Pagina 2 van 8

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 00:22
door fogeltje
Houdt er wel rekening mee dat de drukte op deze lijn in september altijd op zijn drukst is. Vanaf december neemt het meestal weer wat af (zelfde fenoneem is in streekbussen te zien) wanneer de nieuwe lichting studenten een kamer krijgt, stopt (tot eind januari kan men stoppen zonder gevolgens voor stufi) of zijn colleges minder serieus gaat nemen en niet altijd meer gaat. Om alleen daarvoor extra treinen aan te schaffen lijkt me gezien de financiële positie van Veolia niet zo verstandig en dan is huren een prima optie. De vraag is hoe het met de bezetting tijdens de rest van het jaar zit. Als dat probleem over het gehele jaar bestaat, dan moet men toch gaan kijken naar een andere oplossing.

Dat lost echter niet het probleem op dat Veolia problemen krijgt als treinstellen uitvallen. Ze hebben niet de capaciteit om dat op te vangen en ik weet niet hoe snel ze bij de NS een geschikt treinstel gehuurd kunnen krijgen.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 10:50
door Raymond
Er is met name één probleemtrein daar en dat is de t32220, waar 8 bakken GTW net aan gaat (ware het niet met vertraging en veel staanplaatsen). Dat probleem is overigens opgelost, wanneer de Universiteit van Nijmegen gaat werken met gespreide lesblokken. Dus niet iedereen om 9 uur, maar ook om half 9, half 10 enz. Dat zou ook lucht geven aan lijn 10.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 11:21
door webguy
Ik denk dat deels het probleem is dat en de HAN en de Radboud om 8:45 beginnen met lessen... Als je daar al eens mee begint.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 11:59
door fogeltje
Maar de vraag is of de HAN en de RU hun lesblokken gaan aanpassen om zo het OV wat te ontlasten. Studenten die te laat komen door de drukte wordt vaak verteld dat ze dan maar een bus/trein eerder moeten pakken (waarbij ze niet stilstaan dat studenten van verder weg vaak voor aankomst 8:45 al de eerste bus hebben die bij hun thuis voorbij komt, in tegenstelling tot de stadsdienst beginnen niet alle streeklijnen al om 6:00 uur).

Dat probleem van lijn 10 ligt overigens aan kuddegedrag. Lijn 3/4/11 rijden ook rechtstreeks en die hebben meestal wel plek (en sinds vorige week rijdt ook lijn 300). Tegenwoordig is dat in het ochtendspits ook vaak maar staanplaatsen, maar plek is plek. Er is ook nog altijd lijn 1 voor OZ en Erasmusgebouw, die is wat langzamer, maar daar kun je meestal nog wel een luchtbed neerleggen en languit gaan liggen (bij wijze van spreke).

Vorig jaar stonden in september Novio medewerkers bij perron A om studenten in de bussen te krijgen (ik zag ze overigens om half 9 het hele jaar door, maar in september stonden ze er om half 11 ook nog); zorgen dat bij lijn 10 alle deuren gebruikt worden EN dat men helemaal doorloopt in de aanhang wagen, maar ook dirigeren naar lijn 3/4/11 wanneer deze kwamen aanrijden. Ik weet niet of ze er nu weer staan, gezien lijn 99 niet rechtstreeks naar centraal gaat stap ik in Dukenburg over op lijn 3/4/11. Dat helpt ook al een beetje, plus een kleine informatiecampagne (posters op de universiteit/HAN bijvoorbeeld) dat er ook andere lijnen rijden (waarbij lijn 6 en 83 een alternatief zijn voor het Bestuursgebouw, ook al is het wat langer lopen sinds halte Tandheelkunde is opgeheven).

Helaas is er voor de trein geen oplossing. Er rijdt maar 1 "lijn". Ik kan die drukte verder niet beoordelen omdat ik er nooit mee reis maar ik wil wel geloven dat bovengenoemde rit best vol zit. Daar zullen namelijk ook veel scholieren uit Boxmeer en Cuijk in zitten die om half 9 op school moeten zijn. Tenminste, dat was vroeger zo.

Blijft de drukte op die rit over het gehele jaar zo erg? Zoals ik al zei, vaak neemt dat vanaf december/januari wat af.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 12:18
door webguy
Dit jaar staan er iig geen mensen bij de bussen. Bussen 3/4 reden vanmorgen ook bomvol weg...

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 12:31
door fogeltje
Dat is wel jammer, want die medewerkers maakten wel een verschil; snellere doorstroming en er ging tien tot vijftien man meer mee omdat iedereen achterin gesommeerd werd om helemaal door te lopen. Lijn 3/4 zijn dan schijnbaar ook ontdekt, dat was vorig jaar in september nog anders (in de loop van het jaar werd het overigens wel drukker).

Ik vraag me af of de nieuwe lijn 300 al ontdekt is door studenten. Die rijdt immers ook 4x per uur, dat kan ook voor wat verlichting van lijn 10 zorgen, maar dat moet wel bekend zijn, want ik kan me voorstellen dat deze lijn op het andere uiteinde van het busstation stopt (lijn 33 deed dat ook).

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 12:41
door webguy
Lijn 300 reed vrij vol weg, en de 325 ook (geloof ik, iig eindbestemming Nijmegen HAN)

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 13:00
door Vinny
Raymond schreef:Er is met name één probleemtrein daar en dat is de t32220, waar 8 bakken GTW net aan gaat (ware het niet met vertraging en veel staanplaatsen). Dat probleem is overigens opgelost, wanneer de Universiteit van Nijmegen gaat werken met gespreide lesblokken. Dus niet iedereen om 9 uur, maar ook om half 9, half 10 enz. Dat zou ook lucht geven aan lijn 10.
Misschien dat ze in Nijmegen eens moeten rondneuzen in Amsterdam. Eerstejaars colleges beginnen op de UvA bijvoorbeeld vaak om 11 uur. Dus dat is een prima oplossing :idea:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 13:09
door tsov
Bij jouw opleiding misschien? Ik moest in het eerste jaar toch regelmatig om 9 uur present zijn...

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 13:26
door fogeltje
webguy schreef:Lijn 300 reed vrij vol weg, en de 325 ook (geloof ik, iig eindbestemming Nijmegen HAN)
De 325 rijdt toch niet via CS? Die rijdt vanaf het centrum via de Heyendaalseweg naar Heyendaal. Als dat tussen 8 en 9 uur was, kan dat een streekbus zijn geweest. Van bepaalde lijnen rijden enkele ritten na aankomst op CS door als lijn 210 naar Nijmegen Heyendaal, ze rijden daar een half rondje Heyendaal, alleen voor uitstappers, en filmen inderdaad Nijmegen HAN.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 13:28
door Caspar
Was dit eigenlijk ten tijden van de NS minder aan de orde, de staanplaatsen en mensen die achter moeten blijven op het perron? Kom daar niet zo vaak, maar heb me er wel eens om staan te verbazen dat bij de NS vaak 6 bakken DM90 helemaal zitvol waren, en dat bij Veolia om het zelfde tijdstip met een losse GTW af moest kunnen.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 16:03
door Vinny
tsov schreef:Bij jouw opleiding misschien? Ik moest in het eerste jaar toch regelmatig om 9 uur present zijn...
Dan ben je zeker al om 15:00 klaar?

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 16:44
door tsov
Dat was ook heel verschillend. Ik heb het rooster van die tijd niet meer in m'n hoofd, en de agenda's liggen bij m'n ouders, maar dit jaar ziet het er bijvoorbeeld zo uit (er zijn verschillende groepen, ik heb er willekeurig eentje gekozen):

Maandag
9-11 hoorcollege
13-15 werkgroep

Dinsdag
13-15 werkgroep

Woensdag
11-13 hoorcollege (alleen in week 1)

Donderdag
9-11 hoorcollege

Vrijdag
11-12 responsiecollege
13-15 werkgroep (om de week)
15-17 hoorcollege (alleen in week 1)

Dit ziet er in mijn herinnering aardig gemiddeld uit. Dit gaat over de opleiding Geschiedenis, dus een grote opleiding (veel groepen) met weinig contacturen (veel zelfstudie).

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 18:36
door Vinny
Het is een vergelijkbaar rooster met wat ik destijds had. Er waren inderdaad semesters bij dat je een paar dagen om 9:00 moest beginnen, maar meestal toch niet. Volgens mij is het een goed idee om onderwijsinstellingen later te laten beginnen wanneer dat mogelijk is.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 18:51
door webguy
Kan je vertellen: dat is niet mogelijk. Nu al zijn er op alle hogescholen die ik tegenkom (CHE in Ede, HAN in Arnhem en Nijmegen en de Radboud) te weinig lokalen beschikbaar. Mensen hebben al tot 18:30 les of zelfs later. Waarom dan later beginnen, dan wordt het helemaal avondschool, en veel streekbussen rijden na 18:00 niet meer of anders/minder.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 19:14
door M57
Vinny schreef:Volgens mij is het een goed idee om onderwijsinstellingen later te laten beginnen wanneer dat mogelijk is.
Het lijkt me nog een beter idee om het aanbod aan openbaar vervoer beter af te stemmen op de vraag vanuit de samenleving.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 19:45
door Geert
Vinny schreef:Het is een vergelijkbaar rooster met wat ik destijds had. Er waren inderdaad semesters bij dat je een paar dagen om 9:00 moest beginnen, maar meestal toch niet. Volgens mij is het een goed idee om onderwijsinstellingen later te laten beginnen wanneer dat mogelijk is.
Dat gebeurt allang, maar je ontkomt er niet aan om colleges om 9:00 te laten beginnen omdat anders dure collegezalen/leslokalen niet de hele dag gebruikt worden. Beginnen om afwisselend 8:30/9:00/9:30 gaat ook niet altijd, want vakken/timeslots moeten ook inwisselbaar zijn met die van andere vakken. Ik denk niet dat er nog veel rek in zit...

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 20:11
door Daniel
Als je wilt gaan afwisselen in begintijden zou je inderdaad in het ideale geval moeten verspringen met hele lesuren. Maar zelfs dan wordt het nog lastig: had in mijn studententijd bv. ook vakken die andere specialisaties ook hadden, maar die moeten natuurlijk wel bij beide groepen blijven passen in 't rooster.

En dan heb je ook nog opleidingen waarin je niet zo makkelijk dingen om kunt wisselen omdat je dan stap 2 ergens van eerder zou moeten doen als stap 1.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 20:14
door webguy
We hebben het hiet over een universiteit he mensen :P Alles is zo log als ik weet niet wat: roosters worden al last-minute geplaatste en de viewer op de Radboud is bagger. Ik doe een programma van een half jaar nu als pre-master, maar dat kan niet in een half-jaar, het is over een heel jaar uitgespreid omdat de goede vakken niet op het goede moment worden gegeven. Dat kunnen ze al niet voor elkaar krijgen, denk je dan dat ze de roosters drastisch gaan veranderen?

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 20:29
door Suus
Bij de UvA hetzelfde van hetzelfde laken een pak. Roosters blijven in principe hetzelfde tenzij iemand een verzoek tot verandering heeft. Als grote vakken verplaatst moeten worden, veranderd bijna alles mee, daar wordt dan ook zelden de vingers aan gebrand. Het is als een groot dominospel.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 21:38
door Joshua
Nou woon ik zo goed als op de campus van de Universiteit en HAN (er net buiten maar in mijn complex worden nog wel lessen van de HAN gegeven) en doe ik zelf een MBO opleiding waardoor iedere ochtend met Lijn 10 tegen de spits richting in mag naar school.

Maar toen ik nog in Mill woonde werd mij vertelt dat ik maar een bus en trein eerder moest nemen naar school of maar moest gaan fietsen. Toen mijn school aankondigde 's avonds lessen in te gaan plannen en ik vertelde in een dorp te wonen waar 's avonds geen bussen rijden vertelde mijn docenten dat het me eigen probleem was. Zo doende ging ik dan ook op kamers.

Scholen weigeren dan ook rekening te houden met het OV. Alleen nu het gebouw te klein is kunnen de lessen wel wat verschoven worden naar de avond uren.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: di 07 sep 2010, 22:25
door Freek
@ Situatie Heyendaal:

Lijn 325 rijdt inderdaad niet via CS. Bussen met de eindbestemming Nijmegen HAN op het display zijn de lijnen 210 en zijn streeklijnen die nog een rondje Heyendaal maken (uit mijn hoofd een 87, 82 en 5 vanuit Groesbeek). Ik mis inderdaad ook de medewerkers van Novio, zorgden altijd voor een snellere afwikkeling. Novio is al gevraagd of deze medewerkers weer terug kunnen komen. Binnenkort hoop ik daarover duidelijkheid te krijgen.

Probleem van lijn 10 is volgens mij niet kuddegedrag. De 3 en 4 rijden tussen 8 en 9 ook vol weg. Kwalijk daarbij is eigenlijk dat doorgaande reizigers richting Wijchen achterblijven. Dat de 300 ook rijdt zal niet door Breng worden gecommuniceerd, men wil hier meer een woon-werkverbinding van maken en dus geen woon-schoolverbinding.

Over de spreiding van de aanvangstijden: Zowel op de HAN als op de Radboud begint niet iedereen om 8.45. Er zijn faculteiten/opleidingen die om 8.30/9.00 uur beginnen. Spreiding is er dus wel, probleem is alleen dat het aanbod dan nog steeds te groot is. Overigens rond 10.30 en 10.45 beginnen ook weer colleges op de HAN en RU wat ook dan voor teveel aanbod zorgt. Wel op een kleinere schaal hoor en die is in oktober al weer weg.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 09:28
door webguy
Vandaag dacht ik "ik neem de spitstrein naar Heyendaal van 8:23". De trein kwam pas 8:26 aanzetten met 3 treinstellen, waarvan er een drietje keerde als spitstrein. 8:29 reden we wel weer weg, dus hulde voor de snelle kering. Was best druk maar niet totaal gevulde trein. Maar ja, wel weer met vertraging.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 10:25
door Tom
Dat was dan zeker de 32220 die aan kwam rijden met drie treinstellen. Knap dat ze daar zo snel even een spitstrein van hebben kunnen maken.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 10:30
door webguy
Tja, knap, wat is knap. Er stond op spoor 35 al minstens 10 minuten een 3tje klaar. Nou kan het zijn dat 'ie niet afgetankt was, maar had die dan genomen zou ik zeggen, in plaats van dat je ~100 mensen laat wachten. Maar, er was wel een nette omroep dat reizigers voor de spitstrein vooraan moesten instappen...