Concessie IJsselmond (2014-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Wievank »

Waarom zou het niet kunnen? Het zijn inderdaad 2 verschillende concessies, maar wel van dezelfde vervoerden (Connexxion), die beide lijnen aan dezelfde onderaannemer kan hebben uitbesteed. Kijkend naar de vertrektijden kan prima dezelfde bus beide lijnen achter elkaar uitvoeren. Zowel 's ochtends als 's middags zit er namelijk 1 minuut tussen aankomst en vertrek op Lelystad Centrum. beter gezegd: dat zou zelfs juist erg efficiënt zijn om te doen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door regenmaker »

Ik heb een aantal keer fouten gezien in de koppeling op OVInfo zo ook bij de streekbussen vanaf de Veluwe in Arnhem. Kan best zijn dat het niet klopt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Milco »

Ik zal de app even in de smiezen houden. Hij zegt nu bus 1047 op lijn 663, kijken wat er zo gebeurt als lijn 650 gaat rijden.

[EDIT 16:10] Dezelfde bus 1047, wat voor zover ik weet een MAN Lion's Regio van Smit Reizen is, rijdt nu op lijn 650.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Bartjk »

Die reed altijd op de 663. Dus dan klopt dat ja
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door busfanNL »

Milco schreef:Ik zal de app even in de smiezen houden. Hij zegt nu bus 1047 op lijn 663, kijken wat er zo gebeurt als lijn 650 gaat rijden.

[EDIT 16:10] Dezelfde bus 1047, wat voor zover ik weet een MAN Lion's Regio van Smit Reizen is, rijdt nu op lijn 650.
Dat zou kunnen want CXX/OVRIJ heeft het uitbesteed aan Gebo tours en smit reizen is een onderdeel van Gebo tours. :wink:
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Chrysa »

Ah, die oude afgetrapte Amba's zijn eindelijk verdwenen van die lijn? :X
jensvdkroft
Berichten: 384
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door jensvdkroft »

Reden niet alleen Abma's hoor :wink: ook wel es Citaro's.
Buschauffeur bij Connexxion/OV Regio IJsselmond.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door busfanNL »

Nog erger!!! Die vreselijke oncomfortabele stadsbussen op zo'n lange lijn. Maar ik bedenk me net, Smit komt uit Harderwijk. Dan hebben die wel 's middags en ook 's ochtends een enorme matrit. :shock: Was dit altijd al zo, ook bij CXX?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Etienne »

Ja, want de 650 werd voorheen gereden door bussen van Hoorn. Dus 's ochtends een LM-rit naar Hoorn terug en 's middags een LM-rit naar Lelystad.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Bartjk »

busfanNL schreef:Nog erger!!! Die vreselijke oncomfortabele stadsbussen op zo'n lange lijn. Maar ik bedenk me net, Smit komt uit Harderwijk. Dan hebben die wel 's middags en ook 's ochtends een enorme matrit. :shock: Was dit altijd al zo, ook bij CXX?
Dat klopt maar lijn 663 wordt gereden door een chauffeur uit Lelystad, die de bus bij zijn huis heeft.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door busfanNL »

Aha op die manier. Dan is het al iets begrijpelijker. :wink:
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door NintendoC »

Een Bewonersorganisatie in Kampen is bezig met het busvervoer in Kampen. Ben benieuwd wat daar uit komt.
Bewonersraad deltaWonen maakt zich sterk voor openbaar vervoer in Kampen

Begin 2017 vernam de Bewonersraad deltaWonen dat provincie Overijssel sterk wil bezuinigen op het openbaar vervoer in Kampen. Hierdoor zou Kampen haar enige stadsbuslijn kwijtraken: lijn 11. Openbaar vervoer is voor veel van onze huurders een belangrijke factor in hun woongenot. Goed en efficiënt openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen zich zorgeloos kunnen verplaatsen. Vanwege de verontrustende berichten over het verdwijnen van de buslijn, is de Bewonersraad het gesprek aangegaan met provincie Overijssel. De provincie is opdrachtgever van het busvervoer in Kampen.

Provincie Overijssel gaf tijdens het gesprek aan dat er inderdaad plannen zijn om buslijn 11 te schrappen. De reden: lijn 11 past niet binnen ‘het OV-beleid’ van de provincie. De inkomsten zijn te laag zijn en de uitgaven te hoog. Bovendien maken, volgens de provincie, mensen uit de gewenste doelgroepen te weinig gebruik van lijn 11. Volgens de provincie zijn dat senioren en forenzen. Zij maken nu te weinig gebruik van de stadsbuslijn.

De Bewonersraad heeft zich verdiept in de materie om met een gedegen standpunt te komen. Wij hebben gesproken met onze huurders, reizigers in de regio van Kampen en de buschauffeurs van Connexxion. Daaruit komt een genuanceerder beeld. Zo kent buslijn 11 veel vertragingen. Ook is de dienstregeling volgens ons aan de karige kant. Zo is er geen vervoer in de avonden, is er een beperkte dienstregeling tussen 10:00 en 18:00 op zaterdag en is er op zondag helemaal geen busvervoer in Kampen. Bovendien sluit de bus slecht aan op de treinen op station Kampen Zuid.

Bewonersraad deltaWonen is van mening dat een afschaffing van de complete buslijn 11 niet passend is. De bus geeft mensen de mogelijkheid om zich gemakkelijk te kunnen verplaatsen. De Bewonersraad is van mening dat de inkomsten en uitgaven meer in balans mogen zijn. Daarom hebben we ons constructief opgesteld. We zijn zelf aan de slag gegaan om een plan te ontwikkelen, Een plan waarbij de zwaktes van deze buslijn worden aangepakt en de kansen volledig worden benut.

De Bewonersraad heeft een concept ontwikkeld. Een concept waarin een kleine bus in de avonduren, weekenden, vakanties en buiten de spitsen rijdt. De grote bus blijft rijden wanneer de vervoersvraag een grote bus nodig heeft. Voordeel hiervan: reizigers kunnen op ieder moment van de dag zorgeloos met de bus reizen. Theaterbezoek in de avonduren wordt mogelijk, evenals een ziekenhuisbezoek op avond of in de weekenden.

De kleine bus zal rijden onder het ‘buurtbusconcept’. Een concept waarin de Bewonersraad ook wil werken met werkzoekenden als opstapje naar een ‘gewone’ baan. Bijvoorbeeld die van buschauffeur. Inmiddels zijn er constructieve en vruchtbare verkenningsgesprekken met de provincie gevoerd. De Bewonersraad deltaWonen realiseert zich dat er nog heel wat moet gebeuren om alles van de grond te krijgen. We zijn vastbesloten er een succes van te maken. Onder de werktitel ‘BeterOVIJsselmond’ zullen de plannen de komende tijd nader worden uitgewerkt.

Link: https://bewonersraaddw.nl/bewonersraad- ... in-kampen/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door regenmaker »

Waarom wil de provincie Overijssel alles maar schrappen wat niet goed loopt. In plaats van dat ze een lijn winstgevend proberen te maken zoals de bewonersraad opteert.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door dylanwild94 »

Buurtbussen met vrijwilligers zijn natuurlijk goedkoper dan grote bussen met betaalde krachten. :X :roll: -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door cassie127 »

En de buurtbuslijnen die in midden Overijssel de laatste jaren van start zijn gegaan hebben ook bijna allemaal een 1× per 1,5 uur dienstregeling...
Lijnen 513, 516, 568 bijvoorbeeld
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door NintendoC »

regenmaker schreef:Waarom wil de provincie Overijssel alles maar schrappen wat niet goed loopt. In plaats van dat ze een lijn winstgevend proberen te maken zoals de bewonersraad opteert.
Ja het is erg treurig hoe Overijssel om gaat met haar openbaar vervoer. Wel een grote mond over Prorail maar zelf zijn ze ook niet al te best. Volgens mij dwarrelen er ook een hoop ingehuurde adviesbureaus omheen om maar rücksichtslos te schrappen in de lijnen. Niemand die mij wijs maakt dat de 'gewone' ambtenaren hier vrolijk van worden.

Het vervangen van buslijnen en de regiotaxi door taxicentrales met vrijwilligers en buurtbussen die slechts 1x per 1,5 uur rijden is een route die je als fatsoenlijke provincie niet moet willen nemen. Om maar te zwijgen over de werkgelegenheid voor reguliere chauffeurs.

Voor het beleid in de rest van de provincie kan lijn 11 als voorbeeld dienen. Als die Bewonersraad er in slaagt om deze lijn daadwerkelijk te verbeteren en te zorgen dat werkgelegenheid grotendeels behouden blijft, leidt dat hopelijk dat andere goede initiatieven die Overijssel op het goede spoor zetten. Het streven naar 'hybride' buslijnen met een fatsoenlijke frequentie lijkt mij een goed voornemen.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door The best »

Ik zat vanmiddag toevallig in lijn 11 vanaf Kampen Zuid rond een uur of 4. De bus kwam leeg aan rijden bij het station en ik was de enige instapper. Nu weet ik dat je geen serieuze conclusies op basis van 1 waarneming kan trekken, maar het verbaast mij niet zo heel veel dat ze op deze lijn willen bezuinigen (zonder dat ik het goedkeur trouwens).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door regenmaker »

Maar als de aansluitingen slecht zijn, dan kan ik me wel voorstellen dat mensen eerder de fiets pakken dan de bus naar het station. Zeker op Kampen Zuid lijkt het me niet erg prettig om lang te moeten wachten op de trein.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door The best »

Ik moest 12 minuten wachten (met de trein vanuit Zwolle), dat is inderdaad niet heel ideaal.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door NintendoC »

Kampen Zuid is al sinds de opening een vreemde eend in de bijt. Kampen Zuid zal de komende tijd door de bouw van het winkelcentrum wel een stukje aantrekkelijker worden.

Lijn 11 moet het vooral hebben van de aansluiting op Kampen Station. Daar is het reizigersaantal fors hoger. In de spitsuren zie ik vaak zo rond de 30 tot 40 reizigers per rit. Voor zover er gesproken kan worden over een reizigersdaling is dat voornamelijk door de vertragingen op deze lijn doordat lijn 143 vaak heel ernstig vertraagd is. Daardoor haalt lijn 11 vaak de aansluiting op station niet en dat is natuurlijk een negatieve factor als je ook andere groepen dan studenten wilt aantrekken. Voor mij als abonnementhouder om naar mijn werk te gaan zijn die vertragingen tot regelmatig rituitval ook erg vervelend en kan me goed voorstellen dat mensen dan afhaken. In mijn directe omgeving al veel gezien. Daarnaast blijft het gewoon jammer dat er in de avonden en weekenden weinig is. Maar goed, we gaan het zien. Ik vind het in ieder geval goed dat deze bewonersraad ermee aan de slag gaat en hoop dat er een aantrekkelijk systeem komt. *bus*
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Wievank »

Voor de korte afstanden binnen Kampen neemt lijn 11 wel een zeer toeristische route door vrijwel volledig 30 km zones, met als resultaat een rijtijd van een half uur. Met vertrektijden op station Kampen rond .00 en .30, en op Kampen Zuid rond .15 en .45 werkt het alleen met een rijtijd van maximaal 13 minuten. Lijn 74 haalt dit, maar is precies verkeerd gepland: .20 vanaf station Kampen en om half op station Kampen Zuid.

In de concessie Waterland heeft men de voorwaarden voor busroutes goed omschreven: de infrastructuur voor busvervoer moet geschikt zijn voor 50 km/u of sneller, hooguit 400m aaneengesloten rondom scholen e.d. mag een lagere maximumsnelheid hebben. Met dit soort eisen worden gemeentes ook gedwongen om de infrastructuur zodanig in te richten dat het ook mogelijk is een aantrekkelijke verbinding te bieden, omdat er anders gewoon niets is (iets wat gemeentes ook weer niet willen).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door regenmaker »

Ik heb iets interessants gevonden. Het vervoersplan 2018:

http://stateninformatie.flevoland.nl/do ... d-2018.PDF

Het omhelst vooral veel schrappen per 2 september 2018: lijnen 11, 74, en 79. Natuurlijk een wens vanuit Overijssel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door sneltram »

Dit vind ik wel schokkend uit bovenstaand document:

"Als gevolg van een verkeerde berekening door OV Regio IJsselmond in het verleden heeft zij steeds verkeerde aantallen dienstregelinguren opgevoerd."

Is Syntus bij de aanbesteding niet uitgesloten omdat ze een rekenfout hadden gemaakt (halteringen van >2 minuten wel/niet meenemen in de DRU's). De rechter oordeelde toen dat Syntus terecht was uitgesloten omdat er voor deze concessie een minimumprijs gold. Dus Syntus had eigenlijk te veel uren geboden, wat de facto betekende dat hun uurprijs te laag was. Nu blijkt Connexxion eigenlijk ook altijd te weinig uren opgevoerd te hebben, dus was ook hun daadwerkelijke uurprijs te laag, toch?
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door NintendoC »

Erg vreemd, want afgelopen November heeft het Rocov Overijssel nog een advies aanvraag beantwoord waarin staat dat de dienstregeling volledig ongewijzigd blijft en er pas dit jaar in overleg wordt getreden over wijzigingen. Ook de dienstregelingen staan er voor het hele jaar op. Dit vervoersplan is van juli 2017, dus ik vermoed dat er daarna toch weer is doorgeschoven naar dienstregeling 2019.
Bewonersraaddw
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 jan 2018, 18:23

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Bewonersraaddw »

Dag allen,

Toevallig zagen wij dat ons nieuwsbericht op deze website was geplaatst en de discussie daarna. Graag wil ik een kleine verduidelijking maken naar aanleiding van bovenstaande informatie. Ik denk dat het document de verkeerde indruk kan wekken. Dit document is gemaakt afgelopen zomer, toen was er nog sprake van dat de stadsbus 11 per juli 2018 zou stoppen. Wij hebben echter eind oktober 2017 vernomen dat dat nooit eerder zal zijn dan per december 2018, tijdens een overleg begin deze maand is dat nogmaals bevestigd. Als het aan ons ligt natuurlijk helemaal niet maar vullen we hem anders in.

Op OVregioijsselmond.nl is naar het publiek ook duidelijk te kennen gegeven dat deze dienstregeling geen wijzigingen bevat. De dienstregeling loopt ook door tot december 2018. Tussentijds een hele lijn schrappen zou sowieso merkwaardig zijn, maar gezien de informatie die wij hebben zal dat ook niet gaan gebeuren.

Graag maken wij van de gelegenheid gebruik om jullie als vakmensen uit te nodigen om ons te helpen. Vooral op organisatorisch gebied zijn mensen meer dan welkom om met de opstart te helpen, evenals mensen die graag met ons mee willen denken over de beste invulling van ons plan. Kleine beetjes helpen ons al enorm. Een onkostenvergoeding is vanzelfsprekend. Voor ons is hulp en kennis van mensen uit de branche ook heel belangrijk. Aanmelden kan via info@beterovijsselmond.nl.

Tevens willen wij jullie graag via deze website op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen. Op dit moment zijn we in afwachting van de Provincie Overijssel die nog een aantal formaliteiten rondom de buurtbusregeling met ons gaat delen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten