Aanbesteding Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door TffpaA »

ZOOM?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Hainje »

Dat vind ik oprecht nog een goeie ook.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51003
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Suus »

Zoef door Zeeland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

Zeeland, on the move...

Nou zoveel 'move' zit er niet in.
Hele netwerk gesloopt en geen inschrijvers. 🤐

Nu heet het toch Door Zeeland Afbeelding
Laatst gewijzigd door huibf op do 05 okt 2023, 17:27, 3 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

TffpaA schreef: do 05 okt 2023, 09:04
huibf schreef: wo 04 okt 2023, 22:25 Ik denk dat er meer dan genoeg alternatieven zijn, maar dan moet het beleid drastisch veranderen, en dat zal ook vanuit de landelijk beleid moeten gebeuren.
En nee niet in elk gehucht hoeft een bus te rijden, zeker niet.
Laten we hopen dat het signaal duidelijk is met deze aanbesteding.
Je komt helaas niet heel veel verder dan algemeenheden en een beroep op autoriteit, waarbij je ook voorbij lijkt te gaan aan de langetermijnprocessen die hebben bijgedragen aan waar het OV nu staat. Door in de afgelopen jaren cq decennia steeds meer de nadruk op kostenefficiëntie te leggen en van OV-bedrijven steeds meer te verwachten financieel op eigen benen te kunnen staan (het zijn immers marktpartijen), druk je minder rendabel OV als vanzelf steeds meer naar de marge.

In dunbevolkte gebieden en/of gebieden die geografisch zo hun uitdagingen hebben, wat voor Zeeland in beide gevallen geldt (het feit dat er maar één spoorlijn loopt door een provincie die uit meerdere eilanden bestaat werd al genoemd), krijg je dan op den duur vanzelf een situatie waarin OV op de traditionele manier niet langer uit kan. Dan zijn beleidsmakers zo goed als genoodzaakt het over een andere boeg te gooien. Dat potentiële inschrijvers daar onder deze onzekere marktomstandigheden niet zoveel trek in hebben, is ook te begrijpen.

Dit is een discussie die veel dieper raakt dan wat vermeend incompetente ambtenaren - een beeld dat in jouw geval vooral voor lijkt te komen uit zelfoverschatting - dit gaat over hoe we als maatschappij tegen het belang van OV aankijken. Zien we het als iets dat aan de markt overgelaten kan/moet worden met alle markwetten die daarbij gelden, zoals we het de laatste pakweg 30 jaar hebben gevonden? Of zien we het als een nutsvoorziening die wat mag kosten zonder ooit rendabel te worden, omdat we menen dat er een sociaal belang mee is gediend of op zijn minst de kost voor de baat uit gaat (mensen die dankzij OV mobiel worden kunnen daarmee immers aan de economie bijdragen)?
Klopt helemaal. Maar je had als portefeuillehouder ook harder aan de boom kunnen rammelen om meer geld los te krijgen voor fatsoenlijk OV. En dat is of niet gebeurd, of wel gebeurd maar niet gekregen (nog meer rammelen dan).
Dat nu deze concessie op een mislukking is uitgelopen is hopelijk een signaal naar de landelijke politiek. En gaan meer concessies volgen, gegarandeerd !
Education
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Education »

Ook dat leuke dag op en af staken heeft ook niet bijgedragen aan de verbetering van het reizigersaantal. Dat kost ook klanten. Het is en blijft een dienstverlening. Een mooie CAO is belangrijk maar ook de instandhouding van die CAO.
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door waldo79 »

Dat staken is toch enkel dit jaar geweest zijn, ik zie geen causaal verband tussen stakingen en het gebrek aan interesse bij inschrijvers.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8927
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

De stakingen staan dan wel los van het gebrek aan interesse in de concessie, maar dat laatste komt wel voort uit reizigers die het openbaar vervoer de rug hebben toegekeerd naar aanleiding van de onvoorspelbaarheid die de stakingen van afgelopen voorjaar teweeg hebben gebracht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6053
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door AppleMoose »

Is er een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat de stakingen ervoor hebben gezorgd dat reizigers het ov de rug hebben toegekeerd? Het wordt hier op dit forum iedere keer als feit gepresenteerd, maar tot nu toe heb ik daar geen enkele feitelijke onderbouwing van gezien.
Goh.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3049
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door nvdw »

Op de tenderpagina kun je de (geanonimiseerde) vragen van vervoerders teruglezen en de antwoorden daarop. Daar komen al opmerkingen langs over een relatief lage vergoeding voor een contract zonder opbrengstverantwoordelijkheid, en ook niet onbelangrijk: de grote onzekerheid of het überhaupt mogelijk is om elektrisch te gaan rijden als de netbeheerder al geen nieuwe aansluitingen meer in behandeling neemt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
IJsseldelta
Berichten: 7
Lid geworden op: do 05 okt 2023, 10:37

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door IJsseldelta »

Waarschijnlijk komt de gedeputeerde met het excuus dat er meerdere aanbestedingen tegelijk lopen (ook al worden die netjes afgestemd tussen de verschillende concessieverleners door middel van een aanbestedingskalender) en er daardoor geen inschrijvingen op de concessie Zeeland zijn.

Maar als blijkt dat Zuid-Holland Noord (4) , Brabant - West (onbekend), Fryslan (onbekend) wel meerdere inschrijvingen zijn dan kun je je beter afvragen wat je in de uitvraag hebt fout gedaan. In plaats van wijzen naar allemaal marktomstandigheden en externe factoren.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Inmiddels is er een reactie van de partijen: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... iek-teleur

En ook van de vervoerders:
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... er-na-2025

Wat de voorkeur van Arriva betreft, ik denk hun idee om op de Zeeuwse Lijn te rijden kwam dus niet van niets....
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door VIRM »

custermans schreef: do 05 okt 2023, 12:31
Dionysusnu schreef: wo 04 okt 2023, 20:32
NOS schreef:Gedeputeerde Van der Maas denkt niet dat het nieuwe vervoersplan reden is voor het uitblijven van geïnteresseerden.
"Wij van WC-Eend denken niet dat de slechte resultaten van WC-Eend gerelateerd zijn aan de kwaliteit van recente edities van WC-Eend."
Hopelijk werkt het toch een beetje als signaal dat dit plan niet haalbaar is. Of niet, maar als het toch zorgt voor een door de provincie opgezet busbedrijf, dan kan ik daar ook niet enorm over klagen.
Hoe gaan ze dat bedrijf noemen? ZWN vind ik persoonlijk wel een leuke naam....
Mag en kan een provincie een eigen busbedrijf opzetten volgens de wet?
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu
Berichten: 644
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Dionysusnu »

Het huidige vervoersplan heeft ook al een wetswijziging nodig om uitvoerbaar te zijn, dus ik denk niet dat de provincie zich daardoor laat stoppen. :lol:
CamilleKreemers
Berichten: 4401
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

De schuld geven aan vervoerders omdat ze ook wat winst willen maken? Dit plan heeft grote risicos, zoals het verder snijden in de dienstregeling omdat provincie verantwoordelijk is.

Daarnaast, wat gebeurt er als de wets wijziging dat nodig is voor dit plan er niet komt? Dan toch vast houden aan het plan of dan komt er een nieuw plan?
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

VIRM schreef: vr 06 okt 2023, 13:31
custermans schreef: do 05 okt 2023, 12:31
Dionysusnu schreef: wo 04 okt 2023, 20:32
NOS schreef:Gedeputeerde Van der Maas denkt niet dat het nieuwe vervoersplan reden is voor het uitblijven van geïnteresseerden.
"Wij van WC-Eend denken niet dat de slechte resultaten van WC-Eend gerelateerd zijn aan de kwaliteit van recente edities van WC-Eend."
Hopelijk werkt het toch een beetje als signaal dat dit plan niet haalbaar is. Of niet, maar als het toch zorgt voor een door de provincie opgezet busbedrijf, dan kan ik daar ook niet enorm over klagen.
Hoe gaan ze dat bedrijf noemen? ZWN vind ik persoonlijk wel een leuke naam....
Mag en kan een provincie een eigen busbedrijf opzetten volgens de wet?
Ja, zo wordt nu een veerdienst tussen Breskens en Vlissingen gevaren. Was ook een speciaal opgericht bedrijf na een gefaalde aanbesteding.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op vr 06 okt 2023, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8927
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

De veerdienst uit Breskens vaart naar Vlissingen, niet Middelburg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

gefixt
Ik heb geen onderschrift
PatrickM
Berichten: 1981
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door PatrickM »

sirvinniei schreef: vr 06 okt 2023, 14:11
VIRM schreef: vr 06 okt 2023, 13:31
Mag en kan een provincie een eigen busbedrijf opzetten volgens de wet?
Ja, zo wordt nu een veerdienst tussen Breskens en Vlissingen gevaren. Was ook een speciaal opgericht bedrijf na een gefaalde aanbesteding.
Veren vallen niet onder de Wp2000. Volgens de PSO-verordening zal het misschien mogen, maar ik denk dat het voor de busconcessie lastiger is gezien die onder de Wp2000 valt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 07 okt 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Cas
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Cas »

Aangezien er in de TK wordt gewerkt aan een wetsverandering die het mogelijk maakt voor provincies om hun eigen vervoersbedrijf op te richten, neem ik aan dat dat nu nog niet mag.
請勿靠近車門
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door teun »

Zeer scherpe analyse van Arriva overigens dat Zeeland net als Limburg “veel dorpen heeft”, ik zou in de Sahara of de Amazone ook geen busdienst opzetten. :Y
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Een vergelijking tussen Limburg en Zeeland is natuurlijk absurd. Limburg is vele malen dichtbevolkter en heeft een kernnet per spoor.
Hoewel Limburg dan wel weer netjes elke gehuchtje 7 dagen per week de hele dag aandeed via ov-shuttle, totdat de provincie akkoord ging met het saneren van het hele net daarvan. Waarschijnlijk om iets als corona, maar we zien wel vaker dat daardoor veel aanbestedingsbeloftes van vervoerders daardoor zijn verdwenen.
Misschien moet Zeeland ook maar accepteren dat ze alleen de grote kernen kunnen bedienen met hun beperkte budget en al het geld daarin pompen.
Ik heb geen onderschrift
TomSteyl
Berichten: 321
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door TomSteyl »

Het zal ook met de tarieven te maken hebben.

Als je nou 2 passagiers in de bus kunt krijgen die 10 euro voor een dagkaart (vroeger Buzzer) willen betalen ipv misschien eens iemand die 17,15 of 23,75 wilt betalen voor een dalkaart/dagkaart, dan krijg je de mensen misschien wat meer de bus in. De bus rijdt toch al, dus liever een vollere bus dan een lege bus.

De tarieven zijn echt te hard gestegen procentueel in Zeeland.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Den Haag: "Er blijven gewoon bussen rijden"

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... sen-rijden
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Reactie van de CXX-chauffeurs: "Wie dit plan heeft verzonnen heeft nog nooit een bus van binnen gezien"

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... nen-gezien
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten