Onderzoek elektrische trein Münster

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor marvinkok » Do 24 Okt 2013, 11:59

Onderzoek elektrische trein Münster

Het Zweckverband Münsterland heeft geld vrijgemaakt voor een haalbaarheidsonderzoek naar de elektrificatie van de spoorlijn Enschede-Gronau. De reden is dat de treinen de grenzen van hun capaciteit hebben bereikt.

Bron: Tubantia

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor Suus » Do 24 Okt 2013, 12:26

Dit loopt inderdaad al een tijdje. Door de verbinding naar Enschede (1800 grensoverschrijdende reizigers per dag!) en de opening van een hogeschool in Burgsteinfurt zijn de reizigersaantallen de pan uit gerezen, dagelijks zijn er zo'n 8500 reizigers: http://www.wn.de/Muensterland/Kreis-Bor ... at-Zukunft

Maar in een trein passen niet meer dan 400 mensen dus loopt men nu tegen de grenzen op.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor reisthijs » Do 24 Okt 2013, 13:08

Heeft een elektrische Talent nou echt zo veel meer capaciteit dan de dieselversie?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor marvinkok » Do 24 Okt 2013, 13:18

Nee, het idee is dat er dan dubbeldeksmateriëel kan rijden, iets als loc+Dosto's.
Als het nu écht heel krap wordt, zou er in principe toch ook met dieselloc+Dosto's gereden kunnen worden?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor Ardan » Do 24 Okt 2013, 14:45

Wordt er ook nagedacht over capaciteitsvergroting door spoorverdubbeling en baanvaksnelheidverhoging?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor Suus » Do 24 Okt 2013, 15:15

marvinkok schreef:Als het nu écht heel krap wordt, zou er in principe toch ook met dieselloc+Dosto's gereden kunnen worden?

DB weigert in alle toonaarden om Dosto's met een dieselloc te rijden, waar het nog gebeurd wil men dat het liefste zo snel mogelijk uitfaseren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor julsteren » Do 24 Okt 2013, 17:28

En heeft de DB er een reden voor om dosto's niet met een diesel te rijden?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor Suus » Do 24 Okt 2013, 17:33

Ja: wast een beetje, kost heel veel.
Rame à l'approche

Dennenboom
Berichten: 402
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor Dennenboom » Do 24 Okt 2013, 19:49

Er schijnen wel problemen te zijn met de luchtaanvoer in dubbeldekkers getrokken door diesels. Het schijnt niet echt gezond in de bakken te zijn. Ook in Denemarken was dat recent een issue. Wellicht is dat de reden om er toch wat voorzichtig mee te zijn.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor Karl » Do 24 Okt 2013, 20:33

Fijn dat deze grenslijn een succes is.

Weet iemand waarom dat zo is en hoe het komt? Ligt dat sec aan de omvang van de plaatsen langs de lijn en de studentenpopulatie?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor Justin » Do 24 Okt 2013, 23:30

Afgezien hiervan - is Enschede de Eschmarke nou nog steeds één van de minst gebruikte stations in Nederland :') ?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor dennistd » Do 24 Okt 2013, 23:47

marvinkok schreef:Nee, het idee is dat er dan dubbeldeksmateriëel kan rijden, iets als loc+Dosto's.
Als het nu écht heel krap wordt, zou er in principe toch ook met dieselloc+Dosto's gereden kunnen worden?

Dieselloc+Dosto's haalt de rijtijden niet dacht ik gelezen te hebben.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor Suus » Vr 25 Okt 2013, 00:48

Karl schreef:Fijn dat deze grenslijn een succes is.

Weet iemand waarom dat zo is en hoe het komt? Ligt dat sec aan de omvang van de plaatsen langs de lijn en de studentenpopulatie?

Er zit tegenwoordig een hogeschool in Steinfurt-Burgsteinfurt, maar ook het internationale verkeer heeft voor de explosieve groei gezorgd omdat de lijn aan twee kanten een aansluiting bied op Fernverkehr. En op zaterdag is het de markt van Enschede die duizenden mensen naar Nederland lokt.
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor webguy » Vr 25 Okt 2013, 07:44

Is het erg raar om meteen de boel schakelbaar te maken en/of zo in te richten zodat doorgaande diensten mogelijk zijn?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Onderzoek elektrische trein Münster

Berichtdoor marvinkok » Vr 25 Okt 2013, 13:10

Als ik de artikelen goed begrijp wordt daar ook naar gekeken, om inderdaad doorgaande treinen mogelijk te maken.
Wat de groei betreft, zit er natuurlijk ook nog een behoorlijke groep Duitsers in Enschede te studeren op zowel Saxion als UT. Tegenwoordig worden ook vrijwel alle ritten met dubbele stellen Talent gereden. Alleen later op de avond zie ik nog wel eens losse stellen.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten