Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Bee schreef:Klinkt als een poging het waardeloze gedrag van hun chauffeurs goed te praten.
Weer een reden op het lijstje waarom Veolia uit Nederland zou moeten verdwijnen.
Hartstikke leuk en aardig, maar dit gebeurt bij elke busmaatschappij in Nederland. Dus volgens die redenering moeten alle busmaatschappijen uit Nederland verdwijnen.
(Oké, misschien bij EBS niet, daar ben ik niet bekend mee)
Sommige bedrijven hebben elektrische rolstoelplanken opgelegd gekregen of bussen met knielfunctie, dan is dat gedoe allemaal niet nodig. En anders zou de chauffeur nog een passagier kunnen vragen of hij/zij even helpt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo schreef:Ik stel vast een domme vraag, maar waarom voorziet Veolia zijn bussen van uitschuifbare planken als een chauffeur ze, volgens de argumenten hier, niet mag bedienen?
In het artikel staat dat de vrouw de plank zelf moet kunnen bedienen, maar dat dat vaak niet goed werkt.
Bee schreef:Sommige bedrijven hebben elektrische rolstoelplanken opgelegd gekregen of bussen met knielfunctie, dan is dat gedoe allemaal niet nodig. En anders zou de chauffeur nog een passagier kunnen vragen of hij/zij even helpt.
Het klopt ook niet dat de vrouw een goed werkende uitschuifplank zelf kan bedienen. Dit namelijk nog steeds de chauffeur door middel van een knop op het dashbord. Alleen weet ik uit het verleden dat die planken idd regelmatig storingen vertonen.
@ Bee: Het knielen laat de bus slechts enkele centimeters zakken (en afhankelijk van het type bus, alleen de voorzijde of de hele zijkant). En omdat de gemiddelde halte nog steeds niet toegankelijk is, komt een roelstoelgebruiker nog steeds de bus niet in.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gehandicapten: rolstoelservice Veolia in bus voldoet
Vervoerder Veolia biedt een prima service aan gehandicapten die met de bus willen reizen. Dat zegt voorzitter Renate Brentjes van de Federatie van Gehandicaptenorganisaties in Limburg in reactie op een uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens. Het college oordeelde dat een gehandicapte vrouw uit Limburg wordt gediscrimineerd door Veolia. Chauffeurs helpen de vrouw niet bij het bedienen van uitklapplanken en de elektrische uitschuifplanken werken vaak niet.
huibe schreef:Alleen weet ik uit het verleden dat die planken idd regelmatig storingen vertonen.
Dat is mij ook bekend. Echter hebben de VDL Citea en MB Sprinter City's een plaat die met de hand uitgeschoven moeten worden. De Ambassadors hebben de oprijplaten wel nog, maar worden niet meer gebruikt omdat deze te veel verstoringen vertonen. De chauffeur mag in geval van storing met een stang onder de bus gaan draaien om die plaat naar binnen te krijgen. Heb je zo een flinke vertraging aan je broek hangen.
Hainje schreef:In Brabant heeft Arriva sowieso geen uitschuifbare planken bij de Amba's,
Bij Arriva Brabant hebbende bussen handbediende platen die je kunt uitschuiven en dat gebeurt (ik heb het in 5 jaar tijd twee keer meegemaakt) door de chauffeur. Omdat veel haltes inmiddels zijn verhoogd kan een een rolstoel op die haltes meestal ook zonder rolplank naar binnen/buiten worden geduwd.
In het concept bestek voor de nieuwe concessies stonden elektrische bediende platen, die zijn echter (mede op verzoek van het ROB) in het definitieve bestek eruit gehaald vanwege de zeer hoge kosten en het minimale gebruik. Het blijft zoals het is, dus indien nodig met ondersteuning van de chauffeur.
Een van de sterke punten van OV is juist de dienstregeling. Als ik de uitspraak lees: http://www.mensenrechten.nl/berichten/v ... r-rolstoel geeft het college aan dat punctualiteit onderschikt is aan de inclusieve maatschappij. Dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn geweest van de wet?
De uitspraak riep verder de volgende vragen bij mij op:
Omdat het aanmelden een uur van te voren geen alternatief is omdat gewone reizigers dit ook niet hoeven vraag ik me af hoe NS/IenM haar concessie voor HRN kan handhaven? Overigens denk ik dat in sommige delen van het land de systemen veel meer naar elkaar toe kunnen bewegen. Zo was is OV Magazine laatst een artikel van een Prof uit Nijmegen over de integratie van OV en Doelgroepenvervoer naar aanleiding van een congres: zie hier het nieuwsbericht: http://www.ovmagazine.nl/nieuws/flexnet ... -regiotaxi en hier het artikel wat de door die prof in OV Magazine is geschreven: http://www.muconsult.nl/images/Download ... 0-2013.pdf volgens mij ben je in zo'n geval van een groot deel van het probleem verlost omdat je in zo'n flexnet kan richten op kwaliteit in plaats van punctualiteit.
Daarnaast vraag ik mij af hoe het college het afsluiten van de Geldlade (terecht punt van Veolia vanuit optiek Sociale Veiligheid) voor zich ziet? Het gaat niet alleen om de geldlade maar ook om bijvoorbeeld de kaartjes, en wanneer je de bus stil zet om reizigers te helpen dan moet je hem ook uitschakelen? werkt de Chipkaart dan nog?
Vervoerder Veolia biedt een prima service aan gehandicapten die met de bus willen reizen. Dat zegt voorzitter Renate Brentjes van de Federatie van Gehandicaptenorganisaties in Limburg in reactie op een uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens. Het college oordeelde dat een gehandicapte vrouw uit Limburg wordt gediscrimineerd door Veolia. Chauffeurs helpen de vrouw niet bij het bedienen van uitklapplanken en de elektrische uitschuifplanken werken vaak niet.
De vrouw reist vrijwel dagelijks met de bus en is vanuit haar rolstoel niet in staat om de uitklapplank om in- en uit te stappen zelf te bedienen. Omdat de uitschuifplanken onbetrouwbaar zijn, is Veolia al in een vroeg stadium met de Federatie van Gehandicaptenorganisaties in Limburg in gesprek gegaan over hoe om te gaan met de rolstoelplanken. http://www.ovpro.nl/bus/2014/04/29/geha ... -rolstoel/
De reactie van Veolia en die mevrouw van de gehandicaptenfederatie getuigen ook van een realiteitszin van een onthoofde pinda.
Ten eerste: zorg dat je meuk gewoon in orde is en dat het plankje het gewoon doet. Kan een enkele keer gebeuren dat hij defect is, maar als hij zo vaak defect gaat dat je er een heel groot punt van moet maken, dan doe je als vervoerder toch wel iets mis.
Daarnaast kun je als iemand met een beperking niet eindeloos plannen. Hoezo weet je altijd wanneer je precies weggaat dat je een steward inschakelt, of een apart busje kunt laten komen (lees: extra kosten voor de vervoerder).
En de WMO-taxi die dan wordt aangedragen... Tsja, daar wordt je in veel regio's niet vrolijk van: dramatische punctualiteit, onbetrouwbaar en je krijgt een hele toeristische route.
VIRM schreef:De reactie van Veolia en die mevrouw van de gehandicaptenfederatie getuigen ook van een realiteitszin van een onthoofde pinda.
Ten eerste: zorg dat je meuk gewoon in orde is en dat het plankje het gewoon doet. Kan een enkele keer gebeuren dat hij defect is, maar als hij zo vaak defect gaat dat je er een heel groot punt van moet maken, dan doe je als vervoerder toch wel iets mis.
Daarnaast kun je als iemand met een beperking niet eindeloos plannen. Hoezo weet je altijd wanneer je precies weggaat dat je een steward inschakelt, of een apart busje kunt laten komen (lees: extra kosten voor de vervoerder).
En de WMO-taxi die dan wordt aangedragen... Tsja, daar wordt je in veel regio's niet vrolijk van: dramatische punctualiteit, onbetrouwbaar en je krijgt een hele toeristische route.
Als je zelf niet weet hoe iets op te lossen is, vind ik het altijd verstandig om er rekening mee te houden dat het misschien lastiger is dan je in eerste instantie zou denken. We komen allemaal dagelijks, of in ieder geval wekelijks, wel iets tegen waar we niet tevreden over zijn. Als we al die mensen voor onthoofde pinda moeten uitmaken, lopen we er allemaal nog chagrijniger bij.