Concessie IJsselmond 2014-2023

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
KapiteinKoek
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 05 Jun 2013, 11:16

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor KapiteinKoek » Wo 05 Jun 2013, 11:18

Freek schreef:5 inschrijvers, hebben we al namen en rugnummers?

Ja, zijn bekend:
DVG IJsselmond BV i.o., OV Regio IJsselmond NV, Syntus BV, Noot Touringcar Ede BV, Arriva DAV BV.

bron: http://www.zwartewaterkrant.nl/index.php?page=nieuwsid&id=37735&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Zonnig » Wo 05 Jun 2013, 11:42

Duidelijk.

DVG IJsselmond B.V. i.o. ken ik zo niet en is ook nog niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, waar ligt de oorsprong van dit bedrijf?

OV Regio IJsselmond NV = Connexxion

Syntus kennen we.

Noot kennen we

Arriva kennen we

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor avl » Wo 05 Jun 2013, 11:44

Wordt DVG IJsselmond BV een dochter van DVG?
En dan met inzet van diverse touringcar/busondernemingen?

DVG Personenvervoer (statutaire naam: De Vier Gewesten BV) is een landelijke franchiseorganisatie van taxi- en touringcarondernemingen. Zij streeft naar een optimaal opererend netwerk van personenvervoer dat landelijk kan inspelen op de wensen van ondernemers én opdrachtgevers. Door gebruik te maken van het imago en de expertise van DVG, leveren de zelfstandige ondernemers vervoer met een continue kwaliteit en service in combinatie met een scherpe prijsstelling.


En als ik op "OV Regio IJsselmond NV" zoek komt ik op NOVIO.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Meltrain » Wo 05 Jun 2013, 12:08

Connexxion is wel weer lekker bezig met dochterbedrijven onderbrengen bij andere dochterbedrijven. :')
Arriva DAV is natuurlijk ook weer een leuke. :P

Leuke bedrijven, ik ben benieuwd wie er wint. :)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 779
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor flipje » Wo 05 Jun 2013, 13:19

Verrassend, 5 inschrijvingen.. dat is lange tijd geleden dat er zoveel bedrijven zich hebben ingeschreven voor een concessie.

Ter verduidelijking over de inschrijving van Connexxion (OV regio IJsselmond). Volgens het KVK is het huidige adres gevestigd op Oosterlandenweg 15 te IJsselmuiden, hier zit de vestiging van Connexxion + Connexxion Taxi Service + Connexxion Tours. Hoofdvestiging is inderdaad in Nijmegen.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 05 Jun 2013, 13:33

Heeft Noot überhaupt een concessie?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 779
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor flipje » Wo 05 Jun 2013, 13:35

Wat verder opvallend is de inschrijving van DVG.
Ze hebben zich in geschreven als DVG IJsselmond BV i.o. Het aparte is dat DVG een franchise organisatie is met meerdere bedrijven die onder de naam DVG opereren. Ik ben dus wel benieuwd welke bedrijf(je) achter deze inschrijving zit.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 779
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor flipje » Wo 05 Jun 2013, 13:36

JeffreyMeijer schreef:Heeft Noot überhaupt een concessie?

Nee, wel rijden ze in opdracht van Syntus Gelderland enkele lijnen.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Dagren » Wo 05 Jun 2013, 14:01

JeffreyMeijer schreef:Heeft Noot überhaupt een concessie?


Nee, maar volgens mij hebben zij zich vorig jaar ook ingeschreven voor deze concessie, maar kreeg Connexxion er toen een jaartje bij.

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 268
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Bartjk » Wo 05 Jun 2013, 14:38

Zijn de inschrijvingen ook al te lezen of iniedergeval de ideeën van de verschillende vervoerders?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Meltrain » Wo 05 Jun 2013, 14:42

Lijkt me niet dat die ooit openbaar worden gemaakt, aangezien er bedrijfsgevoelige info in staat.
Hoogstens dat de winnaar na de gunning wat plannen bekend maakt.

Noot had ook ingeschreven op de stadsdienst Lelystad.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Milco
Berichten: 3575
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Milco » Wo 05 Jun 2013, 14:51

Ik vind IJsselmond wel een mooie voor Syntus: het grenst mooi aan de concessies Veluwe en Overijssel. Arriva is ook wel een goeie, aangezien het dan aan stadsdienst Lelystad en Friesland grenst. Ik ben benieuwd welke vervoerder Almere (erbij) krijgt :)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Freek » Wo 05 Jun 2013, 15:41

Ik vind Ijsselmond wel een goede voor de beste vervoerder. Het mogen rijden in aangrenzende concessies is een voordeel. Maar als ik vervoerder was had ik die in mijn marge gelaten, anders heb je de laatste jaren een probleem bij het verlies van een aangrenzende concessie.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Geert » Do 06 Jun 2013, 00:57

Zonnig schreef:DVG IJsselmond B.V. i.o. ken ik zo niet en is ook nog niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, waar ligt de oorsprong van dit bedrijf?

I.o. betekent 'in oprichting', dan ben je nog niet ingeschreven bij de kvk.

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Zonnig » Do 06 Jun 2013, 08:24

Geert schreef:
Zonnig schreef:DVG IJsselmond B.V. i.o. ken ik zo niet en is ook nog niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, waar ligt de oorsprong van dit bedrijf?

I.o. betekent 'in oprichting', dan ben je nog niet ingeschreven bij de kvk.



@Geert > een B.V. i.o moet zich wel degelijk inschrijven bij de KvK. Ze worden ingeschreven als éénmanszaak [bestuurder(s) zijn op dat moment hoofdelijk aansprakelijk enz.] en als alle formaliteiten zijn geregeld dan wordt de inschrijving overgezet naar een reguliere B.V..

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Geert » Do 06 Jun 2013, 09:27

Ah oke, zo precies wist ik het niet meer van de economieles. Weer wat geleerd. :D

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Statler Rail » Do 06 Jun 2013, 12:24

Eerst maar eens zien of deze aanbesteding wél stand houdt. Het aantal inschrijvingen zal voor buitenstaanders zeer hoog lijken, maar is juist laag. Het hadden er nog veel meer kunnen zijn als men niet zo'n zooitje zou hebben gemaakt van de aanbesteding, met herhaaldelijk uitstel (en dus steeds kortere implementatietermijn) en juridisch rare sprongen van de concessieverlener (drie dagen voor sluiting ineens basiscriteria wijzigen).

Bovendien zitten de gunningscriteria verkeerd in elkaar. Het overgrote deel van de gunning is op prijs. Je kan slechts 1,1 miljoen virtueel voordeel behalen met de kwaliteit van je plannen (inclusief je aanbod), wat ongeveer overeenkomt met 6 á 7 procent van de bieding. De overige 94% is dus prijs. Het rare is dat de concessieverlener een MINIMALE DRU-PRIJS van 110 euro voorschreef. Normaal wint juist de vervoerder met de LAAGSTE DRU-prijs. Door een minimale DRU-prijs voor te schrijven en tegelijkertijd zo'n 94% van de beoordeling van de prijs te laten afhangen, ontstaat een rare situatie.

Met andere woorden: hoe kan je de goedkoopste zijn als de DRU-prijs vast ligt? "Méér kwaliteit leveren in de plannen!" denkt de concessieverlener. Maar daarbij zien zij iets over het hoofd. De kijkersvraag van vandaag: wat ziet de concessieverlener over het hoofd?
-o-

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Suus » Do 06 Jun 2013, 14:11

Haal je hoofd even uit de wolken wil je? Veel andere concessies hebben de afgelopen jaren slechts 2 of 3 bieders gehad, dat het er nu vijf zijn inclusief twee nieuwkomers is juist positief.
Rame à l'approche

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor ICE105 » Do 06 Jun 2013, 18:47

Statler Rail schreef:Met andere woorden: hoe kan je de goedkoopste zijn als de DRU-prijs vast ligt? "Méér kwaliteit leveren in de plannen!" denkt de concessieverlener. Maar daarbij zien zij iets over het hoofd. De kijkersvraag van vandaag: wat ziet de concessieverlener over het hoofd?


Is een DRU prijs van 110 euro aan de hoge kant? Ik heb geen kennis over DRU prijzen, zijn daar eigenlijk overzichten per concessie van? Alhoewel dat ook door de verschillende minimale eisen per concessie appels met peren vergelijken kan zijn.

Om op je vraag terug te komen: is een prijs van minimaal 110 euro per DRU zo hoog dat iedere inschrijver zonder al te veel moeite een 10 kan scoren op kwaliteit, zodat inschrijvers gedeeld eerste zullen gaan eindigen? Zijn er zo'n geval andere criteria die de doorslag kunnen geven?

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Michael 1988 » Do 06 Jun 2013, 20:00

Al het bovenstaande negeer ik nu even. Sorry hiervoor jongens/meiden maar sommige dingen vind ik erg overdreven voor discussie. Ik richt mij nu even op de inschrijvers. Dat Connexxion, Arriva (DAV) en Syntus zich zouden inschrijven had ik wel verwacht. Dat Noot nog terug zou komen had ik iets minder verwacht, maar dat van DVG als nieuwkomer.... Ik ken het bedrijf niet echt, maar het is volgens hun website een onderneming die verschillende bedrijven onder zich heeft. Persoonlijk zou het leuk zijn als Noot zou winnen. Dat van DVG lijkt mij namelijk een eenmanszaak zoals dat ene bedrijf toen met de Vechtdallijnen.

Wat ik echter wel wil vragen, Noot had zich toch eerst samen met nog een partij ingeschreven?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor webguy » Do 06 Jun 2013, 20:07

De Groot uit Ede, een touringcar bedrijf.
Reisinformatie/nerd

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Roelof88 » Do 06 Jun 2013, 20:35

Michael 1988 schreef:Dat van DVG lijkt mij namelijk een eenmanszaak zoals dat ene bedrijf toen met de Vechtdallijnen

DVG rijdt ook wat (bel)bussen in Zuidoost-Drenthe. Zie ook de wiki-pagina: De Vier Gewesten

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Statler Rail » Do 06 Jun 2013, 23:04

ICE105 schreef:
Statler Rail schreef:Met andere woorden: hoe kan je de goedkoopste zijn als de DRU-prijs vast ligt? "Méér kwaliteit leveren in de plannen!" denkt de concessieverlener. Maar daarbij zien zij iets over het hoofd. De kijkersvraag van vandaag: wat ziet de concessieverlener over het hoofd?


Is een DRU prijs van 110 euro aan de hoge kant? Ik heb geen kennis over DRU prijzen, zijn daar eigenlijk overzichten per concessie van? Alhoewel dat ook door de verschillende minimale eisen per concessie appels met peren vergelijken kan zijn.
Een DRU-prijs van 110 euro voor deze concessie kan uit, maar houdt ook niet heel veel over. De kostprijs voor het nominale aantal uren van deze concessie ligt ongeveer tussen de 100 en 105 euro per DRU.
ICE105 schreef:Om op je vraag terug te komen: is een prijs van minimaal 110 euro per DRU zo hoog dat iedere inschrijver zonder al te veel moeite een 10 kan scoren op kwaliteit, zodat inschrijvers gedeeld eerste zullen gaan eindigen? Zijn er zo'n geval andere criteria die de doorslag kunnen geven?

De denkfout die de concessieverleners maken en die nog niemand hier heeft opgemerkt, zal ik uit de doeken doen. Ik denk dat de meeste weten dat de DRU-prijs een resultaat is van deze functie:

DRU-prijs = subsidiebedrag / aantal dienstregelingsuren

Degene met het laagste subsidiebedrag (en na aftrek van de "bonussen" Gu2 t/m Gu5) wint. De functie die bij het subsidiebedrag hoort is natuurlijk als volgt:

Subsidiebedrag = aantal uren x DRU-prijs

oftewel bij deze vaste DRU-prijs:

Subsidiebedrag = aantal uren x 110

Met andere woorden: je kan deze aanbesteding winnen door zoveel mogelijk aantal uren te schrappen. Een "race to the bottom" die de concessieverlener niet heeft voorzien. Als je 10000 DRU schrapt heb je al 1,1 miljoen euro "verdiend" op Gu1 (gunningscriterium "prijs"), al evenveel als dat je op de overige gunningscriteria kan verdienen. De concessieverlener heeft dat niet gezien, maar als vervoerders hadden we dat natuurlijk onmiddellijk door. Met deze kennis kan in de Nota van Inlichtingen al wat hints in die richting zien.

Het gunningsmodel bevat dus een gigantische perverse prikkel om zoveel mogelijk DRU's te schrappen. Iedere rit die niet expliciet is voorgeschreven wordt geschrapt. Sowieso. Maar dat is pas het beginpunt. Vervolgens kan je nog veel meer punten scoren door de rijtijd enorm terug te dringen. De huidige dienstregeling is door Connexxion enorm opgeblazen omdat zij zo meer geld krijgen (immers: als je een rit van 25 minuten rekt naar 29 minuten krijg je 4 minuten extra betaald, op zo'n rit is dat 16% extra subsidie). Ook een perverse prikkel die de concessieverlener niet door heeft gehad, maar dat terzijde.

Kortom: deze aanbesteding wordt gewonnen door de inschrijver die het meeste het DRU-aantal omlaag heeft kunnen brengen. Dat levert namelijk veel meer op dan je op kwaliteit kan scoren. Oeps. En er zijn nog veel meer mogelijkheden om het aantal DRU kunstmatig omlaag te krijgen, waarbij niet elke methode even "eerlijk" is. Maar dat is weer precies IJsselmond: een concessieverlener die onvoldoende kennis heeft van aanbestedingen en daarom geen goede aanbesteding doet.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor NintendoC » Do 06 Jun 2013, 23:27

Maar wat ik mij dan afvraag. De provincie Overijssel heeft toch ook gewoon de concessie MO en andere concessies goed gegund. En Flevoland ging volgens mij niet de mist in met Almere, ondanks dat daar maar één inschrijver was.

Hoe kan deze aanbesteding dan iedere keer niet goed gaan?

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 07 Jun 2013, 00:43

Roelof88 schreef:
Michael 1988 schreef:Dat van DVG lijkt mij namelijk een eenmanszaak zoals dat ene bedrijf toen met de Vechtdallijnen

DVG rijdt ook wat (bel)bussen in Zuidoost-Drenthe. Zie ook de wiki-pagina: De Vier Gewesten


Ooh ja, nu weet ik alweer waar ik die naam van ken. Maar ik had het over het dochterbedrijf. Maar goed, dan blijf ik nog bij Noot persoonlijk.

NintendoC schreef:Maar wat ik mij dan afvraag. De provincie Overijssel heeft toch ook gewoon de concessie MO en andere concessies goed gegund. En Flevoland ging volgens mij niet de mist in met Almere, ondanks dat daar maar één inschrijver was.

Hoe kan deze aanbesteding dan iedere keer niet goed gaan?

De provincie Flevoland is juist niet geweldig bezig geweest in Almere. Ze hadden uit gedelegeerd aan de gemeente Almere ;). Stadsvervoer Lelystad werd weer door de gemeente Lelystad gedaan dus blijft alleen IJsselmond over waar er dus de mist in gegaan wordt door (mogelijk) beide provincies.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast