'Bus mag niet in file staan'

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

'Bus mag niet in file staan'

Berichtdoor Wubbo » Za 19 Jul 2008, 21:37

'Bus mag niet in file staan'
zaterdag 19 juli 2008 | 03:42 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 19 juli 2008 | 08:47

NIJMEGEN - Als de bus voor bewoners van Nijmegen-Noord een alternatief moet zijn voor de auto dan is absoluut noodzakelijk dat die bus niet vastloopt in de files voor de Waalbrug.
Dit stelt busbedrijf Novio in een vervoerplan voor 2009, dat is voorgelegd aan de Stadsregio Arnhem Nijmegen. De bereikbaarheid van de Waalsprong wordt betiteld als 'knelpunt 1'. Novio dringt in het stuk met klem aan op een filevrije busroute. Het OV-bedrijf wil ook dat infrastructuur voor de bus in de Waalsprong wordt gekoppeld met de vrije busroute die de Waalsprinter, de pendelbus voor forenzen, volgt naar het transferium bij de ovatonde in Lent.

Novio onderkent nog twee belangrijke bedreigingen van buitenaf. Ten eerste is het bedrijf het beu dat steeds weer een discussie oplaait over de routes van de lijnbussen door de Nijmeegse binnenstad. Daar moet nu 'eindelijk eens duidelijkheid' over komen, stelt het bedrijf. Die discussie draait steeds om het feit dat er lijnen door de drukke Burchtstraat lopen. Niet iedereen is daarvan gecharmeerd, zodat in het verleden regelmatig alternatieven zijn geopperd. Als er niet eens definitief een knoop wordt doorgehakt over de routes door het centrum is het volgens Novio niet mogelijk om voor de lange termijn te investeren in voorzieningen die zorgen voor een goede doorstroming in de binnenstad.

Derde kopzorg is de verbouwing van de Heijendaal-campus. Na de zomer gaat het wegennet op en rond Heijendaal grootscheeps op de schop om de bereikbaarheid en het comfort, ook voor busreizigers, te verbeteren. Novio doet de oproep de overlast van die werkzaamheden voor het busverkeer zoveel mogelijk te beperken.

In 2009 wil Novio de dienstregeling enigszins wijzigen. Eind 2004 is diepgaand ingegrepen in het lijnennet om een miljoenenbezuiniging op de rijksbijdrage het hoofd bieden. Daarbij is er onder meer voor gezorgd dat bij groei van het aantal reizigers en eventuele nieuwe bezuinigingen het net niet opnieuw op zijn kop hoeft te worden gezet.

Bron: De Gelderlander

Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast