Pagina 12 van 56

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 04 jul 2013, 12:13
door flipje
Karl schreef:Sinds wanneer zijn er steden in dit gebied?
Historisch gezien al eeuwen.. (Kampen, Genemuiden, Hasselt, Vollenhove, Steenwijk) :roll: Maar de 'stadsdienst' in Kampen en Dronten worden beiden met streekmaterieel gereden en Connexxion gaat echt geen 5 stadsbussen aanschaffen voor deze dienstjes.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 04 jul 2013, 12:26
door Klaasje
Voor dit gebied lijken bussen van eenzelfde type in zowel een 10- als 12 metervariant een goed idee. 10-meterbussen hebben als voordeel dat ze een lager brandstofverbruik hebben. Als ze verder wel uit dezelfde onderdelen zijn opgebouwd kan dat met een aantal minder drukke lijnen veel geld schelen terwijl je wel de schaalvoordelen van één bustype hebt. Al denk ik wel dat voor de drukste lijnen er ook grotere bussen moeten gaan komen. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden. Geleed? 15-meter? Hoeveel zitplaatsen? Want vooral de capaciteits/prijsverhouding moet erg goed zijn.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 04 jul 2013, 12:39
door Statler Rail
Ik verwacht de VDL Citea LLE-120 voor zowel de stadsdiensten als streek. Bussen van 10 meter zijn net zo duur als van 12 meter en voor brandstofverbruik is vooral het type bus belangrijk. De Citea LLE is dan veel zuiniger dan vergelijkbare bussen. En al helemaal als je het vergelijkt met slurpende Volvo's die er nu rijden. Het is dan ook niet vreemd dat nu overal in Nederland na aanbestedingen Citea LLE's verschijnen. Een beetje de "standaardbus" van dit moment.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 04 jul 2013, 15:04
door Dagren
Karl schreef:Sinds wanneer zijn er steden in dit gebied?
Gevaarlijke uitspraken dit. ;)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 04 jul 2013, 15:37
door deadlock
Dagren schreef:Gevaarlijke uitspraken dit. ;)
Sinds wanneer is het in Nederland gevaarlijk om de waarheid uit te spreken?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 04 jul 2013, 17:39
door Karl
Nou a la, het gaat hier toch om een OV-topic of niet? Ik bedoelde dan ook niet welke kernen stadsrechten hebben (dan ga ik wel naar historie in Nederland.nl ofzo), maar kernen die functioneel als steden beschouwd kunnen worden en daarom een eigen stadsnet vereisen. Het gebied ken ik niet heel goed, maar ik kan mij niet voorstellen dat de metropoolregio Vollenhove een eigen stadsnet heeft.

:roll:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 04 jul 2013, 21:55
door Vinny
Misschien juist wel meer. Dronten en Kampen zouden hun "stadsnet" met kleine busjes kunnen exploiteren om reizigers uit de diverse wijken op het station te krijgen?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 04 jul 2013, 22:00
door NintendoC
Dat zou idd een goede optie zijn, een paar Optare Solo's zou voor beide steden geen slecht idee zijn.
Wil ik echter wel de kanttekening maken dat lijn 11 in Kampen, momenteel in de spits al vol zit (en staat :P) richting Kampen Station, dus dan zijn Optare Solo's niet handig.

Buiten de spits kunnen dat soort bussen uitstekend, en passen beter door smalle straten heen dan die grote dingen. Ik ben benieuwd wat Connexxion van plan is. Het gebruik van de stadslijnen (in dronten 21,22 en in Kampen lijn 12) mag nog wel flink omhoog. Maar dat heeft veel te maken met goede aansluitingen op Kampen Zuid en Dronten. In Dronten komen de treinen 2 minuten na elkaar aan, terwijl er in Kampen Zuid 10 minuten tussen zit.

Dan is aansluiten met een halfuursfrequentie erg lastig, en moet er gekozen worden voor een richting. Momenteel sluit lijn 12 officieel zowel in Kampen als op Kampen Zuid aan op de trein richting Zwolle. Maar de praktijk leert dat lijn 12 vaak te laat op station Kampen aankomt (door file's voor de brug) en veel te vroeg op Kampen Zuid (:15 en :45 aankomen terwijl de trein pas :25 en :55 vertrekt). Er ligt nog een mooie uitdaging voor Connexxion om dat mooi aan te passen.

Overigens hoor ik ook mensen dat lijn 141 door gaat rijden naar Kampen Zuid, maar qua aansluitingen gaat dat lastig worden. Tenzij je bereid bent alle tijden van de 141 over hoop te gooien, maar gezien aansluitingen op andere locaties (Kampen station en Emmeloord) lijkt mij dat niet handig.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 10:07
door Dagren
Karl schreef:Nou a la, het gaat hier toch om een OV-topic of niet? Ik bedoelde dan ook niet welke kernen stadsrechten hebben (dan ga ik wel naar historie in Nederland.nl ofzo), maar kernen die functioneel als steden beschouwd kunnen worden en daarom een eigen stadsnet vereisen. Het gebied ken ik niet heel goed, maar ik kan mij niet voorstellen dat de metropoolregio Vollenhove een eigen stadsnet heeft.

:roll:
In Kampen is het net wel, net niet nodig om een stadsdienst te hebben. Men zal vanwege de grijze bevolking voor 'net wel' gaan.

Mocht het Kamperlijntje inderdaad verdwijnen, zal de stadsdienst een stuk belangrijker worden.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 10:33
door NintendoC
Hoe belangrijk een stadsnet is valt of staat met frequenties en aansluitingen (en de betrouwbaarheid daarvan). Dat is in Kampen gewoonweg niet optimaal. Dus dan blijf je met twee stations altijd veel mensen houden die voor het gemak de fiets pakken, in plaats van de bus. Daarnaast zitten in het stadsnet van Kampen relatief veel scholieren, dus veel piekvervoer in de spits en lege bussen buiten de spits.

Overigens blijft het Kamperlijntje voorlopig gewoon rijden, dus veel veranderingen in het stadsnet verwacht ik niet. Hoewel ik van een vriend heb gehoord dat de gemeente Kampen met lijn 11 een proef met avondbediening wil gaan houden.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: zo 07 jul 2013, 14:19
door Milco
Ik hoop stiekem dat straks lijn 159 in Zeewolde rechtgetrokken wordt en dat de 142 waar mogelijk de ronde overneemt. Tussen Nijkerk en Harderwijk rijdt ook nog Syntus lijn 103 of de trein, tussen Almere en Harderwijk is lijn 159 de enige verbinding. Naar mijn mening een beetje raar dat juist lijn 159 een grote ronde rijdt door Zeewolde.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 08 jul 2013, 09:56
door Klaasje
Als er nou tussen de Spiekweg en de Slingerweg een goede rechtstreekse weg komt over wat nu het slingerpad is, kan lijn 159 Almere-Eemhof-Zeewolde-Harderwijk rijden met een rechte route door Zeewolde. Dan kan lijn 142 een beetje omrijden en wellicht door naar het Trekkersveld.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 14:38
door koekje
Ik zag op de A12 een groep nieuwe Irisbus bussen rijden. Via-via vernomen dat deze hoogstwaarschijnlijk voor IJsselmond zijn.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 17:00
door Bartjk
Irisbussen?!
Dat zou wel heel erg vreemd zijn voor connexxion. Voor stadsdiensten zijn die dingen prima maar alsjeblieft niet voor streek. Het lijkt mij ook wel heel sterk dat die bussen nu al klaar zijn.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 17:01
door BR628
Sterker, 6 weken bezwaartermijn loopt nog wel even. Je bent gek als je nu al materieel zou bestellen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 17:25
door koekje
Vandaar: gerucht. In de busgroep op facebook gaat het er om dat deze wagens mogelijk de huidige Volvo's die gehuurd worden bij Womy tijdelijk gaan vervangen.

Maar goed, allemaal geruchten :roll:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: za 20 jul 2013, 15:45
door NintendoC
Zelfs al zou het materieel al besteld zijn, dan nog kan dat niet binnen twee weken gebouwd zijn :P
Laat staan hier al rondrijden.

Overigens verwacht ik gezien Ijsselmond maar een paar stadslijnen kent, helemaal geen irisbussen. Dan hebben ze er misschien 3-4 nodig.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 25 jul 2013, 16:17
door flipje
koekje schreef:Ik zag op de A12 een groep nieuwe Irisbus bussen rijden. Via-via vernomen dat deze hoogstwaarschijnlijk voor IJsselmond zijn.
Welke kleur hadden de bussen, geel? (A)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 00:37
door Milco
Zijn er toevallig al dienstregelingswijzigingen opgedoken vanaf december?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 15:33
door Klaasje
Nee.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 20:08
door ICE105
Heeft er toevallig al een inschrijver bezwaar aangetekend tegen de gunning? :P Wanneer verloopt de bezwaartermijn?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 20:41
door BR628
6 weken na de datum van gunning. En die is nog niet voorbij.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 22:10
door ICE105
Dank! Dan wachten we nog af tot dinsdag 13 augustus.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 08 aug 2013, 14:48
door Bartjk
Was aan het googlen, kwam dit tegen op de website van transdev. Alle (voor mij) nieuwe en bijzondere dingen heb ik vet gemaakt:
  • This was the third tender for this region. As the two previous requests for tender were unsuccessful, Connexxion now operates under a one-year transitional concession until 8 December.
  • Connexxion submitted the tender through Regio IJsselmond NV, a regional company in IJsselmuiden specifically created for this concession. Its director is Juul van Hout.
  • Routes and timetables for the new concession are based on the current transportation network and tailored to the new railway line between Lelystad and Zwolle, which opened last year.
  • During the concession, the transport network will be further developed by a development team representing the provinces and municipalities. OV Regio IJsselmond will make an additional contribution here by providing knowledge about the development of the OV-chipkaart (the public transport chip card) and multimodal transport services.
  • OV Regio IJsselmond will be investing more comfort for travellers. This will include new comfortable buses with free Wi-Fi and USB connections, as well as providing AEDs on a number of vehicles.
  • It has been decided to deploy twenty existing buses to ensure flexibility in responding to future developments.
    The new vehicles will be painted blue, which is the brand colour of both contract-awarding parties, the provinces of Flevoland and Overijssel.
  • A service shop will be set up at a public transport hub still to be determined.
  • OV Regio IJsselmond offers a range of customised services, such as post-paid travelling and travel bundles, which can be bought from our online shop.
  • We're making it easier for passengers to plan their journey by providing innovative travel information, such as 50 new flexPapers (up-to-date information on stops in electronic format) and theOVerstApp (a smartphone app with updates on transferring between lines).
Voor mensen die niet weten wat flexpapers zijn:
Afbeelding

Nog een vraag:
weet iemand of er ook nieuw materieel komt voor de schoolbus lijnen? Want het lijkt me sterk dat die Duvecs zijn toegestaan in de nieuwe concessie

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 08 aug 2013, 18:13
door NintendoC
Euro 3 is volgens mij het minimum geworden. Dus dan zullen er wat Citaro's van de streeklijnen naar de schoollijnen gaan schat ik zo in.

Op de streek/stad zullen we allemaal nieuwe bussen gaan komen.