Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Wo 10 Nov 2010, 11:45

Inderdaad, de enige verkoeling die je kunt krijgen is door bij de chauffeur op schoot te gaan zitten als hij zijn raampje open heeft. Veel mensen riepen in de zomer "airco had je vroeger ook niet" maar toen had je wel dakluiken die flink open konden. Dat zie je tegenwoordig bij geen enkele bus meer (veiligheidsredenen denk ik) en wat er in een Ambassador zit geeft in mijn ogen niet genoeg verkoeling als het buiten dertig graden is. Maar de Citaro's hebben inderdaad gewoon niks.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Joshua » Wo 10 Nov 2010, 12:07

Freek schreef:En volgens mij is het zelfs zo dat als de grijze strippenkaart is afgeschaft deze ook niet meer terug kan komen.
Overigens had de bruna op het station vandaag geen blauwe 15 strippenkaart, een voorteken? :wink:

Wij bij de Kiosk en denk ik ook de mensen van de Bruna verkopen opeens 2 keer zoveel strippenkaarten sinds het KAN kaartje is afgeschaft. Dus de voorraad is er niet echt op aangepast. Afgelopen woensdag had ik een middag dienst, dus moest werken tot 19:00 uur. En toen had ik al geen grote strippenkaarten meer en nog maar 12 kleine. En die zijn er 's avonds zeker doorheen gegaan.

De afschaffing van het KAN-Kaartje in Nijmegen heeft dus vooral geleid tot een sterke toename van de strippenkaart.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Wo 10 Nov 2010, 13:09

Het heeft wel voordelen voor de doorstroming in de bus zelf, maar dat weegt in mijn ogen niet op tegen de nadelen. Ik ben eerder een voorstander van het KAN-kaartje terug laten komen maar duurder maken, afronden op 50 cent of duurder maken. Prijs verhogen naar 3, 4 en 5 euro zou in mijn ogen wel kunnen. Het is een fikse verhoging, maar let op, binnen Nijmegen centrum was het KAN-kaartje altijd al duurder als je vergelijkt met een blauwe strippenkaart uit de voorverkoop (2,20 versus 2x 2 strippen). Een rit vanuit Dukenburg zou zo net iets goedkoper zijn (2x 3 strippen uitgaande van een 15 strippenkaart), maar je hebt wel het voordeel dat oudjes er met zijn tweeën op mogen reizen en dat kinderen nog steeds mee kunnen.

Voor streekbestemmingen hangt het ervan af waar je vandaan komt. Kom je vanaf Nederasselt zoals ik (Dalurendagkaartje is tot eerste halte Nederasselt geldig, daarna moet ik stempelen) dan is het net als Dukenburg een paar cent goedkoper.

Sommige mensen zullen dan bij de strippenkaart blijven, maar voor andere groepen blijft het KAN-kaartje redelijk aantrekkelijk. Mijn grootste voorkeur zou een voorverkoopoplossing hebben (maar dan niet die aanfluiting van wat Connexxion voorstelt) omdat het met instappen gewoon minder tijd kost. Maar of je zoiets als het KAN-kaartje in voorverkoopvorm kunt gieten weet ik niet. Of mensen de gelegenheid geven om blanco KAN-kaartjes van te voren te kopen (die dan wel DUIDELIJK te onderscheiden moeten zijn van wagenkaartjes, omdat die anders een geliefd doelwit voor dieven worden), die zouden dan eventueel ietsjes goedkoper kunnen om mensen te stimuleren in de voorverkoop te kopen en niet op de bus (het hele idee van de oude strippenkaart). Voor de incidentele reiziger is er dan altijd nog een relatief voordelig KAN-kaartje op de bus.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Klaasje » Wo 10 Nov 2010, 19:46

Buskaartjes horen naar mijn mening helemaal niet goedkoop te zijn. Daarnaast vindt ik wel dat er voldoende goedkope alternatieve kaartsoorten in de voorverkoop verkrijgbaar moeten zijn.

Kaartjes op de bus verkopen zorgt nog altijd voor vertraging/lange "rij"tijden, een grotere overvalskans door veel geld bij de chauffeur en daarbij is kaarten op de bus verkopen vooral een service voor "luie" mensen.

peter s
Berichten: 137
Lid geworden op: Do 17 Dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor peter s » Do 11 Nov 2010, 08:45

Wij hebben afgelopen week al twee keer meegemaakt dat in Nijmegen een parkeergarage vol is op een doordeweekse middag!

Zo dat een signaal zijn?
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Do 11 Nov 2010, 11:12

Klaasje schreef:Buskaartjes horen naar mijn mening helemaal niet goedkoop te zijn. Daarnaast vindt ik wel dat er voldoende goedkope alternatieve kaartsoorten in de voorverkoop verkrijgbaar moeten zijn.

Kaartjes op de bus verkopen zorgt nog altijd voor vertraging/lange "rij"tijden, een grotere overvalskans door veel geld bij de chauffeur en daarbij is kaarten op de bus verkopen vooral een service voor "luie" mensen.


Kaartjes op de bus is een service voor incidentele gebruikers in mijn ogen. OV heeft namelijk ook een maatschappelijke functie. Je kunt niet verwachten van iemand die noodzakelijkerwijs een keer de bus moet pakken in de voorverkoop een strippenkaart koopt die hij vervolgens maar half gebruikt. Ik zeg ook niet dat het spotgoedkoop moet zijn, want eerlijk gezegd vind ik het Brabantse dalurendagkaartje voor 3 euro belachelijk goedkoop, hoewel ik er als reiziger natuurlijk graag gebruik van maak. Maar kaartjes op de bus moeten wel betaalbaar blijven. Het huidige systeem van KAN enkeltjes is mijn ogen gewoon een slechte zaak die mensen de bus gaat uitjagen. Het toestaan van overstappen zou al een groot verschil maken.

Het probleem met de grijze strippenkaarten is (net als met de oude KAN-kaartjes) de niet ronde prijs (80 cent per strip, de KAN-kaartjes waren kosten 2,20, 3,30 of 4,40, van die rotbedragen om altijd gepast bij te hebben).

Voorverkoop heeft daarom mijn voorkeur, minder tijdverlies, minder geld voor de chauffeur etc.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

knaai
Berichten: 18
Lid geworden op: Vr 07 Mei 2010, 11:05
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor knaai » Vr 12 Nov 2010, 09:42

Er wordt vaak vergeten dat het KAN kaartje voor jonge ouders een geweldig iets was, omdat er 2 kinderen gratis mee de bus in kunnen. Vooral de nieuwe stadswijken met veel jonge kinderen en een groot parkeerprobleem, konden hier van profiteren. Er is totaal geen alternatief gekomen voor jonge gezinnen door conexxion, omdat in de nieuwe situatie je als ouder 6 keer een enkele reis mag kopen via de ov-chip (of natuurlijk 6 x 2 strippen).

Het genoemde argument dat de bussen te veel vertraging oplopen lijkt me in de huidige situatie niet echt vaak het geval.Het KAN kaartje was een dalurenkaart. Ik kan zelf alleen maar spreken over veel ervaring in de waalsprong, maar daar zijn de bussen vaak verdacht leeg, vooral tijdens de daluren. Vooral na het afschaffen van de KAN kaart komen vaak bijna-lege bussen voorbij rijden.

Ik ben er een voorstander van dat het KAN-kaartje weer terug komt om de incidentele reiziger te stimuleren vaker de bus te nemen. En dan mag de prijs idd wel wat hoger uitvallen dan nu het geval was.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Vr 12 Nov 2010, 11:28

Het KAN-kaartje kostte zeker veel tijd hoor, vooral in de ochtenden wanneer mensen hun heenrit maakten. Dat hangt overigens zeer sterk van de reiziger af. Ik probeerde altijd op zijn minst dertig cent en geen briefgeld neer te leggen zodat de transactie zo vlot mogelijk verloopt. Maar je hebt ook vaak genoeg mensen die een kaartje van 2,20 of 3,30 kopen en een briefje van twintig euro neerleggen. Dat kost gewoon tijd. In de spitsuren is de doorstroming meestal sneller.
Hetzelfde is in Noord-Brabant op te merken nu de Dalurendagkaartjes weer terug zijn, dat kost gewoon wat meer tijd als iedereen een kaartje bij de chauffeur koopt. Het is sneller als iedereen gewoon een strippenkaart zou neerleggen.

Maar zoals ik al aangaf weegt dit nadeel van de KAN-kaartjes in mijn ogen niet op tegen de positieve dingen die het bracht, vooral voor ouders en ouderen (2 op 1 kaart) die daardoor eerder geneigd waren de bus te pakken.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Klaasje » Vr 12 Nov 2010, 12:26

peter s schreef:Wij hebben afgelopen week al twee keer meegemaakt dat in Nijmegen een parkeergarage vol is op een doordeweekse middag!

Zo dat een signaal zijn?

Lage chipkaarttarieven? 10 rittenkaart van 10 euro? of de voorgestelde CXX-kaart met de rechten van het KAN-kaartje (kinderen mee)? Past allemaal binnen mijn betoog

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1272
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frank » Vr 12 Nov 2010, 14:38

De nieuwe dienstregeling van de regio Arnhem staat inmiddels online. Ik kan lijn 13 niet meer terugvinden op de site van Breng, maar komt misschien omdat hij alleen in vakantieperiodes rijdt.

.....
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 26 Apr 2010, 17:59

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor ..... » Vr 12 Nov 2010, 17:59

Frank schreef:De nieuwe dienstregeling van de regio Arnhem staat inmiddels online. Ik kan lijn 13 niet meer terugvinden op de site van Breng, maar komt misschien omdat hij alleen in vakantieperiodes rijdt.


Waar kan ik de nieuwe dienstregeling vinden?

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1272
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frank » Vr 12 Nov 2010, 18:15

Op de site van Breng.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2583
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor mb90 » Vr 12 Nov 2010, 19:09

Om lijn 5 in Arnhem in 2011 te begrijpen moet je hogere wiskunde gestudeerd hebben zeg. Doordeweeks heb je ritten Schuytgraaf <--> Elsweide / HAN en De Laar <--> Presikhaaf. Op de zaterdag overdag heb je dan ritten Schuytgraaf <--> Presikhaaf en De Laar <--> Elsweide /HAN. In de avond heb je dan weer Schuytgraaf <--> CS en De Laar <--> Presikhaaf. Op zondag heb je dan weer Schuytgraaf <--> Elsweide / HAN en De Laar <--> Presikhaaf. In Schuytgraaf wordt er dan ook nog eens om en om via de ene kant en dan via de andere kant van de wijk gereden, waarbij er per deel in de spits eens per 24 minuten een bus komt.

Wat was er nu zo moeilijk om hier 2 lijnen van te maken. Lijn 5 en 8 ofzo? :neg:
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Milco
Berichten: 3556
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Milco » Vr 12 Nov 2010, 19:31

mb90 schreef:Wat was er nu zo moeilijk om hier 2 lijnen van te maken. Lijn 5 en 8 ofzo? :neg:


Het begint op Arriva Dordrecht te lijken, met die rare lijn 7 daar... :roll:
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Daniel » Vr 12 Nov 2010, 19:34

Mwoh, die valt nog mee vergeleken met dit :P Vraag me in ieder geval wel af waar het nu voor nodig is om de bediening alleen op zaterdag precies andersom te doen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1272
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Frank » Vr 12 Nov 2010, 20:03

Dat op zaterdag de bestemmingen precies omdraaien begrijp ik ook niet. Ook een leuke: 's avonds kun je vanaf Presikhaaf naar Schuytgraaf; vanaf het CS kun je naar de Laar West. Omgekeerd kun je 's avonds van de Schuytgraaf maar tot het CS maar van de Laar West wel naar Presikhaaf.

Als ik het allemaal goed begrepen heb...

robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: Ma 02 Nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor robinzes » Zo 14 Nov 2010, 13:37

lijn 109 gaat doorrijden naar wolfheze.
zo heeft het dorp van de één op de andere dag een halfuursdienst met arnhem.
Buschauffeur

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Zo 14 Nov 2010, 14:37

Ik zag donderdag in het Huygensgebouw van de universiteit ("Beta faculteit" aan de Heyendaalseweg) een OV informatiezuil staan, die stond er dinsdag nog niet (meen ik). Die geeft boven op een scherm de eerste vier OV vormen weer die in Heyendaal vertrekken (ook van de halte UMC, want lijn 83 stond er ook op) en eronder een touchscreen scherm waar dingen als OV9292, NS reisplanner, ov-chipkaart.nl en nog wat andere dingen (buienradar meen ik) te raadplegen zijn. Goed initiatief in mijn ogen. Hoewel dat scherm met de vertrektijden wel iets beter kan, zo is het handig om te halte te vermelden waarvoor de vertrektijden gelden. Nu staat er alleen lijn 83, de bestemming, de vertrektijd en vertraging. Maar iemand die niet zo bekend is, zou dus vrolijk naar de halte op de Heyendaalseweg kunnen lopen en daar wachten op lijn 83.

Maar wellicht dat ze daar ook wat aan gaan doen, het systeem staat er immers pas net. Goed initiatief verder. Ik had het er dinsdag toevallig nog met een vriend over dat ik van mening was dat er in de gebouwen eigenlijk iets moest hangen. Toen ik in 2001 op de KUB in Tilburg studeerde hingen er in het hoofdgebouw vertrekstaten van de bushalte bij de campus van BBA en NS vertrekstaten van Tilburg West. Dat was wel handig.

Hebben andere locaties in Heyendaal ook zoiets gekregen? Te denken valt aan Erasmusgebouw, Bestuursgebouw, Bibliotheek, Refter, UMC, HAN, Sportcentrum etc.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Freek » Zo 14 Nov 2010, 15:05

in het Erasmusgebouw staat er ook eentje. In het collegezalencomplex moet er geloof ik ook eentje komen. Andere locaties weet ik zo niet.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor webguy » Ma 15 Nov 2010, 18:19

Klopt dat ding is inmiddels helemaal aangezet. Ik was een van de eersten die er mee aan het spelen was, speciaal voor mij hebben ze van "Huygens gebouw" toch maar "Huygensgebouw" gemaakt ;)
Verder staan er inderdaad links naar NS, 9292ov, Ov-chipkaart.nl, Buiendradar en de site van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. Het touchscreen gedeelte is verticaal, en je kan er theoretisch twee schermen mee openen, met een touch toetsenbord, allemaal met SiteKiosk op Windows XP (en ja, er hangen twee PCs aan, een per scherm, hoezo slecht voor het mileu).
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Ma 15 Nov 2010, 22:42

Ik heb er donderdag ook al mee gespeeld, wat gelukkig niet al te moeilijk. Boven scherm, onder toetsenbord, ging allemaal best soepel.

En wat slecht voor het milieu aan gaat, het kan allemaal nog veel erger, vroeger bleven de PCs in de computerkamers allemaal draaien. Daar halen ze tegenwoordig 's nachts de stroom vanaf.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Di 16 Nov 2010, 22:11

Ik kwam toevallig dit bericht uit september tegen: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... ropent.ece

Gaat dit nog gebeuren of is dit met het uitstellen van de OVC ook op de lange baan geschoven? Vorige week was er in ieder geval nog steeds geen loket.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: Ma 02 Nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor robinzes » Do 18 Nov 2010, 18:53

850.000 euro voor groen Nijmeegs vervoer

NIJMEGEN -De gemeente Nijmegen wordt beloond voor haar groene vingers. Nadat de gemeente op 11 november al de Lean and Green Award ontving, geeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu nu ook nog eens een subsidie van 850.000 euro.


Het geld, voor duurzaam vervoer in de regio, gaat gebruikt worden voor ‘De Groene Hub’. In dit project wordt lokaal opgewekt groen gas gebruikt voor het openbaar vervoer.

Groen gas is biogas dat lokaal wordt gewonnen uit bijvoorbeeld GFT-afval in vergistinginstallaties. Het is direct inzetbaar in bussen die op aardgas rijden, is nagenoeg energieneutraal en levert minder CO2-uitstoot op.

In de aanbesteding voor de OV-concessie 2013-2023 in Stadsregio Arnhem Nijmegen is het mogelijk groen gas in te zetten op alle bussen in de regio. Daarnaast kan het ook gebruikt worden voor vuilniswagens.

'De Groene Hub’ wordt in samenwerking met de Stadsregio Arnhem Nijmegen, een netwerk van kennisinstellingen en maatschappelijke partners door de gemeente Nijmegen uitgewerkt.

bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/7641941/850000-euro-voor-groen-Nijmeegs-vervoer.ece

Dus gas bussen voor de hele regio ?
Buschauffeur

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor fogeltje » Do 18 Nov 2010, 19:28

Ik mag het niet hopen, alhoewel, tegen die tijd studeer ik (hopelijk) niet meer.

Het loket van Novio op het station lijkt overigens inderdaad weer open, ik zag er vanmiddag rond 16:45 mensen in, een persoon achter een scherm en twee Novio chauffeurs. Dat lijkt me voor passagiers (en Kiosk medewerkers van dit forum ;) ) wel zo handig.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: Ma 02 Nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor robinzes » Do 18 Nov 2010, 21:37

zag net ook de op de website van breng de nieuwe dienstregeling voor nijmegen staan.
lijn 1 gaat dus doorrijden naar lent.
en lijn 25 blijft bestaan.
Buschauffeur


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten