Pagina 38 van 276

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 13:35
door fogeltje
Dat is mooi, ik heb namelijk net een nieuwe strippenkaart gekocht.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 01:26
door david_meyer24
Ik had een vraag over lijn 86 die tussen Busstation Wagingen en Station Arnhem rijd kan ik daar gewoon met een buzzer in stappen als er een Syntus bus aan komt.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 06:34
door MdJ
Dan hoort hij eik in het andere topic, aangezien de syntusbus uit de concessie Veluwe komt,

maar ja, die is daar geldig, evenals het Syntus Super Ticket als er een Brengbus aankomt.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 14:29
door Snorkel
Lijn 43 en lijn 86 vallen in 2 concessies. In de Breng concessie zitten de stukken vanuit Arnhem tot Dieren en Wageningen.
Op die delen zijn de Breng kaartsoorten geldig en die van Syntus NIET. Omgekeerd op de stukken die binnen de Veluwe concessie van Syntus horen.

Dit is uiteraard niet duidelijk richting de passagier, die niet goed snapt in welke bus wat geldig is, maar wel het gevolg van concessie grenzen en de keuze/eis om concessieoverschreindend te exploiteren.

Het schijnt heel moeilijk te zijn om EN EN toe te passen, zeker met elektronische zaken, maar simpelweg elkaars zicht/stempel kaarten accepteren moet niet zo moeilijk zijn, al is verkoop er van lastiger te managen, en dan komt natuurlijk de aap uit de mouw. Op grondgebied van de concurrent, moet je dan natuurlijk de kaart van de concurrent verkopen, maar je eigen management stuurt aan op de hele lijn de eigen kaartsoorten te verkopen. Oneerlijke inkomsten verdeling, nog los van de verdeling van werk / kosten en subsidie inkomsten. Zijn die in ieders ogen eerlijk verdeeld ? En als je vind dat je te kort wordt gedaan, ben je dan ook nog eens zo soepel om de ander zijn kaart soorten op jouw grondgebied te accepteren ?

Concessieoverschreidend rijden lijkt zo leuk en praktisch, maar er zijn zo veel haken en ogen achter de schermen.


Groet, Michel

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 18:19
door Reiziger Delft
Zou jij dan het liefst deze lijnen willen opknippen? Daar kan ik me als reiziger namelijk echt ontzettend boos om maken; omdat vervoerders er niet met elkaar uitkomen, moeten reizigers maar op niet-logische plekken opeens gaan overstappen. Ik vind dat nogal kinderachtig. Het gaat er toch om dat reizigers comfortabel worden vervoerd?

Helaas is dit toch al vaak gebeurd, denk aan Utrecht-Haarlem, Nijmegen-Druten, Nijmegen-Eindhoven, Tilburg-Eindhoven.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 18:31
door Suus
Nijmegen - Druten is gewoon met een bus te doen, en die rijdt (in het geval van de normale dienst) ook nog eens door naar Tiel.

Utrecht - Haarlem was ook wel een bizar lange lijn, dat is bijna niet vol te houden zonder vertragingen. Op dat punt is de betrouwbaarheid van die dienst wel verbeterd door de knip in lijn 140 en 140BBA (nu 130). Dat de lijn vervolgens is ingekort tot Breukelen is wel een minpunt te noemen.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 18:51
door robinzes
of zorgen dat beide vervoerders het kaartassortiment van elkaar acepteren.
Dit zou door de Provincie ( gelderland ) gestimoleerd moeten worden.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 18:54
door Freek
Nijmegen-Druten rijdt sinds de nieuwe concessie de hele dag (dus ook de avonden) en alle dagen van de week (dus ook zondagen) door naar Tiel. Nijmegen-Tiel is dus weer in ere hersteld. Zowel de concessie Breng als de concessie Achterhoek-Rivierenland verplichten beide vervoerders namelijk door te rijden, bestuurlijke grenzen kunnen geen reden meer zijn om de boel te knippen. Hetzelfde geld voor de concessie Breng en Veluwe van Syntus. In beide gevallen is het verplicht om lijn 43 door te rijden. Lijn 86 meen ik ook, maar dat weet ik zo een twee drie niet zeker.

Kaartassortimenten kan de provincie wel stimuleren, maar ze kan het niet opleggen. Bovendien heeft het niets over de Breng bus te vertellen, daar gaat de Stadsregio over. Daar geldt overigens hetzelfde voor, ook daar is het niet afdwingbaar.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 19:25
door MdJ
Op het moment (iig een maandje geleden) mocht ik gewoon mee met een Brengbus op lijn 86 met mijn syntus Supter-Ticket.

Waarom niet "Wij verkopen alleen ons eigen product, maar met het product van de andere vervoerder doen we niet moeilijk"?

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 21:30
door robinzes
dat wordt ook al door de meeste chauffeurs toegepast. die zeggen dan: "moet men baas maar duidelijk zijn"
Ik heb al een keer ( in syntus tijd ) van Arnhem naar Doetinchem ( met breng ) en terug gereist met een syntus super ticket. En dit pas ook nog een keer met een arriva dagkaart. ze verkopen ze niet maar accepteren ze wel.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 22:48
door fogeltje
Ik zat ooit met een zelfde kwestie, Connexxion dagkaarten (die dagkaarten die de klantenservice wel eens als compensatie opstuurt) op een gedeelde Breng/Arriva lijn. Ik heb het toen echter niet bij Arriva geprobeerd, had mijn reis dusdanig uitgestippeld dat ik ritten van Breng zou krijgen (wat niet geheel ideaal was).

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 22:57
door MdJ
Zolang de vervoerders niet aangeven of zij de rit rijden of dat Breng die rijdt, weten de klanten niet welke rit ze met welk kaartje wel of niet mogen. Op de 43 heb je 3 bussen achter elkaar Breng, dan een Syntus, dan weer een Breng en dan 3 syntus (of soort gelijke verdeling).Op de 86 hadden ze ook zoiets...

Dan is het ook de schuld van de vervoerder, van het verlies, niet die van de reiziger...

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: di 18 jan 2011, 23:52
door Snorkel
Ik ben het er mee eens dat men meer aan de reiziger moet denken, en dat beide bedrijven zich soepel op moeten stellen, en niet hun personeel het moeilijk moeten maken. Wat daarna iedere chauffeur doet, is weer wat anders. Al die onduidelijkheid is echter niet goed.

Bedrijven maken echter ook misbruik van zulke situaties in het algemeen, en XX loopt daar mee erg voorop. Continue kregen wij op de Veluwe mensen met een Buzzer. XX instrueerde zijn chauffeurs zo dat zelfs de landelijke dagkaart van 2x8 niet verkocht moest worden, maar de Buzzer, want dan bleef al het geld bij XX. Mensen die hier expliciet om vroegen kregen hem niet. Die kwamen met strippen naar Ah CS of desnoods toch met Buzzer, om daarna bij ons een landelijke dagkaart te kopen. Nu kun je wel stellen, neem al die mensen toch gewoon mee, maar XX besteelt consequent collega bedrijven, want uit de verkoop van dagkaarten door ons delen zij wel in de opbrengsten mee, en in de Buzzer opbrengsten niemand anders. Ergens moet je wel een streep trekken, en helaas dupert dat reizigers. XX leunt ook op dat dilemma.

Zelfde was b.v. met de XX kaartjes in Ah. Die waren geldig op lijnen van de concessie, dus b.v. ook op een deel van 43 en 86, maar niet op de 91, 105 en 231, want dat was een andere concessie. Leg ook dat maar weer eens uit.

HET HAD NOOIT MOETEN WORDEN TOEGESTAAN : eigen bedrijfs of concessie kaarten, indien zulke situaties niet van boven eenduidig uitgebannen kunnen worden.

Groet, Michel ( Veluwe )

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 00:31
door Gekko123
Dat de verkoop van 2x8-strippenkaarten verboden zou zijn bij Connexxion vind ik het vreemd dat het me al een paar keer is gelukt om bij CXX Provincie Utrecht 2x8-strippenkaart als dagkaart gestempeld te kunnen kopen. Dat ik achteraf misschien beter een Buzzer had kunnen kopen (had me € 0,80 bespaard) is natuurlijk achteraf lullen. Meestal kun je ze gewoon krijgen, maar dan moet je er wel expliciet op wijzen en vertellen hoe ze gestempeld moeten worden. Vraag je om een normale dagkaart dan krijg je uiteraard wel een buzzer aangesmeerd :X

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 00:40
door Joshua
Op Lijn 85 staat op de vertrek straten ook niet welke vervoerder je hebt. Maar als ik online kijk op www.9292ov.nl zie ik er keurig bij staan of de bus door BRENG of ARRIVA gereden wordt.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 00:41
door Snorkel
Veel chauffeurs bij XX weigerden, of hadden niet eens voorraad. Om een dagkaart vragen betekend ook een dagkaart verstrekken ( landelijk assortiment ) en geen Buzzer. Zelfs waar men expliciet NIET de Buzzer wilde, vanwege problemen elders, hielden XX chauffeurs stug vol, en smeerden toch een Buzzer aan. Niet af en toe, maar aan de lopende band. Gewoon praktijk ervaring van een chauffeur op de Veluwe, waar van uit allerlei ( XX ) uithoeken veel mensen met een dagkaart/Buzzer op af komen.

Groet, Michel

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 09:58
door Reiziger Delft
Snorkel schreef:HET HAD NOOIT MOETEN WORDEN TOEGESTAAN : eigen bedrijfs of concessie kaarten, indien zulke situaties niet van boven eenduidig uitgebannen kunnen worden.
Ben ik met je eens. Maar wat dit onderwerp betreft is de invoering van de OV-Chipkaart ideaal; je ziet precies met welk product bij welke vervoerder wordt gereisd.

Ideaalst zou zijn als er een bepaald maximumbedrag per dag kan worden afgeschreven van je OV-Chipkaart bij reizen op saldo, bij welke vervoerder je dan ook reist. Dan hoef je van te voren ook niet moeilijk uit te gaan rekenen of een dagkaart goedkoper is of niet. In Londen doet men dit ook bij de Oysterkaart.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 10:27
door Snorkel
De retour korting, gebruik op slado of abbonnement, het moet allemaal simpel simultaan mogelijk zijn.

Stel je hebt er een abbonnement op staan van D-G en je reist richting A of J, dan moet automatisch het deel D-A of G-J als saldo worden afgeboekt, de rest is abonnement, en als je dan op de zelfde dag weer A-D of J-G ( of een deel dar van ? ) reist, dan moet dat herkent kunnen worden als een "retour reis" en dus in totaal met een percentage korting worden berekend. Als je reis op saldo nu ook nog eens over meerdere vervoerders gaat, dan moet er 1 keer opstart tarief gelden, en dat desnoods verdelen onder de vervoerders.

Zo zou het moeten zijn in mijn ogen, de praktijk is echter triest anders.

Is een opstart tarief wel nodig egenlijk ? De basis strip is er officieel om doorstempelen van hele rezien te bevorderen, boven steeds deel reizen te laten stempelen, maar op de OV-chipkaart, wat is eigenlijk de reden ?

Groet, Michel

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 10:29
door Reiziger Delft
De reden van het opstaptarief is dat mensen niet 1 halte met de bus reizen, omdat het toch maar 2 cent kost. :wink: Indien het niet bestond, zouden reizigers kleine stukjes met de bus reizen, die ze eigenlijk prima kunnen lopen. Gevolg is enorm veel tijdverlies doordat veel mensen in- en uitstappen, terwijl de vervoerder er nauwelijks iets voor terugkrijgt.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 10:39
door Suus
Als je de tarieven met de ov-chipkaart gelijkwaardig wil houden aan die van de strippenkaart, dan kan je eigenlijk niet anders dan een vaste voet invoeren, anders krijg je de berekeningen nooit kloppend.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 10:48
door reisthijs
Als het doel was de tarieven gelijkwaardig te houden dan had men die 'vaste voet' voor de OV-chip gelijk moeten stellen aan die van de de strippenkaart. Oftewel de prijs van één strip in plaats van een prijsverhoging van ruim 50%!

Dat had vooral in het stadsvervoer ook een hoop klachten bespaard ("de chipkaart maakt alles duurder") zodat mensen sneller uit zichzelf zouden overstappen op de chipkaart (in plaats van alleen omdat het op een gegeven moment móét).

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 11:00
door Suus
En dat kan dus niet als je tegelijkertijd de zones als oneerlijk meetsysteem wil vervangen door een eerlijk systeem van kilometers, waarbij tenminste wel vaststaat hoe lang zo'n kilometer is en waarbij iedereen hetzelfde betaald. De pijn zit hem niet in die vaste voet maar in die afschuwelijke zones waar nu afscheid van genomen kan worden (en waarbij sommige mensen hun voordeeltje zien verdwijnen ten koste van alle reizigers die er de nadelen van ondervonden).

En als je de zones eerlijk vond, ga dan maar eens aan de mensen uit Almere uitleggen dat ze een 2-sterren streeksupplement nodig hebben voor Duivendrecht - Bijlmer ArenA terwijl je maar een 1-ster streeksupplement nodig hebt voor Duivendrecht - Amstel, terwijl dat laatste een grotere afstand is :X

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 11:09
door Daniel
Snorkel schreef:Stel je hebt er een abbonnement op staan van D-G en je reist richting A of J, dan moet automatisch het deel D-A of G-J als saldo worden afgeboekt, de rest is abonnement
Dat werkt toch al zo? Tenminste, bij Connexxion, Hermes, GVU, Breng, RET, Qbuzz wel. Arriva, Veolia en Syntus m.u.v. Arriva Waterland hebben dat nog niet werkend (maar da's simpelweg omdat het verchipte sterabonnement daar nog niet door de systemen herkend wordt.)

Voorbeeldje (m'n zonesupplement is niet geldig in zone Leusden):
Check-uit 14:44 bij Connexxion
Check-in Leusden, Heiligenbergerweg bij Connexxion
Product: NS-Jaartrajectabonnement Zones
Ritprijs € 0,91 (instaptarief € 4,00 - niet verreisd € 3,09)
Als je reis op saldo nu ook nog eens over meerdere vervoerders gaat, dan moet er 1 keer opstart tarief gelden, en dat desnoods verdelen onder de vervoerders.
Dat is toch al zo? Tenminste, ik leid het wel af uit deze twee transacties...
Check-uit 15:09 Druten, Busstation bij Connexxion
Check-in Tiel, Station NS bij Connexxion
Product: Dalkorting Oost-Nederland
Ritprijs € 2,31 (instaptarief € 4,00 - niet verreisd € 1,69)
Check-uit 16:19 's-Hertogenbosch, Centraal Station bij Arriva
Check-in Druten, Busstation bij Arriva
Product: Vraag uw OV-bedrijf
Ritprijs € 4,34 (instaptarief € 4,00 - niet verreisd € -0,34)
De reis Druten - Den Bosch kost inclusief basistarief en met dalkorting namelijk € 4,97 :wink:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 11:15
door Snorkel
Ook wel een fijne bekomstigheid van de OV-chipkaart, je weet voor niet standaard reizen tenminste niet makkelijk wat de reis afstand en dus de kosten uiteindelijk zullen zijn ( even los van de trein ), dus vooraf plannen, afwegen en kosten/uitgaven weten is er niet bij. Lang leve het ongelimiteerd financieel leeg trekken in deze maatschappij. Bijvoorbeeld voor mij ook een reden dat ik de chipknip alleen gebruik in XX automaten en vrijwel nooit uitgaven pin, maar vaste bedragen tap, en daar gewoonweg een bepaalde tijd me moet doen. Heb je je eigen uitgaven wat gecontroleerder in de hand. Iets wat met de OV-chipkaart HEEL moeilijk is. :? :cry:

Groet, Michel

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 11:16
door Suus
Tarieven zijn net zoals het aantal benodigde strippen op te vragen bij de reisplanner van 9292ov. Geen verandering dus.