Pagina 1 van 56

Concessie IJsselmond (2014-2023)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 10:30
door Statler Rail
Via Twitter (@OVtenders) vernomen dat de derde poging voor de aanbesteding van het busvervoer in de concessie IJsselmond gisteren is gestart.

Even wat informatie opgezocht uit de aankonding:
De concessie loopt vanaf 8 december 2013 tot 8 december 2023. Het omvat het busvervoer in Noordwest-Overijssel en de Provincie Flevoland exclusief de stadsdiensten van Almere en Lelystad. De huidige concessiehouder is Connexxion. Daarnaast maakt Qliner 345 Lelystad-Emmeloord (nu geëxploiteerd door Arriva, ex-315) deel uit van deze concessie.

Planning (voorlopig?):
Aankondiging opdracht: 5 februari 2013
Publicatie bestek: 7 februari 2013
Sluiting bieding: 2 april 2013
Gunning concessie: ?
Start concessie: 8 december 2013

Nadere informatie volgt dus morgen, wanneer het bestek gepubliceerd wordt.

Ik ben benieuwd of het deze keer wel zal lukken... *bus*

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 10:37
door fogeltje
Is dit niet allemaal een beetje krap? Twee maanden voor offertes kan eventueel nog wel? Geen idee hoe lang daar andere concessies vaak voor rekenen. Maar is 8 maanden implementatietijd niet wat weinig? Of is het een erg kleine concessie?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 10:41
door Suus
8 maanden is heel normaal, het zijn alleen bussen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 10:41
door flipje
Het eerste wat me al opvalt is dat de aanbesteding nu vanuit Overijssel wordt gecoördineerd (contact = Zwolle) . De vorige 2 keren ging het vanuit Flevoland.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 11:43
door Karl
fogeltje schreef:Is dit niet allemaal een beetje krap? Twee maanden voor offertes kan eventueel nog wel? Geen idee hoe lang daar andere concessies vaak voor rekenen. Maar is 8 maanden implementatietijd niet wat weinig? Of is het een erg kleine concessie?
Maar de concessie moet ook nog worden gegund en je zit ook nog met eventuele bezwaatermijnen....

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 12:15
door Statler Rail
Vorige keer zat er een maand tussen inlevering concessie en gunning, dus dan zal de gunning waarschijnlijk begin mei zijn.

Maar bij de vorige aanbesteding is de sluitingsdatum ook herhaaldelijk opgeschoven omdat er tussentijds nog allerlei zaken gewijzigd werden. Dat risico loop je nu natuurlijk ook, zeker nu de effecten van de Hanzelijn nu pas zichtbaar beginnen te worden.

Verder ben ik benieuwd in hoeverre de vervoerders de vrijheid wordt gegeven om zelf met betere ideeën te komen of dat de huidige dienstregeling moet worden voortgezet. En of er verder bijzondere prikkels zijn om kwaliteit te leveren. Ook ben ik zeer benieuwd naar het budget.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 13:23
door Statler Rail
Nieuwsbericht Provincie Overijssel:

Aanbesteding busvervoer IJsselmond van start
6 februari 2013

Openbaar vervoerondernemers kunnen vanaf 7 februari een offerte uitbrengen op het busvervoer in de regio IJsselmond. De provincies Overijssel en Flevoland hebben het bestek met het programma van eisen voor het vervoer in deze regio voor de komende tien jaar op de Europese aanbestedingskalender geplaatst.

Vervoersgebied

Het vervoersgebied bestaat uit het streekbusvervoer in het gebied Noordwest-Overijssel (Kampen, Genemuiden en Steenwijk) en Flevoland (met uitzondering van Almere). Geïnteresseerde vervoerders kunnen tot begin april 2013 offertes indienen. Connexxion verzorgt op dit moment het openbaar vervoer in de regio IJsselmond. Deze opdracht loopt begin december 2013 af.

Aanbesteding
De aanbesteding voor het busvervoer in de regio IJsselmond is eind januari 2012 in de markt gezet. Deze aanbesteding heeft toen niet tot gunning geleid, omdat de vraagprijs in de offertes van de Combinatie Noot Ede/Regiotaxi de Vallei en Connexxion boven het beschikbare budget uitkwamen. Door de komst van de Hanzelijn en het verlengen van de concessie Kamperlijn is het buslijnennet, met name in Flevoland, sterk gewijzigd. Hierdoor verwachten de beide provincies dat geïnteresseerde vervoerders een interessante aanbieding kunnen doen voor de reizigers binnen de regio IJsselmond.

Het bestek met het programma van eisen is voor advies voorgelegd aan het ROCOV, de Flevolandse en Overijsselse consumentenplatforms. Zij staan positief tegenover de nieuwe aanbesteding.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 14:44
door Pikobo
Statler Rail schreef:Nieuwsbericht Provincie Overijssel:

Aanbesteding busvervoer IJsselmond van start
6 februari 2013

Het bestek met het programma van eisen is voor advies voorgelegd aan het ROCOV, de Flevolandse en Overijsselse consumentenplatforms. Zij staan positief tegenover de nieuwe aanbesteding.
Zie hier het advies van ROCOV. Maar dat is slecht leesbaar zonder het programma van eisen zelf.

http://www.rocovoverijssel.nl/images/st ... c_2012.pdf

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 18:52
door ICE105
Welke richting het opgaat is wel helder, uit het ROCOV Advies:
In de informatiebijeenkomst van 4 december 2012 in Zwolle hebben wij u gevraagd naar de
verschillen met de vorige aanbesteding, die tot uw en onze spijt niet succesvol is verlopen.
Het was goed van u te horen, dat het voorzieningenniveau niet wordt gewijzigd, maar dat u
nu geen maximale prijs in het bestek wilt opnemen, de voertuigeisen minder stringent wilt
toepassen (zonder dat de kwaliteit voor de reiziger afneemt) en de boeteregeling realistischer
zult vormgeven.
Lees ik als: meer budget en oudere/lagere EURO norm bussen toegestaan. Vereisten per lijn gaan niet wijzigen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 12:56
door NintendoC
Bestek wordt toch vandaag gepubliceerd? Ik zag helaas nog niks online staan, behalve een aankondiging.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 13:50
door NintendoC
Hele mikmak staat inmiddels online. Opvallendste is dat Lijn 12 vrijwel de nek wordt omgedraaid. Een stadsdienst die één keer per uur rijdt....

Daarnaast rijdt de 141 helemaal nooit meer door naar Zwolle. Ik ben benieuwd waar al die scholieren naar toe moeten. Allen de 641 rijdt nog.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 13:57
door Pikobo
NintendoC schreef:Hele mikmak staat inmiddels online. Opvallendste is dat Lijn 12 vrijwel de nek wordt omgedraaid. Een stadsdienst die één keer per uur rijdt....

Daarnaast rijdt de 141 helemaal nooit meer door naar Zwolle. Ik ben benieuwd waar al die scholieren naar toe moeten. Allen de 641 rijdt nog.
Ook interessant is dat je de wijzigingen die per april 2013 worden doorgevoerd in een aparte bijlage kan vinden. Lijn 145 gaat op de schop, 143 andere tijden en nog een aantal wijzigingen zoals meer ritten op lijn 163 en een nieuwe 164, 1 rit in de morgenspits van Swifterbant via Runderweg naar Station Lelystad.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 14:01
door Roelof88
De gunning is op 24 april en de bezwaartermijn loopt tot 5 juni. Voor bussen (kernnet) wordt EEV geëist en euro 6 is een wens.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 14:05
door NintendoC
Pikobo schreef:
NintendoC schreef:Hele mikmak staat inmiddels online. Opvallendste is dat Lijn 12 vrijwel de nek wordt omgedraaid. Een stadsdienst die één keer per uur rijdt....

Daarnaast rijdt de 141 helemaal nooit meer door naar Zwolle. Ik ben benieuwd waar al die scholieren naar toe moeten. Allen de 641 rijdt nog.
Ook interessant is dat je de wijzigingen die per april 2013 worden doorgevoerd in een aparte bijlage kan vinden. Lijn 145 gaat op de schop, 143 andere tijden en nog een aantal wijzigingen zoals meer ritten op lijn 163 en een nieuwe 164, 1 rit in de morgenspits van Swifterbant via Runderweg naar Station Lelystad.
Maar het aparte is dan weer, dat de wijzigingen in april in december niet meer van toepassing zijn. Want bij lijn 12 bijvoorbeeld wordt er op 7 april twee ritten vanaf gehaald, terwijl er in december alleen nog maar een uursdienst overblijft.

En om 18:00 worden vanaf 7 april geen ritten meer aangeboden, terwijl in december er weer één om 18:00 bijkomt.

Ook grappig dat er 2,5 bussen vanaf december op de stadsdienst Kampen moeten worden ingezet. 2 zijn er per uur nodig voor lijn 11, en 1 voor lijn 12 per half uur. Ik zie ook geen lijnen die je kunt koppelen aan lijn 12. De 141 rijdt met veel te groot materieel, de 143 rijdt door, en andere lijnen zijn er niet.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 15:19
door Edwin
Dus de provincie Overijssel (zie blauw nieuwsbericht) vergeet dat behalve Almere stad en streek Arriva nog jarenlang in Lelystad de stadsdienst rijdt?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 16:51
door flipje
De opzet van lijn 12 is op dit moment waardeloos te noemen en daar is het aantal passagiers dan ook na. Dat er vervolgens een uursdienst wordt beschreven is nog waardelozer, aangezien de bus dan een half uur ergens stil staat... Kortom of opheffen of pas de route zodanig aan dat het passagiers gaat trekken.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 17:15
door NintendoC
flipje schreef:De opzet van lijn 12 is op dit moment waardeloos te noemen en daar is het aantal passagiers dan ook na. Dat er vervolgens een uursdienst wordt beschreven is nog waardelozer, aangezien de bus dan een half uur ergens stil staat... Kortom of opheffen of pas de route zodanig aan dat het passagiers gaat trekken.
Het grote probleem is de beide aansluitingen. Lijn 12 komt om :16 en :46 aan op Kampen Zuid. Dat betekent dat je 10 minuten staat te wachten voor de richting Zwolle, en 20 minuten voor richting Amsterdam. En daarnaast wordt in de spits de aansluiting op station Kampen amper gehaald, door de files voor de brug. Tel daarbij op dat het verzorgingsgebied erg klein is, en dat is een garantie voor weinig reizigers. Terwijl lijn 12 vroeger een stuk drukker dan lijn 11 was.

Daarnaast rijdt de 143 ook door het gebied heen, en die biedt wel een goede en ruime aansluiting op station Kampen.

Opvallend is ook dat Lijn 10 vanaf december wordt geschrapt. Dat er weinig reizigers zijn verbaasd mij niks, want de grootste bedrijven worden niet ontsloten. Maar had dat niet vorig jaar al kunnen worden besloten? Dan konden de DRU's ingezet worden, voor een avondbediening voor lijn 11, en eventueel een ruimere zaterdag bediening. Nu rijdt er nog bijna 10 maanden een busje door het industrieterrein voor Jan Joker.

Misschien kan het halve uur van lijn 12 worden gebruikt voor betere ontsluiting van Ijsselmuiden? De 143 kan dan mooi de provinciale weg langs het dorp nemen. Terwijl de 12 dan een half uurtje een ringlijn kan rijden door Ijsselmuiden. Mooie kleine bus erop, en ben je meteen van dat gezeur met die grote bussen van de 143 af.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 19:25
door fogeltje
Bee schreef:8 maanden is heel normaal, het zijn alleen bussen.
Mwa, als je kijkt naar de planning in Brabant, daar zit nu ruim een jaar tussen gunning en begin. Volgens de planning die laatst op het forum kwam is de definitieve gunning gepland voor november 2013 en het begin van de concessie voor december 2014. Ook krijgen vervoerders langer de tijd een offerte in te dienen. En dan hebben we ook over alleen bussen. Maar die concessie zal groter zijn. Vandaar mijn vraag of IJsselmond een relatief kleine concessie is, want 8 maanden is mijn ogen niet zo heel normaal. Ik dacht dat er bij SRE ook langer tussen zat (maar pin me er niet op vast).

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 19:35
door Suus
De meeste busconcessies worden in hetzelfde jaar aanbesteed als dat de dienst aanvangt. Recente voorbeelden zijn er genoeg, zoals de Veluwe, NW-Friesland, Zuid-Holland-Noord, Waterland. In Brabant heeft men slechte ervaringen dus is men misschien iets voorzichtiger.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 19:49
door Thom91
fogeltje schreef:Is dit niet allemaal een beetje krap? Twee maanden voor offertes kan eventueel nog wel? Geen idee hoe lang daar andere concessies vaak voor rekenen. Maar is 8 maanden implementatietijd niet wat weinig? Of is het een erg kleine concessie?
Kan uitstekend ;)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 20:32
door Roelof88
Edwin schreef:Dus de provincie Overijssel (zie blauw nieuwsbericht) vergeet dat behalve Almere stad en streek Arriva nog jarenlang in Lelystad de stadsdienst rijdt?
Het vervoersgebied bestaat uit het streekbusvervoer in het gebied Noordwest-Overijssel (Kampen, Genemuiden en Steenwijk) en Flevoland (met uitzondering van Almere). ;-)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 22:19
door NintendoC
Lijn 143 is opzich best wel grappig. Lijn wordt gekoppeld aan de Dronter stadslijnen en de 74. Dat betekent dus dat als er in Hasselt een file staat, je in Dronten geen stads-OV meer hebt :P

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 feb 2013, 22:38
door Statler Rail
De doorkoppelingen van lijn 143 zijn geen eis maar slechts een wens. Bovendien mag de lijn in Kampen geknipt worden.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 21 feb 2013, 22:15
door nivb55
NintendoC schreef:Lijn 143 is opzich best wel grappig. Lijn wordt gekoppeld aan de Dronter stadslijnen en de 74. Dat betekent dus dat als er in Hasselt een file staat, je in Dronten geen stads-OV meer hebt :P
143 gaat niet naar Hasselt maar tot Genemuiden en dan weer terug 8-)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 21 feb 2013, 22:42
door BrengMe
Ja, maar lijn 74 komt wel langs Hasselt en die is gekoppeld aan lijn 143. 8-)