Concessie IJsselmond 2014-2023

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
abctje0
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 20 Mar 2013, 12:38

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor abctje0 » Do 28 Mar 2013, 11:33

inschrijving is met 2 weken verlengt
geen idee waarom

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Statler Rail » Do 28 Mar 2013, 11:46

De reden staat een paar post terug. Kort samengevat: de provincie heeft de personeelsopgaven te laat verstrekt, waardoor er nog maar één vragenronde was om daarover vragen te stellen. De regels voor aanbestedingen zijn dat over dit soort belangrijke zaken minimaal twee vragenrondes moeten zijn. Kennelijk wist de provincie (of hun adviseur) dat niet, maar waarschijnlijk heeft één van de inschrijvers ze daar een niet zo vriendelijke hint in die richting gegeven en kiezen ze nu eieren voor hun geld.

Er is overigens NIET besloten dat het uitstel twee weken is. Het zal sowieso meer moeten zijn. Er moet namelijk ook nog twee weken zitten tussen de laatste Nota van Inlichtingen en de inschrijving. Maar bij de aanbesteding IJsselmond weet je het nooit! :?

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor NintendoC » Do 28 Mar 2013, 11:54

Voor je het weet kunnen we het topic 'Concessie IJsselmond 2015-2024' openen :lol:

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Karl » Do 28 Mar 2013, 11:55

Maar de concessie aan CXX is toch al verlengd? Dat kan toch niet zomaar nog een keer gebeuren?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

sven
Berichten: 31
Lid geworden op: Vr 16 Mar 2012, 12:33
Locatie: Almere

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor sven » Do 28 Mar 2013, 11:58

Karl schreef:Maar de concessie aan CXX is toch al verlengd? Dat kan toch niet zomaar nog een keer gebeuren?

Deze verlenging had al niet gemogen volgens de richtlijnen de de EU, omdat er al verlengt is omdat de 2de aanbesteding was mislukt.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Karl » Do 28 Mar 2013, 11:59

Maar is daar vanuit andere potentiele aanbieders, zoals Arriva of Veolia, dan geen commentaar op gekomen?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Klaasje » Do 28 Mar 2013, 12:06

sven schreef:
Karl schreef:Maar de concessie aan CXX is toch al verlengd? Dat kan toch niet zomaar nog een keer gebeuren?

Deze verlenging had al niet gemogen volgens de richtlijnen de de EU, omdat er al verlengt is omdat de 2de aanbesteding was mislukt.

Volgens de richtlijnen mag je ook geen openbaar vervoer verrichten zonder concessie en aan een aanbesteding zitten vanuit de wet ook weer termijnen vast waardoor je niet te laat kunt beginnen. Tegelijkertijd is een provincie verplicht openbaar vervoer te regelen. Als je buiten je directe schuld om in zo'n situatie terecht komt dan krijg je conflicten tussen verschillende typen wetgeving en dan kan het een voor het ander wijken, mits tijdelijk.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Statler Rail » Do 28 Mar 2013, 12:31

Er is een tijdelijke concessie voor één jaar. In de Wet Personenvervoer 2000 is er een mogelijkheid om met toestemming van de minister van Infrastructuur en Milieu zo'n tijdelijke concessie te verlenen. In die periode moet vervolgens een nieuwe aanbesteding worden georganiseerd. Deze bepalingen is dus specifiek voor dit soort situaties waarin een concessie niet volgens de normale regels verleend kan worden.

Overigens vind ik dat ze knap laat zijn gestart. Na het mislukken van de vorige aanbesteding hadden ze vrij snel een nieuwe moeten kunnen starten. De vorige aanbesteding is namelijk mislukt door een fout van de concessieverlener. Er zaten veel meer uren in het minimumaanbod dan de concessieverleners hadden berekend. Daardoor was het budget veel te weinig voor het aantal ritten dat men vroeg. Vervolgens legden de provincies de schuld bij de vervoersbedrijven omdat die boven het maximumbedrag hadden ingeschreven. Als vorig jaar dezelfde financiële voorwaarden hadden gegolden als dit jaar, dan was er een mooi aantal geldige biedingen gedaan en was de aanbesteding geslaagd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Suus » Do 28 Mar 2013, 12:31

Zeg Statler, heb je eigenlijk ook nog wat positiefs te melden over deze aanbesteding? :|
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Statler Rail » Do 28 Mar 2013, 12:41

Jawel hoor. Het is fijn dat men geen bovengrens aan de exploitatiebijdrage heeft gesteld en dat men niet zo moeilijk doet met bijvoorbeeld de materieeleisen. IJsselmond is (in tegenstelling tot wat men vaak denkt) juist een heel aantrekkelijke concessie!

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Klaasje » Do 28 Mar 2013, 12:59

Statler Rail schreef:Overigens vind ik dat ze knap laat zijn gestart. Na het mislukken van de vorige aanbesteding hadden ze vrij snel een nieuwe moeten kunnen starten.

Er moet enorm veel geregeld worden voordat er uberhaubt een aanbesteding opgestart is.
  • Mankracht, zowel intern als extern.
  • De mislukking moet geanalyseerd worden.
  • De papieren moeten bijgeschaafd worden.
  • Bestuurlijk/Politiek moet het geregeld worden
  • Er zijn verplichte adviseringsrondes.
En omdat zoveel zaken versnipperd zijn duurt het gewoon even voordat je überhaubt begonnen bent. Het zou veel makkelijker zijn als een provincie normaal gesproken teveel personeel heeft en alle kennis in huis heeft maar dat wordt in verband met de kosten tegenwoordig niet meer geaccepteerd. Dan zit je dus vast aan het feit dat het allemaal wat langer duurt.

Pikobo
Berichten: 148
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Pikobo » Do 04 Apr 2013, 16:31

Statler Rail schreef:De reden staat een paar post terug. Kort samengevat: de provincie heeft de personeelsopgaven te laat verstrekt, waardoor er nog maar één vragenronde was om daarover vragen te stellen. De regels voor aanbestedingen zijn dat over dit soort belangrijke zaken minimaal twee vragenrondes moeten zijn. Kennelijk wist de provincie (of hun adviseur) dat niet, maar waarschijnlijk heeft één van de inschrijvers ze daar een niet zo vriendelijke hint in die richting gegeven en kiezen ze nu eieren voor hun geld.

Er is overigens NIET besloten dat het uitstel twee weken is. Het zal sowieso meer moeten zijn. Er moet namelijk ook nog twee weken zitten tussen de laatste Nota van Inlichtingen en de inschrijving. Maar bij de aanbesteding IJsselmond weet je het nooit! :?



Inmiddels zijn de nieuwe datums bekend: tekst te vinden in de 6e toelichting op Tenderned:

Onder voorbehoud van een tijdige levering van de personeelsopgave en deskundigenverklaring, gaan wij thans uit van onderstaande planning:
Publicatie 7e NvI: Uiterlijk 11 april om 14:00 uur
Indienen vragen personeelsopgave Uiterlijk 12 april om 14:00 uur
Publicatie 8e NvI Uiterlijk 15 april om 14:00 uur
Sluiting inschrijving 22 april 14:00 uur
Toelichting inschrijving 2 mei
Besluit GS 21 mei

In de 7e NvI worden de definitieve data opgenomen.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Michael 1988 » Do 04 Apr 2013, 20:30

Is dat niet heel erg kort de vragen over personeel binnen 1 dag na publicatie? Of is dat een andere nota?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Geert » Do 04 Apr 2013, 22:38

De publicatiedatum van de NvI is een uiterste datum, maar in het slechtste geval is het wel een korte periode ja.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 05 Apr 2013, 22:17

Dat wordt dan dus misschien als een gek 20 man (ik noem maar iets) erop zetten die ieder een deel van de NvI gaan lezen, uitleggen en dan snel vragen gaan opstellen met mogelijk nachtwerk. Tja, hopelijk weten de provincies nu wel wat ze doen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Statler Rail » Vr 05 Apr 2013, 23:12

Het gaat uitsluitend om een gewijzigde personeelsopgave, dus slechts een paar A4'tjes. Dat kan je wel in een dag doen. Wat echter lastig is, is dat er weinig tijd is voor overleg. En netjes is het al allerminst.

Ik verwacht dat de personeelsopgave zo laat mogelijk verstrekt wordt. Connexxion zal de andere inschrijvers zoveel mogelijk willen dwarszitten. Informatie wordt allemaal zo minimaal mogelijk aangeleverd.

En Connexxion heeft bij deze aanbesteding al zoveel oneerlijk voordeel: zij hoeft als enige geen haltepalen over te kopen, zij weet als enige hoe de werkelijke vervoersvraag op dit moment is, zij alleen kan lijn 650 aanpassen zodat lijn 163 betere tijden kan krijgen, enzovoort. Ik geef je op een briefje dat als Connexxion wint, er onmiddellijk juridische procedures worden aangespannen wegens "geen level playing field".

En of de provincies nu wel weten wat ze doen? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 07 Apr 2013, 17:01

Tja, misschien dat de aanbestedende dienst toch druk kan uitoefenen op Connexxion om toch zo snel en goed mogelijk hun documenten aan te leveren. Volgens mij gaat dit Connexxion dadelijk ook de nek omdraaien door wanneer iemand er juist te ver onder het budget schrijft of juist weer te ver overheen (idem dito voor Connexxion). Als pas op het laatste moment de gegevens binnen zijn kunnen volgens mij de provincies er ook niet echt op inspelen.

Btw. Zo beter?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Hans
Berichten: 394
Lid geworden op: Di 06 Apr 2010, 20:43

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Hans » Wo 10 Apr 2013, 23:31

Lijkt mij dat je de huidige vervoerder toch kan verplichten om alle benodigde documenten op tijd beschikbaar te stellen.
Indien ze dat niet doen, hen 'strafpunten' opleggen, zodat het winnen van de aanbesteding voor hen lastiger wordt.

Pikobo
Berichten: 148
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Pikobo » Do 11 Apr 2013, 14:36

De 7e Nota van Inlichtingen is nu gepubliceerd. Met opgaven Connexxion en Arriva over de personeelsomvang.

De volgende mededeling wordt daarin gedaan:

Voor de vervolgstappen hanteren wij de volgende planning:
Indienen vragen personeelsopgave Uiterlijk 12 april om 14:00 uur
Publicatie 8e NvI (indien nodig *) Uiterlijk 15 april om 14:00 uur
Sluiting inschrijving 22 april 14:00 uur te Zwolle
Toelichting inschrijving 2 mei te Lelystad
Besluit GS 21 mei

Inschrijving is maandag 22 april om 14:00 uur te Zwolle (Provinciehuis Overijssel, Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle).

Inschrijvers die bij de openingsprocedure aanwezig wensen te zijn worden verzocht zich uiterlijk dinsdag 16 april 2013 per e-mail (via: inkoop@overijssel.nl) aan te melden onder vermelding van naam en functie van de vertegenwoordigers van de Inschrijver. Er worden maximaal twee vertegenwoordigers per Inschrijver toegelaten.

*) Als er geen vragen over de bijgevoegde personeelsopgave worden gesteld, zal er geen 8e NvI verschijnen.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Michael 1988 » Do 11 Apr 2013, 20:08

Dus een last minute publicatie van zowel Connexxion als ?Arriva?. Wat opvalt is dat Arriva ook de personeelsgegevens moest geven. Zit de stadsdienst van Lelystad soms ook bij de concessie of zit er nog iets anders erbij wat nu bij Arriva zit?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Daniel » Do 11 Apr 2013, 20:10

De Qliner tussen Emmeloord en Lelystad gaat ook op in deze concessie. Die wordt nu nog in een tijdelijke concessie door Arriva gereden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 950
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor mijack1985 » Do 11 Apr 2013, 20:49

Oke dit vond ik wel opvallend uit het bestek:

De Concessiehouder dient de volgende vormen van Openbaar Vervoer in het Concessiegebied IJsselmond te gedogen:
a. Treinvervangend Busvervoer;



Ik dacht namelijk dat treinvervangend vervoer een aanbesteding was van NS zelf. Collegabedrijf Munckhof heeft namelijk vorig jaar een deel van de aanbesteding gewonnen(Munckhof persbericht).

Of zou dat bij het Kamperlijntje betrekking hebben.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor Klaasje » Do 11 Apr 2013, 20:51

Volgens mij is dat een overbodige zin omdat het al door de wet geregeld is... Maar dat weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor marvinkok » Do 11 Apr 2013, 20:54

Gedogen is heel wat anders dan uitvoeren ;)

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Berichtdoor webguy » Do 11 Apr 2013, 20:58

Of het wel of niet wordt gedogen op busstations is ook altijd een issue - in Alkmaar heeft Connexxion zo'n beetje de NS bussen van het station verbannen.
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast