Pagina 2 van 2

Re: Syntus: Busabonnement Connexxion straks niet meer geldig

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 10:32
door Daniel
Delen door 365 gaat niet helemaal op, met een jaarkaart krijg je immers twee maanden gratis. Dat is hoe dan ook voor iemand negatief: neemt Syntus de abonnementen over dan hebben ze reizigers die in het nadeligste geval twee maanden voor niks reizen terwijl ze nooit een cent van die reiziger ontvangen hebben, maar andersom krijg je als reiziger in die laatste twee maanden ook geen restitutie meer omdat je die "gratis" erbij gekregen hebt.

Re: Syntus: Busabonnement Connexxion straks niet meer geldig

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 11:15
door webguy
Dat twee maanden gratis is uiteraard gewoon een reken regeltje voor de klant - die de NS voor nieuwe stijl abonnementen heeft afgeschaft en de korting verwerkt in een maandprijs die lager is als je een jaarcontract afsluit.

Re: Syntus: Busabonnement Connexxion straks niet meer geldig

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 11:17
door Meltrain
Daniel schreef:Delen door 365 gaat niet helemaal op, met een jaarkaart krijg je immers twee maanden gratis. Dat is hoe dan ook voor iemand negatief: neemt Syntus de abonnementen over dan hebben ze reizigers die in het nadeligste geval twee maanden voor niks reizen terwijl ze nooit een cent van die reiziger ontvangen hebben, maar andersom krijg je als reiziger in die laatste twee maanden ook geen restitutie meer omdat je die "gratis" erbij gekregen hebt.
Juist niet. Als je de totaalprijs (dus de tien maanden) deelt door 365, krijgt elke vervoerder zijn rechtmatige geld, maar 'betaalt' ook in dezelfde verhouding mee aan de twee gratis maanden.

Re: Syntus: Busabonnement Connexxion straks niet meer geldig

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 11:25
door Tristan
Wubbo schreef:Waarom moet dat met een papieren kaart en kan dat niet met een digitale?
Een papieren kaart hoeft (en kan) niet ingecheckt te worden. Omdat papieren abonnementen bij iedere vervoerder te gebruiken zijn, hoeven de vervoerders geen (dure?) software-aanpassingen te doen en komt een probleem zoals dit praktisch nooit voor.

Met andere woorden: reizigers hoeven geen ingewikkelde constructie (lopende abonnementen opzeggen, nieuwe abonnementen aanschaffen) uit te voeren; vervoerders hoeven geen dure software aan te schaffen. Kortom: abonnementen van papier, daar wordt iedereen beter van.

Re: Syntus: Busabonnement Connexxion straks niet meer geldig

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 13:19
door Wubbo
Dat is net wat je afspreekt. Voor de OV-chipkaart waren er geen (of nauwelijks) regionale abonnementen. Nu zijn die er wel, en die zijn vervoerder-specifiek. Dat is nu dan ook het probleem, niet waar ze op staan. Ook een papieren abonnement kan door de buschauffeur keurig geweigerd worden, en ook een digitaal abonnement kan gewoon werken als je dat wil (in het slechtste geval met een papieren variant erbij). Het digitaliseren is dus niet het probleem, het probleem is dat alles nu te veel versnipperd is geraakt en er geen goede afspraken zijn.

Re: Syntus: Busabonnement Connexxion straks niet meer geldig

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 17:16
door Tristan
Wubbo schreef:Dat is net wat je afspreekt. Voor de OV-chipkaart waren er geen (of nauwelijks) regionale abonnementen. Nu zijn die er wel, en die zijn vervoerder-specifiek. Dat is nu dan ook het probleem, niet waar ze op staan.
Die regio-abonnementen zijn in de plaats van de landelijke abonnementen gekomen, in plaats van dat ze er bij zijn gekomen.
Dan blijft staan dat de apparatuur van de één niet om kan gaan met producten van de ander. Papieren abonnementen hebben niets met apparatuur te maken, dus die (zowel landelijk als regionaal) kun je altijd hanteren en zorgen nooit voor een technisch conflict bij een vervoerderswissel.

Niet elke vernieuwing is een verbetering. De ov-chipkaart is daar een heel goed voorbeeld van en dat blijkt maar weer uit dit topic.

Re: Syntus: Busabonnement Connexxion straks niet meer geldig

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 17:31
door Geert
Tristan schreef:Die regio-abonnementen zijn in de plaats van de landelijke abonnementen gekomen, in plaats van dat ze er bij zijn gekomen.
Dat klopt, maar staat los van de ov-chipkaart.
Dan blijft staan dat de apparatuur van de één niet om kan gaan met producten van de ander.
Da's om te programmeren
Papieren abonnementen hebben niets met apparatuur te maken, dus die (zowel landelijk als regionaal) kun je altijd hanteren en zorgen nooit voor een technisch conflict bij een vervoerderswissel.
Waren vroeger papieren dalkaartjes van een oude vervoerder dan wel geldig bij nieuwe vervoerders? De hoofdkwestie hier is een financieel probleem (één van de vervoerders vindt dat ze te weinig geld ontvangen voor het accepteren van oude abonnementen).
Niet elke vernieuwing is een verbetering. De ov-chipkaart is daar een heel goed voorbeeld van en dat blijkt maar weer uit dit topic.
Uit dit topic blijkt vooral een slechte afstemming tussen zittende en nieuwe vervoerder en een regiobestuur dat hier blijkbaar niet over had nagedacht. Nu wordt last-minute hopelijk toch een oplossing gevonden.

Re: Syntus: Busabonnement Connexxion straks niet meer geldig

Geplaatst: do 07 nov 2013, 22:37
door Meltrain
Voortgang abonnementen Connexxion/Syntus
Op dit moment zijn Connexxion, Syntus en de Regio Twente met elkaar in overleg om een oplossing te vinden voor de kwestie met de abonnementen. Alle partijen zijn nog steeds van mening dat een oplossing moet worden gevonden in het belang van onze reizigers. Begin volgende week is er meer duidelijkheid te geven.

Wij adviseren u om de uitkomst van dit overleg af te wachten.
Bron: Syntus

Re: Syntus: Busabonnement Connexxion straks niet meer geldig

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 17:08
door Michael