Pagina 28 van 277

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 10:39
door fogeltje
De bussen rijden in Heyendaal vandaag weer over de Erasmuslaan. Vorige week was dat nog niet het geval als ik me het juist herinner. Ik weet niet hoe de situatie bij het ziekenhuis is, daar ben ik niet geweest (stap bij O.Z. of Erasmusgebouw uit). Het kan zijn dat het rondje nog niet helemaal af is en de bussen nog niet over de Philips van Leydenlaan kunnen rijden, maar dat weet ik dus niet.

Weet iemand of de halte Tandheelkunde terugkomt? Frank had hieromtrent bij sommige lijnen wat raars in de dienstregeling gevonden. Bij sommige lijn was na 4 juli de halte Tandheelkunde niet meer opgenomen, onder andere lijn 10 maar ook een lijn die NIET bij het Bestuursgebouw komt. Ik heb de situatie vanaf de weg in de afgelopen maand weleens bekeken en er lijkt geen haltehaven te liggen op de plek waar eerst de halte lag. Bij de halte Hoofdingang is dat wel het geval. Ik kan me voorstellen dat de halte Tandheelkunde komt te vervallen en dat de halte Hoofdingang dit gaat overnemen (lijn 10 lijkt te gaan stoppen bij het Bestuursgebouw). Weet iemand meer? Wellicht dat ik vanmiddag lijn 10 bij O.Z. al pak en even een rondje maak, maar dat hangt van de tijd af dat ik ga.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 10:44
door Freek
fogeltje schreef:Weet iemand of de halte Tandheelkunde terugkomt? Frank had hieromtrent bij sommige lijnen wat raars in de dienstregeling gevonden. Bij sommige lijn was na 4 juli de halte Tandheelkunde niet meer opgenomen, onder andere lijn 10 maar ook een lijn die NIET bij het Bestuursgebouw komt. Ik heb de situatie vanaf de weg in de afgelopen maand weleens bekeken en er lijkt geen haltehaven te liggen op de plek waar eerst de halte lag. Bij de halte Hoofdingang is dat wel het geval. Ik kan me voorstellen dat de halte Tandheelkunde komt te vervallen en dat de halte Hoofdingang dit gaat overnemen (lijn 10 lijkt te gaan stoppen bij het Bestuursgebouw). Weet iemand meer? Wellicht dat ik vanmiddag lijn 10 bij O.Z. al pak en even een rondje maak, maar dat hangt van de tijd af dat ik ga.

De Halte Tandheelkunde is komen te vervallen. De halte UMC is iets zuidelijker gesitueerd. Daarnaast zullen alle bussen (dus ook de 10) die over de Erasmuslaan rijden stoppen bij halte Bestuursgebouw zodat het Spinozagebouw, Aula en bestuursgebouw goed bereikbaar blijven met de bus.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 11:00
door fogeltje
Is de halte vanaf het station ook verplaatst? Want die ligt volgens mij grotendeels nog op de zelfde plek. Ik heb enkele weken terug gezien dat de halte richting station inderdaad verplaatst is richting Tandheelkunde, recht tegenover de halte in de andere richting. Dat schuurde toen mijn vermoeden al, ook omdat Frank al gemeld had dat bij lijn 10 in de dienstregeling de halte Bestuursgebouw verschenen was.

Connexxion moet nog wel Infoxx updaten, het DRIS in de bus geeft nu de omleidingsroute nog weer.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: di 29 jun 2010, 01:18
door Joshua
Ik sprak zonet --Stefan-- die met een chauffeur had gesproken en mij dus wist te vertellen wat ik al eerder riep hier. De CITARO's hebben GEEN AIRCO.
Slechte zaak want het staat in het PvE en de bussen zijn er ook echt op gebouwd want er kan nog geen raampje open.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: di 29 jun 2010, 09:22
door fogeltje
Wat me dus weer tot de vraag brengt waarom Novio zich niet aan het PvE houdt en waarom het KAN dit schijnbaar tolereert. Je zou als "argument" kunnen aanvoeren dat nog maar 2,5 jaar is, maar die Citaro's zijn juist gebouwd om ook in de nieuwe concessie mee te gaan. Als het KAN tolereert om niet aan eisen te voldoen, dan moeten ze dat ook niet eisen (maar als wens ofzo opnemen). Schandalig dat dit zomaar kan gebeuren eigenlijk.

En voor iedereen die roept dat het toch geen verschil maakt, die wil ik vanmiddag uitnodigen om met mij van Nijmegen naar Beek en Donk te reizen en mij in de 121 nog eens durven te vertellen dat het geen verschil maakt of een bus van airco voorzien is of niet (zul je zien dat daar de airco dan vanmiddag niet aanstaat :P). Dat verschil is heel duidelijk merkbaar. Ik heb gisteren weer gemerkt op de terugweg (op de heenweg was het nog geen issue, toen was het nog niet zo warm); Citaro en een Breng Ambassador van OAD, dan een SRE Ambassador met airco.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: di 29 jun 2010, 10:18
door Suus
Maar wat is dan die "kleine" bult vrijwel achterop het dak? Bij andere bussen is dat het kenmerk dat er airco aanwezig is.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: di 29 jun 2010, 17:40
door Joshua
Ik heb werkelijk geen idee. Maar het is wel echt warm. Je voelt alleen een beetje verkoeling als je je hand bovenaan tegen het raam aan legt, want er wordt wel lucht op de ramen geblazen.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: di 29 jun 2010, 19:35
door fogeltje
Ik denk dat die kleine bult dan iets met luchtverversing of luchtcirculatie te maken heeft, want er komt wel een luchtstroom in een Citaro, alleen is dit dus warme lucht. Een gelede Citaro heeft ook twee van die bultjes, daarom vermoed ik dat het niets met motorkoeling te maken zal hebben, waar ik ook even aan gedacht heb. Of een gelede Citaro zou op zijn motor verdeelt moeten hebben liggen, wat me sterk lijkt.

Ambassadors zonder airco hebben dat ook, alleen gaat het dan meestal om een of twee kleine gevalletjes op het dak en geen groot geval.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: di 29 jun 2010, 23:30
door deadlock
Joshua schreef:Ik sprak zonet --Stefan-- die met een chauffeur had gesproken en mij dus wist te vertellen wat ik al eerder riep hier. De CITARO's hebben GEEN AIRCO.
Slechte zaak want het staat in het PvE en de bussen zijn er ook echt op gebouwd want er kan nog geen raampje open.
Airco in bussen op drukke lijnen is dan ook echt niet echt heel erg praktisch.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: wo 30 jun 2010, 01:32
door Joshua
deadlock schreef:
Joshua schreef:Ik sprak zonet --Stefan-- die met een chauffeur had gesproken en mij dus wist te vertellen wat ik al eerder riep hier. De CITARO's hebben GEEN AIRCO.
Slechte zaak want het staat in het PvE en de bussen zijn er ook echt op gebouwd want er kan nog geen raampje open.
Airco in bussen op drukke lijnen is dan ook echt niet echt heel erg praktisch.
Maar als je de airco weg laat zorg dan teminste dat er een raam open kan, of een luik op het dak. En de airco voel je zeker wel, maak maar eens een rit in de Nijmeegse Citaro's. Als je de bus binnen stapt voel je meteen dat het er echt warm in is.
Als er dan nog een raampje open kon dan zou het niet zo erg zijn. Maar dat is dus ook niet het geval.
Wel wordt er idd lucht geblazen in de citaro's. Overal boven de ramen wordt lucht geblazen.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: wo 30 jun 2010, 17:36
door --Stefan--
De chauffeurs klagen er ook erg veel over. Voor de passagiers is het onprettig, en voor de chauffeur ook.
Een chauffeur zei tegen me dat het raampje van hem ook niet prettig was... er kwam geen koude lucht de bus in maar de warme lucht kwam naar voren toe.
Sommige bestuurders airco's zijn al kapot omdat de compressor te hard moest werken. Airco moest op volle kracht, en dat koelde nog niet voelde voor de chauffeur. Naar mijn weten is bij diverse Citaro's de airco van de chauffeur kapot.

En ik heb contact gehad met de Gelderlander. Er wordt de komende dagen aandacht aan besteed in de Gelderlander *O*
Ook is er een internetpetitie gestart.

Hopelijk gaan ze er ooit wat aan doen :P


De link naar de petitie is: http://aircoinbrengbussen.petities.nl
Afbeelding

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: wo 30 jun 2010, 22:35
door fogeltje
Jammer dat de petitie niet meteen vermeld dat airco al geeist was door het KAN en Novio gewoon het PvE aan zijn laars lapt (en het KAN dit schijnbaar duldt). Ik hoop dat de Gelderlander zich van dat punt bewust is en ook aanstipt in zijn berichtgeving.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 00:35
door --Stefan--
fogeltje schreef:Jammer dat de petitie niet meteen vermeld dat airco al geeist was door het KAN en Novio gewoon het PvE aan zijn laars lapt (en het KAN dit schijnbaar duldt). Ik hoop dat de Gelderlander zich van dat punt bewust is en ook aanstipt in zijn berichtgeving.
Daar zijn ze zich bewust van. De journalist die de vragen aan me stelde was geinteresseert in het PvE en hij was op de hoogte te dat het een eis was ;)

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 11:40
door fogeltje
Toch ben ik bang dat Connexxion er mee weg komt met de smoes "het is nog maar voor 2,5 jaar bla bla", maar we zullen zien. Ben benieuwd of het wat zal gaan uithalen.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 13:04
door Stefan
Nog even dat 'warme lucht' verhaal.. Wij hebben hier in HWGO 99 Ambassadors rijden die het zelfde probleem hebben. Het is momenteel niet te harden in de bussen en ze zijn nog warmer van binnen dan de Amba's die bij Connexxion (zonder airco!) rond reden.. En ja, die bussen zijn zeker weten voorzien van airco. Echter wordt alleen bij de vierzits voorin koele lucht de bus in geblazen en tsja.. dan kun je moeilijk verwachten dat zoiets heel de bus koel kan krijgen...

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 13:12
door Daniel
De Amba's in 't BRU hebben een soortgelijk probleem, is inderdaad ook alleen echt koel direct onder de airco. Hoe verder naar achteren hoe warmer 't wordt.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 15:38
door Joshua
Vandaag extra even blijven kijken op het station, ik heb meerdere mensen naar onze flyers zien kijken. Maar helaas zie ik maar weinig mensen die ook echt daadwerkelijk de petitie tekenen.
Ik hoop op een toestroom van vanavond als veel mensen thuis komen van werk/school en de flyer zien. En ik verwacht nog wat van de Gelderlander.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 17:00
door fogeltje
Op het station zijn me geen flyers opgevallen. Waar liggen/hangen die? Ik moet er meteen bij zeggen dat ik alleen maar heel kort op het busstation ben geweest, vanmorgen stopte mijn streekbus direct achter de stadsbus die ik moest hebben en vanmiddag ben ik ook hoogstens vijf minuten op het busstation geweest.

Wat betreft koeling achterin de bussen die wel airco hebben, daar kan ik niet over oordelen, ik zit meestal voorin. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Bij oudere generaties Ambassadors (zoals Hermes 1801-1860) zat die airco ietsjes verder naar midden, scheelde dat achterin qua koeling?

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 19:13
door --Stefan--
Die bussen waren altijd gewoon lekker koel, waar je ook zat.
Maar de Volvo's die nu hier rijden zijn ook gewoon overal koel, terwijl de airco daar ook voorin zit...

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 19:20
door Ardan
Man, met deze temperaturen heb ik in die dingen echt het gevoel in een diepvries te kruipen... maar wat een verademing zeg als je net uit een Citaro komt :D

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 19:39
door --Stefan--
De buitenlucht is zelfs al een verademing :P

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 19:41
door Oud forumgebruiker
Voor stadslijnen ben ik nog altijd fan van een stel grote dakluiken en ramen die open kunnen.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 21:29
door Gekko123
Ach, kwam er vandaag achter dat de groene Provincie Utrecht-Citaro's lekker koel zijn vergeleken met de massaal rijdende Amba's. Bij de amba's lijkt iedere vorm van airco te ontbreken (en dan maakt het niet uit of het een tunnelbus betreft of niet :N ), terwijl die bij de citaro's duidelijk te voelen is (je krijgt een klap van de hitte als je naar buiten stapt).

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 21:49
door MdJ
De veluwe doet bijna alles zonder aicro, maar bij de Volvo´s kunnen de dakluiken open, bij de citaro's en amba's heb je klapramen en als je die allebei openzet, krijg je een goed windje. En dat is aangenaam koel *bus*

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Geplaatst: do 01 jul 2010, 22:04
door Thijs
Ik moet zeggen dat ik het in lijn 91 Arnhem-Apeldoorn altijd vreselijk warm vind met dit weer. Ongehoord. Ik snak in zo'n lijnbus naar een airco.