Pagina 6 van 56

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 19:39
door Michael 1988
Maar dat is vervoer in opdracht van een bestaand OV-bedrijf en in dit geval van Syntus Gelderland. Waar het hier om gaat is onder (mogelijk) eigen naam openbaar vervoer gaan verzorgen en niet in opdracht van een ander bedrijf. Tenminste als een touringcarbedrijf of taxibedrijf mee doet met de inschrijvingen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: di 23 apr 2013, 11:51
door Statler Rail
Noot heeft inderdaad ervaring met busvervoer, maar geen jaaromzet van 15 miljoen daarin. Of tenminste 9 miljoen indien een combinatie met andere bedrijven is gevormd. Overigens zijn 8-persoonsbusjes formeel geen "bus" maar een auto en die tellen dus ook niet mee.

De ervaringseis aanpassen zal er waarschijnlijk toe leiden dat de aanbesteding mislukt: dan verander je een fundamentele spelregel vlak voor sluiting en dat mag niet. Ik verwacht daarom niet dat dit zal gebeuren. De kans is groot dat Noot (of een ander) dan een kort geding bij de rechter aanspant. Dan bepaalt de uitspraak van de rechter of de aanbesteding door kan gaan of niet. Wat een drama is deze aanbesteding. Alweer. :cry:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: di 23 apr 2013, 16:55
door NintendoC
Vandaag 4 volle bussen op lijn 12 gezien. Lijn 12 is sinds een aantal weken een stuk drukker doordat de leerlingen van het Hoornbeeck College de bus pakken, en op station Kampen van de 141 naar lijn 12 overstappen. Ik ben benieuwd wat met die situatie gaat gebeuren bij ingang van de nieuwe concessie. Lijn 143 mag dan wel beter gaan aansluiten op de trein in Kampen.

Daarnaast wordt het Hoornbeeck verplaatst naar Kampen Zuid, waardoor de 143 geen oplossing meer is. Daar mag te zijner tijd nog wel een oplossing worden gevonden, als de provincie vasthoud aan 1x per uur.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 10:51
door Freek
Ervaringseis mag gewoon, had san ook opgenomen. Moet wel openstaan voor moeder- dochterbedrijven anders heeft NS bijvoorbeeld ook een probleem. Of Arriva en Veolia die nog weleens aparte bv's opzetten voor een concessie.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 11:13
door Statler Rail
Er is een aparte clausule over moeder-dochterbedrijven en er is ook nog een vraag gesteld over hoe dat moet met een "topholding". Maar een ervaringseis mag niet onredelijk zijn. De concessieverleners betogen hier dat deze ervaringseis niet onredelijk is en zelfs nog aan de lage kant.

Vraag geïnteresseerde:
In uw aanbesteding eist u van de inschrijver inzake de technische bekwaamheid het volgende: De Inschrijver wordt geacht over voldoende ervaring te beschikken als zijn omzet op het gebied van ‘personenvervoer per bus binnen de EU/EER’ in 2011 tenminste 15 miljoen euro bedroeg. De Inschrijver geeft met formulier B1.11 aan op welke wijze deze omzet bereikt is.Ons inziens is deze eis niet proportioneel en wij verzoeken u dan ook deze te veranderen in:De Inschrijver wordt geacht over voldoende ervaring te beschikken als zijn omzet op het gebied van ‘personenvervoer binnen de EU/EER’ in 2011 tenminste 10 miljoen euro bedroeg. De Inschrijver geeft met formulier B1.11 aan op welke wijze deze omzet bereikt is.Gaat u hiermee akkoord?

Antwoord concessieverlener:
Nee, wij gaan hiermee niet akkoord. De gevraagde ervaring houdt verband met en staat in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. De ervaringseis is juist zeer breed geformuleerd: Waar in andere OV-aanbestedingen nog al eens wordt gevraagd naar ervaring met openbaar busvervoer in Nederland, volstaat in het kader van deze aanbesteding personenvervoer per bus binnen de EU/EER. Ook de verlangde minimale omzet van € 15 miljoen in 2011 is gelet op de omvang van de concessie eerder aan de lage dan aan de hoge kant. De gestelde eisen voldoen derhalve ruimschoots aan de eisen van proportionaliteit en worden dus niet gewijzigd.

Gezien dit antwoord verwacht ik dat de concessieverlener zal vasthouden aan de eis, maar waarschijnlijk willen ze eerst even met hun advocaat overleggen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 11:19
door Pikobo
NintendoC schreef:Vandaag 4 volle bussen op lijn 12 gezien. Lijn 12 is sinds een aantal weken een stuk drukker doordat de leerlingen van het Hoornbeeck College de bus pakken, en op station Kampen van de 141 naar lijn 12 overstappen. Ik ben benieuwd wat met die situatie gaat gebeuren bij ingang van de nieuwe concessie. Lijn 143 mag dan wel beter gaan aansluiten op de trein in Kampen.

Daarnaast wordt het Hoornbeeck verplaatst naar Kampen Zuid, waardoor de 143 geen oplossing meer is. Daar mag te zijner tijd nog wel een oplossing worden gevonden, als de provincie vasthoud aan 1x per uur.
Dat alles plein er voor om lijn 143 terug te trekken tot Dronten-Kampen. Voor Oostelijk Flevoland geeft deze lijn een goede (overstap)verbinding met Kampen Stad. Voor Flevoland is overstap op de trein in Kampen niet nodig, daarvoor rijdt de Hanzelijn.
En lijn 12 koppelen aan de lijn naar Genemuiden. Met een goede overstap op Kampen Station voor verbindingen als Genemuiden-Zwolle en Emmeloord-Kampen Zuid. Lijn 12 wordt belangrijker voor scholierenvervoer. Dan op werkdagen (of schooldagen?) handhaven als halfuurdienst. Verder zou een uurdienst toe kunnen, ook op zaterdag.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 15:20
door Z2N
Uiterste inschrijfdatum is verplaatst naar 9 juli. Gaat de goede kant op!

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 15:21
door Edwin
Nota van Inlichtingen #9:
MEDEDELING
Geachte gegadigden c.q. potentiële inschrijvers,
In onze publicatie van de 8e nota van inlichtingen (NvI) op 19 april 2013 hebben we gemeld dat er klachten/bezwaren zijn ingediend met betrekking tot de gestelde gestelde geschiktheidseisen in deze aanbesteding. Na zorgvuldige afweging hebben wij besloten deze geschiktheidseisen te wijzigen.Dit heeft tot consequentie dat de (voorlopige) inschrijf-/sluitdatum van 29 april 2013 komt te vervallen. De nieuwe inschrijf-/sluitdatum is 4 juni 2013, 14:00 uur. Wij zullen u op korte termijn nader informeren over het verdere verloop van deze aanbesteding.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 15:50
door Statler Rail
Deze concessieverlener blijft mij verbazen. En dat is niet in positieve zin. :evil:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 16:40
door Bartjk
Dus dan is het op 4 juni alles inleveren. zal er op 9 Julie worden gegund en is halverwege augustus de bezwaarperiode afgelopen. Dat gaat lekker. Ik snap de provincie niet :N

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 19:39
door BR628
Aanbesteden blijft lastig, zeker met het stel amateurs wat in Zwolle in het pluche zit. Je zou denken dat je wel leert van eerder gemaakte fouten en mislukte aanbestedingen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 25 apr 2013, 12:33
door Statler Rail
Er staat expliciet in het Bestek dat inschrijvers geen recht op kostenvergoeding hebben als de aanbesteding mislukt. Maar in IJsselmond heeft de concessieverlener keer op keer zoveel fouten gemaakt dat je je kan afvragen of de provincies niet verwijtbaar en nalatig hebben gehandeld. In dat geval hebben de provincies onrechtmatig gehandeld jegens de inschrijvers. Als dit wéér mislukt denk ik dat alle inschrijvers eens met elkaar om de tafel moeten gaan zitten om de beide provincies civielrechtelijk aansprakelijk te stellen en de rechter te vragen om de provincies te veroordelen tot een schadevergoeding. :evil:

Nu wordt er weer even 6 weken aan de aanbesteding geplakt. Heeft de concessieverlener enig idee wat dit kost? En dat was bovendien helemaal niet nodig geweest. Misschien moet het Ministerie van Infrastructuur en Milieu maar eens ingrijpen en zélf de concessieverlening ter hand nemen. :evil:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 25 apr 2013, 12:35
door Klaasje
Als I+M het doet dan weet je een ding zeker.. Je krijgt alleen maar beleidsmatig geformuleerde eisen die op 1001 manieren in te vullen zijn.. :')

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 25 apr 2013, 18:40
door Geert
Hoeveel ov-concessies zijn er eigenlijk al door I&M uitgegeven? De Fyra-concessie, onderhoudsconcessies voor ProRail en Keyrail denk ik, en verder?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 25 apr 2013, 19:20
door Karl
Telecom? Gas?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 25 apr 2013, 19:24
door Statler Rail
De grootste en tevens belangrijkste OV-concessie van Nederland: Hoofdrailnet (HRN)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 25 apr 2013, 19:37
door Uufje
Wat een gemiep is het weer met deze concessie. Straks zul je zien dat we nog een jaar in die roestbakken van Connexxion moeten zitten.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 25 apr 2013, 22:12
door NintendoC
Uufje schreef:Wat een gemiep is het weer met deze concessie. Straks zul je zien dat we nog een jaar in die roestbakken van Connexxion moeten zitten.
Die Volvo's voldoen prima. Zijn zelfs zeer comfortabel, zeker in vergelijking met de nieuwe Amba's in andere concessies. Alleen de Citaro's zitten voor geen meter meer, maar daar moet Connexxion vast wel een oplossing voor kunnen vinden.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 25 apr 2013, 22:34
door flipje
NintendoC schreef:
Uufje schreef:Wat een gemiep is het weer met deze concessie. Straks zul je zien dat we nog een jaar in die roestbakken van Connexxion moeten zitten.
Die Volvo's voldoen prima. Zijn zelfs zeer comfortabel, zeker in vergelijking met de nieuwe Amba's in andere concessies. Alleen de Citaro's zitten voor geen meter meer, maar daar moet Connexxion vast wel een oplossing voor kunnen vinden.
Niet alle Volvo's!! Die ex-breng Volvo's zijn gedrochten van de bovenste plank waarbij comfort ver te zoeken is, een amba is daarbij een verademing.
Wat ook nog wel een puntje is de temperatuur in de bus, vooral met het mooie weer van de afgelopen dagen. Het verschil tussen de koele bussen van Syntus en de rijdende sauna's van Connexxion is enorm.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 08:39
door koekje
flipje schreef:
NintendoC schreef:
Uufje schreef:Wat een gemiep is het weer met deze concessie. Straks zul je zien dat we nog een jaar in die roestbakken van Connexxion moeten zitten.
Die Volvo's voldoen prima. Zijn zelfs zeer comfortabel, zeker in vergelijking met de nieuwe Amba's in andere concessies. Alleen de Citaro's zitten voor geen meter meer, maar daar moet Connexxion vast wel een oplossing voor kunnen vinden.
Niet alle Volvo's!! Die ex-breng Volvo's zijn gedrochten van de bovenste plank waarbij comfort ver te zoeken is, een amba is daarbij een verademing.
Wat ook nog wel een puntje is de temperatuur in de bus, vooral met het mooie weer van de afgelopen dagen. Het verschil tussen de koele bussen van Syntus en de rijdende sauna's van Connexxion is enorm.
De ex-breng volvo's zijn echte vrieskisten in de zomer, beste passagiersairco die ik ooit gekend heb. Misschien de chauffeur vragen of hij de airco goed instelt?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 10:19
door Pikobo
The never ending story of concessie IJsselmond continues with 10e NvI

Tekst hieruit:

Voor de vervolgstappen hanteren wij de volgende planning:
Indienen vragen Uiterlijk 7 mei om 14:00 uur
Publicatie 11e NvI Uiterlijk 14 mei
Indienen vragen Uiterlijk 17 mei om 14:00 uur
Publicatie 11e NvI Uiterlijk 27 mei
Sluiting inschrijving 4 juni 14:00 uur te Zwolle
Besluit GS 25 juni 2013
Inschrijving is dinsdag 4 juni om 14:00 uur te Zwolle (Provinciehuis Overijssel, Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle). Inschrijvers die bij de openingsprocedure aanwezig wensen te zijn worden verzocht zich uiterlijk woensdag 29 mei 2013 per e-mail (via: inkoop@overijssel.nl) aan te melden onder vermelding van naam en functie van de vertegenwoordigers van de Inschrijver. Er worden maximaal twee vertegenwoordigers per Inschrijver toegelaten.

Bij de 10e NvI zijn twee bijlagen gevoegd:
- Gewijzigd werkbestek deel A/B en C. De tekstuele aanpassingen zijn in rood en op een geel raster weergegeven.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 10:53
door Edwin
De volledige planning:
Publicatiedatum Dinsdag 5 februari 2013
Upload documenten Donderdag 7 februari 2013
Inleverdatum Inschrijvingen (uiterlijk) Dinsdag 4 juni 2013 (14.00 uur)
Beoordelingstraject 4 juni – 10 juni 2013
Besluitvormingstraject 10 juni – 24 juni 2013
Concessieverlening 25 juni 2013
Bezwaarperiode 25 juni 2013 – 6 augustus 2013
Implementatieperiode 6 augustus – 8 december 2013
Start concessie Zondag 8 december 2013

Lekker lang implementeren... *bus*

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 11:18
door NintendoC
4 maanden :lol:

Dat is toch verdorie niet normaal meer. Nieuwe bussen zijn er sowiezo al niet, dus Womy mag alvast worden ingelicht voor een hele serie bussen tot april 2014, mocht Connexxion verliezen. Sjonge jonge, wat een stelletje prutsers bij die provincie.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 11:28
door Klaasje
Het gaat er wel op neerkomen dat materieeleisen juridisch gezien de eerste maanden niet gehandhaafd kunnen worden.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 11:36
door Daniel
Mwoh, Qbuzz lukte het in GGD toch ook met een even korte voorbereidingstijd? Het kan dus wel, maar ligt maar net aan de leverancier van het materieel: Arriva haalde het in het DAV-gebied in 2003 juist weer niet.
Gelukkig is wat er tegenwoordig bij Womy staat wel wat moderner dan destijds, al is er recent een hele lading afgevoerde Amba´s verkocht aan Ivoorkust.