Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Erno-BE

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Erno-BE » Vr 15 Nov 2013, 22:01

De lijntjes in Noirden kunnen in de verre toekomst nog onder draad gebracht worden.

Michael 1988

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 15 Nov 2013, 23:42

Erno-BE schreef:Voirlopig zou ik de Noordelijke Nevenlijnen ook als laatste elektrificeren, aangezien een derde van de diesellijnen in het Noorden.ligt en er haast niet onder draad wordt gedieselt.

Als eerste zou ik Zwolle-Wierden onder draad brengen, vervolgens Zevenaar-Doetinchem (treindienst tijdelijk knippen), daarna de Maaslijn, gevolgt door Zutphen-Hengelo, daarna Doetinchem-Winterswijk (herstel geknipte dienst), gevolgt doir Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn, daarna Elst-Tiel. Daarna worden Zwolle-Kampen en Almelo-Marienberg omgebouwt tot sneltram. Nu zijn alle lijnen (behalve in het Noorden) onder draad gebracht

Je vergeet een ding, de lijnen die je noemt hebben niet directe plannen om te elektrificeren en de Maaslijn juist wel. Ik denk dus eerder dat de Maaslijn als eerste wordt geëlektrificeerd ;).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Suus

Berichtdoor Suus » Za 16 Nov 2013, 00:08

Voor Zwolle - Wierden zijn de plannen al een stuk serieuzer, dat zal waarschijnlijk al in 2015 of 2016 plaatsvinden :wink:
Rame à l'approche

Michael 1988

Berichtdoor Michael 1988 » Za 16 Nov 2013, 01:12

Dan heb ik niets gezegd.

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Vinny

Berichtdoor Vinny » Za 16 Nov 2013, 07:49

Het zijn regionale lijntjes, de provincies gaan er over. Als die geld investeren in elektrificatie, dan hoeven ze niet te wachten op andere lijnen. ProRail elektrificeerd heus wel indien er genoeg geld op tafel wordt gelegd.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

reisthijs

Berichtdoor reisthijs » Za 16 Nov 2013, 09:39

Het lastige hierbij is natuurlijk dat er niet alleen geinvesteerd moet worden in de infra, maar ook in materieel. Daarom proberen de provincies het te combineren met nieuwe concessies.

In Gelderland zal het er voorlopig dus niet van komen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

reisthijs

Berichtdoor reisthijs » Za 16 Nov 2013, 10:08

Wubbo schreef:Hoe doen ze dat dan? Op spoor 1a vertrekken zowel de trein naar Hamm als de trein naar Den Haag Centraal. Lust dat Duitse spul dan 1500V?
Die treinen stoppen niet op dezelfde plaats. De bovenleiding van spoor 1a bestaat uit twee secties. De Duitse trein stopt dus in het Duitse deel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Suus

Berichtdoor Suus » Za 16 Nov 2013, 11:11

Maar de trein naar Den Haag rijdt in Venlo vanuit de opstelsporen 45 t/m 47 over spoor 1a naar spoor 1b, waarna de Eurobahn binnenkomt en vertrekt om vervolgens de volgende trein naar Den Haag weer over dezelfde sporen rijdt. De bewering van Deadlock lijkt mij daarom ook onjuist.
Rame à l'approche

Michael 1988

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 17 Nov 2013, 00:01

reisthijs schreef:Het lastige hierbij is natuurlijk dat er niet alleen geinvesteerd moet worden in de infra, maar ook in materieel. Daarom proberen de provincies het te combineren met nieuwe concessies.

In Gelderland zal het er voorlopig dus niet van komen.

Volgens mij kunnen de GTW's makkelijk omgebouwd worden. De motordeel is een aparte cabine/coupe, dit in tegenstelling tot veel ander treinmaterieel waar het geïntegreerd is in de trein. Kwestie van de diesel coupe eruit halen en een elektrische erin te plaatsen. De stroomgeleider staat bij de elektrische GTW's gewoon op de motorcoupe dus extreem veel verbouwing is niet nodig. Dus het is niet direct noodzakelijk om het pas bij een nieuwe concessie het materieel aan te passen/vervangen.

Stéphane

Berichtdoor Stéphane » Zo 17 Nov 2013, 14:12

Inderdaad!
De kosten voor de ombouw zullen ook wel beperkt blijven
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

marlies

Berichtdoor marlies » Zo 17 Nov 2013, 14:53

Ze gaan nu in het Noorden ook een extra tussenbak zetten in een aantal GTW-2tjes om er drietjes van te maken. Volgens mij is dat spul idd wel dusdanig flexibel dat een andere motorwagen vast ook geen (onoplosbaar) probleem is. Da's dan dus het voordeel van modulair standaardmaterieel.

KM46

Berichtdoor KM46 » Zo 17 Nov 2013, 17:03

@ marlies: Weet je misschien ook om hoeveel stellen dit gaat (de uitbreiding van twee naar drie bakken)?

marlies

Berichtdoor marlies » Zo 17 Nov 2013, 17:43

Zes stuks. Maar het artikel op treinreiziger.nl waarin dit vermeld stond is offline gehaald, dus misschien was het een hoax?

Het artikel is iig nog wel te lezen via de Google cache: http://webcache.googleusercontent.com/s ... e&ie=UTF-8

Michael 1988

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 17 Nov 2013, 19:44

Stéphane schreef:Inderdaad!

Ik zei niet dat de kosten heel erg beperkt zijn/goedkoop. Maar ik bedoelde dat het niet zo extreem duur zal zijn als het aanschaf van nieuwe materieel zoals wat reisthijs denk ik bedoelde. Het gaat om het aanpassen van materieel door een nieuw motorblok te plaatsen. De oude kunnen zelfs misschien nog hergebruikt worden door Stadler ;).

koekje

Berichtdoor koekje » Ma 18 Nov 2013, 13:44

marlies schreef:Zes stuks. Maar het artikel op treinreiziger.nl waarin dit vermeld stond is offline gehaald, dus misschien was het een hoax?

Het artikel is iig nog wel te lezen via de Google cache: http://webcache.googleusercontent.com/s ... e&ie=UTF-8

Afbeelding

Gekko123
OVNL-beheerder

Berichtdoor Gekko123 » Di 19 Nov 2013, 12:55

Michael 1988 schreef:
Stéphane schreef:Inderdaad!

Ik zei niet dat de kosten heel erg beperkt zijn/goedkoop. Maar ik bedoelde dat het niet zo extreem duur zal zijn als het aanschaf van nieuwe materieel zoals wat reisthijs denk ik bedoelde. Het gaat om het aanpassen van materieel door een nieuw motorblok te plaatsen. De oude kunnen zelfs misschien nog hergebruikt worden door Stadler ;).

Puur theoretisch is het vervangen van het motorblok voldoende, maar wat misschien vergeten wordt is dat het mogelijk is dat de cabines van de diesel-Spurts geen knop hebben om de stroomafnemer te bedienen. Lijkt mij persoonlijk een cruciaal onderdeel...
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

marvinkok

Berichtdoor marvinkok » Di 19 Nov 2013, 17:31

Staat me iets van bij dat de diesels van Veolia wel zo'n knop hebben, zodat er ook samen gereden kan worden met elektrische stellen. Gezien alles modulair is, is de kans wel groot dat de bedrading etc. voor de aansluiting er wel ligt, maar enkel de schakelaar ontbreekt.

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Di 19 Nov 2013, 19:14

Klopt, die van Veolia hebben het wel. Op zich ook logisch gezien zij hun E- en D-GTWs tegelijk besteld hebben en de inzetgebieden niet gek ver uit elkaar liggen.
Arriva had z'n diesels in het noorden al geruime tijd rijden voordat ze de eerste E-GTWs erbij kregen, dus dat 'ie daar niet in zit is niet zo heel gek. De volgende stellen zullen wel besteld zijn met dezelfde specificaties als ze al hadden, want met D-GTWs in Gelderland is het qua afstand al veel realistischer ze te kunnen inzetten samen met een E-GTW op de MerwedeLingeLijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Michael 1988

Berichtdoor Michael 1988 » Di 19 Nov 2013, 23:57

Dom niet aan de bediening van de stroomafnemer gedacht. Maar dat moet niet zo'n moeilijke verbouwing zijn lijkt mij. Maar ik kan mij er in vergissen.

Terug naar “OV in Oost-Nederland”