Concessie IJsselmond (2014-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Globetrotter »

Morgen beginnen de scholen weer, dus kunnen we erachter komen wat er overgebleven is van de scholierenlijnen of wat er voor in de plaats is gekomen vanaf het Pieter Zandt in Kampen (van deze concessie). Iemand toevallig morgen in de buurt?
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

Vanaf vandaag (09-01) gaat vervoer op de Pieter Zandt lijnen verder als besloten vervoer. De uitvoering van deze lijnen ligt voortaan bij GEBO. Of GEBO alle lijnen zelf gaat rijden weet ik niet, het gerucht ging wel dat enkele lijnen (vanaf Urk en Lelystad) door CXX Tours zouden worden uitgevoerd, maar nogmaals ik weet dit niet zeker.
Abonnementen e.d. worden voortaan via de school geregeld. Dat hier niet over gecommuniceerd wordt naar de buitenwereld is op zich niet gek, omdat deze lijnen (ondanks dat ze tot het OV behoorden) besloten lijnen waren.
Wat overigens wel opmerkelijk is, scholierenlijn 625 van Zeewolde naar Amersfoort blijft wel als OV lijn bestaan (deze lijn wordt overigens gereden door Smit Reizen).
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Globetrotter »

flipje schreef:Vanaf vandaag (09-01) gaat vervoer op de Pieter Zandt lijnen verder als besloten vervoer. De uitvoering van deze lijnen ligt voortaan bij GEBO. Of GEBO alle lijnen zelf gaat rijden weet ik niet, het gerucht ging wel dat enkele lijnen (vanaf Urk en Lelystad) door CXX Tours zouden worden uitgevoerd, maar nogmaals ik weet dit niet zeker.
Abonnementen e.d. worden voortaan via de school geregeld. Dat hier niet over gecommuniceerd wordt naar de buitenwereld is op zich niet gek, omdat deze lijnen (ondanks dat ze tot het OV behoorden) besloten lijnen waren.
Wat overigens wel opmerkelijk is, scholierenlijn 625 van Zeewolde naar Amersfoort blijft wel als OV lijn bestaan (deze lijn wordt overigens gereden door Smit Reizen).
Wat bedoel je met besloten lijnen (besloten vervoer?)? Ik heb weleens met lijn 663 en 674 gereisd en kon gewoon inchecken.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

Deze lijnen kunnen voortaan alleen nog maar gebruikt worden door scholieren van de betreffende scholen.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Globetrotter »

flipje schreef:Deze lijnen kunnen voortaan alleen nog maar gebruikt worden door scholieren van de betreffende scholen.
Ja, nu. Maar je schreef dat er niet over de overgang naar reizigers is gecommuniceerd, omdat het besloten lijnen waren. Vandaar mijn vraag.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

Het hoefde ook niet naar buiten gecommuniceerd te worden omdat deze lijnen specifiek bedoeld waren voor de scholieren van het Pieter Zandt (in Staphorst en Kampen) en Hoornbeeck College (in Kampen), deze groep scholieren zal wel geïnformeerd zijn over de veranderingen.

Met het besloten gedeelte bedoelde ik, dat er (in het verleden) de regel was, dat als je als reiziger mee wou op deze lijn dan moest je een schoolpas o.i.d. laten zien om toegang te hebben tot de bus. Heb meerdere keren meegemaakt dat reizigers bij Hasselt Scheepswerf geweigerd werden omdat ze deze 'pas' niet bij zich hadden. Er is ook een tijd geweest dat er bussen rond reden met een A4'tje voor de voorruit met: "Uitsluitend voor scholieren".
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Zugführer »

Vreemd, dan was het eigenlijk al geen openbaar vervoer toch :p
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Globetrotter »

In de reisplanner komen de scholierenlijnen in Nederland gewoon voor. Het tonen van een schoolpas is misschien iets specifieks voor Pieter Zandt (die lijnen kwamen overigens ook gewoon voor in de reisplanner), maar ik heb eigenlijk als niet-scholier nooit problemen gehad bij het gebruikmaken van scholierenlijnen (ook niet vanaf Pieter Zandt). Ik heb trouwens ook niet gezien dat er schoolpassen getoond werden op scholierenlijnen.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

Nja het bewijs is er.. deze foto zal een jaar of 3 oud zijn.
Misschien niet heel duidelijk te zien, maar er staat op a4tje:
PZ
Uitsluitend voor scholieren
Spoiler: show
Afbeelding
Maar goed, het kan best zo zijn dat het afgelopen jaar/jaren de bussen wel toegankelijk waren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Daniel »

flipje schreef:Wat overigens wel opmerkelijk is, scholierenlijn 625 van Zeewolde naar Amersfoort blijft wel als OV lijn bestaan (deze lijn wordt overigens gereden door Smit Reizen).
Wat is daar opmerkelijk aan. Die gaat naar 'n andere school, dus allicht is daar een heel ander contract.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door NintendoC »

Vind het maar merkwaardig. Als de betreffende scholierenlijnen altijd zonder restricties in reisplanners, dienstregelingen, etc. hebben gestaan mag ik er toch ook vanuit gaan dat ik mee mag? Overigens is het inderdaad zo dat bij de bus zelf geweigerd werd als men enige twijfel had of je wel op de betreffende school zat. Wat dat betreft is het goed dat de lijnen voortaan sekte-vervoer zijn geworden.

Blijf het overigens bijzonder vinden dat er dagelijks tientallen bussen vanuit allerlei plaatsen naar Pieter Zandt gaan maar dat die bussen nooit zo zijn ingelegd dat ook andere reizigers er voordeel aan kunnen hebben. Terwijl je met een iets andere route veel grotere groepen er plezier mee had kunnen doen.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

Daniel schreef: Wat is daar opmerkelijk aan. Die gaat naar 'n andere school, dus allicht is daar een heel ander contract.
Maar het gaat hier ook om een school waar een bepaalde groep leerlingen heen gaat. De scholierenlijn 625 is net zoals de PZ lijnen puur gericht op vervoer van leerlingen naar deze scholen gemeenschap. Dan is het toch opmerkelijk dat bij de ene scholengemeenschap in Kampen het vervoer verder gaat als besloten vervoer, maar dat het in Amersfoort onder het OV blijft vallen.


Cxx heeft vandaag veel oude wagens van stal gehaald. Vanochtend reed er een Duvedec (9060) en de Citaro's (9167 en 9170) rond!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Daniel »

Maar dat vervoer rijdt toch gewoon in eerste instantie in opdracht van de school op basis van hoeveel abonnementen ze ervoor verkocht hebben? Wellicht dat het in Kampen niet meer uit kon en ze in Amersfoort een gunstiger contract konden afsluiten (of meer eraan wilden uitgeven).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door NintendoC »

Voor de liefhebbers: http://www.rocovoverijssel.nl/documente ... 0edd0e344c

Het advies van het Rocov over deze wijziging. Zoals gebruikelijk luistert de provincie zeer goed :mrgreen:
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

Blijkbaar wordt er meegelezen.. (A)
De dienstregelingen van de PZ scholierenlijnen staan opeens online op de website van OV Regio IJsselmond.
(Check, Check en Check)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Somoht »

flipje schreef:..
Ik lees dus mee hier en loop via tussenpersoon te mailen met een CXX applicatie-manager waarom die lijnen nog in dataleveringen staan. Maybe dat ze daarom weer aanstaan want ik kreeg de vraag terug waarom ik het idee had dat lijn 663 niet meer gereden wordt.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

De volgende touringcar bedrijven rijden de PZ scholierenlijnen.
- Lijn 663: Smit reizen
- Lijn 674: GEBO
- Lijn 681: TCE Tours
Van de groene CXX Citaro's zijn alleen de 9167 en 9170 gebleven in IJsselmond.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Globetrotter »

flipje schreef: Van de groene CXX Citaro's zijn alleen de 9167 en 9170 gebleven in IJsselmond.
Waar zijn de andere geledes dan naartoe?
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

flipje schreef: Er blijkt toch nog 1 Duvedec te rijden in IJsselmond de 9060. Deze wordt 's ochtends (tussen 7 en 9 uur) ingezet ter versterking van lijn 141 tussen Urk en Emmeloord.
Dit blijkt een Duvedec van Smit Reizen te zijn welke 's ochtends versterkingsritten rijdt tussen Urk/Emmeloord en Kampen.
Ezra schreef: Waar zijn de andere geledes dan naartoe?
2 opties:
- Inzet in een andere regio van CXX (bijvoorbeeld ter vervanging van de laatste Duvedecs in Almere).
- Afvoer (zoals al met enkele Sternet Citaro's G is gebeurd).
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

Voor de liefhebbers: komend weekend (zaterdag en zondag) zal lijn 71 omrijden vanwege de verplaatsing van een brugdeel bij het Meppelerdiep in Zwartsluis. Daarom zal er sinds tijden weer een bus via de pont in Genemuiden gaan rijden (ik meen sinds de opheffing van de NWH).
Info van OV Regio IJsselmond:
Door werkzaamheden aan de Meppelerdiepsluis rijden de bussen via een omweg (Genemuiden). Er rijdt een pendelbusje tussen Zwartsluis busstation en "de Noorde". De vertrektijd vanaf het busstation in Zwartsluis is hierdoor 10 minuten eerder! Er kan ook enige vertraging ontstaan. Tussen Hasselt en "de nieuwe sluis" rijdt geen bus! LET OP: op zaterdagavond rijdt de Bus 23:51 vanaf Zwolle NIET door naar Zwartsluis busstation maar stop bij halte" Zwartsluis Kranerweerd".
Bron
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door busfanNL »

Dat is leuk. *bus* Dan moeten ze geen 15 meter Citea inzetten. Maar wel kikke de bus op de pont *bus* :wink: Wordt het pendelbusje een 8-persoonsbus?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Chrysa »

busfanNL schreef:Maar wel kikke de bus op de pont *bus*
Tja, dan moet je toch eens naar Brabant komen... :p Hier hebben we maar liefst 2 lijnen die met een pontje meevaren! :o
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Globetrotter »

Chrysa schreef:
busfanNL schreef:Maar wel kikke de bus op de pont *bus*
Tja, dan moet je toch eens naar Brabant komen... :p Hier hebben we maar liefst 2 lijnen die met een pontje meevaren! :o
620 en.........?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Chrysa »

Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Maurice Hooikammer »

Vanochtend maar even naar Genemuiden getogen...
AfbeeldingOV Regio IJsselmond 5516, Genemuiden by mauricehooikammer, on Flickr
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten