225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor flipje » Wo 18 Dec 2013, 11:52

225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
18 december 2013
Het spoor in Zwolle, na Utrecht het grootste spoorknooppunt van Nederland, wordt uitgebreid en voor een groot deel vernieuwd. Het treinverkeer voor grote groepen reizigers in Noordoost-Nederland en de verbinding met de Randstad verbeteren hierdoor. Dat heeft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) afgesproken met de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel. In totaal trekken zij 225 miljoen euro uit voor de aanpak van spoorknooppunt Zwolle, 119 miljoen euro komt voor rekening van het ministerie, de overige 106 miljoen euro dragen de provincies bij, waarvan 70 miljoen euro uit reeds hiervoor beschikbare middelen.
Belangrijk knooppunt

"Zwolle behoort tot de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland en werkt als een soort scharnier tussen het spoor in de brede Randstad en dat van de vier provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel", aldus staatssecretaris Mansveld. "In Zwolle komen vijf Intercity-verbindingen en drie regionale spoorlijnen samen. We investeren samen in een goede kwaliteit van spoorknooppunt Zwolle, om de trein zo nog aantrekkelijker te maken voor de reiziger."

Kortere reistijd

Er komt een kortere reistijd van Zwolle naar Groningen, Assen, Leeuwarden en Emmen, waarvan dagelijks zeker 35.000 reizigers profiteren. Zo verbetert de reistijd tussen Leeuwarden en de Randstad met drie minuten. Ook is er dan een betere aansluiting van intercity's op regionale treinen in Groningen en Leeuwarden en de mogelijkheid om extra treinen per uur te laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden.

Aanpassingen

Hiervoor wordt het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte verdubbeld van twee naar vier sporen. Ook legt ProRail een vrije kruising voor deze sporen aan zodat de treinen van Zwolle naar Leeuwarden/Groningen en van Zwolle richting Emmen geen hinder van elkaar ondervinden. Daarnaast wordt het emplacement bij Zwolle aan de oostzijde aangepast zodat de treinen richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden/Groningen kunnen vertrekken. Het is de bedoeling dat de eerste aanpassingen aan het emplacement in 2017 gereed zijn, het totaal aan maatregelen rondt ProRail naar verwachting in 2021 af.

Bron

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Freek » Wo 18 Dec 2013, 22:43

Goed nieuws, wordt de knoop beter van.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor marlies » Do 19 Dec 2013, 00:02

Was ook hoognodig.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor deadlock » Do 19 Dec 2013, 14:40

2017. Valt niet geheel ontoevallig samen met de elektrificatie van Zl-Wdn :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Freek » Do 19 Dec 2013, 14:41

Valt het wel.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor reisthijs » Do 19 Dec 2013, 14:56

Je leest de zin verkeerd.

Dat het samenvalt is dus niet geheel ontoevallig.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Meltrain » Do 19 Dec 2013, 15:42

Dus wel toevallig.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Klaasje » Do 19 Dec 2013, 15:46

In 2017 is er wel meer af en gaat er wel meer wijzigen:
  • Viersporigheid Duivendrecht-Schiphol
  • Doorstroomstation Utrecht
  • Verbouwing Almere C is dan of een jaar eerder af.
  • De Meanderbenelux gaat rijden.

Kortom: Het moment om nog iets af te hebben en de dienstregeling ingrijpend te veranderen.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Dec 2013, 16:48

deadlock schreef:2017. Valt niet geheel ontoevallig samen met de elektrificatie van Zl-Wdn :p

In 2017 gaan ze beginnen met Zl - Hea. Tot 2017 wordt Zl RGS omgebouwd.
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Klaasje » Do 19 Dec 2013, 17:06

Er staat helemaal niet dat RGS tot 2017 omgebouwd wordt. Er staat dat in 2017 gelijktijdigheden aan de oostzijde af zijn.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Dec 2013, 17:11

Ik had die rode vlek op de planning over het hoofd gezien. :oops:
Komt wel goed schatje.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Freek » Do 19 Dec 2013, 18:59

@reisthijs oeps inderdaad. Kan rechtstreeks door naar heg blundertopic

@klaasje zal het document weer moeten doornemen, maar in mijn gedachte is gelijktijdigheid niet klaar in 2017, maar alleen de aanpassingen aan get emplacement. Wil je gelijktijdigheid kunnen doorvoeren dan moet toch ook herfte aansluiting aangepakt zijn.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Klaasje » Do 19 Dec 2013, 22:58

Ik heb het over de gelijktijdigheden op het emplacement zelf. Dus dat de treinen naar Deventer en Nijverdal volledig losliggen van de treinen richting Herfte. Samen met het opschuiven van de knoop met een á twee minuten en wat rijtijdwinst zou de volgorde van de Emmertrein en de IC van/naar Leeuwarden omgewisseld kunnen worden mits dat bij Herfte goed past. Anders hou je inderdaad de huidige dienstregeling totdat ook Herfte ongelijkvloers is gemaakt.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Freek » Vr 20 Dec 2013, 12:30

Dat laatste is volgens mij dus het geval. Zonder aanpassing van herfte biedt het niets. Verschuift alleen het probleem van het station naar Herfte.

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Citaro » Vr 27 Dec 2013, 21:34

'Het spoor in Zwolle, na Utrecht het grootste spoorknooppunt van Nederland'... Uh, op basis waarvan dan? Kan me voorstellen dat bijv. Amsterdam Centraal al wel een groter knooppunt is.

dennistd
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor dennistd » Vr 27 Dec 2013, 21:37

Aantal richtingen denk ik? Centraal is alleen naar Muiderpoort en Sloterdijk, terwijk Zwolle naar Wijhe, Heino, Dalfsen, Meppel, Kampen, Kampen Zuid en Wezep gaat.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Citaro » Vr 27 Dec 2013, 22:25

Ja, dat vermoedde ik ook al, qua richtingen doen ze het wel goed. Maar Amsterdam Centraal doet dat toch wel beter, alleen de splitsingen, bijv. in Zaandam ri. Alkmaar en Hoorn liggen wat verder weg vanaf het overstapstation. Ik tel zo 11 richtingen: Almere, Amersfoort, Utrecht via Hilversum, Utrecht, Woerden via Breukelen, HSL, Leiden, Zandvoort, Uitgeest/Alkmaar via Haarlem, Alkmaar en Hoorn. Over deze richtingen rijden allemaal rechtstreekse treinen vanaf Amsterdam Centraal. Dus op basis waarvan is Zwolle dan het tweede knooppunt van Nederland?

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor BR628 » Vr 27 Dec 2013, 22:34

Dat zegt dennistd toch. Amsterdam is geen knooppunt zoals Zwolle. Vanaf Zwolle wordt het spoor direct gesplist in diverse richtingen. Vanaf Amsterdam gebeurt dat pas vele kilometers later.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Klaasje » Vr 27 Dec 2013, 22:36

Amsterdam CS is veel meer een bestemming dan een overstappunt. Dat in tegenstelling tot Zwolle.

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor ICE105 » Vr 27 Dec 2013, 23:29

Amsterdam heeft vele gelijktijdigheden (treinen kunnen parallel oprijden, zonder hinder van elkaar) en Zwolle heeft zo'n beetje 0 gelijktijdigheden. Op een grote overstapknoop als Zwolle waar je alle treinen tegelijkertijd in het station wil hebben rond :15 en :45 met korte overstaptijden is dat... wat minder handig. Amsterdam kent geen knoopstructuur in de dienstregeling.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Vinny » Za 28 Dec 2013, 06:03

Ik denk zelfs dat in Zwolle de treindienst meer verknoopt is (meer treinen in de knoop) dan te Utrecht. Maar dat kan ik nu even niet uitzoeken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

dennistd
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor dennistd » Za 28 Dec 2013, 08:19

Het enige dat in Utrecht als knoop gepland is zijn de 3000+800, 3100+3500 en 2000+(12)700 volgens mij. De rest lijkt me meer toeval.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor Wubbo » Za 28 Dec 2013, 13:10

dennistd schreef:Aantal richtingen denk ik? Centraal is alleen naar Muiderpoort en Sloterdijk, terwijk Zwolle naar Wijhe, Heino, Dalfsen, Meppel, Kampen, Kampen Zuid en Wezep gaat.
En daarmee zijn ze groter dan Utrecht, want van daaruit kun je maar 5 kanten op (Overvecht, Bunnik, Lunetten, Leidsche Rijn en Zuilen) tegen 7 voor Zwolle. Wat ze dan bedoelen met grootste weet ik ook niet.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor visgraat » Za 28 Dec 2013, 19:47

Misschien het aantal overstappers?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Berichtdoor webguy » Za 28 Dec 2013, 20:16

Aantal overstappers hoeft niks te zeggen over een knooppunt toch? Als je diensten hebt die frequent maar met wisselende bestemmingen rijden heb je weinig overstappers maar nog steeds een druk knooppunt.
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast