Pagina 1 van 6

Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 19:08
door Hainje
Dit topic is er om vragen te stellen over hoe routes vroeger liepen in Oost-Nederland & Flevopolder. Als je een discussie hebt met een mede-hobbyist of collega, maar ook als je gewoon zelf iets wil weten en je hebt de betreffende busboekjes niet in je bezit. Stel je vraag dan hier, wellicht dat anderen je vraag dan kunnen beantwoorden. Ook kan dit topic gebruikt worden om de Wiki-pagina's aan te vullen met nieuwe informatie. Samen kunnen we elkaar helpen meer te weten te komen over hoe het vroeger was! *O*

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 19:14
door fogeltje
Op 28 mei 2000 ging in Nijmegen een nieuwe zomerdienst in, op 20 augustus de winterdienst. Weet iemand tot wanneer die dienstregeling uiteindelijk gelopen heeft? Het eerstvolgende boekje dat ik heb is van 6 januari 2002. Ik vraag me derhalve af of er in mei/juni 2001 nog een nieuwe dienstregeling kwam of dat deze, net als de NS dienstregeling van dat jaar, tot 2002 liep. Hermes Rivierenland kwam in ieder geval in juni 2001 nog wel met een nieuwe dienstregeling. Voor Hermes Oost-Brabant (met de uitlopers naar Nijmegen) weet ik dat niet, hoewel ik wel weet dat daar op 19 augustus 2001 nog wat wijzigingen zijn geweest.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 19:38
door Meltrain
Wanneer reed er voor het laatst een trolleybus op lijn 4 in Arnhem?

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 20:03
door Frank
Meltrain schreef:Wanneer reed er voor het laatst een trolleybus op lijn 4 in Arnhem?
http://members.upc.nl/h.wichhart/lijnenloop.htm

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 20:16
door Meltrain
Dank je. Ik bedoelde dus wanneer er voor het laatst een trolleybus door Vredenburg reed. Dat was dan op 28-11-1997?

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 20:27
door Frank
Voor zover ik uit de pagina kan opmaken waarheen ik hierboven naar linkte werd er voor het laatst op 2 juni 1996 met een trolleybus naar Vredenburg (als eindbestemmingen) gereden onder lijnnummer 5: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... /_Elsweide

Er bleef nog wel een trolleybus naar Holthuizen rijden onder lijnnummer 2: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... je_Kazerne . Eerst alleen in de ochtendspits, later ook in de middagspits. Op 29 november 1997 kwamen ook hier de trolleybussen te vervallen. Je zou kunnen zeggen dat dit de laatste trolleybus door Vredenburg is, want om bij Holthuizen te komen moet je nou eenmaal door Vredenburg heen.

Ik zal kijken of ik wat van deze data in de wiki kan verwerken, nu ik alles toch bij de hand heb. De busboekjes uit die tijd kenden geen wijzigingslijst waardoor het niet zeker was wanneer bepaalde wijzigingen hebben plaatsgevonden (iets kan wel gewijzigd zijn ten opzichte van een vorige busboekje maar dat hoeft niet te betekenen dat die wijziging niet tussentijds heeft plaatsgevonden). Voor de trolleylijnen is deze pagina een mooie uitkomst.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 20:42
door webguy
Best bijzonder dat er 13 jaar lang (1997-2010) geen trolleybus reed op Lijn 2, en toen opeens weer wel. Wel een beetje kapitaalvernietiging, maar goed dat de bovenleiding dus niet is gesloopt. Hoewel er in Vredenburg dus ook al weer 17 jaar dus 5km bovenleiding wegroest?

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 20:52
door Frank
Ja, het is erg zonde hoe dat gegaan is. Het is maar net hoe de politieke wind waait (eventueel met de wind van de vervoerder erbij). Ik dacht dat de bovenleiding richting Hoogkamp wel vervangen is voordat er weer trolleybussen zijn gaan rijden, maar misschien kan iemand anders dit bevestigen (of ontkrachten)?

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 21:15
door Wubbo
fogeltje schreef:Op 28 mei 2000 ging in Nijmegen een nieuwe zomerdienst in, op 20 augustus de winterdienst. Weet iemand tot wanneer die dienstregeling uiteindelijk gelopen heeft? Het eerstvolgende boekje dat ik heb is van 6 januari 2002. Ik vraag me derhalve af of er in mei/juni 2001 nog een nieuwe dienstregeling kwam of dat deze, net als de NS dienstregeling van dat jaar, tot 2002 liep. Hermes Rivierenland kwam in ieder geval in juni 2001 nog wel met een nieuwe dienstregeling. Voor Hermes Oost-Brabant (met de uitlopers naar Nijmegen) weet ik dat niet, hoewel ik wel weet dat daar op 19 augustus 2001 nog wat wijzigingen zijn geweest.
Als ik me goed herinner is er tussen augustus 2000 en januari 2002 in het gebied Arnhem/Nijmegen (Connexxion, maar dat had gedeelde lijnen met Hermes) alleen een boekje geweest met wijzigingen, en is de dienstregeling verder niet gewijzigd. Ik zou eens moeten graven of ik dat boekje nog heb, het kan zijn dat die uit elkaar gevallen is en dus niet meer in mijn archief.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 22:03
door Srananbloke
Wat de trolley in Vredenburg betreft: de laatste keer dat ik daadwerkelijk een trolley op dit traject heb zien rijden was in de herfst van '97 bij Kronenburg. Dat komt wel enigszins overeen met die einddatum in november '97. Mijn (voormalige) middelbare school bevindt zich nabij het eindpunt in Vredenburg, en ik heb na het zien van die laatste trolley tot het behalen van mijn diploma in 1998 geen trolley daar meer gezien.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 22:44
door Frank
Wubbo schreef:
fogeltje schreef:Op 28 mei 2000 ging in Nijmegen een nieuwe zomerdienst in, op 20 augustus de winterdienst. Weet iemand tot wanneer die dienstregeling uiteindelijk gelopen heeft? Het eerstvolgende boekje dat ik heb is van 6 januari 2002. Ik vraag me derhalve af of er in mei/juni 2001 nog een nieuwe dienstregeling kwam of dat deze, net als de NS dienstregeling van dat jaar, tot 2002 liep. Hermes Rivierenland kwam in ieder geval in juni 2001 nog wel met een nieuwe dienstregeling. Voor Hermes Oost-Brabant (met de uitlopers naar Nijmegen) weet ik dat niet, hoewel ik wel weet dat daar op 19 augustus 2001 nog wat wijzigingen zijn geweest.
Als ik me goed herinner is er tussen augustus 2000 en januari 2002 in het gebied Arnhem/Nijmegen (Connexxion, maar dat had gedeelde lijnen met Hermes) alleen een boekje geweest met wijzigingen, en is de dienstregeling verder niet gewijzigd. Ik zou eens moeten graven of ik dat boekje nog heb, het kan zijn dat die uit elkaar gevallen is en dus niet meer in mijn archief.
Zo was het in Arnhem wel inderdaad, van Nijmegen heb ik uit die periode (tot december 2004) heel weinig helaas. Ben nog wel op zoek naar dienstregelingen uit die tijd.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 06 jan 2014, 22:58
door Nitein-Repart
Ik ben wel benieuwd in welke jaren de huidige lijn 74 Doetinchem-Enschede via station Varsseveld en station Lichtenvoorde-Groenlo reed?
En wat meer info over de geschiedenis van het busvervoer van de Achterhoek is altijd welkom.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 20:40
door Frank
De enige lijn 74 die ik in mijn busboekjes (regio Arnhem) ben tegengekomen was uit de korte tijd dat de bus tussen Arnhem en Enschede reed. Zelfs daar weet ik vrij weinig van omdat er ook in die tijd meerdere malen per jaar de dienstregeling wijzigde zodat je vaak niet precies weet op welke datum routes nou gewijzigd zijn, maar je slechts een indicatie hebt. Op de wiki staat de route wel helemaal. Misschien is daar nog wel meer te vinden.

Zojuist zag ik ook pas voor het eerst dat lijn 91 tussen Arnhem en Apeldoorn kennelijk in z'n begintijd (daarvoor had de lijn een ander nummer) ook nog even naar Zwolle heeft gereden. Maar dat weet ik ook alleen maar door een opmerking in de haltelijst: "de haltes tussen Apeldoorn en Zwolle" staan niet in deze lijst vermeld. Eigenlijk zou ik kunnen zeggen dat ik niet eens het eindpunt in Zwolle weet, hoewel dat ongetwijfeld het station is geweest. Weet nog niet zo goed wat ik hiermee aan moet op de wiki.

Als ik bijvoorbeeld alleen de Nijmeegse busboekjes had gehad, zou ik gedacht hebben dat lijn 35 begin jaren '90 alleen Arnhem - Heteren - Herveld gereden zou hebben. Pas als je de Arnhemse busboekjes hebt zie je dat er ook een aftakking naar Wageningen is.

Soms kun je alle mogelijke busboekjes hebben, maar kom je er gewoon nog niet uit. Halverwege de jaren '90 heeft men besloten een tijdje geen wijzigingslijsten in de busboekjes te publiceren - of iig niet in de busboekjes die ik heb. Toen ze dat op een gegeven moment weer wel deden besloot men twee achtereenvolgende jaren lijn 66 tussen Arnhem en Duiven op te heffen. Het tweede jaar werd de buslijn wel vervangen door een lijn 67. Erg lastig voor de wiki allemaal.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 23:28
door Nitein-Repart
Weet jij toevallig wat de reistijden tussen Doetinchem/Winterswijk en Enschede waren in tijden van de interliner? Geen idee of de interliner sneller was dan de huidige 90/70 minuten van lijn 74/73 tussen Doetinchem/Winterswijk en Enschede.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 23:36
door Frank
Dienstregeling 2 juni 1996:

Doetinchem Station NS - Enschede Busstation / NS: vertrek 11:53, aankomst 13:13 met lijn 327.
Vanaf het busstation in Doetinchem duurde het vijf minuten langer.

Winterswijk heb ik niks van.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: za 01 feb 2014, 12:05
door Nitein-Repart
10 minuten sneller dus, maar reed deze dan niet over snelweg aangezien er op de route die op wiki staat niet op Westendorp werd gereden? En in Haaksbergen niet via het busstation. In Enschede ook niet de omweg via Zuiderval. Dan kom je wel uit op 10 minuten reistijdwinst.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: za 01 feb 2014, 12:07
door Frank
De interliner stopte alleen bij de haltes die op de wiki staan. Wat dan de snelste route is, dat weet ik niet. Ik ken die omgeving bijna niet.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 21:08
door Meltrain
Bij welke halte eindigt lijn 331 in Velp eigenlijk? In de dienstregeling staat "Velp Zuid", maar is dat dezelfde halte als de halte Gasthuislaan van lijn 43?
En zo ja, waarom heet die halte voor lijn 331 dan ook niet gewoon zo?

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 21:34
door BrengMe
Dat is inderdaad de halte Gasthuislaan. Waarom dat verschil tussen 331 en 43 er is weet ik ook niet.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 12:25
door Nitein-Repart
Gasthuislaan is nietszeggend als eindbestemming, Velp Zuid wel. Daarom is er verschil.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 12:59
door fogeltje
Breng gebruikt vaak wijknamen oid in de dienstregeling. In Nijmegen zijn de eindbestemmingen bijna altijd wijknamen (Brakkenstein, Neerbosch-Oost, Hatert, etc).

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 13:12
door Meltrain
Dat in de dienstregeling 'Velp Zuid" als eindbestemming wordt gebruikt, vind ik ook erg logisch en duidelijk. Maar de halte zelf heet dus ook "Velp Zuid", hetgeen ik minder logisch vind.
Om even te vergelijken met lijn 14: "Nijmegen Brakkenstein" als eindbestemming gebruikt (compleet logisch), maar de eindhalte heet "Pater Eijmardweg".

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 16:05
door webguy
Er is daar wel een chauffeurshokje gebouwd en een extra haltepaal als 'buffer'. Zou best kunnen dat het of een foutje is, of de bufferhalte is daadwerkelijk een andere haltepaal.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 08 jul 2014, 10:48
door fogeltje
Heeft iemand de Hermes-dienstregeling van Rivierenland van 6 januari 2002? Het gaat mij om lijn 85 Nijmegen - Tiel. Deze reed op werkdagen ritten tot Puiflijk. In de dienstregeling regio Nijmegen 6 januari 2002 zijn deze ritten verdwenen, ze eindigen volgens de tabellen bij Druten, 't Koekoeksnest. Echter staat de route nog wel in de haltelijsten en staat in de plaatsnamenlijst Puiflijk nog altijd vermeldt. Dus mogelijk bevatten de tabellen een drukfout, maar misschien is men ook vergeten de twee lijsten aan te passen.

Dus, weet iemand hoe het per 6 januari 2002 zat met Puiflijk?

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 08 jul 2014, 11:27
door waldo79
Druten, Koekoeksnest is zo goed als in Puiflijk. Of die 500 meter serieus is doorgereden weet ik niet 8-)

Overigens het is vermeld zonder -dt :wink: