Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Wubbo » Vr 01 Nov 2013, 11:57

Doemscenario's voor treinen in Gelderland
Geplaatst op: vrijdag 1 november 2013 11:55
Laatst bijgewerkt: vrijdag 1 november 2013 11:57


De provincie Gelderland bekijkt vérgaande bezuinigingsscenario's voor de regionale treindiensten als de kortingen van het kabinet doorgaan.

De lijnen Arnhem-Tiel en Zutphen-Apeldoorn worden mogelijk opgeheven en op zondag rijden in de Achterhoek straks misschien geen treinen meer.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 01 Nov 2013, 17:16

Raar, nog geen 3 dagen geleden had de provincie het over om de lijn Winterswijk - Apeldoorn te creëeren, dus de lijnen Zutphen - Winterwijk en Zutphen - Apeldoorn te koppelen. En nu wordt er gesproken over het opheffen van de lijn Zutphen - Apeldoorn. Hoe wil de provincie dan die lijn laten rijden? Via Deventer? Beetje dubbel op dus :N
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor julsteren » Vr 01 Nov 2013, 17:19

Ik zag het net ook al op facebook voorbij komen, vraagje: is Zutphen-Apeldoorn niet een redelijk drukke forenzen-verbinding?

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Somoht » Vr 01 Nov 2013, 18:37

Je moet de boel een beetje overdrijven om wat geld los te krijgen bij I&M dus dan wel stoppen met accijnsverhoging rode diesel dan wel wat geld om de boel te electrificeren

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Vinny » Vr 01 Nov 2013, 19:05

Je moet de soep heet opdienen anders gaan mensen klagen over de lauwheid van het vocht... :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: Za 19 Okt 2013, 21:38

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor busburger » Vr 01 Nov 2013, 22:38

Vinny schreef:Je moet de soep heet opdienen anders gaan mensen klagen over de lauwheid van het vocht... :wink:


Het lijkt me inderdaad wat overdreven: de brandstofaccijnzen zijn en blijven slechts een beperkt deel van de totale brandstofkosten, en de brandstofkosten vormen een beperkt deel van de totale exploitatiekosten.

Wel zou ik verwachten dat er bij de rigoureuze beperkingen in het treinverkeer waarmee wordt gedreigd, extra kosten zullen worden gemaakt voor vervangend busvervoer.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9240
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Ardan » Vr 01 Nov 2013, 23:03

julsteren schreef:Ik zag het net ook al op facebook voorbij komen, vraagje: is Zutphen-Apeldoorn niet een redelijk drukke forenzen-verbinding?

Ja. En de andere lijnen zijn ook 'treinwaardig'. Ook op zondag, dan is het ook nog verdacht druk in de Achterhoekse treinen valt me op!
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Michael 1988 » Za 02 Nov 2013, 00:04

Ach ja, liever geld steken in het Nederlandse bedrijf waar je zelf ook nog eens aandeelhouder in bent dan in de buitenlandse bedrijven die soms beter presteren dan NS.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Freek » Za 02 Nov 2013, 10:10

Natuurlijk klopt dat verhaal over de soel. Maar gelijktijdig ook het verhaal over de rode diesel en de gebruikersvergoeding. Voor de rode diesel geldt dat als de reiziger dit honderd procent moet compenseren het km-tarief met 20% moet stijgen. Gebruikersvergoeding gaat daarnaast ook nlg omhoog, ook dan praatje over miljoenen per jaar. Dat geldt zou ook ergens vandaan moeten komen.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 03 Nov 2013, 03:25

Overigens voordat iedereen dadelijk gaat zeggen dat ik tegen NS ben (wegens mijn vorige reactie) even dit. De Nederlandse staat is gewoon de aandeelhouder in NS en als aandeelhouder zijnde wil je natuurlijk altijd dat je eigen bedrijf goed presteert en/of veel geld in de la brengt en dat je er zelf weinig geld in hoeft te steken. Echter kent Nederland wel meer bedrijven op het spoor dan alleen NS en die bedrijven leveren soms beter werk en vervoeren meer passagiers dan in de tijd van NS, echter rijden die veelal alleen maar op diesel lijnen (op 4 lijnen na). In vergelijking, NS rijdt nog maar op 2 diesel lijnen die ook nog eens worden of zijn gedecentraliseerd en worden aanbesteed aan de regionale vervoerders. Dat terwijl het overgrote deel van het elektrische netwerk gewoon nog in handen is van NS en door de kamer niet wordt gedecentraliseerd of aanbesteed. Of tenminste regionale vervoerders mogen er niet zomaar op gaan rijden (kijk maar bijvoorbeeld bij HSL en de onderhandse gunningen aan NS op de HRN). Daarnaast is er sinds 1992 geen enkel bestaand passagiers spoorlijn meer geëlektrificeerd. Er zijn alleen elektrische spoorlijnen nieuw bij gebouwd (HSL, Betuweroute, Hanzelijn, Nieuwe Sloelijn) en een goederenlijn geëlektrificeerd (Havenspoorlijn Rotterdam). Naar mijn mening moet gewoon heel Nederland geëlektrificeerd worden. Dan heb je geen problemen met de diesel en dergelijke. Enige probleem is wel dat de kaartjes alsnog misschien gaan stijgen, maar misschien minder dan wanneer het diesel blijft.

Overigens heb ik de Randstadrail even buiten beschouwing gelaten. Die lijnen zijn geen treindiensten meer te noemen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Erno-BE » Zo 03 Nov 2013, 22:28

Maar zullen de kosten van de elektrificatie van Arnhem-Tiel, Almelo-Marienberg en de Noordelijke Nevenlijnen (m.u.v. Groningen-Leeuwarden) niet opwegen tegen de baten. Nijmegen-Roermond, Zwolle-Wierden en Zutphen-Oldenzaal moeten wel geelektrificeerd worden (en tevens partieel dubbelspoor). Zevenaar-Winterswijk en Zutphen-Winterswijk/Apeldoorn bij voorkeur ook.

Bij Zwolle-Kampen moet je je afvragen of elektrificatie nuttig is. Kampen is ook te ontsluiten door pendelbussen Kampen-Kampen Zuid. Vervelend voor de Kampenaren, maar de Kamperlijn is nu vrij inefficient.

Bij Groningen-Leer moet de treindienst fysiek geknipt worden in Nieuweschans (of eventueel Winschoten), aangezien daar een scheiding komt tussen 1,5kV DC aan Nederlandse zijde en 15kV AC aan Duitse zijde. Aan Duitse zijde moet er dus tussen Leer en Nieuweschans (of Winschoten) een BR426 rijden. Een fysieke knip zoals in Enschede is niet verstandig, vanwege goederenvervoer, maar de treindienst wordt wel geknipt. Voor goederenvervoer is er een spanningssluis.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 03 Nov 2013, 23:34

Zwolle - Kampen heeft nooit nut om te elektrificeren tenzij je die treindienst koppelt aan de dienst Zwolle - Enschede (wat nooit gaat gebeuren). Maar het kan wel nut hebben omdat bij verschillende lijndiensten de treinen voor een deel onder draad rijden nu. Daarnaast kunnen de treinen dan sneller rijden (elektrische treinen rijden en accelereren sneller dan diesels). De kosten zullen misschien op den duur er wel uitgehaald worden en de treindiensten kunnen ook sneller gezet worden. Misschien zal er op sommige delen dubbelspoor aangelegd moeten worden om baat te hebben met de snelheid. Overigens de spanningsverschil tussen Duitsland en Nederland moet geen probleem zijn. Een aantal treinstellen, al dan niet alle treinstellen die op de Noordelijke Nevenlijnen kun je aanpassen om beide spanningen aan te kunnen. Er rijden verschillende elektrische treinstellen in zowel Nederland als Duitsland rond en zelfs in België.

Daarnaast heb je minder vervuiling in het milieu, minder vervuiling op de treinen en minder stankoverlast van de treinen. Ik weet niet of je ooit met een dieseltrein hebt gereden, maar die zien er af en toe smeriger uit dan een elektrische trein door de roetdeeltjes van de motor en ruiken door de diesel smeriger (bussen ook overigens, maar we hebben het hier over treinen). Maar goed, dit is mijn mening en ieder mag ook zijn of haar mening hier uiten. Ik ga ook niet zeggen dat jouw mening niet klopt.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Erno-BE » Zo 03 Nov 2013, 23:42

Multi-courantmaterieel op Groningen-Leer is erg duur. Treindienst knippen in Nieuweschans of eventueel Winschoten is een heel stuk goedkoper.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor flipje » Ma 04 Nov 2013, 08:39

Erno-BE schreef:Bij Zwolle-Kampen moet je je afvragen of elektrificatie nuttig is. Kampen is ook te ontsluiten door pendelbussen Kampen-Kampen Zuid. Vervelend voor de Kampenaren, maar de Kamperlijn is nu vrij inefficient.

Waar baseer jij deze inefficiëntie op?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Erno-BE » Ma 04 Nov 2013, 09:11

Aan de quasi-parallele ligging met de Hanzelijn.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor flipje » Ma 04 Nov 2013, 10:16

Om niet te ver off topic te raken. Deze discussie is al meerder keren gevoerd (klik). En volgens mij kwam daar uit dat er wel degelijk een bestaansrecht is voor deze 'parallelle' verbindingen (eventueel de Kamperlijn als een andere variant: tram of bus).

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 04 Nov 2013, 12:39

Overigens basseerde ik mijn mening op het feit dat het bestaansrecht van het Kamperlijntje nog onzeker is. Als de provincie nu eindelijk eens een knoop doorhakt daarover. Maar we wijken inderdaad van het onderwerp af.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Vinny » Ma 04 Nov 2013, 20:36

Erno-BE schreef:Multi-courantmaterieel op Groningen-Leer is erg duur. Treindienst knippen in Nieuweschans of eventueel Winschoten is een heel stuk goedkoper.

Het is duur, maar niet meer onbetaalbaar. De techniek gaat ook verder. Overigens moet ook niet panisch worden gedaan over een paar keer dat een (internationale) dieseltrein onder de draad rijdt. Wel is het zo dat frequentietechnisch elektrificering op alle binnenlandse spoortracés gewoon zinvol is. Alle spoorlijnen in Nederland worden ééns per uur of vaker bediend. Het is in ieder geval voor het milieu een aanzienlijke verbetering. Dieseltreinen zijn ook niet bepaald zuinig ofzo...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Suus » Ma 04 Nov 2013, 21:09

Overigens is er nergens een wet of eis die bepaald dat als je een bovenleiding ophangt, je bij de grens moet omschakelen. Er zijn ook nog steeds plannen voor een nieuw station Ihrhove, als dat gescheiden ligt van de doorgaande lijn kan je ook daar omschakelen indien nodig.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Vinny » Ma 04 Nov 2013, 22:29

In de praktijk liggen spanningssluizen ook vaak niet precies op de grens. Bij Venlo is zelfs een heel stuk schakelbare bovenleiding geplaatst, ja dat is natuurlijk wel een tamelijk dure en storingsgevoelige oplossing ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor deadlock » Vr 15 Nov 2013, 17:07

flipje schreef:Om niet te ver off topic te raken. Deze discussie is al meerder keren gevoerd (klik). En volgens mij kwam daar uit dat er wel degelijk een bestaansrecht is voor deze 'parallelle' verbindingen (eventueel de Kamperlijn als een andere variant: tram of bus).

Nee, dat bestaansrecht is er niet. Dat andere mensen dat vinden is een tweede, maar het blijft je reinste kolder. Meningen kunnen gelukkig gewoon fout zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor deadlock » Vr 15 Nov 2013, 17:07

Vinny schreef:In de praktijk liggen spanningssluizen ook vaak niet precies op de grens. Bij Venlo is zelfs een heel stuk schakelbare bovenleiding geplaatst, ja dat is natuurlijk wel een tamelijk dure en storingsgevoelige oplossing ;)

Er wordt in Venlo in principe niet meer geschakeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Wubbo » Vr 15 Nov 2013, 17:33

Hoe doen ze dat dan? Op spoor 1a vertrekken zowel de trein naar Hamm als de trein naar Den Haag Centraal. Lust dat Duitse spul dan 1500V?

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor marlies » Vr 15 Nov 2013, 18:25

Erno-BE schreef:Multi-courantmaterieel op Groningen-Leer is erg duur. Treindienst knippen in Nieuweschans of eventueel Winschoten is een heel stuk goedkoper.

Knippen is dodelijk. Reizigers haten dat en blijven dan weg. Dan liever iets langer onderweg met een traag en duur dieseltje. Of maar met de Public Express bus, die het geloof ik sowieso al op snelheid wint.

Ik zie veel meer in doorrijden naar Oldenburg en Bremen dan in knippen in Nieuweschans. Die overstap in Leer is namelijk ook al vervelend.

En zo duur hoeft dat echt niet te zijn hoor, helemaal gezien het aantal treinen dat geschikt moet zijn voor het Duitse net.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Erno-BE » Vr 15 Nov 2013, 22:00

Voirlopig zou ik de Noordelijke Nevenlijnen ook als laatste elektrificeren, aangezien een derde van de diesellijnen in het Noorden.ligt en er haast niet onder draad wordt gedieselt.

Als eerste zou ik Zwolle-Wierden onder draad brengen, vervolgens Zevenaar-Doetinchem (treindienst tijdelijk knippen), daarna de Maaslijn, gevolgt door Zutphen-Hengelo, daarna Doetinchem-Winterswijk (herstel geknipte dienst), gevolgt doir Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn, daarna Elst-Tiel. Daarna worden Zwolle-Kampen en Almelo-Marienberg omgebouwt tot sneltram. Nu zijn alle lijnen (behalve in het Noorden) onder draad gebracht


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten