Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Citaro » Wo 30 Okt 2013, 17:16

ARNHEM - Het Gelders college van Gedeputeerde Staten wil een planstudie laten uitvoeren naar het koppelen van de treindiensten Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Apeldoorn. Hierdoor ontstaat een doorgaande treindienst Winterswijk-Apeldoorn.

Gedeputeerde Conny Bieze: 'De koppeling van de treindiensten maakt de spoorverbinding Winterswijk-Apeldoorn sneller en betrouwbaarder. Treinen rijden vaker op tijd, reizigers zijn sneller in Apeldoorn en de reistijd naar de randstad wordt verkort.'

Lees verder op: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... mage_title
Laatst gewijzigd door Citaro op Wo 30 Okt 2013, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Citaro » Wo 30 Okt 2013, 17:17

Net als vroeger, zou mooi zijn als dit gerealiseerd kan worden.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 30 Okt 2013, 17:31

Moet mogelijk zijn lijkt mij. Het is dezelfde vervoerder die er nu rijdt. Alleen moet in Zutphen wel de spoorindeling anders worden gezet. Nu staat de stoptrein van Zutphen naar Winterswijk samen met de sprinter naar Nijmegen op spoor 1 en de stoptrein naar Apeldoorn samen met de stoptrein naar Oldenzaal op spoor 2. En de Intercity's staan weer op spoor 3. Vaak staan alle 4 de stoptreinen te gelijk op hun spoor. Het kan misschien anders geplaatst worden door bijvoorbeeld de stoptrein van Zutphen naar Nijmegen te verplaatsen naar spoor 2a en de doorgaande stoptrein Winterswijk - Apeldoorn op spoor 1 (of andersom). Maar goed, dat is iets voor Prorail, Arriva, NS en mogelijk ook Syntus. Overigens snapte ik het al niet waarom dat niet al gerealiseerd werd toen Arriva het vervoer overnam. Nu moeten reizigers dus overstappen in Zutphen.

Overigens kan in mijn ogen de treindienst ook gekoppeld worden aan de diensten Arnhem - Winterswijk en Arnhem - Tiel. Tenminste bij de laatste tot de knip in Elst, maar dat is een ander verhaal.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 30 Okt 2013, 17:37

Ik zie zo een,twee,drie niet wat er verbouwd moet worden. Stopper Zutphen - Oldenzaal naar spoor 1, en stopper Winterswijk-Apeldoorn naar spoor 2. Stoptrein Zutphen - Apeldoorn "vervalt" dan lijkt me, dan moet dat toch prima kunnen zo?
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 30 Okt 2013, 17:49

Ik heb niets over verbouwing gehad, ik heb het over verschuiving! En ja ik weet dat de stoptren Zutphen - Apeldoorn vervalt. Ik heb het over de huidige situatie. Overigens jouw oplossing van de doorgaande stoptrein Winterswijk - Apeldoorn naar Spoor 2 en de stoptrein Zutphen - Oldenzaal naar spoor 1 kan ook. Maar het was een suggestie. Er zal sowieso verwisseld moeten worden aangezien de treindiensten die ze willen koppelen niet op hetzelfde spoor staan in Zutphen (daar waar de koppeling plaats vind).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Citaro » Wo 30 Okt 2013, 18:15

Lees ook: http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.1596684

Hierin staat dat Arriva 's ochtends 1 directe rit Winterswijk - Apeldoorn gaat aanbieden. Kan dit niet terug vinden in de reisplanner, weet iemand hier meer van?

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 30 Okt 2013, 18:48

Michael 1988 schreef:Ik heb niets over verbouwing gehad, ik heb het over verschuiving!


In het artikel wordt daar wel over gesproken, daar had ik het over :)
*Doorfietsen maar*

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Freek » Wo 30 Okt 2013, 19:45

Natuurlijk moet er iets verbouwd worden, waar wil je anders de trein uit Apeldoorn de trein uit Winterswijk laten kruizen. Als je dit allemaal creatief doet, en dat is het plan, krijg je een mooi plaatje waarin overstappen èn kruizen mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 30 Okt 2013, 20:24

Perronverlegging is misschien niet helemaal nodig, maar als ik het goed heb gezien op Google Maps is er een kruizingsmogelijkheid tussen spoor 1 en 2 op station Zutphen. Verbouwing op het traject heb ik nog buiten beschouwing gelaten. Maar ja, beide trajecten zijn enkelspoor dus verbouwing daar is denk ik sowieso noodzakelijk.

Ronaldussen schreef:
Michael 1988 schreef:Ik heb niets over verbouwing gehad, ik heb het over verschuiving!


In het artikel wordt daar wel over gesproken, daar had ik het over :)

Het was dan handiger geweest als je even citeerde ;).
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op Wo 30 Okt 2013, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 30 Okt 2013, 20:26

Freek schreef:Natuurlijk moet er iets verbouwd worden, waar wil je anders de trein uit Apeldoorn de trein uit Winterswijk laten kruizen. Als je dit allemaal creatief doet, en dat is het plan, krijg je een mooi plaatje waarin overstappen èn kruizen mogelijk zijn.


Over dat kruisen heb ik inderdaad niet nagedacht. :@
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Suus » Wo 30 Okt 2013, 20:53

Michael 1988 schreef:Perronverlegging is misschien niet helemaal nodig, maar als ik het goed heb gezien op Google Maps is er een kruizingsmogelijkheid tussen spoor 1 en 2 op station Zutphen. Verbouwing op het traject heb ik nog buiten beschouwing gelaten. Maar ja, beide trajecten zijn enkelspoor dus verbouwing daar is denk ik sowieso noodzakelijk.

De situatie in Zutphen is nu:
Spoor 1a: Sprinter Arnhem
Spoor 1b: Stoptrein Winterswijk
Spoor 2a: Stoptrein Apeldoorn
Spoor 2b: Stoptrein Hengelo
Spoor 3: IC Zwolle/Arnhem
Zutphen is een volledige knoop, dat houdt in dat alle sprinters tegelijkertijd in Zutphen zijn. Eerst komen alle stoptreinen binnen, daarna komt en vertrekt de IC naar Arnhem, vervolgens komt en vertrekt de IC naar Zwolle en dan rijden alle sprinters weer weg. In deze spooropstelling is er geen ruimte beschikbaar om een doorgaande treindienst in twee richtingen tussen Winterswijk en Apeldoorn te realiseren. Ik heb wel een mooi idee voor een oplossing, ik zal dat misschien later vanavond nog even schetsen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 912
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Tochjo » Wo 30 Okt 2013, 21:01

Citaro schreef:Hierin staat dat Arriva 's ochtends 1 directe rit Winterswijk - Apeldoorn gaat aanbieden. Kan dit niet terug vinden in de reisplanner, weet iemand hier meer van?

Jouw artikel is van mei 2012. Later werd volgens mij bekend dat dit toch niet door kon gaan, maar ik ben even vergeten wat de reden daarvoor was en kan het ook niet zo snel terugvinden.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Freek » Wo 30 Okt 2013, 22:22

@Michael 1988 Perronverlenging is inderdaad niet in beeld.
@Bee ik ben benieuwd
@ Tochjo Idee van Arriva was om in de ochtendspits een setje via de wissel tussen spoor 1/2 door te laten gaan naar Apeldoorn. Is niet doorgegaan omdat dit bij binnenkomen van de sprinter uit Apeldoorn een verlaagde snelheid betekenen. Verder blokkeerde de sprinter uit Nijmegen soms de wissel waardoor het ook onmogelijk is.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Suus » Wo 30 Okt 2013, 22:44

Afbeelding
Spoor 3(b) wordt een kopspoor, spoor 4 wordt een perronspoor. Het idee is als volgt:

Stoptrein naar Winterswijk komt als eerste binnen, op spoor 1b.
Stoptrein uit Arnhem komt binnen en keert op spoor 1a.
Sprinter naar Apeldoorn komt binnen op spoor 2
Sprinter uit Hengelo komt binnen en keert op spoor 3
Intercity's komen op spoor 4.

Mocht spoor 4 nu te kort worden voor de intercity's, dan zou je die nog naar spoor 2 kunnen verplaatsen en de sprinter naar Apeldoorn op spoor 4, maar dan heb je wel een kruising met de trein van/naar Hengelo.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Karl » Wo 30 Okt 2013, 22:51

Wat is het verschil met nu? Je blijft toch 6 perronfases houden?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Suus » Wo 30 Okt 2013, 22:54

Je kan alleen nu de trein vanuit Apeldoorn naar spoor 1b rijden zonder dat je een trein van de andere kant moet ophouden als er vertraging is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Ruben » Wo 30 Okt 2013, 22:58

Optie zonder verbouwing:
De stoptreinen uit Ww en Odz rijden tegelijk binnen naar resp. spoor 1 en 2 en de stoptreinen uit Ah en Apd ook. Daardoor kun je hoogstens de stoptreinen uit Odz en Apd richting spoor 3 verplaatsen, met die andere twee valt niets te doen omdat ze dan zouden moeten kruisen. Het naar 3 verplaatsen van de stoptrein uit Odz, zorgt er wel voor dat deze voor de IC uit Dv moet kruisen. Normaal is dit geen probleem, maar wel als de stoptrein uit Odz een paar minuten vertraagd is. Stel je verplaatst de stoptreinen uit Odz en Apd toch naar 3: de stoptrein naar Odz keert daar ook weer richting Odz, de stoptrein vanuit Apd gaat verder naar Ww. In de huidige opzet vertrekken deze treinen echter tegelijk, dat kan dan niet meer. Indien je de trein naar Odz iets kan vervroegen en/of de trein naar Ww iets verlaat kan laten vertrekken, is dat opgelost. Wel iets minder robuust dan dat het nu is dus.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor zone5324bericht... » Do 31 Okt 2013, 03:56

ben te lang al niet meer in Zutphen geweest, maar als ik de huidige situatie lees, staan alle stoptreinen op beide IC's te wachten.
Ik vermoed dat dit dus sowieso meer dan 5 minuten is, voordat beide IC's gepasseerd zijn.

waar is dan de eventuele winst van een doorgaande verbinding, behalve voor het niet over moeten stappen voor reizigers tussen de richting Winterswijk en Apeldoorn?
ook de doorgaande verbinding zal dus in Zutphen een aantal minuten stil staan om op beide IC's te wachten.

ik heb het artikel niet gelezen, maar alleen als de huidige situatie in Zutphen losgelaten wordt zie ik een versnelling mogelijk, anders blijft de reistijd volgens mij gelijk en hebben alleen de overstappers voordeel van het kunnen blijven zitten.

en gebeurd er wat op een van beide trajecten is de kans heel groot, dat het andere traject daaradoor ook een verbinding gaat missen (Arriva heeft natuurlijk geen of nauwelijks reservecapaciteit voorhanden).

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Freek » Do 31 Okt 2013, 09:07

Creatief bedacht, naar dat geeft nog niet aan waarom inhaalsporen ook nodig zijn.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor MdJ » Do 31 Okt 2013, 11:19

Heel simpel: In plaats van te Kbk en te Zp kruisen, willen ze in Vem kruisen. Oftewel:

Zp A .24/54
Zp V .25/55
Vem .00/30
Kbk .05/35
Apdm .12/42
Apd A . 14/44

Apd V .46/16
Apdm +.48/18
Kbk +. 55/25
Vem +.00/30
Zp A.05/35
Zp V.06/36

Voor Arriva (en de Provincie Gelderland) bespaard dat dus een treinstel, dus geld. Maar het wordt heel krap en de overstappen te Zp voor Apd-Zp worden beroerd...
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Michael 1988 » Do 31 Okt 2013, 12:34

Freek schreef:@Michael 1988 Perronverlenging is inderdaad niet in beeld.

Nee klopt, las het verkeerd. Het ging om perronuitbreiding.

Bee schreef:Afbeelding
Spoor 3(b) wordt een kopspoor, spoor 4 wordt een perronspoor. Het idee is als volgt:

Stoptrein naar Winterswijk komt als eerste binnen, op spoor 1b.
Stoptrein uit Arnhem komt binnen en keert op spoor 1a.
Sprinter naar Apeldoorn komt binnen op spoor 2
Sprinter uit Hengelo komt binnen en keert op spoor 3
Intercity's komen op spoor 4.

Mocht spoor 4 nu te kort worden voor de intercity's, dan zou je die nog naar spoor 2 kunnen verplaatsen en de sprinter naar Apeldoorn op spoor 4, maar dan heb je wel een kruising met de trein van/naar Hengelo.


Waarschijnlijk is het perron op spoor 4 te kort in deze schets. Voor zover ik me herinner is er voor de IC af en toe bijna het gehele perron nodig op spoor 3, dus in deze situatie is perronverlegging wel noodzakelijk. Wat misschien ook kan, is om de spoorindeling anders hetzelfde te laten zoals het nu is. Dus de stoptrein uit Arnhem/Nijmegen op spoor 1a, stoptrein uit Winterswijk op spoor 1b, stoptrein uit Oldenzaal op spoor 2b en stoptrein uit Apeldoorn op spoor 2a. Treinen wel ongeveer tegelijk laten komen, maar ook te gelijk laten vertrekken, echter dan de treinen op dezelfde sporen dezelfde richting in. Dus spoor 1 richting het zuiden/westen (dus daar vertrekken de treinen richting Apeldoorn en Nijmegen en komen de treinen aan vanuit Winterswijk en Nijmegen) en spoor 2 richting het noorden/oosten (dus daar vertrekken de treinen richting Oldenzaal en Winterswijk en komen de treinen aan vanuit Apeldoorn en Oldenzaal). Zo hoeft er niet geschoven te worden en verbouwd bij die sporen. Wat wel kan is om spoor 4 of 5 te laten vervallen en daar een perron op aan te leggen en aan dat perron een van de IC's te laten stoppen. Zo hoeven de IC's elkaar niet te kruizen voor Zutphen en hoeven te stoptreinen niet direct op de IC's te wachten (kruizing met de IC's is alleen het geval met de stoptrein van en naar Apeldoorn).

Edit: Heb mijn bericht aangepast omdat ik las dat ik wat was vergeten in de tekst.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op Do 31 Okt 2013, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Freek » Do 31 Okt 2013, 14:52

MdJ schreef:Heel simpel: In plaats van te Kbk en te Zp kruisen, willen ze in Vem kruisen.


Jij gaat door voor de koelkast ;) helemaal get plan. Vraagt anders dan in andere plannen geen extra perron. Bovendien is de Achterhoek eerder in de Randstad omdat de aansluiting in Apeldoor gehaald wordt. Hetzelfde geldt voor de tegenrichting. Knoop in Zutphen blijft dan ook bijna geheel instand. Daardoor ook laat dr uitgevoerde MKBA een zeer goed cijfer zien.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor MdJ » Do 31 Okt 2013, 16:39

Knoop te Apd wordt niet gehaald. Rijtijd Apd-Vem is te groot :wink: (tijden zijn op basis van nu, maar te Kbk wordt zeer snel gekruisd, sneller dan bij andere kruisingen met stop...)
Bij twijfel: gebruik beton.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Freek » Do 31 Okt 2013, 18:21

Daarom worden ook daar maatregelen voor genomen zoals in de berichten staat. Knoop Apeldoorn wordt dan wel gehaald.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Berichtdoor Meltrain » Do 31 Okt 2013, 21:05

Maar vanuit / naar Apeldoorn mis je dan dus wel alle aansluitingen in Zutphen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten