Openbaar vervoer Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W

Zeeland overweegt keuze tussen stoptrein en intercity

Berichtdoor Mr-W » Vr 11 Aug 2017, 22:14

De verschillende overheden in Zeeland moeten dit jaar de afweging maken of ze liever een snelle intercity tussen de grote stations willen of een langzamere trein die op veel verschillende kleine stations stopt. Dit laatste is ook nu al het geval. Deze trein garandeert weliswaar een goede bereikbaarheid van de kleine kernen in Zeeland, maar leidt ook tot een beduidend langere reistijd. NS heeft Zeeland gevraagd de toekomstwensen in kaart te brengen.
Provinciebestuurder Harry van der Maas legt aan Omroep Zeeland uit welke overwegingen de provincie en andere overheden meenemen in het overleg. Momenteel rijdt er een trein van Bergen op Zoom naar Vlissingen, via Goes en Middelburg. Verder stopt deze trein – die vier keer per uur rijdt – nog op zes andere kleine stations. Twee daarvan bedienen nog geen 250 reizigers per dag.
OVpro.nl

thejay schreef:Jammergenoeg rijdt tram 6 niet naar Linkeroever; dit zou een anders nog beter zijn: laat lijn 19 dan maar stoppen aan de nieuwe P+R Luchtbal.

Overigens al de werkzaamheden in Antwerpen staan uitgelegd op de website http://www.noorderlijn.be/

Naar Antwerpen Luchtbal is ook richting Breda een handig overstappunt, immers stopt de toekomstige trein naar Breda daar en de huidige L trein naar Roosendaal.

visgraat

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor visgraat » Vr 11 Aug 2017, 22:31

Misschien is dit iets voor de kleine stations in Zeeland: Afbeelding

Even een gek idee natuurlijk.
Maar wel: Als je met de IC 6x minder stopt (met ongeveer 2 minuten per stop), spaar je bijna een kwartier uit. Dat betekent volgens mij dat je 2x uur een trein minder nodig hebt, omdat je sneller weer uit Vlissingen kan vertrekken. Omdat je dan treinen uitspaart kan je ter compensatie twee sprinters laten pendelen tussen Bergen op Zoom en Vlissingen in een uurdienst (52 minuten). En dat is dan denk ik goedkoper, omdat het kleiner materieel is. Eventueel kan je die trein dan goedkoper aanbesteden aan een regionale vervoerder. Dat lijkt me een prima oplossing: Een snelle IC en nog altijd, zei het in mindere mate, bediening van de kleine stations.

wilburg22

Berichtdoor wilburg22 » Za 12 Aug 2017, 01:02

Dat vind ik nou een goed idee.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Suus

Re: Zeeland overweegt keuze tussen stoptrein en intercity

Berichtdoor Suus » Za 12 Aug 2017, 05:58

Mr-W schreef:Naar Antwerpen Luchtbal is ook richting Breda een handig overstappunt, immers stopt de toekomstige trein naar Breda daar en de huidige L trein naar Roosendaal.

De toekomstige trein naar Breda stopt daar niet. De huidige treindienst naar Noorderkempen gaat er vanaf december ook niet meer stoppen, alleen de P-treinen blijven dat doen.
Rame à l'approche

PatrickM

Berichtdoor PatrickM » Za 12 Aug 2017, 07:49

Maar de IC naar Essen gaat er wel stoppen. Je hebt er weinig aan, maar toch...

Dat kreng moet eerst eens doorgetrokken worden naar Roosendaal, dan praten we verder.

Over de stoptrein: goed plan, maar ik zou wel voor Roosendaal-Middelburg, omdat je anders in Bergen op Zoom én in Roosendaal moet overstappen voor Breda. In de huidige drgl kun je makkelijk 4 minuten afsnoepen van de keertijd in Vs op op Souburg te stoppen. Het reizigersaantal is daar nog best redelijk, dus waarom niet?

Maar voor de rest prima plan, stoptrein aanbesteden (liefst met de ferry en busvervoer erbij) zodat je van de HRN-eis voor 2x/uur af bent, en de IC gewoon 2x/uur. Er is dan altijd nog een alternerende bestemming mogelijk, dus 1x/uur koppelen aan de 3600, en 1x/uur gewoon de 2200 rijden.
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

Suus

Berichtdoor Suus » Za 12 Aug 2017, 08:35

Niet om het een of ander, maar je weet wie dan voor de kosten voor de treindienst mag opdraaien?

Spoiler: show
Juist, die provincie die nu amper al geld heeft om het busvervoer in de lucht te houden
Rame à l'approche

PatrickM

Berichtdoor PatrickM » Za 12 Aug 2017, 08:52

Als je het een beetje goed plant spaar je 2 IC's uit. Dan zijn je extra kosten enkel onderhoud en een beetje stroom.

Daar staat tegenover dat het héél veel regionale vervoerders is gelukt om op regionale lijntjes de dienst toch weer enigszins rendabel te maken. Je mag dan hopen dat voor de Zeeuwse lijn hetzelfde geldt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen gelijk hebt. Voor de provincie is het gewoon zwaar klote dat er 7 ton per maand naar Termphos moet om dat fabrieksterrein te saneren. Als dat in 2020 (hopelijk) klaar is, is er hopelijk meer mogelijk.

WSF is ook een leuke kostenpost die niemand wil hebben. Er zijn wel eens gedachten geweest om daar weer een autoveer van te maken, maar dat gaat de NV Westerscheldetunnel allesbehalve leuk vinden.
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

visgraat

Berichtdoor visgraat » Za 12 Aug 2017, 09:49

Suus schreef:Niet om het een of ander, maar je weet wie dan voor de kosten voor de treindienst mag opdraaien?

Juist, die provincie die nu amper al geld heeft om het busvervoer in de lucht te houden

Ik neem aan dat ze daar in Limburg ook uitgekomen zijn. NS hoeft minder treinen te rijden en krijgt dan neem ik aan naar ratio wat minder subsidie voor dit deel van het netwerk. De provincie krijgt dan neem ik aan meer subsidie. Maar als dat problemen geeft, kan je het ook niet regionaal aanbesteden. Twee IC's minder en twee sprinters meer lijkt me een interessante business case. Iets meer stroom, omdat je in het scenario meer kilometers maakt, maar qua onderhoud en verbruik is een sprinter weer veel voordeliger.

Yanaike

Berichtdoor Yanaike » Za 12 Aug 2017, 11:24

Zucht... Deze discussie is al vaker gevoerd.

Een stoptrein Vlissingen - Roosendaal, Goes - Roosendaal, Goes - Breda of wat dan ook is op zichzelf een té kleine spoorconcessie om apart aan te besteden. Dat betekent dat de concessiehouder relatief veel geld kwijt is aan extra vaste kosten (reserve treinstellen, technisch personeel etc.).

CamilleKreemers

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 12 Aug 2017, 12:15

Ik denk dat de spitstreinen een goed iets is om te beginnen met een IC. Ik denk dat dan ook de vraag het hoogst is naar goede verbindingen.
Een idee kan zijn om deze spitstrein te koppelen aan de IC naar Arnhem, zodat Zeelanders ook snel en zonder overstap naar Tilburg kan reizen.
De frequentie van deze spitstrein kan 1 of 2x/uur wezen.

visgraat

Berichtdoor visgraat » Za 12 Aug 2017, 12:20

Yanaike schreef:Een stoptrein Vlissingen - Roosendaal, Goes - Roosendaal, Goes - Breda of wat dan ook is op zichzelf een té kleine spoorconcessie om apart aan te besteden. Dat betekent dat de concessiehouder relatief veel geld kwijt is aan extra vaste kosten (reserve treinstellen, technisch personeel etc.).

Goed punt, maar laat het dan gewoon bij de NS. Per saldo heb je dan twee IC's minder en twee sprinters meer. Dat moet toch uit kunnen?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Berichtdoor Wubbo » Za 12 Aug 2017, 12:33

visgraat schreef:
Suus schreef:Niet om het een of ander, maar je weet wie dan voor de kosten voor de treindienst mag opdraaien?

Ik neem aan dat ze daar in Limburg ook uitgekomen zijn. NS hoeft minder treinen te rijden en krijgt dan neem ik aan naar ratio wat minder subsidie voor dit deel van het netwerk.
NS krijgt geen subsidie, NS betaalt voor het mogen uitvoeren van de treindienst.

sirvinniei

Berichtdoor sirvinniei » Za 12 Aug 2017, 12:41

Ik weet niet hoe het in Zeeland zit, maar op bepaalde lijnen krijgen ze subsidie om een bepaalde dienst uit te voeren.

Suus

Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Suus » Za 12 Aug 2017, 13:57

NS krijgt alleen beperkte subsidie van Friesland voor het rijden van stoptreinen.

Daarnaast wordt er soms een startsubsidie verleend voor nieuwe stations of uitbreiding van treindiensten, maar op termijn moet dat zelf de broek zien op te houden, wat niet altijd lukt, zoals Utrecht - Breukelen of Almelo - Enschede.
Rame à l'approche

PatrickM

Berichtdoor PatrickM » Za 12 Aug 2017, 14:05

CamilleKreemers schreef:Ik denk dat de spitstreinen een goed iets is om te beginnen met een IC. Ik denk dat dan ook de vraag het hoogst is naar goede verbindingen.
Een idee kan zijn om deze spitstrein te koppelen aan de IC naar Arnhem, zodat Zeelanders ook snel en zonder overstap naar Tilburg kan reizen.
De frequentie van deze spitstrein kan 1 of 2x/uur wezen.

Zeeuwen :evil:

Maar het is geen slecht idee. Iets staat me bij dat dat in de jaren '90 ook zo was.

CamilleKreemers

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 12 Aug 2017, 14:09

sirvinniei schreef:Ik weet niet hoe het in Zeeland zit, maar op bepaalde lijnen krijgen ze subsidie om een bepaalde dienst uit te voeren.
Op de wiki staat een aantal decentrale lijnen vanuit onderzoek uit 1996 (al vallen een aantal tegenwoordig onder HRN). Een aantal ervan zijn nog steeds trein en een aantal zijn omgebouwd tot sneltram / metro.

Kijkende naar de lijst zie ik nog als HRN staan:
Alkmaar-Schagen–Den Helder
Alkmaar–Hoorn
Zaandam–Hoorn–Enkhuizen
Haarlem–Uitgeest
Weesp–Lelystad

Ik verwacht dat de verbinding Weesp - Lelystad nu rooskleuriger is geworden.

ZO6176

Berichtdoor ZO6176 » Za 12 Aug 2017, 18:36

Het is balen dat de provinciegrens er ligt. Of ze zouden net als Groningen - Drenthe moeten doen. Ik zou de spoortlijn Dordrecht - Roossendaal bij deze betrekken en het busvervoer ten westen van Breda bij Zeeland betrekken. Is ook het probleem lijn 19 opgelost. Breda-stad zou dan met de rest van Brabant al dan niet met ZuidOost kunnen.

Terug naar “OV in Zuid-Nederland”