Pagina 3 van 6

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 21:57
door Daniel
In december zal daar feitelijk alleen de opdrachtgever veranderen in de provincie i.p.v. het rijk. Met een aanbesteding van die lijn is men momenteel nog nieteens bezig, terwijl die al wel even geleden afgerond had moeten zijn wilde het realistisch zijn dat er in december een andere vervoerder zou rijden.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 00:21
door SuperGhost
Wellicht wil men wachten tot de aanpassingen (o.a. bovenleiding) aangelegd zijn voordat men aanbesteed?

Is er overigens al wel bekend wie de opdrachtgever gaat worden: Overijssel of Twente?

Lijkt me overigens ook het beste om die treindienst vanaf december 2023 ook bij de concessie "Twente" te voegen, zodat de treinen Zutphen-Oldenzaal en Zwolle-Enschede (die in Hengelo verknoopt liggen) ook bij dezelfde vervoerder komen te liggen.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 00:43
door Suus
De treindienst gaat samen met Zwolle - Kampen in een pakket zover ik weet, het uitgangspunt Zwolle lijkt mij ook een goede gemene deler. Bovendien gaat het hier om elektrisch vervoer, de diensten in Twente om dieselvervoer.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 10:47
door Nitein-Repart
De overstap tussen de s31200 en de s7900 is een veel gemaakte overstap en dan lijkt me een enorme pre dat beide treindiensten onder dezelfde vervoerder vallen. De s8500 kan naar mijn inziens beter onder de concessie Midden-Overijssel of IJsselmond gaan vallen of onder de Vechtdallijnen zodat een eilandbedrijf opgeheven wordt.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 12:04
door Suus
Tot nu toe heb ik twee posts voorbij zien komen dat mensen in Hengelo overstappen maar nog geen argument waarom het overstappen tussen twee verschillende vervoerders een probleem is.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 12:22
door Nitein-Repart
Het in- en uitchecken in Hengelo is een drama in de spits (ook in bijvoorbeeld Arnhem en Zutphen). Vooral omdat de trein uit Zutphen en Oldenzaal te gelijker tijd aankomen is er sprake van een piek en door de korte overstaptijden hebben veel mensen moeite om de aansluitende trein te halen door het in- en uitchecken. Het gevolg is dat de s7900 en s31200 erg vertragingsgevoelig zijn en mede door enkelsporige gedeelten tussen Eefde en Hengelo en tussen Wierden en Zwolle is dat niet handig. Daarom is het een enorme pre dat de s31200 en s7900 bij dezelfde vervoerder komen zodat in en uitchecken in Hengelo tot het verleden behoren.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 12:32
door Freek
De overstap van de s31200 op s7900 is niet omdat men perse die trein wil, maar omdat men naar Enschede moet. Wijzigt de dienstregeling dan gaan mensen echt niet op de s7900 wachten.
Daarnaast is de oplossing voor het moeten omchecken niet het samenvoegen van diensten, maar de introductie van single check in.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 13:03
door Nitein-Repart
Freek schreef:De overstap van de s31200 op s7900 is niet omdat men perse die trein wil, maar omdat men naar Enschede moet. Wijzigt de dienstregeling dan gaan mensen echt niet op de s7900 wachten.
Daarnaast is de oplossing voor het moeten omchecken niet het samenvoegen van diensten, maar de introductie van single check in.
Maar voor bijvoorbeeld Winterswijk-Nijmegen, Amersfoort-Nijmegen en Enschede-Nijmegen zijn er meerdere mogelijkheden, waarbij er meerdere vervoerders betrokken zijn. Een single check-in leidt tot onterechte inkomstenverlies of winst voor één van de partijen. Dat is dus ook niet de oplossing.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 13:30
door Suus
Jawel, want dan wordt het probleem wat nu bij de reiziger ligt weer teruggelegd bij de vervoerder, waar het thuishoort.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 18:15
door SuperGhost
Freek schreef:De overstap van de s31200 op s7900 is niet omdat men perse die trein wil, maar omdat men naar Enschede moet. Wijzigt de dienstregeling dan gaan mensen echt niet op de s7900 wachten.
Klopt, maar een verschuiving zou (bijna) nooit gunstig zijn voor die treinen, omdat je die in de knopen in resp. Zwolle en Zutphen wil hebben liggen en je dan dus automatisch een knoop in Hengelo hebt.
Als (hypothetisch gesteld) NS de intercity naar Enschede weer met een kwartier zou willen verschuiven (in Amersfoort weer verknopen met de IC uit Zwolle), dan zou het volgens mij nog altijd gunstiger zijn om de sprinter Apeldoorn-Enschede dan maar in te korten tot Almelo en op de trein uit Zwolle aan te sluiten, zodat de trein Zwolle-Enschede in de Zwolse knoop kan blijven.
De kwartiersdienst op (Wierden-)Almelo-Enschede kan dan altijd nog geboden worden door de dienst (Hardenberg-)Mariënberg-Almelo te verlengen naar Enschede of gewoon een pendeltrein (Rijssen-)Almelo-Enschede in te leggen. Voordeel daarbij is overigens ook dat alle stoptreinen op Almelo-Enschede van dezelfde vervoerder is en reizigers niet hoeven na te denken welke vervoerder de eerstvolgende stoptrein rijdt om wel bij de goede vervoerder ingecheckt te zijn en geen boete te riskeren.
Freek schreef:Daarnaast is de oplossing voor het moeten omchecken niet het samenvoegen van diensten, maar de introductie van single check in.
Dat ben ik met je eens, maar dat gaat waarschijnlijk nog wel jaren duren. Bovendien is dat ook lang niet de enige reden voor het samenvoegen.

Overigens is niet alleen het in/uitchecken van belang om gelijke vervoerders te hebben, ook de aansluitingen zijn daarbij van belang. Een vervoerder is eerder geneigd om 1 of 2 minuutjes extra te wachten op een vertraagde aansluitende trein, als die trein ook van hem is. Dat komt ook vanwege de verantwoordelijkheden: als die vertraagde trein ook van jou is, ben jij dus verantwoordelijk voor de vertraging en als je dat op kan lossen door de aansluitende trein 1 of 2 minuten te vertragen, dan voorkom je dus veel grotere vertragingen. Als je alleen die aansluitende trein hebt, dan is het niet jou verantwoordelijkheid als de vertraagde trein zijn aansluiting verliest.
Bovendien kan in zo'n constructie de opdrachtgever (in dit geval Twente) ook eisen gaan stellen over het percentage van de gehaalde overstappen in Hengelo, zodat de kwaliteit van die overstap ook aandacht krijgt.

Maar een ander argument is natuurlijk de bediening van die trein. De trein Zwolle-Enschede bediend namelijk vooral stations die bij Twente horen:
Zwolle -> Overijssel
Heino -> Overijssel
Raalte -> Overijssel
Nijverdal -> Twente
Wierden -> Twente
Almelo -> Twente
Almelo De Riet -> Twente
Borne -> Twente
Hengelo -> Twente
Enschede Drienerlo -> Twente
Enschede -> Twente
Dus op basis daarvan lijkt het me ook logischer dat de trein bij de concessie Twente gaat horen. Ook met aansluitende busdiensten is dat handig, aangezien dan ook veelal van dezelfde vervoerder zijn. Station Heino heeft namelijk geen aansluitende busdiensten (alleen een buurtbus), dus houdt je eigenlijk alleen Raalte over (want Zwolle zul je als je moet kiezen toch liever de IC's richting Randstad willen dan de trein naar Enschede + dat je deze trein sowieso in die knoop wil hebben).

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 18:44
door Suus
Voor overstappen zijn afspraken te maken met de verkeersleiding van ProRail. De proeven met de single-check-in beginnen bovendien volgend jaar al, een oplossing lijkt dichterbij van ooit. Het maakt bovendien ook niet uit waar de stations liggen, het OV in de gehele provincie Overijssel, waar ook Twente bijhoort, wordt vanaf 1 januari 2015 geregeld door de provincie Overijssel vanwege het afschaffen van de plusregio's.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 19:08
door Niek
Ik hoop in ieder geval dat de ritjes tussen Enschede en Almelo goedkoper worden :P

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 19:13
door MdJ
Dat kun je iig vergeten. :wink:

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 19:31
door Niek
MdJ schreef:Dat kun je iig vergeten. :wink:
Als we maar van die €20 instaptarief afkomen. Als een arme 3e klasser heb ik geen geld voor een voordeelurenabbonement (wel geld maar is niet rendabel, :p)

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 19:46
door Michael
Het voordeelurenabonnement is sowieso niet meer te krijgen. Het bestaat alleen nog voor de reizigers die hem al hadden voordat de nieuwe abonnementen kwamen.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 20:09
door Niek
Michael schreef:Het voordeelurenabonnement is sowieso niet meer te krijgen. Het bestaat alleen nog voor de reizigers die hem al hadden voordat de nieuwe abonnementen kwamen.
of zoals ze ook wel zeggen, Dal Voordeel abonnement (voordeeluren loopt wat lekkerder over de tong :P )

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 20:12
door SuperGhost
Bee schreef:Voor overstappen zijn afspraken te maken met de verkeersleiding van ProRail. De proeven met de single-check-in beginnen bovendien volgend jaar al, een oplossing lijkt dichterbij van ooit. Het maakt bovendien ook niet uit waar de stations liggen, het OV in de gehele provincie Overijssel, waar ook Twente bijhoort, wordt vanaf 1 januari 2015 geregeld door de provincie Overijssel vanwege het afschaffen van de plusregio's.
Dat maakt voor de concessiegebieden zeker uit.

Die proef met de single-check-in is vooralsnog alleen met de Valleilijn en NS en die is nog erg makkelijk, omdat die dezelfde type paaltjes gebruiken én de Valleilijn nog eenzelfde tariefsysteem hanteert als NS doet, terwijl andere regionale vervoerders een afwijkend tariefsysteem gebruiken.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 20:28
door Suus
Het hele tariefsysteem voor single-check-in is al uitgewerkt, de enige echte aanpassing die nog moet volgen is dat alle vervoerders alle reizen kunnen verwerken. De paaltjes lijken mij daarbij echt niet het grootste probleem. Er is een duidelijke wil, terwijl de berichten hiervoor van jou en van Erno-Be een en al kan niet, moeten we niet willen is terwijl het allemaal geen onoverkomelijke hordes of conflicterende overheden zijn hier.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 20:33
door waldo79
Er is een duidelijke wil, terwijl de berichten hiervoor van jou en van Erno-Be een en al kan niet, moeten we niet willen is terwijl het allemaal geen onoverkomelijke hordes of conflicterende overheden zijn hier.
Wat bedoel je hier? Je verhaspelt een aantal woorden waardoor de boodschap verloren gaat :lol:

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 20:40
door Suus
Bee's CompactSpeak (M) 8-)

Maar ik bedoel datgene wat er staat :mrgreen:

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: di 16 sep 2014, 20:46
door waldo79
Ach, het was toch niet aan mij gericht :)

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 09:50
door gkw1969
Even wat helderheid:
Het grootste deel van de elektrificatie, Kampen-Nijverdal, zal eind 2017 klaar moeten zijn waarbij het laatste stukje tot Wierden in 2018 gereed is.
De verwachting is dat gelijkertijd de aanbesteding gaat lopen en er of december 2017 of december 2018 de nieuwe concessie ingaat (logischerwijs zou ik zeggen 2018 en koppelen aan Midden Overijssel).

Het gehele OV in Overijssel, dus ook in Twente, zal eind dit jaar onder de verantwoordelijkheid van de provincie gaan vallen. de Regio Twente heeft dan geen budget meer voor het OV. Het enige wat zij kunnen doen is adviseren richting de provincie.

De elektrificatie van de spoorlijn zal voornamelijk in de avonduren plaats vinden en er zullen dan bussen rijden tussen Nijverdal, Zwolle en Kampen. Voor dit vervoer start binnenkort de aanbesteding.

Deze regionale spoorlijn heeft de interesse van 3 regionale OV bedrijven: OV Regio IJsselmond(Cxx), Syntus en Arriva. Voor alle bedrijven sluit het aan op bestaande concessies.

Parallel aan deze aanbesteding loopt de Duitse aanbesteding van het Teutoburgerwald nabij Bielefeld. Zowel Arriva als Keolis(moederbedrijf Syntus) zijn daar in geïnteresseerd en hebben daar al de nodige spoorlijnen in beheer.

De overstap in Hengelo is wel redelijk, maar is wel voor verbetering vatbaar. Met de komst van een regionale vervoerder Zwolle-Enschede, en zeker met de komst van Syntus op die lijn, is er een betere aansluiting te creëren met een iets ruimere overstap dan dat nu het geval is. Mocht het Arriva worden, dan zal de overstap in Almelo en Zwolle (Vechtdallijnen) beter worden. Vervoerders zorgen namelijk dat overstappen op eigen producten beter zijn dan die op het product van de concurrent.
Daarom is het voor de reiziger heel belangrijk dat het vervoer in een bepaald gebied ook in handen is van 1 vervoerder, deze vervoerder wil zo veel mogelijk reizigers zelf vervoeren en zal daarom ook de eigen producten goed op elkaar afstemmen.

Als medewerker van Syntus zie ik natuurlijk graag dat Syntus Enschede-Zwolle-Kampen wint, Syntus kan dan haar beroemde visgraatmodel weer loslaten, wat vervolgens de verslechtering door bezuinigingen voor een deel teniet gedaan kan worden.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 09:55
door Suus
gkw1969 schreef:De overstap in Hengelo is wel redelijk, maar is wel voor verbetering vatbaar. Met de komst van een regionale vervoerder Zwolle-Enschede, en zeker met de komst van Syntus op die lijn, is er een betere aansluiting te creëren met een iets ruimere overstap dan dat nu het geval is. Mocht het Arriva worden, dan zal de overstap in Almelo en Zwolle (Vechtdallijnen) beter worden. Vervoerders zorgen namelijk dat overstappen op eigen producten beter zijn dan die op het product van de concurrent.
Daarom is het voor de reiziger heel belangrijk dat het vervoer in een bepaald gebied ook in handen is van 1 vervoerder, deze vervoerder wil zo veel mogelijk reizigers zelf vervoeren en zal daarom ook de eigen producten goed op elkaar afstemmen.
Onzin, de provincie kan in de aanbesteding goede aansluitingen eisen, daar heb je niet persé een vervoerder voor nodig.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 11:14
door regenmaker
Laat syntus het lekker rijden, dan kan Keolis Henglo - Bielefeld Hbf doen en heb je waarschijnlijk mooie overstapmogelijkheden in Hengelo of koppel de lijnen aan elkaar? Gewoon Kampen - Bielefeld Hbf. Vind dat er sowieso veel te weinig internationale lijnen zijn, die echt een groot stuk van beide landen bedienen.

Maar wat bee zegt klopt wel, de provincie kan gewoon eisen stellen aan de vervoerder. En wat is het nut van Arriva om slechte overstap te creëren in Hengelo? Loop je zelf ook reizigers mis, die gaan niet wachten maar pakken de auto.

Re: Dienstregelingvraagbaak Oost-Nederland & Flevopolder.

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 11:15
door Wubbo
Alle vervoerders willen het liefst die aansluiting creëren waar de meeste reizigers baat bij hebben. In pak 'em beet Groningen sluit Arriva dus zo goed mogelijk aan op de treinen naar Zwolle, ook al rijden ze die niet.