Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
wouter15
Berichten: 842
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor wouter15 » Do 09 Jan 2014, 20:16

Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing
Om een kwartiersdienst op de volledige Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen) mogelijk te maken én de reistijd naar Arnhem te verkorten kan de treindienst het beste doorgetrokken worden naar Arnhem. Dat blijkt uit een concept rapport van ProRail waarover Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie tijdens een werkbezoek over is geïnformeerd. Lees verder

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor visgraat » Di 14 Jan 2014, 00:00

Die treinen zitten altijd ook zo vol dat een kwartierdienst hard nodig is. Bovendien zijn bezuinigen niet iets van deze tijd.
:N

Doortrekken naar Arnhem is op zich wel een goed idee denk ik.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor visgraat » Do 23 Jan 2014, 23:33

Ok, dus doortrekken zonder kwatierdienst is het beste blijkbaar, want er is geen commentaar. Ik zou zeggen: Indienen dat voorstel!

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Tom » Vr 24 Jan 2014, 00:00

Mocht de Valleilijn daadwerkelijk naar Arnhem worden doorgetrokken, dan zal er nog onderzocht moeten worden of alle treinen naar Arnhem gaan doorrijden of slechts een deel van de treinen.

Het lijkt me in ieder geval niet verstandig om alle treinen door te laten rijden naar Arnhem. Volgens mij is een kwartierdienst iets te veel van het goede voor de stations Wolfheze en Oosterbeek.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Dennenboom » Vr 24 Jan 2014, 20:18

Maar dat kan ook non-stop. Dat werd in de zeventiger jaren ook wel gedaan.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Daniel » Vr 24 Jan 2014, 20:25

Volgens het AD/Amersfoortse Courant vandaag is men weer wat anders van plan: in plaats van meer/langere treinen om de drukte op te vangen wil men het aantal reizigers met 5% verminderen :P (Uiteraard doelt men hier op maatregelen om de spitspiek af te vlakken door spreiding e.d., maar ook gratis OV-fiets gebruik voor aannemelijk de kortere afstanden)

Overigens heeft men nog een aardige weg te gaan tot men op NS-achtige taferelen uitkomt: het artikel schrijft nu "door de toenemende drukte op de Valleilijn komt het steeds vaker voor dat passagiers moeten blijven staan tijdens de treinreis"

Volgens een ander artikel in dezelfde krant gaat men trouwens bij Barneveld Zuid een busstation aanleggen... Oeps, daar had natuurlijk treinstation moeten staan :P Zoveel bussen heeft Barneveld nu ook weer niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Erno-BE » Vr 24 Jan 2014, 23:29

Arnhen>Amersfoort is geen probleem, maar Amersfoort>Arnhem levert 1x/2 uur een ICE-inhaling te Wolfheze op. Bovendien staan de Valleilijntrein 30 minuten te keren op ziwel spoor 9 als 10.

De plandienstregeling kan ik op dit moment niet maken.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor visgraat » Do 30 Jan 2014, 14:57

Dat hoeft niet per se.
Als je de doorrijdende trein in Barneveld wisselt, krijg je:
Amersfoort :28, Barneveld :44, Lunteren :53/:54, Ede-Wageningen :05, aankomst Arnhem :20
Arnhem :25, Ede-Wageningen :40/:41, Lunteren :52/:53, Barneveld :01, aankomst Amersfoort :18

Amersfoort :41 Barneveld :59
Barneveld :44 Amersfoort :01

busman
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 22:09

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor busman » Zo 02 Feb 2014, 13:00

Zoals Daniel al aangaf, denken ze aan verschillende middelen om drukte te voorkomen :?

De Gelderlander van 23 januari schrijft;

Spreiding
Voor de korte termijn wordt gedacht aan leren op afstand, spreiding van collegetijden en tariefdifferentiatie om de spitsdrukte te verminderen. Op lange termijn is een kwartiersdienst op het hele traject de oplossing, bleek recent uit onderzoek van spoorbeheerder ProRail. Geschat wordt dat dit zeker 25 miljoen euro kost, het exacte bedrag zal rond de zomer bekend zijn.


Dus het is de schuld van de reizigers dat de treinen te vol zijn *O*
oh oh, en dan is de overheid zo druk geweest om iedereen in het openbaar vervoer te krijgen, krijg je dit.

hele artikel: http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/actie-tegen-overvolle-spitstreinen-op-valleilijn-1.4188388
TCC (soms OV)

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor ICE105 » Zo 02 Feb 2014, 13:47

visgraat schreef:Dat hoeft niet per se.
Als je de doorrijdende trein in Barneveld wisselt, krijg je:
Amersfoort :28, Barneveld :44, Lunteren :53/:54, Ede-Wageningen :05, aankomst Arnhem :20
Arnhem :25, Ede-Wageningen :40/:41, Lunteren :52/:53, Barneveld :01, aankomst Amersfoort :18

Amersfoort :41 Barneveld :59
Barneveld :44 Amersfoort :01

Bij deze dienstregeling heb je te Ed richting Amf een opvolgconflict met de ICE en de s3000

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Wubbo » Zo 02 Feb 2014, 14:49

busman schreef:De Gelderlander van 23 januari schrijft;

Spreiding
Voor de korte termijn wordt gedacht aan leren op afstand, spreiding van collegetijden en tariefdifferentiatie om de spitsdrukte te verminderen. Op lange termijn is een kwartiersdienst op het hele traject de oplossing, bleek recent uit onderzoek van spoorbeheerder ProRail. Geschat wordt dat dit zeker 25 miljoen euro kost, het exacte bedrag zal rond de zomer bekend zijn.
Ah, daar is het idee van de spreiding van collegetijden weer. Dat komt eens in de zoveel tijd boven, ik kan me hetzelfde herinneren over drukte in Noord-Nederland en over drukte op de Maaslijn. Tot nu toe gebeurt er niks mee.

Wat is het drukste deel van de Valleilijn? Is dat het stuk tussen Ede en Barneveld? Zo nee, wat is het voordeel van een kwartierdienst daar dan? Het kost je meer materieel, en het enige dat het dan oplevert is een wat betere spreiding over de treinen.

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Joshua » Di 04 Feb 2014, 12:10

Bij de gedachten dat de Valleilijn wordt doorgetrokken naar Arnhem denk ik meteen:

DOEN :pos:

Een directe verbinding Arnhem - Amersfoort lijkt me geweldig.

Er rijdt nu ook al een sprinter tussen Arnhem en Ede-Wageningen. Het is voor mensen die tussen Arnhem en Ede-Wageningen inwonen nu zo dat ze dus moeten overstappen op Ede-Wageningen. Dat hoeft dan dus ook gewoon niet meer.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Erno-BE » Di 04 Feb 2014, 12:27

De tegenstander is de NS omdat zij reizigers verliest, want NS wil zo veel mogelijk reizigers via Utrecht vervoeren. Waarschijnlijk heeft de NS een sterke lobby om geen doortrekking Valleilijn mogelijk te maken. Connexxion, Provincie Gelderland en de lokale bevolking willen een doorgetrokken Valleilijn, alleen de NS niet.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor reisthijs » Di 04 Feb 2014, 13:32

NS wil natuurlijk de hele lijn Utrecht-Arnhem voor zichzelf houden.

Doortrekking valleilijn blokkeert ook het (her)invoeren van een sprinter Utrecht-Arnhem. Dan hebben Driebergen-Zeist en Veenendaal-de Klomp geen directe verbinding met Arnhem meer als de IC daar straks niet meer stopt (zie
Treinstation Driebergen-Zeist verliest intercitystatus).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Erno-BE » Di 04 Feb 2014, 15:07

Een sprinter Arnhem-Utrecht is volstrekt onnodig. De huidige situatie is niet perfect, maar prima. ETMET op Arnhem-Utrecht is nergens voor nodig. Zou eerder inzetten op extra IC treinen in de spits tussen Amsterdam en Arnhem die in het ICE-pad rijden en dus niet in Adam Amstel en Ede-Wageningen stoppen.

wouter15
Berichten: 842
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor wouter15 » Di 04 Feb 2014, 16:26

En Mansveld heeft het hele plan van tafel geveegt

Valleilijn gaat niet door naar Arnhem
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) wijst doortrekking van de Valleilijn, de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede/Wageningen, naar Arnhem van de hand. Dat bleek dinsdag uit haar antwoorden op schriftelijke vragen van Tweede Kamerlid Dik-Faber van de ChristenUnie.

„De groep reizigers die een direct voordeel heeft bij een doortrekking van de Valleilijn is aanmerkelijk kleiner dan de groep reizigers op de corridor Utrecht-Arnhem die mogelijk nadeel ondervindt bij verstoringen”, aldus de staatssecretaris. Lees verder

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor timtrein » Di 04 Feb 2014, 17:02

Corridordenken, ja we zijn er weer.
Overigens volstrekt volgens verwachting, er wordt nou eenmaal alleen per lijn aanbesteed. Scheelt wel weer een vracht Vallellijn-OVC-paaltjes in Ah :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Wubbo » Di 04 Feb 2014, 19:03

Erno-BE schreef:Een sprinter Arnhem-Utrecht is volstrekt onnodig. De huidige situatie is niet perfect, maar prima. ETMET op Arnhem-Utrecht is nergens voor nodig. Zou eerder inzetten op extra IC treinen in de spits tussen Amsterdam en Arnhem die in het ICE-pad rijden en dus niet in Adam Amstel en Ede-Wageningen stoppen.
Het huidige ICE-pad is absoluut niet geschikt om elk half uur gebruikt te worden (die zorgt voor wijzigingen aan allerlei treinseries). Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat er tussen Amsterdam en Geldermalsen geen goederentreinen meer kunnen rijden. Bovendien is een extra IC bedoeld voor een heel andere groep dan een extra sprinter.

0318
Berichten: 61
Lid geworden op: Ma 19 Jul 2010, 11:47

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor 0318 » Di 04 Feb 2014, 20:16

reisthijs schreef:Doortrekking valleilijn blokkeert ook het (her)invoeren van een sprinter Utrecht-Arnhem. Dan hebben Driebergen-Zeist en Veenendaal-de Klomp geen directe verbinding met Arnhem meer als de IC daar straks niet meer stopt .

Ik neem aan dat een stoptrein Utrecht - Arnhem in Ede ingehaald zal worden door een intercity, en dat doorgaande reizigers daar dus eerder zullen overstappen dan te blijven zitten (als die stoptrein al doorrijdt - ik zie de NS er nog voor aan om Ede-Arnhem geen 3 stoptreinen per uur te gunnen en daar te blijven pendelen met een halfuurdienst die noch op de Valleilijn noch op de stoptreinen naar Utrecht aansluit).

dennistd
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor dennistd » Di 04 Feb 2014, 20:38

Ede-Wageningen is niet handig om in te halen, hiervoor zouden extra perrons gebouwd moeten worden.
Laatst gewijzigd door Wubbo op Wo 05 Feb 2014, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Erno-BE » Di 04 Feb 2014, 21:18

Wubbo schreef:
Erno-BE schreef:Een sprinter Arnhem-Utrecht is volstrekt onnodig. De huidige situatie is niet perfect, maar prima. ETMET op Arnhem-Utrecht is nergens voor nodig. Zou eerder inzetten op extra IC treinen in de spits tussen Amsterdam en Arnhem die in het ICE-pad rijden en dus niet in Adam Amstel en Ede-Wageningen stoppen.
Het huidige ICE-pad is absoluut niet geschikt om elk half uur gebruikt te worden (die zorgt voor wijzigingen aan allerlei treinseries). Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat er tussen Amsterdam en Geldermalsen geen goederentreinen meer kunnen rijden. Bovendien is een extra IC bedoeld voor een heel andere groep dan een extra sprinter.

4 IC's zijn voldoende op Utrecht-Arnhem, zolang de s3000 als de s3100 nog niet met 10 of 12 bakken rijden hoeft er nog niet gesproken te worden van ETMET. Meestal rijdt de s3000 met een VIRM-6 en de s3100 zelfs met een VIRM-4, dan lijkt mij ETMET totaal onzinnig.

Verder zijn die sprinters tussen Utrecht en Rhenen ook niet erg druk, dus uitbereiding is zeker niet nodig. Zou eerder pleiten om 's avonds en in het weekend slechts eenmaal per uur door te rijden naar Rhenen (en het andere half uur keren in Veenendaal Centrum), dit bespaard zelfs een treinstel met machinist en conducteur en daar hebben weinig reizigers last van.

0318
Berichten: 61
Lid geworden op: Ma 19 Jul 2010, 11:47

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor 0318 » Di 04 Feb 2014, 22:35

dennistd schreef:Ede-Wageningen is niet handig om in te halen, hiervoor zouden extra perrons gebouwd moeten worden.
Vier stoptreinstations tussen een tienminuten-IC kan niet, dus er zal ergens ingehaald moeten worden. Dan lijkt een extra perron in Ede me logischer dan aanklooien in Wolfheze.
En @Erno-BE: als er ongekoppelde treinen worden ingezet dan is het vaak sardinevervoer, zowel in de IC als in de stoptrein. En met de huidige dienstregeling lijkt het me niet mogelijk om één trein per uur door te laten rijden naar Rhenen en de volgende kort te laten keren in Veenendaal Centrum - dan komen die twee elkaar namelijk in Veenendaal Centrum tegen (tenzij je de doorrijdende trein drie kwartier in Rhenen laat staan, maar dan zie ik het nut niet meer).

dennistd
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor dennistd » Di 04 Feb 2014, 23:15

Erno-BE schreef:Verder zijn die sprinters tussen Utrecht en Rhenen ook niet erg druk, dus uitbereiding is zeker niet nodig. Zou eerder pleiten om 's avonds en in het weekend slechts eenmaal per uur door te rijden naar Rhenen (en het andere half uur keren in Veenendaal Centrum), dit bespaard zelfs een treinstel met machinist en conducteur en daar hebben weinig reizigers last van.
Dat kan volgens mij niet: in de nieuwe concessie moeten alle stations 2x per uur bediend worden.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor Suus » Di 04 Feb 2014, 23:21

Ik vraag mij een beetje af welke visie Erno-BE beoogt: is het geld besparen om het geld besparen, strijdt hij/zij tegen overmobiliteit ofzoiets? Ook met eerdere voorstellen viel het mij al op dat het voor de reiziger geen voordeel oplevert maar wel minder treinkilometers.
Rame à l'approche

dennistd
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Berichtdoor dennistd » Di 04 Feb 2014, 23:47

0318 schreef:
dennistd schreef:Ede-Wageningen is niet handig om in te halen, hiervoor zouden extra perrons gebouwd moeten worden.
Vier stoptreinstations tussen een tienminuten-IC kan niet, dus er zal ergens ingehaald moeten worden. Dan lijkt een extra perron in Ede me logischer dan aanklooien in Wolfheze..

Ik heb even zitten kijken: bij gelijktijdig vertrek uit Utrecht Centraal met de IC kom je door de stop op Vaartsche Rijn kort erachter te zitten naar Bunnik. Bij De Haar aansluiting zit je dan nog 3 minuten voor de IC, dus moet je in De Klomp aan de kant om de IC er langs te laten. De sprinters naar Veenendaal/Rhenen hoeven dan niet aan de kant voor de IC. Vanuit De Klomp ben je net weer voor de volgende IC in Arnhem.

Dus met inhaalsporen op Veenendaal De Klomp hoeft de stopper naar Arnhem bij een 10-minuten IC-dienst maar 1x aan de kant, en de stopper naar Rhenen helemaal niet. Dat lijkt me dan de handigste plek. De sprinter Utrecht-Arnhem wordt dan een 20 minuten-dienst, en op de momenten dat die niet rijdt kun je 1x per uur Connexxion door laten rijden (of je moet de Valleilijn ook een 20 minuten-dienst geven, dan kan die ook altijd doorrijden naar Arnhem (kruisen op Ede-Wageningen met verkeer Arnhem->Utrecht even niet meegerekend)).

Door ook op Driebergen-Zeist inhaalsporen te maken kun je in de spits nog extra treinen (als sneltrein) naar Veenendaal Centrum inleggen. Deze vertrekken dan 3 minuten voor de IC naar Arnhem uit Utrecht en worden in Driebergen ingehaald door deze IC. Op die manier ben je ondanks de inhaling nog een minuut sneller op Utrecht-Veenendaal C dan de sprinter, en je kunt nog altijd een .7/.13-dienst rijden op Utrecht-Veenendaal C.

Code: Selecteer alles

        IC Arnhem   SPR Arnhem  IC Arnhem   SPR Rhenen  S Veenendaal    IC Arnhem
Ut      .53         .53         .03         .03         .10             .13
Utge    .54         .54         .04         .04         .11             .14
Utva    .54         .55         .04         .05         .11             .14
Lak     .55         .57         .05         .07         .12             .15
Bnk     .58         .01         .08         .11         .15             .18
Db      .00         .04         .10         .14         .18/.22         .20
Mrg     .03         .08         .13         .18         .26             .23
Mrn     .04         .10         .14         .20         .27             .24
Har     .07         .14         .17         .24         .30             .27
Klp     .09         .17/.21     .19                                     .29
Ed      .14         .28         .24                                     .34
Wf      .19         .34         .29                                     .39
Otb     .21         .37         .31                                     .41
Ahwa    .22         .39         .32                                     .42
Ahb     .23         .40         .33                                     .43
Ah      .25         .42         .35                                     .45
                                                           
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSNbot Media en 1 gast