te geven.Frank schreef:Lijn 14: Arnhem - Nijmegen: via de Hazenkamp naar Brakkenstein laten rijden.
Zonde, lijn 26 inkorten tot Doesburg, lijn 27 schrappen (ten bate van extra ritten op lijn 26) en lijn 29 omvormen tot een busdienst Dieren-Doetinchem was juist een van de weinige voorstellen waar je én kon bezuinigen én de meeste reizigers er beter mee af konden zijn...Frank schreef:Lijn 26/27/29: voorstel om lijn 26 in te kort tot Doesburg - Dieren en voor lijn 29 het traject Arnhem - Doesburg te laten vervallen is ingetrokken.
Als er te weinig reizigers tussen Heteren en Heelsum waren begrijpelijk, maar het wegvallen van de verbinding is wel zonde.Frank schreef:Lijn 56: Arnhem - Wageningen: inkorten tot Arnhem - Heteren. In het dal tweemaal per uur gaan rijden.
Behalve Malden-Oost, wat bediend die dan eigenlijk nog extra? Hij rijdt in Nijmegen dan immers exact gelijk aan lijn 83 die ook van/naar Malden rijdt.Frank schreef:Lijn 1: Nijmegen - Molenhoek: inkorten tot Nijmegen - Malden, Heidezoom. Alleen maandag tot en met vrijdag 7:00 tot 17:30. Rijdt via Sint Annastraat en Spoorkuil.
Dat Oosterhout Dorp te weinig reizigers heeft voor een grote bus snap ik, dus de vervanging is logisch. Echter het laten eindigen bij station Lent is niet erg klantvriendelijk.Frank schreef:Lijn 3: Oosterhout - Afrika Museum: laten vervallen. Vervanging door buurtbus Slijk-Ewijk - Oosterhout - station Lent.
Aldenhof door 331 laten bedienen lijkt me een vooruitgang. Voor lijn 14 zie mijn opmerking bij die lijn.Frank schreef:Lijn 4: Nijmegen: opheffen, lijn 331 neemt bediening Aldenhof over, lijn 14 bediening Hazenkamp.
Ik vraag me af hoe ze met 5x p/u die halfuursdiensten naar De Horst en Breedeweg (aan Groesbeekse zijde) goed willen kunnen doen? Doe dan in de middagspits ook 'gewoon' 6x p/u lijkt me. Verder prima dat dit een HOV-lijn wordt, dit is altijd een drukke lijn geweest. Ontkoppelen met lijn 11 is jammer, maar aangezien dan altijd doorgereden wordt tot Tiberiuslaan lijkt me het grootste probleem al ondervangen.Frank schreef:Lijn 5: Beuningen - Groesbeek: opwaardering naar HOV-lijn. In ochtendspits 6x/uur in middagspits 5x/uur. Altijd doorrijden naar Tiberiuslaan. Geen koppeling met lijn 11.
Lindenholt-Oost onbediend laten lijkt me onwenselijk.Frank schreef:Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: ritten uit vroege ochtend naar de avond verschuiven. Op zaterdag opheffen.
Welke oude route? Ik woon nu zo'n 9 jaar in Nijmegen, maar ik kan me geen routewijziging herinneren... Of bedoelen ze in Lent?Frank schreef:Lijn 13/15: Nijmegen - Wijchen: in Nijmegen weer oude route laten rijden.
Volgens mij zijn dit ook zo'n beetje alle lijnen die 's avonds nog niet 1x p/u rijden (m.u.v. de HOV-lijnen 300, 331 en 352)...Frank schreef:Stadslijnen Arnhem en Nijmegen 's avonds terug naar 1x/uur. Arnhem: lijn 1 t/m 7, Nijmegen: lijn 2, 5, 6, 8 en 14. Las dat de provincie hier niet mee akkoord gaat.
Rondje wordt in beide richtingen gereden. Er wordt namelijk naar Kronenburg gereden en dan weer via Holthuizen/Vredenburg naar CS.SuperGhost schreef:Kronenburg ligt vóór Vredenburg, of bedoeld men een rondje Vredenburg/Holthuizen en dan bij het WKC eindigen en weer terugrijden (of dat rondje sowieso maar in één richting rijden)?
Maar Malburgen-West, Vredenburg en Holthuizen 's avonds onbediend laten lijkt me zeer onwenselijk.
Verbinding Heteren - Renkum wordt volgens vervoersplan kleinschalig, hoe deze wordt vormgegeven is mij onbekend.SuperGhost schreef:Als er te weinig reizigers tussen Heteren en Heelsum waren begrijpelijk, maar het wegvallen van de verbinding is wel zonde.
Alternatief: onderzoek of het mogelijk is de buurtbus in Heteren door te trekken naar Heelsum en daar op lijn 352 aan te laten sluiten ter vervanging.
Gewoon om-en-om lijkt me. Dat doen ze in Duitsland ook bij 20-minuten diensten, dan heb je dus elke 40 min een bus. In dit geval elke 24 min i.p.v. 30 min.SuperGhost schreef:Ik vraag me af hoe ze met 5x p/u die halfuursdiensten naar De Horst en Breedeweg (aan Groesbeekse zijde) goed willen kunnen doen?
Lijn 13/15 rijdt vanaf december via de Sint-Anna/Grootstalselaan maar gaat dan weer via Hatertseweg/Slotemaker de Bruïneweg.SuperGhost schreef:Welke oude route? Ik woon nu zo'n 9 jaar in Nijmegen, maar ik kan me geen routewijziging herinneren... Of bedoelen ze in Lent?
Dit is geen grap :')SuperGhost schreef:Zijn deze serieus, of is dit een slechte grap?Frank schreef:Plannen Breng dienstregeling 2018
(p.s.: ik krijg het pdf'je dat je erbij linkte niet geopend).
Onzinnige investering is het zeker niet, zoals ik hierboven al heb gezegd ben ik er zeker van dat dit maar tijdelijk is. Waarschijnlijk gaat lijn 9 van de bovenleiding gebruikmaken als het project trolley 2.0 voltooid is.SuperGhost schreef:Beetje onzinnige aanleg van die trolleylijnen geweest dan... (had beter besteed kunnen worden aan lijn 4)Frank schreef:Lijn 2 Arnhem: niet meer naar Hoogkamp, daar rijdt geen trolleybus meer. Frequentieverhoging naar 4x/uur. Altijd gekoppeld aan lijn 6.
Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: neemt route via Hoogkamp over. Rijdt 's avonds na 21:00 en op zondag niet meer. Op zaterdag terug naar 1x/uur.
Maar het lijkt me volledig onacceptabel dat Hoogkamp en Bakenberg geen OV meer hebben 's avonds en zondags. Het gehuchtje Schaarsbergen kan ik me nog enigszins in vinden, maar is ook niet erg klantvriendelijk.
Alternatief: overleg met Syntus of lijn 105 via Schaarsbergen, Bakenberg en Hoogkamp kan rijden. Overdag zou je lijnen 9 en 105 dan gezamenlijk een kwartiersdienst (brede spits) of een halfuursdienst (dagdal en zaterdags) kunnen laten rijden en 's avonds en zondags rijdt dan alleen lijn 105 (1x p/u). Bediening IPC buiten de brede spits valt dan wel terug naar 1x p/u.
Men wil inderdaad vanuit Malburgen-West eerst naar Vredenburg rijden en dan pas naar Kronenburg. In feite keert dus de oude lijn 4 van voor 2013 terug, maar dan met een ommetje via Holthuizen.SuperGhost schreef:Kronenburg ligt vóór Vredenburg, of bedoeld men een rondje Vredenburg/Holthuizen en dan bij het WKC eindigen en weer terugrijden (of dat rondje sowieso maar in één richting rijden)?Frank schreef:Lijn 4 Arnhem: inkorten tot traject Arnhem CS - Vredenburg. Nieuw eindpunt bij Kronenburg. Rijdt 's avonds na 21:00 niet meer.
Maar Malburgen-West, Vredenburg en Holthuizen 's avonds onbediend laten lijkt me zeer onwenselijk.
Hier wringt zich dat men hier niet in de trolleylijn had geïnvesteerd i.p.v. Hoogkamp. Als je de ontbrekende aansluitingen bij de Zeesingel en De Monchyplein gewoon weer had aangelegd had lijn 2 gewoon via Malburgen-West kunnen laten rijden...
Alternatief 1: Schrap lijn 4 in zijn geheel, laat lijn 14 dan via Malburgen-West rijden en laat lijn 11 dan via Vredenburg/Holthuizen naar station Zuid rijden.
In het document wordt ook gesproken over een vervanging in de vorm van kleinschalig vervoer. Dit zou een goede oplossing kunnen zijn.SuperGhost schreef:Als er te weinig reizigers tussen Heteren en Heelsum waren begrijpelijk, maar het wegvallen van de verbinding is wel zonde.Frank schreef:Lijn 56: Arnhem - Wageningen: inkorten tot Arnhem - Heteren. In het dal tweemaal per uur gaan rijden.
Alternatief: onderzoek of het mogelijk is de buurtbus in Heteren door te trekken naar Heelsum en daar op lijn 352 aan te laten sluiten ter vervanging.
Klopt, lijn 1 wordt in mijn ogen een nutteloze lijn. kan wat mij betreft beter volledig geïntegreerd worden in lijn 83. Jouw idee voor lijn 9 vind ik een slecht plan. Deze lijn is bedoeld als snelle lijn tussen Grave en Heyendaal. Wanneer je deze via Malden laat lopen zadel je reizigers op met extra reistijd en kosten en loop je het risico dat studenten naar Heyendaal in lijn 99 blijven zitten en pas in Nijmegen op de bus naar Heyendaal overstappen. En dat terwijl deze lijn in de spitsen vaak al vol zit. Ook verliest een deel van de Hatertseweg dan de snelle verbinding met Nijmegen CS, gezien lijn 4 ook geschrapt gaat worden.SuperGhost schreef:Behalve Malden-Oost, wat bediend die dan eigenlijk nog extra? Hij rijdt in Nijmegen dan immers exact gelijk aan lijn 83 die ook van/naar Malden rijdt.Frank schreef:Lijn 1: Nijmegen - Molenhoek: inkorten tot Nijmegen - Malden, Heidezoom. Alleen maandag tot en met vrijdag 7:00 tot 17:30. Rijdt via Sint Annastraat en Spoorkuil.
Alternatief: Schrap lijn 1 en laat lijn 9 via Malden-Oost van/naar Grave rijden. Hiermee kun je tegelijk ook Heumen op regulier OV aansluiten. Nijmegen-West is van/naar Grave ook prima via station Dukenburg en lijn 99 te bereiken en Weezenhof en Hatert hebben voor de verbinding naar Heyendaal al een beter alternatief in lijn 6. Als je dan ook de doorkoppeling die ik bij lijn 14 voorstelde doorvoert, krijgt Malden dan ook gelijk een rechtstreekse verbinding naar het Nijmeegse centrum.
Klinkt als een goed idee, maar ik twijfel of dat met een busje in een uurdienst is te realiseren. Sowieso heb ik hier al eens ideeën voor bedacht, maar nog niet gepresenteerd. Zal ik binnenkort wel in het ideeëntopic doen.SuperGhost schreef:Dat Oosterhout Dorp te weinig reizigers heeft voor een grote bus snap ik, dus de vervanging is logisch. Echter het laten eindigen bij station Lent is niet erg klantvriendelijk.Frank schreef:Lijn 3: Oosterhout - Afrika Museum: laten vervallen. Vervanging door buurtbus Slijk-Ewijk - Oosterhout - station Lent.
Alternatief: een buurtbus Slijk-Ewijk - Nijmegen CS. Hierbij stopt de buurtbus in Nijmegen tussendoor alleen op de haltes De Klif (i.v.m. basisschool en bieb, tevens kan dan hier op lijn 331 overgestapt worden), Station Lent, Burchtstraat en Plein 1944 en geldt voor die haltes dan een instap- (ri. CS) c.q. uitstapverbod (ri. Slijk-Ewijk).
Lijkt mij ook positief.SuperGhost schreef:Aldenhof door 331 laten bedienen lijkt me een vooruitgang. Voor lijn 14 zie mijn opmerking bij die lijn.Frank schreef:Lijn 4: Nijmegen: opheffen, lijn 331 neemt bediening Aldenhof over, lijn 14 bediening Hazenkamp.
Ben ik met je eens. Ook ik vraag me af waarom ze ´s middags 5x/uur gaan rijden en niet 6x/uur.SuperGhost schreef:Ik vraag me af hoe ze met 5x p/u die halfuursdiensten naar De Horst en Breedeweg (aan Groesbeekse zijde) goed willen kunnen doen? Doe dan in de middagspits ook 'gewoon' 6x p/u lijkt me. Verder prima dat dit een HOV-lijn wordt, dit is altijd een drukke lijn geweest. Ontkoppelen met lijn 11 is jammer, maar aangezien dan altijd doorgereden wordt tot Tiberiuslaan lijkt me het grootste probleem al ondervangen.Frank schreef:Lijn 5: Beuningen - Groesbeek: opwaardering naar HOV-lijn. In ochtendspits 6x/uur in middagspits 5x/uur. Altijd doorrijden naar Tiberiuslaan. Geen koppeling met lijn 11.
Lijn 11 rijdt nu op zaterdag alleen tussen station Dukenburg en de Langenkampweg, dat is dus bijna hetzelfde als jouw alternatief. Daar wordt nu te weinig gebruik van gemaakt en daarom wordt ie opgeheven.SuperGhost schreef:Lindenholt-Oost onbediend laten lijkt me onwenselijk.Frank schreef:Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: ritten uit vroege ochtend naar de avond verschuiven. Op zaterdag opheffen.
Alternatief: op die momenten een pendeldienst tussen station Dukenburg en Poort Neerbosch laten rijden ter bediening van Lindenholt-Oost. Zolang de infra bij Poort Neerbosch niet geschikt is die pendeldienst vastmaken aan lijn 2 bij halte Meeuwseacker.
Lijn 13 en 15 rijden sinds december via de Sint Annastraat en de Grootstalselaan i.p.v. de Slotenmaker de Bruïneweg en de Hatertseweg. Dat gaat nu weer teruggedraaid worden.SuperGhost schreef:Welke oude route? Ik woon nu zo'n 9 jaar in Nijmegen, maar ik kan me geen routewijziging herinneren... Of bedoelen ze in Lent?Frank schreef:Lijn 13/15: Nijmegen - Wijchen: in Nijmegen weer oude route laten rijden.
Ik ben het met je eens dat deze koppeling nu niet meer zo nuttig is en beter losgelaten kan worden, maar ik snap de koppelingen die jij voorstelt niet. Een lijn Arnhem-Grave is erg lang en vertragingsgevoelig, dus waarom zou je die willen? Ook de koppeling met lijn 80 is niet nodig, als je die lijn doortrekt naar Plein 1944. Geef die lijn Plein 1944-Brakkenstein dan ook weer het nummer 7, zoals vroeger.SuperGhost schreef:Prima dat je Brakkenstein via de Hazenkamp naar CS wilt bedienen, maar de koppeling naar Arnhem is dan niet meer logisch. Die koppeling was er vooral om Elst(-West) en de wijk Oosterhout een rechtstreekse verbinding met Heyendaal te geven.Frank schreef:Lijn 14: Arnhem - Nijmegen: via de Hazenkamp naar Brakkenstein laten rijden.
Alternatief: Knip de lijn te Nijmegen CS. Maak het deel uit Arnhem vast aan lijn 9 (tot een lijn Arnhem-Grave) en maak het deel uit Brakkenstein bijv. vast aan lijn 80 (tot een lijn Millingen-Brakkenstein via Ooij) zodat Brakkenstein een verbinding met het centrum behoudt.
Ben ik helemaal met je eens, en ik ben dan ook blij dat gemeente Nijmegen en de provincie dit idee tegenhouden.SuperGhost schreef:Volgens mij zijn dit ook zo'n beetje alle lijnen die 's avonds nog niet 1x p/u rijden (m.u.v. de HOV-lijnen 300, 331 en 352)...Frank schreef:Stadslijnen Arnhem en Nijmegen 's avonds terug naar 1x/uur. Arnhem: lijn 1 t/m 7, Nijmegen: lijn 2, 5, 6, 8 en 14. Las dat de provincie hier niet mee akkoord gaat.
Maar lijnen 7 (Arnhem) en 6 (Nijmegen) die zo druk zijn dan ze zelfs in het dagdal 6x p/u rijden (vaker dan die HOV-lijnen!) en lijn 5 (Nijmegen) die je wilt opwaarderen tot HOV-lijn dan opeens 's avonds maar 1x p/u laten rijden? Dat is echt belachelijk :')
Overigens: hoe wil Breng zowel De Horst als Breedeweg bedienen met een lijn 5 die maar 1x p/u rijdt? Nu rijdt die 's avonds 2x p/u, waarvan 1x naar De Horst en 1x naar Breedeweg.
Hoogkamp gaat straks van 3x/uur een bus naar geen bus in de avond/zondag. Ik hoop dat de provincie dit plan dan ook tegen gaat houden, net zoals het verlagen van de frequenties in de avonduren op de stadslijnen tijdens de zomervakanties.BrengMe schreef:Dat Heijenoord en Hoogkamp straks op 's avonds en zondag verstoken zijn van OV vind ik wel een kwalijke zaak.
De schade van de Amsterdamseweg is zeer klein, slechts 2 haltes vervallen dan. Dit zijn de haltes 'Landgoed Rosorum' en 'Amsterdamseweg/Het Dorp', maar die haltes voegen sowieso weinig toe.BrengMe schreef:...SuperGhost schreef:Beetje onzinnige aanleg van die trolleylijnen geweest dan... (had beter besteed kunnen worden aan lijn 4)Frank schreef:Lijn 2 Arnhem: niet meer naar Hoogkamp, daar rijdt geen trolleybus meer. Frequentieverhoging naar 4x/uur. Altijd gekoppeld aan lijn 6.
Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: neemt route via Hoogkamp over. Rijdt 's avonds na 21:00 en op zondag niet meer. Op zaterdag terug naar 1x/uur.
Maar het lijkt me volledig onacceptabel dat Hoogkamp en Bakenberg geen OV meer hebben 's avonds en zondags. Het gehuchtje Schaarsbergen kan ik me nog enigszins in vinden, maar is ook niet erg klantvriendelijk.
Alternatief: overleg met Syntus of lijn 105 via Schaarsbergen, Bakenberg en Hoogkamp kan rijden. Overdag zou je lijnen 9 en 105 dan gezamenlijk een kwartiersdienst (brede spits) of een halfuursdienst (dagdal en zaterdags) kunnen laten rijden en 's avonds en zondags rijdt dan alleen lijn 105 (1x p/u). Bediening IPC buiten de brede spits valt dan wel terug naar 1x p/u.
Idee van lijn 105 vind ik een slecht plan, want dan heeft de Amsterdamseweg straks geen OV meer. Lijn 10 gaat deze route namelijk verlaten om het deel van lijn 9 via Heijenoord en Het Dorp over te nemen....
Goed punt, maar laat lijn 4 dan 's avonds in ieder geval 1x p/u rijden. Of zie je nog een andere optie die ook 's avonds aantrekkelijk kan blijven? Die wijken dan van OV verstoten lijkt me zeer onwenselijk.BrengMe schreef:Men wil inderdaad vanuit Malburgen-West eerst naar Vredenburg rijden en dan pas naar Kronenburg. In feite keert dus de oude lijn 4 van voor 2013 terug, maar dan met een ommetje via Holthuizen.SuperGhost schreef:Kronenburg ligt vóór Vredenburg, of bedoeld men een rondje Vredenburg/Holthuizen en dan bij het WKC eindigen en weer terugrijden (of dat rondje sowieso maar in één richting rijden)?Frank schreef:Lijn 4 Arnhem: inkorten tot traject Arnhem CS - Vredenburg. Nieuw eindpunt bij Kronenburg. Rijdt 's avonds na 21:00 niet meer.
Maar Malburgen-West, Vredenburg en Holthuizen 's avonds onbediend laten lijkt me zeer onwenselijk.
Hier wringt zich dat men hier niet in de trolleylijn had geïnvesteerd i.p.v. Hoogkamp. Als je de ontbrekende aansluitingen bij de Zeesingel en De Monchyplein gewoon weer had aangelegd had lijn 2 gewoon via Malburgen-West kunnen laten rijden...
Alternatief 1: Schrap lijn 4 in zijn geheel, laat lijn 14 dan via Malburgen-West rijden en laat lijn 11 dan via Vredenburg/Holthuizen naar station Zuid rijden.
Jouw alternatief vind ik een slecht plan. Op deze manier verliezen Vredenburg en Holthuizen hun verbinding met het centrum en jaag je de laatste reizigers naar Vredenburg de bus uit. Ook verliest Malburgen-Oost hun directe verbinding met busstation Kronenburg.
Via Malden-Oost rijden zou niet veel langzamer hoeven te zijn. Routeplanner geeft aan dat Overasselt-Heyendaal via huidige route 15 minuten kost en via Malden-Oost 17 minuten.BrengMe schreef:Klopt, lijn 1 wordt in mijn ogen een nutteloze lijn. kan wat mij betreft beter volledig geïntegreerd worden in lijn 83. Jouw idee voor lijn 9 vind ik een slecht plan. Deze lijn is bedoeld als snelle lijn tussen Grave en Heyendaal. Wanneer je deze via Malden laat lopen zadel je reizigers op met extra reistijd en kosten en loop je het risico dat studenten naar Heyendaal in lijn 99 blijven zitten en pas in Nijmegen op de bus naar Heyendaal overstappen. En dat terwijl deze lijn in de spitsen vaak al vol zit. Ook verliest een deel van de Hatertseweg dan de snelle verbinding met Nijmegen CS, gezien lijn 4 ook geschrapt gaat worden.SuperGhost schreef:Behalve Malden-Oost, wat bediend die dan eigenlijk nog extra? Hij rijdt in Nijmegen dan immers exact gelijk aan lijn 83 die ook van/naar Malden rijdt.Frank schreef:Lijn 1: Nijmegen - Molenhoek: inkorten tot Nijmegen - Malden, Heidezoom. Alleen maandag tot en met vrijdag 7:00 tot 17:30. Rijdt via Sint Annastraat en Spoorkuil.
Alternatief: Schrap lijn 1 en laat lijn 9 via Malden-Oost van/naar Grave rijden. Hiermee kun je tegelijk ook Heumen op regulier OV aansluiten. Nijmegen-West is van/naar Grave ook prima via station Dukenburg en lijn 99 te bereiken en Weezenhof en Hatert hebben voor de verbinding naar Heyendaal al een beter alternatief in lijn 6. Als je dan ook de doorkoppeling die ik bij lijn 14 voorstelde doorvoert, krijgt Malden dan ook gelijk een rechtstreekse verbinding naar het Nijmeegse centrum.
Waarom ik die wil, is het behouden van de rechtstreekse verbinding tussen Elst/Oosterhout en Heyendaal. In Oosterhout zit ook een studentencomplex, dus zo'n rechtstreekse verbinding lijkt me ook genoeg vraag voor. En zo'n lijn Arnhem-Grave moet prima kunnen. Er zijn genoeg vrijwel even lange of zelfs langere lijnen binnen deze concessie. Denk aan Nijmegen-Venlo (83), Nijmegen-Tiel (koppeling 85-42), Arnhem-Doetinchem (27 en 29), Arnhem-Tolkamer (62) en Nijmegen-Emmerich (SB58) en men praat over een rechtstreekse lijn Nijmegen-'s-Hertogenbosch. Waarom zouden die lijnen wél kunnen maar zou een lijn Arnhem-Grave niet kunnen? Ik kom hier in Heyendaal ook niet zo vaak een vertraagde 14 naar Brakkenstein tegen, dus een koppeling met 9 zou moeten kunnen lijkt me, mits je de tijden op Arnhem-Nijmegen wilt meeschuiven (lijn 9 moet immers wel in Grave goed verknoopt liggen). Uiteraard zou je natuurlijk ook gewoon (net als men met 58 wilt) doordeweeks overdag een rondje Heyendaal als eindpunt kunnen overwegen, al kost het dan wel extra DRU's.BrengMe schreef:Ik ben het met je eens dat deze koppeling nu niet meer zo nuttig is en beter losgelaten kan worden, maar ik snap de koppelingen die jij voorstelt niet. Een lijn Arnhem-Grave is erg lang en vertragingsgevoelig, dus waarom zou je die willen? Ook de koppeling met lijn 80 is niet nodig, als je die lijn doortrekt naar Plein 1944. Geef die lijn Plein 1944-Brakkenstein dan ook weer het nummer 7, zoals vroeger.SuperGhost schreef:Prima dat je Brakkenstein via de Hazenkamp naar CS wilt bedienen, maar de koppeling naar Arnhem is dan niet meer logisch. Die koppeling was er vooral om Elst(-West) en de wijk Oosterhout een rechtstreekse verbinding met Heyendaal te geven.Frank schreef:Lijn 14: Arnhem - Nijmegen: via de Hazenkamp naar Brakkenstein laten rijden.
Alternatief: Knip de lijn te Nijmegen CS. Maak het deel uit Arnhem vast aan lijn 9 (tot een lijn Arnhem-Grave) en maak het deel uit Brakkenstein bijv. vast aan lijn 80 (tot een lijn Millingen-Brakkenstein via Ooij) zodat Brakkenstein een verbinding met het centrum behoudt.
Als iedereen zo denkt, dan komen we nooit vooruit ;)Frank schreef:laat het experimenteren voorlopig alsjeblieft aan iemand anders over.
*bus* Volgens mij hadden die voor het laatst OV in 2004 in de vorm van lijn 3-bel, overblijfsel van de 43 Nijmegen - Rhenen.Frank schreef:Lijn 3: vervallen busvervoer naar Oosterhout blijft onacceptabel, ook al komt er een buurtbus voor in de plaats. Slijk-Ewijk krijgt er wel "OV" voor terug, maar dat is wel een mager goedmakertje.