Pagina 2 van 6

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 08 jul 2014, 19:33
door fogeltje
Ik doe aan archaïsch Nederlands :P

Lijn 85 had een route naar de halte "Oude Toren" met een kleine lusroute. Die route staat nog in het busboekje en op zaterdag zie ik in de tabellen Puiflijk er wel tussen staan met een | (als in stopt hier niet) zonder dat er een rit lijkt te stoppen.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 08 jul 2014, 22:56
door waldo79
Afgezien van een enkele rit in 1992 ben ik destijds niet in die hoek geweest.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 21 jul 2014, 21:44
door Frank
In het kader van als je het niet vraagt krijg je zeker geen antwoord: wie kent de situatie rondom trolleylijn 2 medio jaren 1980? Er zijn drie bronnen waar ik gebruik van kan maken:

* http://nl.wikipedia.org/wiki/Arnhemse_trolleybus
* http://www.trolleyclub.nl/nl-arnhem_lijn2.htm
* GVA dienstregelingen 6 juni 1984 en 5 januari 1987

Per 6 juni 1984 reed lijn 2 Arnhem Centraal Station - Hoogkamp (busboekje is daar vrij duidelijk over). In 1985 zou lijn 2 ritten gaan rijden naar Schaarsbergen volgens wikipedia (zonder bronvermelding). Ik heb daar wat twijfels bij. De pagina van trolleyclub.nl vermeldt het ook niet, maar die pagina gaat alleen over de trolleyritten (in de jaren '90 heeft zo'n soort constructie wel plaatsgevonden).

Per 5 januari 1987 reed lijn 2 volgens het busboekje iig Hoogkamp - Elsweide. Er wordt echter GEEN melding gemaakt van een wijziging (alleen dat de lijnen naar Elsweide en Presikhaaf op elkaar afgestemd worden, dat dan weer wel). Volgens trolleyclub.nl zijn er pas 21 januari 1987 trolleybussen naar Elsweide gaan rijden. Er is in ieder geval iets gebeurd in januari 1987, dat is duidelijk. Mogelijk heeft de routewijziging op 5 januari 1987 plaatsgevonden en hebben er tijdelijk dieselbussen op lijn 2 gereden. Een andere mogelijkheid is dat de dienstregeling pas een paar weker later dan vermeld is ingegaan. Mogelijk zit trolleyclub.nl fout met de datum, hoewel het iha een betrouwbare site is qua data. Ik ben er voorlopig vanuit gegaan dat de routewijziging op 5 januari 1987 plaats vond voor de wiki (of vinden jullie dat te grote speculatie?).

Ook vermeldt wikipedia dat in 1987 lijn 2 verlengd is naar Elsweide, maar zegt dat hier om en om een trolley- en een dieselbus reden. Dat kan ik natuurlijk niet controleren, maar waarschijnlijk dacht de auteur daar dat lijn 2 nog steeds naar Schaarsbergen reed. Dat dus zeker niet, want dat was destijds lijn 11. Daar is het busboekje dan wel weer duidelijk over :) .

Wie weet hoe het precies zit? Binnenkort krijg ik hopelijk de GVA dienstregeling van 1985. Mogelijk kan ik het ongelijk van wikipedia dan definitief bewijzen.

Relevante pagina's van de wiki zoals ik het nu omschreven heb:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... amp_(1985)
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... -_Elsweide

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 21 jul 2014, 21:51
door Etienne
Volgens (weer) de Autobuskroniek is de lijn op 2 september 1985 door gaan rijden naar Elsweide met een frequentie van 2x/uur, het traject naar Hoogkamp bleef 4x/uur rijden.

Meer info heb ik helaas ook niet en anders zou ik echt moeten gaan zoeken. Ik kan je niet helpen qua busboekjes helaas.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 21 jul 2014, 22:09
door Frank
Dankjewel. Dat doet toch vermoeden dat er ook in 1985 iets veranderd is; de vraag is alleen wat? Dat busboekje van 2 september 1985 wordt steeds interessanter (voor zover busboekjes interessant kunnen zijn natuurlijk) :P . Ben nu op de wiki zo vaag mogelijk gebleven of wanneer wijzigingen hebben plaatsgevonden.

Het zou kunnen dat lijn 2 in 1985 verlengd is naar Elsweide en dat alleen de korte ritten naar de Hoogkamp met trolleybussen reden. Dat zou prima verklaren dat het busboekje van 5 januari 1987 geen wijzigingen qua lijnvoering geeft (frequentie is het boekje wat onduidelijker in). Als de trolleybussen dan in januari 1987 zijn gaan rijden naar Elsweide (welke datum laten we maar even in het midden) krijgt de wikipedia-auteur in ieder geval nog gelijk in het feit dat sommige ritten op lijn 2 niet met trolleybussen zijn uitgevoerd...

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 22 jul 2014, 18:07
door Frank
Heb het betreffende stuk uit 1985 inmiddels gevonden. Lijn 5 heeft toen een nieuw eindpunt te Presikhaaf gekregen. Het traject naar Elsweide ging volgens het stuk over naar lijn 2. Velp Noord werd vanaf september 1985 (of oktober 1985 als je trolleyclub.nl moet geloven) over naar een verlengde lijn 1. Klinkt logisch allemaal.

Afijn, heb zojuist een heel aantal busboekjes van GVA (GSM, CVD en ZO) uit de jaren '80 besteld, dus dan zou het allemaal duidelijker moeten worden.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 21:01
door Frank
Nog een vraagje. In de dienstregeling van de regio Arnhem van 2 juni 1991 staan wijzigingen vermeld voor de Liemers met ingang van september 1991. Het lijkt erop dat de in het busboekje gepubliceerde dienstregelingen de dienstregelingen vanaf september zijn. Dan lijkt het logisch dat tot die tijd de dienstregeling van het busboekje van 27 mei 1990 nog geldt. Is er iemand die dit zeker weet?

Op de wiki staan wijzigingen vermeldt voor de Liemers ingaande 20 oktober 1991. Ik neem aan dat dit de wijzigingen zijn waarvan het busboekje nog dacht dat ze in september plaats zouden vinden. Is er iemand die dit foldertje heeft (dat moet wel, anders zou 'ie niet op de wiki staan) en het voor mij zou willen scannen? Misschien dat er door het foldertje meer dingen duidelijk worden.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 00:47
door visgraat
Ik vraag mij het volgende af: Vanaf december gaan er in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag extra late treinen rijden. Ik denk dat dat een goede ontwikkeling is, ook al vind ik de inzet nog beperkt, want sprinterstations profiteren hier niet van, maar dat terzijde.

Vanuit Amersfoort vertrekken twee treinen net na 1 uur (vanuit Utrecht en Amsterdam). Een rijdt naar Zwolle en een naar Apeldoorn en Deventer. Mijn vraag is waarom die tweede niet door zou rijden naar Enschede, desnoods ten koste van die eerste. Het is namelijk zo dat Deventer - Enschede nog korter is in afstand dan Amersfoort - Zwolle. Daarnaast is Enschede alleen al groter dan Zwolle en als meer studentenstad denk ik ook nog eens beter geschikt voor nachtnet. Maar niet alleen Enschede, maar ook Almelo en Hengelo kunnen profiteren. Samen hebben die steden zo'n twee en een half keer zoveel inwoners als Zwolle. Toch kiest NS wel om in de nacht Amersfoort - Zwolle te rijden en niet vanuit Deventer door naar Enschede te rijden. Kan iemand mij deze keuze uitleggen?

Bron:
http://www.locov.nl/Images/Locov%202014 ... 349188.pdf

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 04:12
door Ardan
Ik denk dat dat is omdat Zwolle toch wat meer op de Randstad georiënteerd is dan de Twentse steden.
Tevens: je stelt dat Deventer-Enschede korter is dan Amersfoort-Zwolle, maar dat is ook slechts 61 tegen 66 kilometer. Zoveel scheelt het dus nou ook weer niet. In tijd al helemaal niet omdat je op Amf-Zl het grootste deel 140 mag (alleen rond Hdw 110, en na Wezep 130), terwijl Dv-Es grotendeels 130 is, met Rsn 120, Wdn 110, Aml 70, Aml-Amri 80, Hgl 70-40, Hgl-Es 125.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 04:36
door SuperGhost
NS zegt het zelf al in de adviesaanvraag: "Hierdoor krijgt de reiziger op de late avond in de brede Randstad een beter product." Die brede Randstad eindigt bij Deventer en Zwolle, dus waarschijnlijk zijn daarom die eindpunten gekozen.

Enschede hoort niet bij die brede Randstad. Andersom had je natuurlijk ook kunnen vragen waarom de trein naar Zwolle niet door rijdt naar Groningen.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 10:19
door visgraat
Het duurt inderdaad net iets langer en de afstand is net korter. Kortom: Het scheelt het allemaal niet heel veel. Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk reizigers laten profiteren. En dan denk ik dat in Twente veel meer potentie zit dan alleen Zwolle. Ik kan de beredenering niet omdraaien voor Groningen, maar als je toch naar Zwolle rijdt, kan je wel afvragen of je het niet beter direct beter kan doen en naar Groningen doorrijden en stoppen in Harderwijk.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 10:23
door regenmaker
visgraat schreef:naar Groningen doorrijden en stoppen in Harderwijk.
Ben er sowieso voor om Harderwijk op te waarderen tot intercity station, die 2 minuten extra en Zwolle - Amersfoort is sinds de opening van de Hanzelijn al niet meer zo'n heel drukke route. (Ook zou die intercity kunnen stoppen te Hoogeveen.)

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 10:40
door visgraat
Die discussie is vaker gevoerd. Ik heb niet het idee dat de IC Amersfoort - Zwolle veel rustiger is geworden. Je benadeelt reizigers door extra stops met extra reistijd. Daarnaast komen extra stops heel slecht uit in je dienstregeling, want je zit met aansluitingen in Amersfoort, Zwolle en Groningen, die nu net goed zitten. Met een hele late trein geldt dat niet en zou een extra stop dus relatief veel gunstiger zijn.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 12:23
door Meltrain
Heeft het feit dát Enschede een studentenstad is er ook niet mee te maken dat in Enschede meer uitgaansgelegenheden zijn waardoor stappers minder snel richting de Randstad gaan en de potentie in Zwolle daardoor gewoon veel hoger is?
Een extra late trein Enschede - Almelo lijkt me dan juist wel zinvol om mensen die in Enschede gaan stappen weer thuis te brengen. De laatste trein Es - Aml gaat nu op alle dagen al om 0:02, dat zou in het weekend best een uur later kunnen (en dan is 0:32 niet perse nodig).

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 13:17
door visgraat
Het is denk ik niet zo zeer voor stappers, maar meer voor festivalgangers en concert-/theaterbezoekers. Mensen die gaan stappen zullen gemiddeld rond 3 uur naar huis gaan. Kortom: Volgens mij moet je vooral kijken waar veel (jonge) mensen wonen en dat zijn er gewoon meer in Twente dan Zwolle. Verder ben ik er mee eens dat rond 1 uur een trein prettig is, ook vanuit Enschede naar Almelo. Maar dat geldt voor meer vervoerrelaties.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 15:01
door waldo79
Maar in Zwolle is evengoed voldoende horeca en vertier, daar heb je geen nachtelijke verbinding vanuit de Randstad voor nodig. Dat het geen universiteit heeft wil niet zeggen dat het een dode boel is 8-)

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 15:04
door Suus
Zwolle is doodsaai. Als je twintig stappen uit het station zet verander je direct in een skelet, omdat je dood bent gegaan van verveling :mrgreen:

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 17:50
door MdJ
visgraat schreef:Ik vraag mij het volgende af: Vanaf december gaan er in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag extra late treinen rijden. Ik denk dat dat een goede ontwikkeling is, ook al vind ik de inzet nog beperkt, want sprinterstations profiteren hier niet van, maar dat terzijde.

Vanuit Amersfoort vertrekken twee treinen net na 1 uur (vanuit Utrecht en Amsterdam). Een rijdt naar Zwolle en een naar Apeldoorn en Deventer. Mijn vraag is waarom die tweede niet door zou rijden naar Enschede, desnoods ten koste van die eerste. Het is namelijk zo dat Deventer - Enschede nog korter is in afstand dan Amersfoort - Zwolle. Daarnaast is Enschede alleen al groter dan Zwolle en als meer studentenstad denk ik ook nog eens beter geschikt voor nachtnet. Maar niet alleen Enschede, maar ook Almelo en Hengelo kunnen profiteren. Samen hebben die steden zo'n twee en een half keer zoveel inwoners als Zwolle. Toch kiest NS wel om in de nacht Amersfoort - Zwolle te rijden en niet vanuit Deventer door naar Enschede te rijden. Kan iemand mij deze keuze uitleggen?
Net na 1 uur vertrekken uit Amersfoort betekent net voor 2:00u aankomen in Zwolle en Deventer. Een personeelsdienst die eindigt na 2 uur is een nachtdienst (+toeslag), een dienst 1 minuut daarvoor niet meer. Oftewel: goedkoper personeel, des te rendabeler de dienst.

Om dezelfde reden rijdt de laatste trein Roodeschool-Groningen als een soort sneltrein en stopt niet meer op de tussengelegen stations (om zo voor 2:00u in Groningen te zijn)

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 18:28
door Suus
Deventer is geen standplaats, het personeel en de trein moeten hoogstwaarschijnlijk nog verder naar Zutphen. :)

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 19:37
door Wubbo
Wat hier in ieder geval speelt is dat het onderhoud aan het spoor ook een keer moet gebeuren. Er rijden al elke werkdag relatief vroege en late treinen in Enschede, het weekend is het enige moment dat er nog onderhoud gepleegd kan worden.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 20:45
door Nitein-Repart
Voor stappers kun je beter een paar extra vroege treinen inzetten. Bijvoorbeeld rond half vier en half vijf. Daar is geen nachtnet voor nodig

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 21:39
door Wubbo
Treinen rond die tijd zijn feitelijk ook nachtnettreinen. Voor het personeel vallen ze in ieder geval onder de nachtdiensten.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 21:21
door Niek
Aangezien dit over dienstregelingen gaat, hierbij mijn vraag

Volgens wikipedia loopt de concessie van de NS op het traject Zl - Aml (-Es). Volgens wikipedia gaat hier een regionale vervoerder rijden. Enig idee wie hier gaat rijden en of deze datum klopt? (dit zou overigens een mooi traject zijn voor de Vechtdallijnen)

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 21:30
door Suus
Het traject gaat geëlektrificeerd en aanbesteed worden. Een nieuwe vervoerder is nog niet bekend en ik weet niet precies hoe het er voor staat, maar ik sluit niet uit dat NS ook mee gaat doen aan de aanbesteding. In tegenstelling tot enige jaren geleden is daarvoor nu een werkbare constructie opgezet waarmee ook al de aanbesteding Gouda - Alphen is gewonnen.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 21:34
door Niek
Bee schreef:Het traject gaat geëlektrificeerd en aanbesteed worden. Een nieuwe vervoerder is nog niet bekend en ik weet niet precies hoe het er voor staat, maar ik sluit niet uit dat NS ook mee gaat doen aan de aanbesteding. In tegenstelling tot enige jaren geleden is daarvoor nu een werkbare constructie opgezet waarmee ook al de aanbesteding Gouda - Alphen is gewonnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Concessies ... oer#Twente
dit geeft wikipedia aan, maar wikipedia is niet altijd even betrouwbaar