Pagina 2 van 4

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 14:18
door Erwin
visgraat schreef:Dan ben ik wel benieuwd. Hoe zie jij een oplossing voor betere bereikbaarheid van Zeewolde die geen/nauwelijks extra geld kost en waarmee zoveel mogelijk reizigers gebaat zijn?
Dat is de optie die ik beschreef, of kun je niet lezen?

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 14:56
door visgraat
Als je reageert op de vorige post, hoef je niet te citeren. En nee, ik lees niet een voorstel dat niet/nauwelijks iets extra kost. Ik ben heel stom hoor, maar ik lees dat je wilt dat er meer bussen moeten gaan rijden in het weekend, zo'n 3 meer dan nu. Hoe wil je dat kostenneutraal doen?

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 14:58
door Erwin
Dat zou ik niet weten. Maar alles kost nu eenmaal geld, dit ook ja. Maar als het je uiteindelijk meer op levert dan verdiend zich dat vanzelf terug. Simpel verhaal.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 16:02
door Suus
Er is er niet nog ergens een potje OV-innovatiefonds in de provincie wat niet specifiek aan "een geile betonbusbaan" is gekoppeld?

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 16:11
door Bakpapier
Het is nu eenmaal lastig om een volledig nieuwe busverbinding op te stellen. Dat zie je ook met Gent - Terneuzen; de busverbinding bestaat niet (ja, in het weekend een paar keer), dus de mensen die van de bus gebruik zouden kunnen maken kopen een auto. En als er dan een keer een proef komt, gaan die echt massaal de auto laten staan want die hebben ze toch al. Je moet echt een sprong in het diepe wagen als je zo'n buslijn wil opstarten.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 16:14
door JWM
visgraat schreef:Dat hele rondje kost 5 uur en dus 5 bussen. Daarmee kost het geen bus extra t.o.v. huidige situatie. De bus staat veel korter stil; pauzes en chauffeurs moeten wel anders ingedeeld worden.
Een bus die 's avonds stil staat kost ook niks extra's, want anders had die stil gestaan in de garage. De kosten worden dan echt puur gemaakt door het rijden.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 16:54
door visgraat
Een stilstaande bus op de weg kost volgens mij wel degelijk meer dan in de garage. Een chauffeur wordt doorbetaald als een bus stil staat. Hij moet alleen wel voldoende pauzetijd hebben. Qua afschrijving maakt het volgens mij niet heel veel uit of je rijdt, omdat in een nieuwe concessie vaak bussen voorgeschreven worden met een van de nieuwste milieuklasses. De bus rijdt dus gewoon de concessie uit. En een stilstaande bus in dienst heeft apparatuur aan staan. De voornaamste extra kosten van rijden i.p.v. stilstaan in een dienst zijn volgens mij de brandstofkosten. Maar als je meer reizigers trekt, gaan de opbrengsten ook omhoog. Bovendien kan het extra reizigers opleveren overdag als je 's avonds ook rijdt. Of zie ik nu kosten over het hoofd?

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 17:02
door JWM
visgraat schreef:Een chauffeur wordt doorbetaald als een bus stil staat. Hij moet alleen wel voldoende pauzetijd hebben
Als een chauffeur met een bus ergens een kwartiertje stil staat kan dat meteen als een officiële pauze gelden (mits er ook pauze-faciliteiten zijn). Wellicht zit dit tijd nu gewoon ingebakken in de huidige omlopen?
Qua afschrijving maakt het volgens mij niet heel veel uit of je rijdt, omdat in een nieuwe concessie vaak bussen voorgeschreven worden met een van de nieuwste milieuklasses.
Aantal gereden kilometers is van invloed op de restwaarde en meer kilometers vergt ook meer onderhoud.
visgraat schreef:En een stilstaande bus in dienst heeft apparatuur aan staan.
Kosten daarvan zijn relatief beperkt.
visgraat schreef:Maar als je meer reizigers trekt, gaan de opbrengsten ook omhoog. Bovendien kan het extra reizigers opleveren overdag als je 's avonds ook rijdt. Of zie ik nu kosten over het hoofd?
Bedenk dat de loonkosten 's avonds hoger zijn en het aantal reizigers is waarschijnlijk minder dan overdag. Dat maakt dit soort avondritten gewoon duur.

Kortom, de provincie zal hiervoor toch echt extra budget beschikbaar moeten stellen of het gaat ten koste van andere verbindingen.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 18:24
door SuperGhost
Kan iemand mij even vertellen welke buslijnen er 's avonds (en in het weekend) nog Zeewolde bedienen en met welke frequenties?

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 19:00
door Anne
Wees niet zo lui en kijk gewoon zelf even op deze site.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 19:11
door SuperGhost
Ik bepaal zelf wel of ik lui wil zijn :Y

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 19:49
door waldo79
Waarom iemand naar een externe bron verwijzen, terwijl we zelf een Wiki hebben.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: do 28 aug 2014, 20:57
door visgraat
JWM schreef:
visgraat schreef:Een chauffeur wordt doorbetaald als een bus stil staat. Hij moet alleen wel voldoende pauzetijd hebben
Als een chauffeur met een bus ergens een kwartiertje stil staat kan dat meteen als een officiële pauze gelden (mits er ook pauze-faciliteiten zijn). Wellicht zit dit tijd nu gewoon ingebakken in de huidige omlopen?
Ik heb het idee dat ze zo ruim zijn dat daar nog veel speelruimte in zit.
JWM schreef:
visgraat schreef:Maar als je meer reizigers trekt, gaan de opbrengsten ook omhoog. Bovendien kan het extra reizigers opleveren overdag als je 's avonds ook rijdt. Of zie ik nu kosten over het hoofd?
Bedenk dat de loonkosten 's avonds hoger zijn en het aantal reizigers is waarschijnlijk minder dan overdag. Dat maakt dit soort avondritten gewoon duur.
Het leuke is dat het je waarschijnlijk meer kan rijden zonder extra bussen of chauffeurs in te zetten. Dan spelen die loonkosten helemaal geen rol meer. Dat heb ik al een aantal keer geschreven. Het is het verschil tussen een bijna continu rijdende chauffeur of een chauffeur die naast z'n pauze nog een aanzienlijk deel van z'n tijd niet aan het rijden is. Uiteindelijk verdienen ze hetzelfde.

Qua onderhoud en brandstof zit je inderdaad hoger, maar je biedt de reiziger zoveel meer. En opbrengsten kunnen daardoor dus stijgen.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 12:09
door Erwin
Nieuwe dienstregeling van start op 14 december, en wéér komt Zeewolde er bekaaid vanaf, oftewel er veranderd geen jota op de gewenste trajecten...Onbegrijpelijk! Het is en blijft een eiland op een eiland....Hoe triest kun je zijn. Kansloos.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 12:20
door Ronald
Wees blij dat er niets verandert. Áls er wat zou veranderen betekent dat hoogstwaarschijnlijk schrappen.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 12:22
door Erwin
Het kan er nooit slechter op worden dan dat het nu is, dus dat lijkt me sterk.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 12:25
door Meltrain
Dat er niks verandert zou geen nieuws moeten zijn, aangezien de dienstregelingen al minstens een maand beschikbaar zijn. ;)
Misschien moet je het eens (lees: nu) aankaarten bij de provincie of een ROCOV (hebben ze die überhaupt in Flevoland? ) onderbouwd met argumenten (dat er vraag naar deze verbindingen is) en misschien kan het dan volgend jaar ingevoerd worden.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 12:28
door Erwin
Meltrain schreef:Dat er niks verandert zou geen nieuws moeten zijn, aangezien de dienstregelingen al minstens een maand beschikbaar zijn. ;)
Misschien moet je het eens (lees: nu) aankaarten bij de provincie of een ROCOV (hebben ze die überhaupt in Flevoland? ) onderbouwd met argumenten (dat er vraag naar deze verbindingen is) en misschien kan het dan volgend jaar ingevoerd worden.
Dat wordt al jaren gedaan, ook door de politiek hier. Maar ze kunnen niets en willen niets, en zijn dus volkomen wars.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 13:33
door Wubbo
Als de politiek betaalt komt die verbinding er echt wel. Kennelijk wil de politiek wel maar mag het niks kosten. Ja, dan komt er niets.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 14:10
door Klaasje
Meltrain schreef:Misschien moet je het eens (lees: nu) aankaarten bij de provincie of een ROCOV (hebben ze die überhaupt in Flevoland? ) onderbouwd met argumenten (dat er vraag naar deze verbindingen is) en misschien kan het dan volgend jaar ingevoerd worden.
Het probleem is niet zozeer dat de roep er niet is maar dat het ov-budget feitelijk heel weinig ruimte heeft en dat men liever heeft dat de bestaande verbindingen in stand blijven. Daarbij is het beeld ook heel sterk dat Zeewolde heel Harderwijk en Amersfoort geörienteerd is terwijl er in de praktijk ook best veel mensen dingen doen in Almere en Amsterdam en dat steeds meer gebeurt. Aangezien die verbinding er in het weekend niet is (behalve via de onhandige en dure regiotaxi) is er ook geen vervoersstroom. Als er geen vervoersstroom is hoef je geen bus te laten rijden zal de gedachte ongetwijfeld zijn.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 14:38
door Erwin
Wubbo schreef:Als de politiek betaalt komt die verbinding er echt wel. Kennelijk wil de politiek wel maar mag het niks kosten. Ja, dan komt er niets.
Tja, alles kost geld zo simpel is het, dus dat is erg naïef gesteld als de politiek zo denkt.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 14:39
door Erwin
Klaasje schreef:
Meltrain schreef:Misschien moet je het eens (lees: nu) aankaarten bij de provincie of een ROCOV (hebben ze die überhaupt in Flevoland? ) onderbouwd met argumenten (dat er vraag naar deze verbindingen is) en misschien kan het dan volgend jaar ingevoerd worden.
Het probleem is niet zozeer dat de roep er niet is maar dat het ov-budget feitelijk heel weinig ruimte heeft en dat men liever heeft dat de bestaande verbindingen in stand blijven. Daarbij is het beeld ook heel sterk dat Zeewolde heel Harderwijk en Amersfoort geörienteerd is terwijl er in de praktijk ook best veel mensen dingen doen in Almere en Amsterdam en dat steeds meer gebeurt. Aangezien die verbinding er in het weekend niet is (behalve via de onhandige en dure regiotaxi) is er ook geen vervoersstroom. Als er geen vervoersstroom is hoef je geen bus te laten rijden zal de gedachte ongetwijfeld zijn.
Dus dat. En dat is precies hetzelfde als het niet aangeboden wordt zul je dus ook niet weten of het een succes is.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 15:46
door Meltrain
Maar als het wel aangeboden wordt en het is geen succes, zit je wel met een flinke kostenpost. :wink:
Misschien is een buurtbus een idee voor de verbinding Zeewolde - Almere in het weekend?

Verder had visgraat nog wel een aardig idee. Stel dat eens voor.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 16:00
door Erwin
Natuurlijk wordt dit een succes, dus die kostenpost valt wel mee denk ik. Je zult het nooit weten als het nooit geprobeerd wordt. Simpel verhaal.
Verder zullen de mogelijkheden vast al wel eens zijn aangedragen, ook het scenario van Visgraat.

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 17:22
door waldo79
Erwin schreef:Natuurlijk wordt dit een succes, dus die kostenpost valt wel mee denk ik.
Zo stellig kun je niet beweren dat iets een succes wordt, maar je hebt gelijk dat je het wel moet proberen.