Pagina 27 van 277

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 10:38
door webguy
Wat pas erg is in Nijmegen zijn de gelede bussen op lijn 10. Zijn geloof ik MAN aardgasbussen, of heb ik het helemaal mis? In iedergeval is het lawaai van de blowers/ventilatoren zo hard dat je niks hoort en vervolgens is het ook nog eens niet koeler ofzo ermee...

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 11:26
door Ardan
Dat zijn ook Citaro's ;)
En al die kletsende studenten maken meer herrie dan die ventilatoren... :roll:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 11:57
door Joshua
webguy schreef:Wat pas erg is in Nijmegen zijn de gelede bussen op lijn 10. Zijn geloof ik MAN aardgasbussen, of heb ik het helemaal mis? In iedergeval is het lawaai van de blowers/ventilatoren zo hard dat je niks hoort en vervolgens is het ook nog eens niet koeler ofzo ermee...
De geleden bussen op Lijn 10 (De Heyendaalshuttle) zijn toch echt Citaro's.
En het lawaai valt best mee, ik als student die op loopafstand van station heyendaal woont heeft last van de D-GTW's, de brandweer en abulance post. Maar van die bussen heb je echt geen last.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 12:02
door fogeltje
Ik denk dat men het had over het lawaai IN de bus, niet het lawaai dat de bus naar buiten toe maakt.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 12:06
door Joshua
fogeltje schreef:Ik denk dat men het had over het lawaai IN de bus, niet het lawaai dat de bus naar buiten toe maakt.
Ook daar heb ik niks op aan te merken. Zoals Ardan hierboven al vermeld, de studenten maken meer herrie.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 16:04
door robinzes
weet iemand al welke bussen er op lijn 300 ( rijnwaalsprinter ) gaan rijden?
Geleed? Ik denk wel dat er ander/extra materieel moet komen :D

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 17:38
door Ardan
Als-ie met Nijmeegse bussen gereden gaat worden zullen het wel geen gelede zijn, die zijn allemaal al in gebruik op de Heyendaalshuttle. Zullen dus wel Volvootjes worden denk ik.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 19:55
door robinzes
kan ook vanuit Arnhem of Ressen gereden worden net als lijn 32 en 33.
Maar ze hebben nu al het materieel toch al nodig. laat staan met een lijn erbij die vier keer per uur rijd.
zal best wel ander materieel bijkomen.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: ma 21 jun 2010, 11:26
door fogeltje
robinzes schreef:kan ook vanuit Arnhem of Ressen gereden worden net als lijn 32 en 33.
Maar ze hebben nu al het materieel toch al nodig. laat staan met een lijn erbij die vier keer per uur rijd.
zal best wel ander materieel bijkomen.
Vergeet niet dat het met vervallen van lijn 32 ook bussen vrijkomen. Die rijdt nu in de spitsuren ook vier keer per uur en daar heeft men ook de bussen voor gehad.

Ook rijden nu op de Waalsprinter vaak grote bussen die vrijwel leeg zijn, dat lijkt me ook overbodig. Wellicht dat ze daar wat grote bussen vanaf halen en vervangen door Sprinters.

We zullen het binnenkort wel zien.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 24 jun 2010, 22:26
door --Stefan--
Er moet wel iets anders voor komen denk ik...
In het PvE staat ook dat de Waalsprinter een afwijkende stijl moet hebben. Die heb ik tot nog toe nog niet kunnen ontdekken sinds de Alliances is Waalsprinter stijl.
Dus misschien krijgen ze andere in de goede bijbehorende stijl ;)

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: vr 25 jun 2010, 10:38
door fogeltje
Dan sticker je toch enkele vrijkomende bussen om? Er zal netto wel iets bij moeten komen omdat wellicht niet genoeg materieel vrij komt, zeker als dat in bepaalde bestickering moet gaan gebeuren (die bussen zijn dan "niet bruikbaar" voor de reguliere dienst). Het mooiste zou zijn als ze een zooi van die verschrikkelijke Volvo's uit Nijmegen daarvoor weghalen en omstickeren en die vervangen door Ambassador's.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: vr 25 jun 2010, 20:56
door Tochjo
--Stefan-- schreef:Het valt me op dat de airco in de nieuwe Nijmeegse Citaro's erg slecht is. Ik heb nog geen enkele Citaro gehad die echt 'koel' was.
Daar ben ik het mee eens. In het Programma van Eisen staat dat de bussen allemaal voorzien moeten zijn van goedwerkende airconditioning, maar ik vind dat erg tegenvallen in de stadsbussen. Eigenlijk heb ik nog geen enkele stadsbus getroffen waarin de airco zorgde voor een aangenaam klimaat. En ja, de ventilatoren maken een hoop lawaai. En nee, die paar pratende studenten komen daar niet bovenuit.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: za 26 jun 2010, 00:02
door Joshua
Vandaag had ik een kort ritje in een Citaro. En tot mijn grote verbazing was de bus niet eens zo heel warm. Maar toen ik me overstap nam naar de volgende Citara merkte ik echt een groot verschil, het was in die bus een stuk warmer.

Verder rijden er al een tijdje enkele Volvo's rond met een tweede rolstoel plek en scherm. Maar de meeste echter nog gewoon zonder.

Ik heb ook een man op MSN die beweerd dat er enkel een chauffers arico in de CITARO's zitten.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: zo 27 jun 2010, 01:57
door Joshua
Mij is gister vertelt dat in de nieuwe Citaro's enkel een airco zit voor de chauffeur. Dat verklaard meteen waarom het zo vreselijk heet is in die dingen.
Hij vertelde mij dat de bussen wel zijn gemaakt voor een airco maar dat er op het laatste moment toch werd gekozen geen airco te nemen.
Maar goed ik weet eigenlijk niet of het waar is, mijn bron was ook maar een man die gewoon veel wist te vertellen over OV.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: zo 27 jun 2010, 04:04
door STF
Dat zou je in principe wel aan het aantal airco knoppen op het dashboard moeten kunnen zien, of het reizigersgedeelte wel of niet over airco beschikt.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: zo 27 jun 2010, 10:40
door fogeltje
Waarom zou men daar op het laatste moment van afzien? Het was een EIS! Maar goed, er rijden ook genoeg streekbussen zonder airco rond.

En wat is die kleine bult achter de gastank dan? Het lijkt op een airco unit. Of is dat blok puur en alleen voor motorkoeling?

Ik kan me herinneren dat die van Hool's ook zoiets hadden. Ik dacht dat het daarbij om airco zou gaan, maar daar was in de bus zelf nooit iets van te merken.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: zo 27 jun 2010, 14:06
door Wubbo
Die VanHools hadden toch de tank op het dak liggen? Of is dat alleen bij de Utrechtse gasbussen zo?

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: zo 27 jun 2010, 20:22
door Daniel
Mja, alleen bij gasbussen liggen de tanks op 't dak. Maar om op dingen op 't dak terug te komen: de Citaro heeft inderdaad wat dingen voor de motorkoeling op 't dak liggen. Niet veel, de Mercedes Cito had daar meer zitten om maar wat de noemen (daarbij had je zelfs een ladder nodig om de koelvloeistof bij te vullen).

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: zo 27 jun 2010, 22:24
door fogeltje
Maar als die Citaro's dus geen airco hebben, dan voldoen ze dus niet aan het PvE, niet zoals een deel van de Ambassadors. Mijn vraag, waarom? Men kan niet achteraf gaan zeggen als het KAN dat het toch niet hoeft, dan kunnen andere partijen terecht gaan klagen, het is dan immers concurrentievervalsing.

Bussen zonder airco zijn ook niet meer van deze tijd als je het mij vraagt. Men wil toch mensen zo graag uit de auto krijgen? Nou dat zullen ze echt niet toen als ze in een warme bus moeten zitten.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 00:22
door Joshua
De Airco voel je sowieso niet. Of die er wel of niet in zit weet ik dus ook niet zeker. En het is inderdaad zeker niet van deze tijd.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 00:51
door STF
Ik vind airco totaal niet zinvol in een lijnbus, de deuren(die in de loop der jaren steeds groter zijn geworden) gaan veel te vaak open, waardoor het effect nihil maar het extra brandstofverbruik gigantisch is. Laten ze gewoon zorgen dat er voldoende ramen open kunnen in de bus, hoeveel bussen rijden er wel niet rond waar geen enkel raampje open kan...
(Boven de 80 km/u is het energiezuiniger om airco te hebben dan met open ramen te rijden, maar het aantal bussen dat langdurig harder dan 80 km/u rijdt is op 1 hand te tellen.)

En off-topic: het is gewoon te gek voor woorden dat er een verbod op de verkoop van gloeilampen is bedacht, maar airco-installaties voor kantoorpanden e.d. gewoon verkocht mogen worden terwijl die veel en veel meer energie verbruiken...

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 00:52
door Ardan
In de geledes blaast de airco eigenlijk alleen maar lucht terug, waardoor het nog niet veel koeler wordt...
Volvo-Citaro: 1-0 XD

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 02:54
door Joshua
Het is inderaad het enige pluspunt van de Volvo's. Een goed werkende airco. Maar ze blijven lelijk.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 05:39
door fogeltje
Joshua schreef:De Airco voel je sowieso niet. Of die er wel of niet in zit weet ik dus ook niet zeker. En het is inderdaad zeker niet van deze tijd.
Dat verschil voel je echt wel. In Eindhoven is de airco redelijk standaard geworden, sinds december 2008 hebben zelfs alle bussen airco en ik kan je uit ervaring zeggen dat het een boel scheelt als het buiten warm is. Het is ook zo dat niet elke chauffeur met de airco kan omgaan en die soms veel te koud staat (heb een keer gehad met buiten 35 graden en in de bus 18 graden, dan krijg je een klap bij het uitstappen), maar dat zijn uitzonderingen.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 10:17
door Oud forumgebruiker
STF schreef:En off-topic: het is gewoon te gek voor woorden dat er een verbod op de verkoop van gloeilampen is bedacht, maar airco-installaties voor kantoorpanden e.d. gewoon verkocht mogen worden terwijl die veel en veel meer energie verbruiken...
Voor de gloeilamp zijn inmiddels meer dan genoeg redelijk tot goeie alternatieven. Voor de airco zover ik weet niet.