Pagina 218 van 276

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: wo 10 okt 2018, 21:04
door regenmaker
Logisch dat Driel en Heteren graag een bus naar Elst willen. In Elst staat het gemeentehuis. De reistijdwinst naar Nijmegen zal niet al te groot zijn. Al had ik meer gehoopt op een buurtbus voor Oosterhout dorp.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: wo 10 okt 2018, 21:34
door SuperGhost
Wordt gewoon tijd dat ze het station Hemmen-Dodewaard slopen en in Valburg er eentje openen. Dan kan de buslijn Zetten-Elst gewijzigd worden in Zetten - Andelst - Herveld - Slijk-Ewijk - Oosterhout-Dorp - Lent - Nijmegen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: do 11 okt 2018, 13:59
door julsteren
Slopen hoeft dan weer niet, er wonen nog mensen in. Dat de vervoerswaarde van Hemmen-Dodewaard niet enorm is is wel waar.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: do 11 okt 2018, 14:55
door regenmaker
Frank schreef:Zojuist probeerde ik een beetje te zoeken naar het vervoersplan voor 2019. Dat lukte helaas nog niet, maar kwam wel het volgende tegen:

https://lingewaard.groenlinks.nl/sites/ ... RvO%29.doc

Belooft weer weinig goeds.
Bij dit stuk blijkt maar weer dat het slechts gedeeltelijk de werkelijkheid was. Breng wilde lijn 35 tussen Elst en Bemmel schrappen. En de verminderende service van lijn 33 wordt of het rijden via de Turennesingel in Lent bedoelt ofwel het schrappen van enkele haltes aan de Huissensestraat. Als dat alles is.

Ik vind het kwalijker dat Breng laat doorschemeren lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer op termijn wil afwaarderen of schrappen. Dat is een beetje de toon die naar boven komt in het vervoersplan van Breng.

Verder opvallend dat men op lijn 6 in Nijmegen liever 4x/uur geleed gaat rijden dan 6x/uur.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: do 11 okt 2018, 19:12
door SuperGhost
Dat laatste vind ik juist niet opvallend. 4x p/u sluit (vooralsnog) beter aan op de treinen (die 4x p/u rijden) dan 6x p/u.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: do 11 okt 2018, 21:19
door Nitein-Repart
regenmaker schreef:
Frank schreef:Zojuist probeerde ik een beetje te zoeken naar het vervoersplan voor 2019. Dat lukte helaas nog niet, maar kwam wel het volgende tegen:

https://lingewaard.groenlinks.nl/sites/ ... RvO%29.doc

Belooft weer weinig goeds.
Bij dit stuk blijkt maar weer dat het slechts gedeeltelijk de werkelijkheid was. Breng wilde lijn 35 tussen Elst en Bemmel schrappen. En de verminderende service van lijn 33 wordt of het rijden via de Turennesingel in Lent bedoelt ofwel het schrappen van enkele haltes aan de Huissensestraat. Als dat alles is.

Ik vind het kwalijker dat Breng laat doorschemeren lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer op termijn wil afwaarderen of schrappen. Dat is een beetje de toon die naar boven komt in het vervoersplan van Breng.

Verder opvallend dat men op lijn 6 in Nijmegen liever 4x/uur geleed gaat rijden dan 6x/uur.
Waar staat dat eigenlijk dat Breng lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer wil uitdunnen?

Verder vind ik de uitdunning van lijn 9 en 13 ook een best kwalijke zaken. Een aantal wijken in Arnhem komen straks zonder bus te zitten in het weekend.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: do 11 okt 2018, 22:07
door regenmaker
Dit zegt Breng in hun vervoersplan:
A060 Arnhem – Tolkamer
Gemeenten Duiven, Westervoort en Rijnwaarden willen lijn 60 in zijn huidige opzet handhaven
dus met behoud van het trajekt Zevenaar – Tolkamer als reguliere buslijn.
18
De Liemers is in de OV Visie van de provincie een zwak gebied waar gekeken zou moeten
worden naar meer efficiënt OV. Op dit moment zijn er echter nog geen plannen om hier
invulling aan te geven.
Dit interpreteer ik als Hermes wilde lijn 60 uitdunnen/schrappen tussen Zevenaar en Tolkamer, maar is door de gemeentes/provincie teruggefloten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: do 11 okt 2018, 22:25
door Western Soldier
Nitein-Repart schreef:
regenmaker schreef:
Frank schreef:Zojuist probeerde ik een beetje te zoeken naar het vervoersplan voor 2019. Dat lukte helaas nog niet, maar kwam wel het volgende tegen:

https://lingewaard.groenlinks.nl/sites/ ... RvO%29.doc

Belooft weer weinig goeds.
Bij dit stuk blijkt maar weer dat het slechts gedeeltelijk de werkelijkheid was. Breng wilde lijn 35 tussen Elst en Bemmel schrappen. En de verminderende service van lijn 33 wordt of het rijden via de Turennesingel in Lent bedoelt ofwel het schrappen van enkele haltes aan de Huissensestraat. Als dat alles is.

Ik vind het kwalijker dat Breng laat doorschemeren lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer op termijn wil afwaarderen of schrappen. Dat is een beetje de toon die naar boven komt in het vervoersplan van Breng.

Verder opvallend dat men op lijn 6 in Nijmegen liever 4x/uur geleed gaat rijden dan 6x/uur.
Waar staat dat eigenlijk dat Breng lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer wil uitdunnen?

Verder vind ik de uitdunning van lijn 9 en 13 ook een best kwalijke zaken. Een aantal wijken in Arnhem komen straks zonder bus te zitten in het weekend.
Ik ben het volledig met je eens dat het een kwalijke zaak is dat er zoveel wijken weer worden verstoten van OV. Eerder al de Bronbeeklaan, dit jaar Rozendaal en delen van Geitenkamp waar de 8 rijdt op zondagen en nu ook Schaarsbergen en Hoogkamp en daarnaast Klarendal, waar de laatste keer ook lijn 2 al is geschrapt na nieuwe investeringen eind vorig decennium in de bovenleidingen aldaar. Volgens mij met ingang van dienstregelingjaar 2013 (kan ook een jaar eerder geweest zijn) ging er een nieuwe concessie in. Dat ging gepaard met een heleboel verbeteringen en daar was ik heel blij mee, want het was beter dan ooit.

Natuurlijk staat daar tegenover dat een aantal drukke lijnen vaker is gaan rijden, zoals de 352, waar ik zelf veel mee te maken heb, dat daar meer ritten nodig waren is duidelijk, de lijn is standaard druk en staan is nog steeds de realiteit op die lijn. Hoewel ik er dus zelf op vooruit ben gegaan, ben ik het niet eens met de ontwikkelingen die in het Brenggebied gedaan worden. Overigens laat ik hier Nijmegen een beetje buiten beschouwing, omdat ik te weinig kennis heb van de situatie aldaar en van de reizigersaantallen.

Ik snap dat reizigersaantallen op sommige plekken niet hoog zijn en dat het geld wat in de publieke sector (waar het OV ook onder valt) terechtkomt achteruitgaat, voor een deel kan ik het Breng dus ook niet kwalijk nemen dat het zoveel achteruitgaat. Ik ben van mening dat voor deze plekken wel een oplossing moet worden gevonden om altijd OV te hebben. OV moet namelijk voor iedereen ten alle tijden beschikbaar zijn en dat is met het huidige beleid niet meer het geval. Ik ben van mening dat er dus weer fors geïnvesteerd moet worden in het OV, zodat voor iedereen weer OV bereikbaar is. Die bereikbaarheid mag wat mij betreft ook gewoon geregeld worden door buurtbussen, ik ben een groot voorstander van die formule voor de plekken waar een grote bus niet rendabel is. Natuurlijk heb je BrengFlex, maar dat is eigenlijk een straf, omdat het veel duurder is dan de gewone bussen. Je straft de verstoken wijken daarmee dus dubbel.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: vr 12 okt 2018, 09:55
door Nitein-Repart
regenmaker schreef:Dit zegt Breng in hun vervoersplan:
A060 Arnhem – Tolkamer
Gemeenten Duiven, Westervoort en Rijnwaarden willen lijn 60 in zijn huidige opzet handhaven
dus met behoud van het trajekt Zevenaar – Tolkamer als reguliere buslijn.
18
De Liemers is in de OV Visie van de provincie een zwak gebied waar gekeken zou moeten
worden naar meer efficiënt OV. Op dit moment zijn er echter nog geen plannen om hier
invulling aan te geven.
Dit interpreteer ik als Hermes wilde lijn 60 uitdunnen/schrappen tussen Zevenaar en Tolkamer, maar is door de gemeentes/provincie teruggefloten.
De Rijnwaarden zijn dan ook een redelijk zwak gebied, maar Connexxion doet ook geen enkele moeite om aantrekkelijk vervoer te bieden voor de Rijnwaarden. Als een grote bus overcapaciteit biedt, kan er altijd nog met een kleinere bus gereden worden en in de stille uren met een belbus of iets dergelijks (geen BrengFlex, want dat is te duur), maar nu worden de inwoners van Tolkamer/Lobith toch wel in de steek gelaten.

Maar ja, ik heb ook de indruk dat Connexxion puur let op de reizigersaantallen en niet op de bereikbaarheid van gebieden. Getuige van het feit dat Connexxion graag zwakke lijnen wil schrappen die wel zorgen voor de bereikbaarheid van een bepaald gebied, maar (semi-)parallele lijnen in stand houdt, in plaats van die lijnen af te waarderen naar spitslijnen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: zo 14 okt 2018, 23:15
door Sietse
De buurtbussen in Rijnwaarden puilen al dusdanig uit dat je je kunt afvragen of daar niet juist meer reguliere streekbussen moeten rijden. In de ochtend- en avondspits moeten reizigers uit Spijk overstappen in Tolkamer op lijn 60. Reizigers tussen Zevenaar en Tolkamer/Lobith zijn al helemaal niet welkom en dan nog rijdt lijn 566 met twee taxibusjes als versterking...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: di 16 okt 2018, 17:56
door regenmaker
In de brief over de nieuwe dienstregeling van de provincie lees ik het volgende:
In de regio Arnhem Nijmegen wordt als uitwerking van de provinciale OV-visie gewerkt aan een
plan van aanpak voor de stadsnetten en het Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Deze plannen zijn nog
niet gereed en daarom heeft Hermes (Breng) voor 2019 slechts een beperkt aantal wijzigingen
voorgesteld. De gemeenten en ROCOV hebben advies op de voorstellen uitgebracht. Deze adviezen
zijn meegewogen en hebben ertoe geleid dat met een aantal van de door Hermes voorgestelde
wijzigingen niet worden doorgevoerd of zijn genuanceerd. In het kader van de HOV-plannen wordt
gekeken naar een nog betere invulling van het vervoeraanbod op de corridor Arnhem-Wageningen
(Rijnlijn). Hierover ontstaat in 2019 meer duidelijkheid.
Zou dit betekenen dat het hele netwerk in 2020 op de schop gaat?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: ma 29 okt 2018, 15:35
door ChrisGBNL
Nadat er vorige week minstens 2x een TCR-Breng VDL Ambassador lijn 66 mocht rijden, is vandaag de witte 4214 aan de beurt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: wo 31 okt 2018, 13:55
door regenmaker
De nieuwe dienstregeling staat online op http://www.breng.nl.

EDIT: Slechts enkele lijnen staan online, zoals lijnen 9, 13, 14 en 33 in Arnhem.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 13:02
door regenmaker
Nu staat de dienstregeling van alle lijnen online. Wat mij opvalt is dat lijn 9 in Arnhem toch nog 1x/uur in de avonduren gaat rijden. Daarnaast weet Breng de dienstregeling van lijn SB58 weer onjuist weer te geven (zoals gewoonlijk), nog steeds de verkeerde haltenamen in Duitsland en de afwijkende route in Emmerich is ook niet weergegeven... De extra ritten tussen Emmerich en Kleve staan eindelijk wel in de dienstregeling.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 17:29
door michiel71
Ik zie online nog helemaal geen dienstregeling van Breng 2019 ...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 17:36
door Milco
Ik wel. Als je een lijn hebt opgezocht kun je rechts bovenin een geldigheid selecteren. ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: di 27 nov 2018, 15:30
door ChrisGBNL
Breng/TCR VDL Amba 546-1092 valt vanmiddag in op lijn 66 (Westervoort-Duiven Alliander).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: do 29 nov 2018, 15:27
door regenmaker
Voor de liefhebbers: SB58 pdf

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: ma 03 dec 2018, 22:21
door fogeltje
Hoe zit het met lijn 99? Ik zie dat ze eindelijk eens om Zeeland heen gaan rijden, goede zaak (er rijdt inmiddels een buurtbus die de kern leefbaar kan houden).

Maar volgens de Breng-site vervallen ook de haltes tussen Station Dukenburg en Neerbosscheweg, maar dat zie ik dan weer niet terug in de dienstregeling (daar staan ze nog gewoon) En als ik bij Arriva kijk, dan zijn die haltes wel verdwijnen, maar verdwijnen in Brabant nog veel meer haltes, in Uden en Reek. Wat wordt het nu? Waarom is informatievoorziening rond die lijn altijd een drama?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: ma 03 dec 2018, 22:35
door SuperGhost
Als Station Dukenburg vervallen zou worden zou dat echt belachelijk zijn. Dat is een belangrijk overstappunt. Ik kan me hooguit voorstellen als je stadinwaarts het instappen niet meer toelaat en staduitwaarts het uitstappen. Maar vanaf/naar Brabant zou die halte gewoon bereikbaar moeten blijven.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: ma 03 dec 2018, 22:37
door regenmaker
De haltes Viaductweg, Graafsebrug en Woonboulevard binnen Nijmegen komen te vervallen. Daar hangen al oranje briefjes waarop staat dat 99 vanaf 9 december er niet meer stopt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: di 04 dec 2018, 00:02
door fogeltje
SuperGhost schreef:Als Station Dukenburg vervallen zou worden zou dat echt belachelijk zijn. Dat is een belangrijk overstappunt. Ik kan me hooguit voorstellen als je stadinwaarts het instappen niet meer toelaat en staduitwaarts het uitstappen. Maar vanaf/naar Brabant zou die halte gewoon bereikbaar moeten blijven.
Ik zeg dan ook "tussen" en niet "van .. tot en met.." ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: do 13 dec 2018, 17:40
door umbusko
Gisteren zag ik de SB58 richting Emmerich om 15.22 bij de halte Spinozagebouw/Tandheelkunde: gelede bus (van MAN, verder geen idee hoe dat type precies heet), helemaal vol.

Vanmiddag rond 15.40 zag ik een Iveco Crossway bij het Erasmusgebouw als SB58 richting Universiteit/HAN. Een paar minuten later kwam ik dezelfde bus weer tegen toen hij als "Dienstfahrt" van de halte HAN richting de halte Huygensgebouw reed. Alleen was er iets niet helemaal goed gegaan, want de bus zat nog vol reizigers. :mrgreen: (Het zou natuurlijk nog kunnen dat dat allemaal reizigers waren die specifiek de SB58 nodig hadden en alvast mee mochten om nóg een rondje te rijden, maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd.)

Heeft iemand overigens een idee wat voor kaartjes men in de bus verkoopt voor ritten binnen Nederland? (Nijmegen centrum - universiteit bijvoorbeeld.) Of moet ik dan bij de chauffeur in- en uitchecken? Dat lijkt me met een volledig volle gelede bus nogal wat gedoe.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: do 13 dec 2018, 18:39
door SuperGhost
Volgens mij was binnen Nederland de OV-Chipkaart gewoon geldig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Geplaatst: do 13 dec 2018, 19:26
door umbusko
Ja, maar alleen met een handheld in- en uitchecken bij de chauffeur, toch? En de laatste tijd reden er nog wel eens bussen zonder handheld rond geloof ik. Als zo'n bus helemaal volstroomt met studenten lijkt me dat enigszins omslachtig, vandaar mijn vraag of er nog een alternatief is.