Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door fogeltje »

Ik doe aan archaïsch Nederlands :P

Lijn 85 had een route naar de halte "Oude Toren" met een kleine lusroute. Die route staat nog in het busboekje en op zaterdag zie ik in de tabellen Puiflijk er wel tussen staan met een | (als in stopt hier niet) zonder dat er een rit lijkt te stoppen.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door waldo79 »

Afgezien van een enkele rit in 1992 ben ik destijds niet in die hoek geweest.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Frank »

In het kader van als je het niet vraagt krijg je zeker geen antwoord: wie kent de situatie rondom trolleylijn 2 medio jaren 1980? Er zijn drie bronnen waar ik gebruik van kan maken:

* http://nl.wikipedia.org/wiki/Arnhemse_trolleybus
* http://www.trolleyclub.nl/nl-arnhem_lijn2.htm
* GVA dienstregelingen 6 juni 1984 en 5 januari 1987

Per 6 juni 1984 reed lijn 2 Arnhem Centraal Station - Hoogkamp (busboekje is daar vrij duidelijk over). In 1985 zou lijn 2 ritten gaan rijden naar Schaarsbergen volgens wikipedia (zonder bronvermelding). Ik heb daar wat twijfels bij. De pagina van trolleyclub.nl vermeldt het ook niet, maar die pagina gaat alleen over de trolleyritten (in de jaren '90 heeft zo'n soort constructie wel plaatsgevonden).

Per 5 januari 1987 reed lijn 2 volgens het busboekje iig Hoogkamp - Elsweide. Er wordt echter GEEN melding gemaakt van een wijziging (alleen dat de lijnen naar Elsweide en Presikhaaf op elkaar afgestemd worden, dat dan weer wel). Volgens trolleyclub.nl zijn er pas 21 januari 1987 trolleybussen naar Elsweide gaan rijden. Er is in ieder geval iets gebeurd in januari 1987, dat is duidelijk. Mogelijk heeft de routewijziging op 5 januari 1987 plaatsgevonden en hebben er tijdelijk dieselbussen op lijn 2 gereden. Een andere mogelijkheid is dat de dienstregeling pas een paar weker later dan vermeld is ingegaan. Mogelijk zit trolleyclub.nl fout met de datum, hoewel het iha een betrouwbare site is qua data. Ik ben er voorlopig vanuit gegaan dat de routewijziging op 5 januari 1987 plaats vond voor de wiki (of vinden jullie dat te grote speculatie?).

Ook vermeldt wikipedia dat in 1987 lijn 2 verlengd is naar Elsweide, maar zegt dat hier om en om een trolley- en een dieselbus reden. Dat kan ik natuurlijk niet controleren, maar waarschijnlijk dacht de auteur daar dat lijn 2 nog steeds naar Schaarsbergen reed. Dat dus zeker niet, want dat was destijds lijn 11. Daar is het busboekje dan wel weer duidelijk over :) .

Wie weet hoe het precies zit? Binnenkort krijg ik hopelijk de GVA dienstregeling van 1985. Mogelijk kan ik het ongelijk van wikipedia dan definitief bewijzen.

Relevante pagina's van de wiki zoals ik het nu omschreven heb:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... amp_(1985)
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... -_Elsweide
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Etienne »

Volgens (weer) de Autobuskroniek is de lijn op 2 september 1985 door gaan rijden naar Elsweide met een frequentie van 2x/uur, het traject naar Hoogkamp bleef 4x/uur rijden.

Meer info heb ik helaas ook niet en anders zou ik echt moeten gaan zoeken. Ik kan je niet helpen qua busboekjes helaas.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Frank »

Dankjewel. Dat doet toch vermoeden dat er ook in 1985 iets veranderd is; de vraag is alleen wat? Dat busboekje van 2 september 1985 wordt steeds interessanter (voor zover busboekjes interessant kunnen zijn natuurlijk) :P . Ben nu op de wiki zo vaag mogelijk gebleven of wanneer wijzigingen hebben plaatsgevonden.

Het zou kunnen dat lijn 2 in 1985 verlengd is naar Elsweide en dat alleen de korte ritten naar de Hoogkamp met trolleybussen reden. Dat zou prima verklaren dat het busboekje van 5 januari 1987 geen wijzigingen qua lijnvoering geeft (frequentie is het boekje wat onduidelijker in). Als de trolleybussen dan in januari 1987 zijn gaan rijden naar Elsweide (welke datum laten we maar even in het midden) krijgt de wikipedia-auteur in ieder geval nog gelijk in het feit dat sommige ritten op lijn 2 niet met trolleybussen zijn uitgevoerd...
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Frank »

Heb het betreffende stuk uit 1985 inmiddels gevonden. Lijn 5 heeft toen een nieuw eindpunt te Presikhaaf gekregen. Het traject naar Elsweide ging volgens het stuk over naar lijn 2. Velp Noord werd vanaf september 1985 (of oktober 1985 als je trolleyclub.nl moet geloven) over naar een verlengde lijn 1. Klinkt logisch allemaal.

Afijn, heb zojuist een heel aantal busboekjes van GVA (GSM, CVD en ZO) uit de jaren '80 besteld, dus dan zou het allemaal duidelijker moeten worden.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Frank »

Nog een vraagje. In de dienstregeling van de regio Arnhem van 2 juni 1991 staan wijzigingen vermeld voor de Liemers met ingang van september 1991. Het lijkt erop dat de in het busboekje gepubliceerde dienstregelingen de dienstregelingen vanaf september zijn. Dan lijkt het logisch dat tot die tijd de dienstregeling van het busboekje van 27 mei 1990 nog geldt. Is er iemand die dit zeker weet?

Op de wiki staan wijzigingen vermeldt voor de Liemers ingaande 20 oktober 1991. Ik neem aan dat dit de wijzigingen zijn waarvan het busboekje nog dacht dat ze in september plaats zouden vinden. Is er iemand die dit foldertje heeft (dat moet wel, anders zou 'ie niet op de wiki staan) en het voor mij zou willen scannen? Misschien dat er door het foldertje meer dingen duidelijk worden.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door visgraat »

Ik vraag mij het volgende af: Vanaf december gaan er in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag extra late treinen rijden. Ik denk dat dat een goede ontwikkeling is, ook al vind ik de inzet nog beperkt, want sprinterstations profiteren hier niet van, maar dat terzijde.

Vanuit Amersfoort vertrekken twee treinen net na 1 uur (vanuit Utrecht en Amsterdam). Een rijdt naar Zwolle en een naar Apeldoorn en Deventer. Mijn vraag is waarom die tweede niet door zou rijden naar Enschede, desnoods ten koste van die eerste. Het is namelijk zo dat Deventer - Enschede nog korter is in afstand dan Amersfoort - Zwolle. Daarnaast is Enschede alleen al groter dan Zwolle en als meer studentenstad denk ik ook nog eens beter geschikt voor nachtnet. Maar niet alleen Enschede, maar ook Almelo en Hengelo kunnen profiteren. Samen hebben die steden zo'n twee en een half keer zoveel inwoners als Zwolle. Toch kiest NS wel om in de nacht Amersfoort - Zwolle te rijden en niet vanuit Deventer door naar Enschede te rijden. Kan iemand mij deze keuze uitleggen?

Bron:
http://www.locov.nl/Images/Locov%202014 ... 349188.pdf
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Ardan »

Ik denk dat dat is omdat Zwolle toch wat meer op de Randstad georiënteerd is dan de Twentse steden.
Tevens: je stelt dat Deventer-Enschede korter is dan Amersfoort-Zwolle, maar dat is ook slechts 61 tegen 66 kilometer. Zoveel scheelt het dus nou ook weer niet. In tijd al helemaal niet omdat je op Amf-Zl het grootste deel 140 mag (alleen rond Hdw 110, en na Wezep 130), terwijl Dv-Es grotendeels 130 is, met Rsn 120, Wdn 110, Aml 70, Aml-Amri 80, Hgl 70-40, Hgl-Es 125.
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door SuperGhost »

NS zegt het zelf al in de adviesaanvraag: "Hierdoor krijgt de reiziger op de late avond in de brede Randstad een beter product." Die brede Randstad eindigt bij Deventer en Zwolle, dus waarschijnlijk zijn daarom die eindpunten gekozen.

Enschede hoort niet bij die brede Randstad. Andersom had je natuurlijk ook kunnen vragen waarom de trein naar Zwolle niet door rijdt naar Groningen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door visgraat »

Het duurt inderdaad net iets langer en de afstand is net korter. Kortom: Het scheelt het allemaal niet heel veel. Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk reizigers laten profiteren. En dan denk ik dat in Twente veel meer potentie zit dan alleen Zwolle. Ik kan de beredenering niet omdraaien voor Groningen, maar als je toch naar Zwolle rijdt, kan je wel afvragen of je het niet beter direct beter kan doen en naar Groningen doorrijden en stoppen in Harderwijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door regenmaker »

visgraat schreef:naar Groningen doorrijden en stoppen in Harderwijk.
Ben er sowieso voor om Harderwijk op te waarderen tot intercity station, die 2 minuten extra en Zwolle - Amersfoort is sinds de opening van de Hanzelijn al niet meer zo'n heel drukke route. (Ook zou die intercity kunnen stoppen te Hoogeveen.)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door visgraat »

Die discussie is vaker gevoerd. Ik heb niet het idee dat de IC Amersfoort - Zwolle veel rustiger is geworden. Je benadeelt reizigers door extra stops met extra reistijd. Daarnaast komen extra stops heel slecht uit in je dienstregeling, want je zit met aansluitingen in Amersfoort, Zwolle en Groningen, die nu net goed zitten. Met een hele late trein geldt dat niet en zou een extra stop dus relatief veel gunstiger zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Meltrain »

Heeft het feit dát Enschede een studentenstad is er ook niet mee te maken dat in Enschede meer uitgaansgelegenheden zijn waardoor stappers minder snel richting de Randstad gaan en de potentie in Zwolle daardoor gewoon veel hoger is?
Een extra late trein Enschede - Almelo lijkt me dan juist wel zinvol om mensen die in Enschede gaan stappen weer thuis te brengen. De laatste trein Es - Aml gaat nu op alle dagen al om 0:02, dat zou in het weekend best een uur later kunnen (en dan is 0:32 niet perse nodig).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door visgraat »

Het is denk ik niet zo zeer voor stappers, maar meer voor festivalgangers en concert-/theaterbezoekers. Mensen die gaan stappen zullen gemiddeld rond 3 uur naar huis gaan. Kortom: Volgens mij moet je vooral kijken waar veel (jonge) mensen wonen en dat zijn er gewoon meer in Twente dan Zwolle. Verder ben ik er mee eens dat rond 1 uur een trein prettig is, ook vanuit Enschede naar Almelo. Maar dat geldt voor meer vervoerrelaties.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door waldo79 »

Maar in Zwolle is evengoed voldoende horeca en vertier, daar heb je geen nachtelijke verbinding vanuit de Randstad voor nodig. Dat het geen universiteit heeft wil niet zeggen dat het een dode boel is 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Suus »

Zwolle is doodsaai. Als je twintig stappen uit het station zet verander je direct in een skelet, omdat je dood bent gegaan van verveling :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door MdJ »

visgraat schreef:Ik vraag mij het volgende af: Vanaf december gaan er in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag extra late treinen rijden. Ik denk dat dat een goede ontwikkeling is, ook al vind ik de inzet nog beperkt, want sprinterstations profiteren hier niet van, maar dat terzijde.

Vanuit Amersfoort vertrekken twee treinen net na 1 uur (vanuit Utrecht en Amsterdam). Een rijdt naar Zwolle en een naar Apeldoorn en Deventer. Mijn vraag is waarom die tweede niet door zou rijden naar Enschede, desnoods ten koste van die eerste. Het is namelijk zo dat Deventer - Enschede nog korter is in afstand dan Amersfoort - Zwolle. Daarnaast is Enschede alleen al groter dan Zwolle en als meer studentenstad denk ik ook nog eens beter geschikt voor nachtnet. Maar niet alleen Enschede, maar ook Almelo en Hengelo kunnen profiteren. Samen hebben die steden zo'n twee en een half keer zoveel inwoners als Zwolle. Toch kiest NS wel om in de nacht Amersfoort - Zwolle te rijden en niet vanuit Deventer door naar Enschede te rijden. Kan iemand mij deze keuze uitleggen?
Net na 1 uur vertrekken uit Amersfoort betekent net voor 2:00u aankomen in Zwolle en Deventer. Een personeelsdienst die eindigt na 2 uur is een nachtdienst (+toeslag), een dienst 1 minuut daarvoor niet meer. Oftewel: goedkoper personeel, des te rendabeler de dienst.

Om dezelfde reden rijdt de laatste trein Roodeschool-Groningen als een soort sneltrein en stopt niet meer op de tussengelegen stations (om zo voor 2:00u in Groningen te zijn)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Suus »

Deventer is geen standplaats, het personeel en de trein moeten hoogstwaarschijnlijk nog verder naar Zutphen. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Wubbo »

Wat hier in ieder geval speelt is dat het onderhoud aan het spoor ook een keer moet gebeuren. Er rijden al elke werkdag relatief vroege en late treinen in Enschede, het weekend is het enige moment dat er nog onderhoud gepleegd kan worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Nitein-Repart »

Voor stappers kun je beter een paar extra vroege treinen inzetten. Bijvoorbeeld rond half vier en half vijf. Daar is geen nachtnet voor nodig
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Wubbo »

Treinen rond die tijd zijn feitelijk ook nachtnettreinen. Voor het personeel vallen ze in ieder geval onder de nachtdiensten.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Niek »

Aangezien dit over dienstregelingen gaat, hierbij mijn vraag

Volgens wikipedia loopt de concessie van de NS op het traject Zl - Aml (-Es). Volgens wikipedia gaat hier een regionale vervoerder rijden. Enig idee wie hier gaat rijden en of deze datum klopt? (dit zou overigens een mooi traject zijn voor de Vechtdallijnen)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Suus »

Het traject gaat geëlektrificeerd en aanbesteed worden. Een nieuwe vervoerder is nog niet bekend en ik weet niet precies hoe het er voor staat, maar ik sluit niet uit dat NS ook mee gaat doen aan de aanbesteding. In tegenstelling tot enige jaren geleden is daarvoor nu een werkbare constructie opgezet waarmee ook al de aanbesteding Gouda - Alphen is gewonnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Bericht door Niek »

Bee schreef:Het traject gaat geëlektrificeerd en aanbesteed worden. Een nieuwe vervoerder is nog niet bekend en ik weet niet precies hoe het er voor staat, maar ik sluit niet uit dat NS ook mee gaat doen aan de aanbesteding. In tegenstelling tot enige jaren geleden is daarvoor nu een werkbare constructie opgezet waarmee ook al de aanbesteding Gouda - Alphen is gewonnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Concessies ... oer#Twente
dit geeft wikipedia aan, maar wikipedia is niet altijd even betrouwbaar
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten