Pagina 16 van 56

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 17 okt 2013, 08:39
door jesperhaverkamp
Ook jammer dat lijn 76 in Steenwijk nog steeds zo slecht aansluit op de trein. Van huis tot in de trein kost me nog steeds meer dan een uur. Dat gaat fietsend nog sneller. :(

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 17 okt 2013, 09:12
door BR628
En maar klagen. Ga dan in een fucking stad wonen... Het OV is vaak slecht op het platteland en dat zal de komende jaren alleen maar verslechteren als gevolg van het verwachte debacle van de OV studentenkaart.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 17 okt 2013, 09:40
door Zonnig
BR628 schreef:En maar klagen. Ga dan in een fucking stad wonen... Het OV is vaak slecht op het platteland en dat zal de komende jaren alleen maar verslechteren als gevolg van het verwachte debacle van de OV studentenkaart.
En het OV in de stad rijdt lekker efficiënt (niet dus).
Denk dat als ze in de steden eens leren wat efficiency is, er genoeg geld over blijft voor meer en beter OV (ook buiten de steden). Maar dat is eigenlijk een andere discussie.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 17 okt 2013, 10:45
door Suus
BR628 schreef:En maar klagen. Ga dan in een fucking stad wonen... Het OV is vaak slecht op het platteland en dat zal de komende jaren alleen maar verslechteren als gevolg van het verwachte debacle van de OV studentenkaart.
En dat werkt bij een vervoerder? :N

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 17 okt 2013, 11:06
door Etienne
jesperhaverkamp schreef:Ook jammer dat lijn 76 in Steenwijk nog steeds zo slecht aansluit op de trein. Van huis tot in de trein kost me nog steeds meer dan een uur. Dat gaat fietsend nog sneller. :(
Je mag nog blij zijn dat hier op maandag t/m vrijdag 1x/uur een bus rijdt.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 17 okt 2013, 11:40
door BR628
Bee schreef:
BR628 schreef:En maar klagen. Ga dan in een fucking stad wonen... Het OV is vaak slecht op het platteland en dat zal de komende jaren alleen maar verslechteren als gevolg van het verwachte debacle van de OV studentenkaart.
En dat werkt bij een vervoerder? :N
Dat heeft geen fuck met elkaar te maken. De vervoerder beslist niet dat men kapt met de OV studentenkaart, dat doet de overheid. Waarom denk je dat Veolia bezwaar aantekent in Brabant? Ik verwacht een kaalslag in het OV als het daadwerkelijk zover komt.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 17 okt 2013, 12:43
door jesperhaverkamp
Etienne schreef:
jesperhaverkamp schreef:Ook jammer dat lijn 76 in Steenwijk nog steeds zo slecht aansluit op de trein. Van huis tot in de trein kost me nog steeds meer dan een uur. Dat gaat fietsend nog sneller. :(
Je mag nog blij zijn dat hier op maandag t/m vrijdag 1x/uur een bus rijdt.
Er zit inderdaad niet veel volk in die bus. Neemt niet weg dat het gewoon jammer is dat de aansluiting op de trein zo slecht is. Ik ben blij dat er inderdaad een bus rijdt, al is het maar 1x per uur, maar ik zou als vervoerder er dan in ieder geval voor proberen te zorgen dat die bus zo aantrekkelijk mogelijk rijdt. Probleem zal 'm waarschijnlijk zitten in de aansluiting op QBuzz lijn 17 naar Wolvega in De Blesse. Eigen ervaring is dat die overstap nagenoeg alleen door scholieren in de ochtend en middagspits wordt gebruikt. Grootste deel van de reizigers gaat echter gewoon naar Steenwijk om daar de trein te nemen. Ik zou daarom kiezen voor een compactere overstap in Steenwijk. Voor de scholieren reed vroeger nog lijn 676. Die werd niet veel gebruikt omdat de optie 76->17 beter uitkwam voor de schooltijden. Als die overstap slechter wordt, kan lijn 676 gewoon wel weer rijden. Zijn er niet ergens nog wat DRU's over sinds lijn 276 is opgeheven (en De Weerribben in het weekend per OV onbereikbaar is geworden)?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 17 okt 2013, 12:58
door Roelof88
De overstap lijn 76 -> 17 (die overigens niet verplicht is volgens de concessievoorwaarden, wel een wens) wordt niet alleen gebruikt door scholieren van het Linde College, maar ook door reizigers naar Heerenveen (of overstap in Wolvega op de trein naar Leeuwarden).

Een veel belangrijker aansluiting is die op lijn 71 in Marknesse. Als daar niet meer op aangesloten kan worden zal lijn 76 ook buiten de spits van en naar Emmeloord moeten rijden, met meer DRU's (en kosten) tot gevolg.

Het grootste probleem zit hem in het feit dat lijn 76 in Steenwijk krap op zichzelf keert. Dit betekent: maak je de aansluiting op de trein aan de ene kant krapper, dan wordt ie in dit geval aan de andere kant (nog) ruimer. Wil je aan beide kanten een krappere aansluiting, dan zul je dus met twee bussen moeten rijden en krijg je veel matritten. Met een krappe(re) aansluiting heb je een grotere kans dat je de bus of trein mist, met een nog langere wachttijd en klagende mensen tot gevolg. Misschien dat het op den duur anders wordt als er meer treinen gaan rijden.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: za 19 okt 2013, 11:50
door Milco
Nog een wijziging gevonden: lijn 160 komt niet meer bij de haltes Zilverschoon en Nijkerk Station, maar rijdt naar station Amersfoort Vathorst...

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: za 19 okt 2013, 11:54
door Statler Rail
Lijn 160 naar Nijkerk was toch in het bestek verplicht voorgeschreven. Door die lijn naar Vathorst te laten rijden voldoet OV Regio IJsselmond niet aan het bestek. Bovendien biedt ze iets wat andere vervoerders niet kunnen bieden. Level playing field?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: za 19 okt 2013, 12:01
door Milco
Ik vind het ook erg raar en ook jammer, van Ermelo naar Almere reis ik regelmatig via Nijkerk als ik de bus naar Harderwijk mis... Dat gaat straks dus niet meer lukken. Ik mag hopen dat het een fout is, maar dat denk ik niet, anders hadden ze geen dienstregeling online gezet. :(

Of Syntus-lijn 103 moet ook via Vathorst gaan rijden...

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: za 19 okt 2013, 13:34
door Klaasje
Statler Rail schreef:Lijn 160 naar Nijkerk was toch in het bestek verplicht voorgeschreven. Door die lijn naar Vathorst te laten rijden voldoet OV Regio IJsselmond niet aan het bestek. Bovendien biedt ze iets wat andere vervoerders niet kunnen bieden. Level playing field?
Leuk hoor. Maar volgens mij gaat het meer om het bieden van goed ov dan om het perfect voldoen aan marktwerkingsregeltjes. Marktwerking is er om het doel van goed ov te dienen. Ov is er niet om het marktwerkingsideaal na te streven. Bovendien kan een andere partij ook prima naar Amersfoort rijden als daarover een handjeklap met de provincie Utrecht is geweest. De kans dat dat succesvol kan is erg groot omdat er in Amersfoort maar één halte wordt aangedaan. Als je niet weet of dat voor, of na de aanbesteding is gebeurd kan je daar van de zijlijn helemaal niets zinnigs over zeggen.

Als er al inbreuk wordt gemaakt op de marktpositie van een concessie is het de concessie van de Veluwe doordat de stroom Amersfoort-Zeewolde ook bij Nijkerkersluis kan overstappen in plaats van station Nijkerk.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: za 19 okt 2013, 13:45
door Milco
Ik vraag me af waarom de 160 ineens naar Amersfoort gaat rijden. In Nijkerk sluit de bus nu perfect aan op andere buslijnen en de trein. In Vathorst heb je lang niet zoveel verbindingen. Alleen stadsbus 3 en 5 en de trein.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: za 19 okt 2013, 13:52
door Klaasje
Ik denk dat er veel werknemers bij de Eemhof zijn vanuit Amersfoort. Daarnaast heb je er meer treinverbindingen waardoor aansluiten wat makkelijker is. Verder is het gewoon concurrentie met NS natuurlijk.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: za 19 okt 2013, 20:31
door Daniel
Milco schreef:Of Syntus-lijn 103 moet ook via Vathorst gaan rijden...
Dat doet 'ie ook (of nouja, hij gaat door het daar compleet in opgenomen Hooglanderveen). Halte Houtrust van de 103 ligt op goed beloopbare afstand van station Vathorst.
Klaasje schreef:Ik denk dat er veel werknemers bij de Eemhof zijn vanuit Amersfoort.
Dan nog is station Vathorst niet persé logisch, vanuit zo'n beetje alle wijken anders dan Schothorst en Vathorst zou de trein de snelste optie zijn voor een overstap op lijn 160. Als je toch al in die trein zit maakt het natuurlijk ook niet veel meer uit of je er in Vathorst of Nijkerk uit stapt.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: za 19 okt 2013, 20:42
door Milco
Daniel schreef:
Milco schreef:Of Syntus-lijn 103 moet ook via Vathorst gaan rijden...
Dat doet 'ie ook (of nouja, hij gaat door het daar compleet in opgenomen Hooglanderveen). Halte Houtrust van de 103 ligt op goed beloopbare afstand van station Vathorst.
Oh, top. Dankjewel! Ik wacht eerst even de wijzigingen van Syntus af (nu vertrekt bus 205 naar Harderwijk vanaf Sonneheerdt in Ermelo al om 16.03 uur, vandaar dat ik regelmatig via Nijkerk reis; ik ben om 16.00 uur klaar met school). Als de Syntus-dienstregelingen bekend zijn beslis ik wel welke route voor mij het handigste is naar Almere...

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 12:41
door Zonnig
Vraag mij af of de overstap 315 <-> 345 nog wel blijft bestaan. Is een eis. Als die overstap blijft bestaan dan zullen in Friesland weer diverse knopen ter ziele gaan.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 13:22
door BR628
Die blijft bestaan, mits de tijden van de 345 zoals die op de CXX site staan kloppen. 315 komt per 15 december 2013 aan om :55 (spits ook om :25) en vertrekt weer om :06 (spits ook om :36). Overigens: hoe kan jij oordelen dat diverse knopen in Fryslân ter ziele gaan als je de dienstregeling van Arriva niet kent?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 16:21
door ICE105
Ik kan voor de 345 nog geen nieuwe dienstregeling op de connexxion site vinden. Op de Arriva site ook nog niets over de nieuwe dienst. Als de informatie van BR628 correct is, is er in de nieuwe dienst een 30 min verschuiving voorzien van de 315 van Groningen naar Emmeloord. Hiermee gaat de symmetrietijd van deze lijn naar :00 ipv :45. Hiermee kan je dan in Lemmer een mooie hele aansluitknoop van lijn 47 op 315 in beide richtingen maken rond :30 (nu een halve knoop in de daluren). Tevens ontstaat er in de daluren weer een overstapmogelijkheid van de treinen aankomst :00 in Hr op een bus naar Joure. Daarnaast ben je ook af van het lange keren van bus en chauffeur in Emmeloord.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 16:36
door Milco
ICE105 schreef:Ik kan voor de 345 nog geen nieuwe dienstregeling op de connexxion site vinden.
http://www.connexxion.nl/dienstregeling ... &Tijd=1635 Alstu ;-)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 16:39
door ICE105
haha, ik heb niet goed gekeken! Ik zag maar 1 dienstregeling en ging er vanuit dat dat de huidige was, maar die is juist foetsie en de nieuwe staat er idd al op. We gaan lekker kort keren met de 345 in 1 min in Emmeloord.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 21:16
door Hans
Hier het uiteindelijke verhaal over het intrekken van het bezwaar door Syntus.
Bron: Connexxion Intranet

Bezwaar Syntus afgewezen door rechter
17-10-2013 Goed nieuws inzake concessie IJsselmond

Nadat de provincies Flevoland en Overijssel de concessie IJsselmond aan OV Regio IJsselmond hadden gegund, heeft Syntus bezwaar gemaakt. Op 7 oktober is het bezwaar van Syntus behandeld bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Afgelopen maandag heeft de voorzieningenrechter uitspraak gedaan. Het bezwaar van Syntus is volledig afgewezen.

Gisteren zijn wij door de directie van Syntus telefonisch op de hoogte gebracht van het feit dat Syntus het bezwaar tegen de gunning van de concessie IJsselmond aan OV Regio IJsselmond intrekt. Dat is goed nieuws!
Wij hopen dat de provincies Flevoland en Overijssel ons nu snel bevestigen dat het bezwaar inderdaad ingetrokken is.

OV Regio IJsselmond NV, een volle dochter van Connexxion OV, blijft dan definitief na 8 december 2013 voor tien jaar het openbaar vervoer in de regio IJsselmond verzorgen.

Het team dat de implementatie uitvoert heeft in volle vaart de implementatie opgepakt om op 8 december 2013 de nieuwe concessie te kunnen starten. Niet alles zal klaar zijn op 8 december. De nieuwe bussen stromen later in, een aantal noviteiten die is aangeboden wordt in 2014 opgeleverd. Hierover vindt overleg plaats met de opdrachtgever.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 22:12
door Statler Rail
Dat verheldert de zaak, al staat het er een beetje onduidelijk in. Op 7 oktober heeft dus de voorzieningenrechter geoordeeld dat een voorlopige voorziening (lees: een voorlopig oordeel van de rechter of de gunning moet worden opgeschort in afwachting van het definitieve oordeel van de rechter) niet nodig was. Dan blijft de bodemprocedure (het definitieve oordeel) staan. Syntus heeft toen waarschijnlijk ingeschat dat ze die zaak zouden verliezen en de hele procedure ingetrokken.

Dan ben ik uiteraard benieuwd naar wat er allemaal inhoudelijk besproken is in de bezwaarprocedure en hoe daarover geoordeeld is. Heeft Syntus alleen geklaagd over dat ze niet direct mee konden doen, of hebben ze ook geklaagd over voordeel dat de zittende vervoerder had? We hebben hier op het forum een aantal mogelijke klachten besproken, maar dat waren ook maar hypothesen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: di 22 okt 2013, 00:00
door flipje
@Hans heb je ook enig idee wat voor materiaal er zal worden aangeschaft? Mij is eerder namelijk te oren gekomen dat het Citea LLE en XLE zou gaan worden.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: di 22 okt 2013, 09:38
door Hans
Nee nog geen idee van het materiaal.
Ik heb er nog niets over gelezen in elk geval.