Concessie IJsselmond 2014-2023

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
jensvdkroft
Berichten: 325
Lid geworden op: Di 21 Feb 2017, 21:32
Locatie: Zeewolde
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor jensvdkroft » Do 07 Jun 2018, 22:31

sneltram schreef:Iets met lijn 270 voor Chinezen.


Lijn 270 rijdt tussen Steenwijk en Blauwe Hand. Daar komen lijn 11 (Kampen - Kampen Zuid) en 74 (Zwolle - Genemuiden - Kampen Zuid) sowieso niet langs. Lijn 75 (Steenwijk - Marknesse) rijdt dezelfde route tot aan halte Groot Verlaat en dan gaat 'ie door naar Marknesse. En lijn 76 (Steenwijk - Kuinre - Marknesse) gaat de andere kant op van Steenwijk naar Marknesse. Dus dat lijn 270 er is, heeft niet heel veel te maken met de minder ritten van deze lijnen. :D
Vaste (mee)reiziger van OV Regio IJsselmond.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6545
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor regenmaker » Do 07 Jun 2018, 22:33

Er moeten toch ergens dienstregelingsuren (DRUs) worden vrij gemaakt om ze ergens anders te investeren.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke dienstregelingswijzigingen NRW (update 12 november 2018)
Wuppertal 25 november 2018
Lohmar 9 december 2018

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13568
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Meltrain » Do 07 Jun 2018, 22:45

Ik vind dat lijn 270 als extra lijn geboden moet worden en alleen moet rijden als die vrijwel volledig kostendekkend is, zodat de benodigde DRU's niet van andere lijnen afgehaald hoeven te worden.
Als lijn 270 niet kostendekkend is: opheffen die lijn!
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6545
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor regenmaker » Do 07 Jun 2018, 22:49

Ach, het is de provincie Overijssel die schrapt waar het kan in het busnet. Er moet een begrotingsevenwicht komen in 2019 volgens de plannen uit 2014.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke dienstregelingswijzigingen NRW (update 12 november 2018)
Wuppertal 25 november 2018
Lohmar 9 december 2018

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 1162
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor flipje » Vr 08 Jun 2018, 09:03

olof schreef:Dat zijn flink wat busritjes minder. Is dit bedoeld als een bezuiniging of gaan de vrijgekomen DRU's elders worden geherinvesteerd?

Ja, het is niet zo dat de provincie lijnen schrapt en er niks voor terug komt. Zoals door NintendoC is aangehaald wordt er gekeken naar maatwerk oplossingen in gebieden waar op wordt beknibbeld.
Behalve de komst van bijvoorbeeld een buurtbus en het knippen van lijnen, wordt er ook ingezet op het creëren van een soort flex-net. Het grote voordeel hierbij is dat dorpen die nu 's avonds en in het weekend niet te bereiken zijn met OV, dat wel zijn met het flex-net.
Echter is er nog niks concreets, alleen de wens om dit op te starten.

Meltrain schreef:Als lijn 270 niet kostendekkend is: opheffen die lijn!

Mwah, daar hoef je niet over in te zitten, tot nu toe alleen nog maar volle busjes voorbij zien komen, met allen een dagkaart voor € 10 p.p.
Check ook dit bericht van de Stentor (Link). Daarin wordt door een manager van CXX verteld dat deze bus echt hoognodig en dat het de vraag is of een halfuursdienst in de toekomst wel voldoende is.
En volgens deze link staat de teller voor lijn 270 naar een maand al op ruim 8500 reizigers. Dat zou betekenen dat je per rit op +/- 20 reizigers zit.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13568
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Meltrain » Vr 08 Jun 2018, 13:34

Ik had al zo'n vermoeden dat die lijn verre van leeg reed, maar ik vind niet dat er DRU's van andere lijnen opgeofferd moeten worden aan toeristenvervoer.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5844
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor dylanwild94 » Vr 08 Jun 2018, 13:42

Tuurlijk wel want het is de trend om lijnen te schrappen waar de vervoerder niets op verdiend. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 787
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor visgraat » Vr 08 Jun 2018, 14:48

Volgens mij is niemand voorstander van het rijden met lege bussen, maar heeft een vervoerder natuurlijk wel altijd een commercieel belang. Als ze aangeven om hoeveel reizigers het dan gaat en wat hun alternatief is, zou het al schappelijker zijn, maar dat doen ze vaak niet. Ja, een soort flexnet, maar we weten nog niet precies wat...

NintendoC
Berichten: 370
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor NintendoC » Vr 08 Jun 2018, 18:35

Een flexnet zoals bijvoorbeld BrengFlex of AMLFlex kost ook klauwen met geld. Immers je rijdt met een betaalde chauffeur, de auto rijdt niet op lucht en die dingen zijn de hele dag beschikbaar. Oftewel om een flexnet te creëren wat bespaart op kosten komt de vrijwilliger om de hoek zetten. Dat wekt (terecht) wrevel bij de vakbonden.

In Ijsselmond zijn veel bussen met hele grote spitspieken waardoor je buiten de spits met veel bussen semi-leeg rondrijdt. Veel lijnen zijn te druk voor een buurtbus en te duur voor een lijnbus. Dus ja, dan moet je toch heel creatief zijn om wat goeds te verzinnen.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 1162
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor flipje » Ma 11 Jun 2018, 20:38

De 2 amba's voor lijn 270 hebben de opdruk Giethoorn Express aan zijkanten van de bus gekregen. De bussen hebben nog wel een rood/wit jasje met Bravo 'hart' en op de achterkant staat nog het logo van Noord-Brabant.
Verder wordt er vanaf morgen de Citaro 9256 ingezet en zijn er enkele Breng-flex busjes gekomen.

OVspotterAMS
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr 13 Apr 2018, 18:38

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor OVspotterAMS » Di 12 Jun 2018, 15:05

Er is ook een derde Amba bijgekomen voor lijn 270, de 3354 uit Zeeland als ik het goed heb gezien. Er rijden momenteel dus de 3353, 3354 en 3403.

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 327
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Bartjk » Do 14 Jun 2018, 11:08

Een bus die ik nog niet eerder in deze concessie heb gezien: de 9256 ex-utrecht citaro G facelift. Binnenkort ook in ijsselmond kleurstelling?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5077
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Chrysa » Do 14 Jun 2018, 11:16

Wordt IJsselmond nu het CXX-afvoerputje? :')

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5844
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor dylanwild94 » Do 14 Jun 2018, 11:38

Tja eerst was het Noord-Holland-Noord natuurlijk.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13568
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Meltrain » Do 14 Jun 2018, 11:53

En tot en met 9 december 2017 ook Almere natuurlijk :Y
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 1162
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor flipje » Do 14 Jun 2018, 15:44

Deze Citaro G is er bijgekomen om de vloot (groter materieel) te versterken. De Van Hools blinken nou niet bepaald uit in betrouwbaarheid de laatste tijd, dan is een extra bus (die aan de concessie eisen voldoet, behalve een blauw jasje) natuurlijk altijd handig. De kans dat deze bus nog in een blauw jasje gaat komen is vrij klein, aangezien er aan het einde van het jaar nieuw materieel zou moeten komen.

Die oudere Citaro G's (9167 en 9170) voldoen niet meer aan de concessie eisen en kunnen/mogen daarom niet meer ingezet worden op de kernlijnen 71/141. Voor scholierenlijnen gelden andere eisen en daarom zijn deze 2 bussen nog dagelijks te zien op lijn 641.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 1162
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor flipje » Wo 27 Jun 2018, 15:05

Lijn 74 (Kampen-Zuid <> Hasselt <> Zwolle) zal vanaf 1 juli een gewijzigde route krijgen (check).
Vanaf station Kampen-Zuid zullen de ritten die na half 11 vertrekken rechtstreeks door rijden naar station Kampen, de tussengelegen haltes (Venedijk, Bovenhavenstraat, Koornmarkt en IJsselbrug) zullen dan worden overgeslagen. Op deze manier hoopt CXX op een betere punctualiteit.
's Ochtends en de ritten vanaf station Kampen naar Kampen-Zuid zullen nog wel stoppen op tussengelegen haltes.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5322
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Etienne » Wo 27 Jun 2018, 19:10

Is die lijn qua punctualiteit dan zo'n ramp? Of komt dat met name door de IJsselbrug?
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

NintendoC
Berichten: 370
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor NintendoC » Wo 27 Jun 2018, 19:46

Etienne schreef:Is die lijn qua punctualiteit dan zo'n ramp? Of komt dat met name door de IJsselbrug?


Met name de Ijsselbrug inderdaad. Maar de andere lijn die er ook last van heeft (143) laten ze gek genoeg ongemoeid.

Erik1100
Berichten: 180
Lid geworden op: Do 29 Jan 2009, 20:43

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Erik1100 » Ma 09 Jul 2018, 10:51

De 9167 rijdt vandaag gewoon op lijn 71. Heb hem afgelopen zaterdag ook nog zien rijden op lijn 270.

jensvdkroft
Berichten: 325
Lid geworden op: Di 21 Feb 2017, 21:32
Locatie: Zeewolde
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor jensvdkroft » Ma 09 Jul 2018, 23:13

Klopt, heel af en toe rijdt een 91xx bus op lijn 71 of 141. Dit is wanneer er te weinig 18 meter bussen beschikbaar zijn voor de streeklijnen.
Vaste (mee)reiziger van OV Regio IJsselmond.

jensvdkroft
Berichten: 325
Lid geworden op: Di 21 Feb 2017, 21:32
Locatie: Zeewolde
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor jensvdkroft » Di 10 Jul 2018, 23:30

Vanaf december 2018 zal lijn 160 niet meer Amersfoort Vathorst als eindbestemming hebben, maar Zeewolde. 's Avonds en in het weekend rijdt er dan iedere 2 uur een bus van en naar Almere.
Vaste (mee)reiziger van OV Regio IJsselmond.

bartjemestrom
Berichten: 554
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor bartjemestrom » Wo 11 Jul 2018, 00:24

Bron?

Klaasje
Berichten: 6545
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Klaasje » Wo 11 Jul 2018, 07:50

Ik zou het geen gekke zet vinden als er momenteel weinig reizigers op het stuk Eemhof-Vathorst zijn. Er is al jaren de roep om een avond- en weekendverbinding Zeewolde-Almere. Er is alleen geen geld voor.

jensvdkroft
Berichten: 325
Lid geworden op: Di 21 Feb 2017, 21:32
Locatie: Zeewolde
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor jensvdkroft » Wo 11 Jul 2018, 08:08

Vaste (mee)reiziger van OV Regio IJsselmond.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten