Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
HNS224
Berichten: 21
Lid geworden op: di 20 jun 2023, 19:13

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door HNS224 »

Voor Valkenswaard zou het dan gaan om de scholiierenlijnen neem ik aan en mogelijk de nieuwe lijn 166.
[/quote]
Er wordt door BusiNext nog steeds gewoven voor Valkenswaard. Maar denk toch dat deze in ieder geval bij van Gompel blijven tot medio december.
Rond 15 augustus vindt er een briefing plaats voor BusiNext chauffeurs.
Hans
Berichten: 721
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

ik heb inmiddels begrepen dat de planning is dat er 4 Amba's naar Businext gaan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6241
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

huibf schreef: zo 30 jul 2023, 18:43 Uiteindelijk lijkt er toch nog 3 retourslagen gereden de zijn. Dat kan mooi 1 chaffeur doen op lijn 23. Maar dat is dan ook het enige zover ik zie.
Jij doelt op die twee ritten waar alsnog het predikaat "rijdt niet" was verdwenen? Deze ritten hadden geen info, kleur was ook lichtgroen gebleven in OVINFO (kleur voor een rit die nog moet beginnen, donkergroen is een rit die bezig is). Verder had iemand de bus, die op dat moment van Boxmeer onderweg naar Helmond had moeten zijn, zien staan op station Helmond met de tekst "23 Boxmeer". Dus die ritten hebben denk ik niet gereden. Ze zijn waarschijnlijk in Helmond met een andere chauffeur gearriveerd, bijvoorbeeld als lijn 24, en de filmkast is automatisch omgesprongen naar 23 en daardoor wellicht foutief in het systeem komen te staan als "oh, gaat stiekem toch rijden", maar is dus nooit weggeweest omdat er geen chauffeur was. De ritten vanuit Boxmeer bleven ook gewoon op "rijdt niet" staan.

Even wat anders: blijft Hermes de rest van het jaar de omleiding in Gemert rijden? Het eerste deel van de Vondellaan is namelijk al klaar en de Sint Annastraat kan vanaf de Komweg weer bereikt worden. Dat betekent dat lijn 321 zijn hele route sans halte Pastoor Poellplein kunnen rijden. Gewoon de oude route en bij wat vroeger de rotonde net voor het Pastoor Poellplein was (dat is nu een soort versprongen dubbele teesplitsing geworden) naar rechts de Sint Annastraat op naar de haltes Cortenbachstraat en Lodderdijk en verder naar de Slenk. Lijn 26 en de ritten van lijn 322 tot Gemert kunnen die route ook volgen, maar dan niet de halte Lodderdijk op maar verder naar het tijdelijke busstation Pelgrimsrust. Eventueel met een noodhalte bij rotonde Lodderdijk op de Lodderdijk zelf (de halte Lodderdijk zelf ligt op de Burgemeester de Bekkerlaan). Wat reistijd betreft is dat voor de 321 zelfs sneller als de oude route (je hoeft op dit moment het extra rondje Pastoor Poellplein niet te maken) en zou dus prima moeten passen. Voor lijn 26 en korte slagen 322 is het nog steeds wat langer, maar zij hoeven dan niet meer over de Zuid- en Oostom welke nogal heel erg vertragingsgevoelig zijn.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Zover ik weet gaat alles pas terug zodra alles klaar is.
Wat betreft duidelijkheid wel zo handig, maar niet altijd gunstig voor de reiziger

De nieuwe dienstregeling gaat iig niet van start per 27 aug. Er zijn alleen wat minimale wijzigingen.
Van de frequentieverhoging (naar de oudec situatie) op stadslijnen is geen sprake. De instroom is ver beneden de verwachting, het gaat er niet beter op worde
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6241
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

De reiziger kan soms meer hebben dan Connexxion denkt. Doet me denken aan de grote omleiding tussen Grave en Nijmegen in 2011. De omleiding was aangekondigd t/m half december. Toen begin november de werkzaamheden klaar waren werd toch stug de omleiding gereden, want dat was zo aangekondigd en systeem updaten kon niet zo maar (wat mij vertelt dat je verkeerd bespaart op IT-infrastructuur, maar goed, dat is een heel ander verhaal, zelfde verhaal als met "de website niet kunnen updaten").
"Een touringcar is geen bus"
PHS

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
HNS224
Berichten: 21
Lid geworden op: di 20 jun 2023, 19:13

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door HNS224 »

Op 28 augustus gaat het dan weer beginnen in ZOB voor BusiNext. In eerste instantie met een beperkt aantal lijnen. Meer zou ook niet haalbaar zijn gezien het beperkte team. Werving chauffeurs blijft toch lastig in een gebied waar de vijver vrijwel is leeggevist....
Wat ik zo aan de diensten kan afleiden rijdt lijn 123 weer volledig en lijn 28 niet altijd meer via Peellandcollege en niet meer naar de Hogeweg in Deurne. Centrum reizigers zijn aangewezen op de Arriva lijn of de buurtbus van Hermes. Centrum ritten leidden in het verleden tot veel vertraging, weet ik uit ervaring en op deze manier wordt het een stuk betrouwbaarder.
BusiNext krijgt 4 VDL Ambassadors in eigen beheer. Twee worden bij Arriva in Heijen gestald en twee in Deurne. Onderhoud vindt plaats in de BusiNext werkplaats in Heerlen.
huibf
Donateur
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Volgensmij worden er nog steeds niet alle ritten op lijn 123 gereden, van voor Corona. Volgensmij worden er nog 4 retourritten gemist.
Ook mist lijn 28 nog de spitsrit naar Deurne.

Dat het centrum niet meer wordt aangedaan is waardeloos. De vertraging zit m vooral in het feit dat de bus het spoor over moet.
Als ik nu de rijtijd zie is deze vooral tussen meijel in liessel toegenomen. Hierdoor is nu het centrum stuk onmogelijk geworden.

Deze aanpassing lijjkt nu definitief, wat vreemd is. Deze is namelijk zonder verder overleg en ook niet beschreven in het explotatieplan van 2023.

Wel goed dat na lang aandringen de snelle variant weer terug is. Want dat is me toch een rotstuk.

Wordt vervolgd...
huibf
Donateur
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Nu ik de aanwas van chauffeurs niet zie verbeteren, maar eerder verslechteren vraag ik me af of het totale lijnenpakket niet drastisch anders moet.
Zitten reizigers te wachten op 'snelle' lijnen in de avonden en weekenden ? Zou het totale beeld niet drastisch anders moeten ?

Zou lijn 319 als voorbeeld niet moeten worden opgeheven in de avonden en weekenden ?
Lijn 19 zou dan zal gevolg daarvan moeten doorrijden naar Reusel en zodoende als lijn 219 kunnen gaan rijden ?

Lijn 3 zou 209 kunnen worden (dus een kombie van 3 en 209)
Lijn 2 zou 202 kunnen worden als doorloper naar Blixembosch West ?

Je krijgt dan echt een na 20.00 en weekend lijnenpakket.
Mr-W
Berichten: 3076
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Bus 319 stopt niet meer in Steensel: ‘je moet keuzes maken’

Bericht door Mr-W »

STEENSEL - Het aantal bussen dat stopt in Steensel is sinds kort gehalveerd. Buslijn 319 rijdt nu voortaan over de snelweg in plaats van door het dorp. Sommige reizigers zijn er blij mee, maar dat geldt niet voor iedereen.
,,Iemand liet zelfs aan de dorpsraad weten dat de bus juist al door Steensel heeft gereden en ook gewoon stopte bij de haltes om passagiers op te pikken, omdat de chauffeur niet in de file wil rijden.” *bus*
https://www.ed.nl/eersel/bus-319-stopt- ... ~af85073d/
huibf schreef: ma 11 sep 2023, 20:26 Lijn 19 zou dan zal gevolg daarvan moeten doorrijden naar Reusel en zodoende als lijn 219 kunnen gaan rijden ?
Lijn 19 gewoon de hele dag doorrijden lijkt me het beste, dan zijn alle kempen dorpen ook goed met elkaar verbonden inclusief bediening van het Pius X in Bladel.
huibf schreef: di 22 aug 2023, 17:05 Nu ik de aanwas van chauffeurs niet zie verbeteren, maar eerder verslechteren vraag ik me af of het totale lijnenpakket niet drastisch anders moet.
Zitten reizigers te wachten op 'snelle' lijnen in de avonden en weekenden ? Zou het totale beeld niet drastisch anders moeten ?
Nu ik de aanwas van chauffeurs niet zie verbeteren, maar eerder verslechteren vraag ik me af of het totale lijnenpakket niet drastisch anders moet.
Zitten reizigers te wachten op 'snelle' lijnen in de avonden en weekenden ? Zou het totale beeld niet drastisch anders moeten ?

Zou lijn 319 als voorbeeld niet moeten worden opgeheven in de avonden en weekenden ?
Lijn 19 zou dan zal gevolg daarvan moeten doorrijden naar Reusel en zodoende als lijn 219 kunnen gaan rijden ?
Eigenlijk bestaat zo'n combilijn al in de vorm van lijn 322, voor inwoners uit Gemert en Laarbeek is dat ommetje via Woensel vervelend ;)
huibf schreef: di 22 aug 2023, 17:05 Je krijgt dan echt een na 20.00 en weekend lijnenpakket.
Waarom niet, in het buitenland komt dit volgens mij vaker voor?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Daniel »

huibf schreef: ma 11 sep 2023, 20:26Nu ik de aanwas van chauffeurs niet zie verbeteren, maar eerder verslechteren
Hoe zie je de aanwas verslechteren dan? Het is, helaas, een kwestie van doorbijten. Ook omdat nieuw aangenomen chauffeurs toch echt nog eerst opgeleid moeten worden en dus nog niet onmiddelijk inzetbaar zijn.

De geluiden over de regio Eindhoven lees ik hier nog geen jaar en m'n ervaring hier in de provincie (waar de werknemers voor functies als buschauffeur nou ook niet voor het oprapen liggen) is dat er zeker een jaar overheen gaat voor je echt de verbetering merkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Het niet door Steensel rijden is een onnozele beslissing.
Het voegt helemaal niet toe. Geen rijtijdwinst, hogere ritprijs.
Alleen maar verliezers.

Wanneer gaat de Provincie de oogkleppen af doen.nlaat het hele Direct principe varen in de avonden en weekenden en eventueel ook in de daluren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21506
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Meltrain »

huibf schreef: ma 11 sep 2023, 20:26 Lijn 3 zou 209 kunnen worden (dus een kombie van 3 en 209)
Even afgezien van het feit dat het "combi" (of "combinatie") is, snap ik niet wat je bedoelt. Lijn 209 bestaat nu toch niet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hans
Berichten: 721
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

Volgens mij bedoeld Huibf om de lijnen 3 en 9 te combineren in de avonduren bijvoorbeeld tot een lijn 209.
huibf
Donateur
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Juist Hans.

Maar die 200 reeks moet natuurljk ook 900 worden.

Maar nog meer ideeen, alle lijnen opgesomd.

* Lijn 2 wordt doorgetrokken naar het lusje van lijn 3 en rijdt als 902 (2 keer per uur)
* Lijn 3 wordt een combie van 3 en 9 (lijn 3 tot Elckerlycklaan) en dan de doorsteek naar lijn 9 (bij Peter Eijffhuis) als lijn 909 (1 keer per uur)
* Lijn 5 en 6 worden een combi, na Hofke door naar Nuenen Oost met goede overstapvoorziening op Centrum als lijn 906 (2 keer per uur)
* Lijn 7 en 17 worden een combi, als lijn 17 en daarna verder als 7 (1 keer per uur) als 917
* Lijn 9 zie 3
* Lijn 12 opgeheven
* Lijn 14 zie 403
* Lijn 15 en 16 worden een combie. Eerst lijn 16 daarna na Zijpendaal doorsteek naar lijn 15 en dan verder na Croy als lijn 15 als 915
* Lijn 17 zie 7
* Lijn 19 zie 319
* Lijn 21 opheffen, lijn 406 doortrekken naar rotonde bij Ekkersrijt (waar lijnbundel 156/157 kruist)
* Lijn 24 opheffen ?
* Lijn 319 als 19 laten rijden en doortrekken naar Reusel als 919 (freq als 319)
* Lijn 403 opheffen lijn 14 doortrekken naar via (route 403/20) lusje De Dom/Bovenhei, Hertgang, Smelen als 914 (1 keer per uur)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Ik zou in aanvulling hierop dan lijn 320 in Mierlo de route van lijn 24 laten nemen.
Ik zou lijn 3 niet met 9 combineren maar lijn 8 met 9. Route via de oude Bosschebaan laten vervallen in de avond. De bediening van blixembosch west dan door lijn 2 laten doen.
De bediening van lijn 3 in Woenselse Heide door 406. De route over de generalenbuurt laten vervallen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hainje »

Lijn 406 doortrekken naar Son vind ik voor overdag ook wel wenselijk.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51003
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Suus »

Vervoerders hebben geen voorkeur voor zeer hoge lijnnummers. Als de verkeerslichtenbeinvloeding nog met VETAG in plaats van KAR gaat, zijn hele hoge lijnnummers een probleem. Een van de redenen dat de 700-nummering voor de nachtbussen in Amsterdam al vrij kort na introductie weer is afgeschaft, de nachtbussen moesten steeds de cyclus afwachten bij elk verkeerslicht. Een ieder die in Amsterdam wel eens de bus heeft genomen weet dat de verkeerslichten in Amsterdam echt knettergoed staan afgesteld op de bussen, dus als die niet werken heb je enorme problemen met de rijtijden halen. Eindhoven heeft ook veel busbanen en busstroken, dus daar kan dit ook een probleem zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3049
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door nvdw »

Het lijnnummer voor de VETAG hoeft niet het publieke lijnnummer te zijn. Lijn 406 wordt in de VETAG dan bijvoorbeeld 106, en dat gaat prima zo lang er maar geen doublures zijn. Daar zou ik het niet van af laten hangen om een HOV-lijn door te trekken... behalve dan misschien als je busbedrijf 'GVB' heet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ZO6176
Donateur
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Suus schreef: di 19 sep 2023, 21:23 Vervoerders hebben geen voorkeur voor zeer hoge lijnnummers. Als de verkeerslichtenbeinvloeding nog met VETAG in plaats van KAR gaat, zijn hele hoge lijnnummers een probleem. Een van de redenen dat de 700-nummering voor de nachtbussen in Amsterdam al vrij kort na introductie weer is afgeschaft, de nachtbussen moesten steeds de cyclus afwachten bij elk verkeerslicht. Een ieder die in Amsterdam wel eens de bus heeft genomen weet dat de verkeerslichten in Amsterdam echt knettergoed staan afgesteld op de bussen, dus als die niet werken heb je enorme problemen met de rijtijden halen. Eindhoven heeft ook veel busbanen en busstroken, dus daar kan dit ook een probleem zijn.
Waarom zijn hoge lijn nummers een probleem? Ik zie geen verschil in een lijn 963 of 135. Allebei 3 karakters. Ik kan me voorstellen dat lijn 381429 een probleem is.
AnderzamNL
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door AnderzamNL »

Ik heb totaal geen kennis van de onderliggende techniek, maar het kan te maken hebben met binaire getallen, d.w.z. het systeem kan slechts tot een macht van 2 tellen. Stel, de grens zit bij 512, dan kunnen hogere lijnnummers niet meer. Enige is dan dat de schoollijnen mijn hele argument onderuithalen :cry:
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9200
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door regenmaker »

Iemand enig idee hoeveel nieuwe citea's er nog geleverd moeten worden? Ik zie nog steeds redelijk wat MAN's rondrijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Gisteren zijn er 3 in dienst gesteld: 2152, 2158 en 2170. Er zijn nu 11 (?) In dienst. Totaal zullen er 32 komen. Is er trouwens zicht op wanneer de streekwagens komen?
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door teun »

Zijn (of worden) alle stallingen eigenlijk al meteen uitgerust voor de elektrische streekwagens?

Het valt me overigens op dat er veel reguliere streekomlopen met HOV wagens rijden, vanmorgen 5 en nog eentje op de stadsdienst.
PepijnOV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 17:57

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door PepijnOV »

Alleen de stalling Eindhoven en Helmond zullen batterij bussen krijgen in deze fase. De planning voor de 2e batch uit fase 2 is nog erg onduidelijk. Ze worden wel gebouwd as we speak, maar dat bleek de afgelopen maanden nog geen garantie voor het kunnen laten rijden op de dienst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten