Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Erno-BE » Vr 15 Nov 2013, 22:01

De lijntjes in Noirden kunnen in de verre toekomst nog onder draad gebracht worden.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 15 Nov 2013, 23:42

Erno-BE schreef:Voirlopig zou ik de Noordelijke Nevenlijnen ook als laatste elektrificeren, aangezien een derde van de diesellijnen in het Noorden.ligt en er haast niet onder draad wordt gedieselt.

Als eerste zou ik Zwolle-Wierden onder draad brengen, vervolgens Zevenaar-Doetinchem (treindienst tijdelijk knippen), daarna de Maaslijn, gevolgt door Zutphen-Hengelo, daarna Doetinchem-Winterswijk (herstel geknipte dienst), gevolgt doir Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn, daarna Elst-Tiel. Daarna worden Zwolle-Kampen en Almelo-Marienberg omgebouwt tot sneltram. Nu zijn alle lijnen (behalve in het Noorden) onder draad gebracht


Je vergeet een ding, de lijnen die je noemt hebben niet directe plannen om te elektrificeren en de Maaslijn juist wel. Ik denk dus eerder dat de Maaslijn als eerste wordt geëlektrificeerd ;).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Suus » Za 16 Nov 2013, 00:08

Voor Zwolle - Wierden zijn de plannen al een stuk serieuzer, dat zal waarschijnlijk al in 2015 of 2016 plaatsvinden :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Michael 1988 » Za 16 Nov 2013, 01:12

Dan heb ik niets gezegd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Vinny » Za 16 Nov 2013, 07:49

Het zijn regionale lijntjes, de provincies gaan er over. Als die geld investeren in elektrificatie, dan hoeven ze niet te wachten op andere lijnen. ProRail elektrificeerd heus wel indien er genoeg geld op tafel wordt gelegd.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor reisthijs » Za 16 Nov 2013, 09:39

Het lastige hierbij is natuurlijk dat er niet alleen geinvesteerd moet worden in de infra, maar ook in materieel. Daarom proberen de provincies het te combineren met nieuwe concessies.

In Gelderland zal het er voorlopig dus niet van komen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor reisthijs » Za 16 Nov 2013, 10:08

Wubbo schreef:Hoe doen ze dat dan? Op spoor 1a vertrekken zowel de trein naar Hamm als de trein naar Den Haag Centraal. Lust dat Duitse spul dan 1500V?
Die treinen stoppen niet op dezelfde plaats. De bovenleiding van spoor 1a bestaat uit twee secties. De Duitse trein stopt dus in het Duitse deel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Suus » Za 16 Nov 2013, 11:11

Maar de trein naar Den Haag rijdt in Venlo vanuit de opstelsporen 45 t/m 47 over spoor 1a naar spoor 1b, waarna de Eurobahn binnenkomt en vertrekt om vervolgens de volgende trein naar Den Haag weer over dezelfde sporen rijdt. De bewering van Deadlock lijkt mij daarom ook onjuist.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 17 Nov 2013, 00:01

reisthijs schreef:Het lastige hierbij is natuurlijk dat er niet alleen geinvesteerd moet worden in de infra, maar ook in materieel. Daarom proberen de provincies het te combineren met nieuwe concessies.

In Gelderland zal het er voorlopig dus niet van komen.


Volgens mij kunnen de GTW's makkelijk omgebouwd worden. De motordeel is een aparte cabine/coupe, dit in tegenstelling tot veel ander treinmaterieel waar het geïntegreerd is in de trein. Kwestie van de diesel coupe eruit halen en een elektrische erin te plaatsen. De stroomgeleider staat bij de elektrische GTW's gewoon op de motorcoupe dus extreem veel verbouwing is niet nodig. Dus het is niet direct noodzakelijk om het pas bij een nieuwe concessie het materieel aan te passen/vervangen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Stéphane » Zo 17 Nov 2013, 14:12

Inderdaad!
De kosten voor de ombouw zullen ook wel beperkt blijven
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor marlies » Zo 17 Nov 2013, 14:53

Ze gaan nu in het Noorden ook een extra tussenbak zetten in een aantal GTW-2tjes om er drietjes van te maken. Volgens mij is dat spul idd wel dusdanig flexibel dat een andere motorwagen vast ook geen (onoplosbaar) probleem is. Da's dan dus het voordeel van modulair standaardmaterieel.

KM46
Berichten: 8085
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor KM46 » Zo 17 Nov 2013, 17:03

@ marlies: Weet je misschien ook om hoeveel stellen dit gaat (de uitbreiding van twee naar drie bakken)?

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor marlies » Zo 17 Nov 2013, 17:43

Zes stuks. Maar het artikel op treinreiziger.nl waarin dit vermeld stond is offline gehaald, dus misschien was het een hoax?

Het artikel is iig nog wel te lezen via de Google cache: http://webcache.googleusercontent.com/s ... e&ie=UTF-8

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 17 Nov 2013, 19:44

Stéphane schreef:Inderdaad!
De kosten voor de ombouw zullen ook wel beperkt blijven


Ik zei niet dat de kosten heel erg beperkt zijn/goedkoop. Maar ik bedoelde dat het niet zo extreem duur zal zijn als het aanschaf van nieuwe materieel zoals wat reisthijs denk ik bedoelde. Het gaat om het aanpassen van materieel door een nieuw motorblok te plaatsen. De oude kunnen zelfs misschien nog hergebruikt worden door Stadler ;).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 428
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor koekje » Ma 18 Nov 2013, 13:44

marlies schreef:Zes stuks. Maar het artikel op treinreiziger.nl waarin dit vermeld stond is offline gehaald, dus misschien was het een hoax?

Het artikel is iig nog wel te lezen via de Google cache: http://webcache.googleusercontent.com/s ... e&ie=UTF-8


Afbeelding

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Gekko123 » Di 19 Nov 2013, 12:55

Michael 1988 schreef:
Stéphane schreef:Inderdaad!
De kosten voor de ombouw zullen ook wel beperkt blijven


Ik zei niet dat de kosten heel erg beperkt zijn/goedkoop. Maar ik bedoelde dat het niet zo extreem duur zal zijn als het aanschaf van nieuwe materieel zoals wat reisthijs denk ik bedoelde. Het gaat om het aanpassen van materieel door een nieuw motorblok te plaatsen. De oude kunnen zelfs misschien nog hergebruikt worden door Stadler ;).

Puur theoretisch is het vervangen van het motorblok voldoende, maar wat misschien vergeten wordt is dat het mogelijk is dat de cabines van de diesel-Spurts geen knop hebben om de stroomafnemer te bedienen. Lijkt mij persoonlijk een cruciaal onderdeel...
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor marvinkok » Di 19 Nov 2013, 17:31

Staat me iets van bij dat de diesels van Veolia wel zo'n knop hebben, zodat er ook samen gereden kan worden met elektrische stellen. Gezien alles modulair is, is de kans wel groot dat de bedrading etc. voor de aansluiting er wel ligt, maar enkel de schakelaar ontbreekt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Daniel » Di 19 Nov 2013, 19:14

Klopt, die van Veolia hebben het wel. Op zich ook logisch gezien zij hun E- en D-GTWs tegelijk besteld hebben en de inzetgebieden niet gek ver uit elkaar liggen.
Arriva had z'n diesels in het noorden al geruime tijd rijden voordat ze de eerste E-GTWs erbij kregen, dus dat 'ie daar niet in zit is niet zo heel gek. De volgende stellen zullen wel besteld zijn met dezelfde specificaties als ze al hadden, want met D-GTWs in Gelderland is het qua afstand al veel realistischer ze te kunnen inzetten samen met een E-GTW op de MerwedeLingeLijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Doemscenario's voor treinen in Gelderland

Berichtdoor Michael 1988 » Di 19 Nov 2013, 23:57

Dom niet aan de bediening van de stroomafnemer gedacht. Maar dat moet niet zo'n moeilijke verbouwing zijn lijkt mij. Maar ik kan mij er in vergissen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast