Pagina 3 van 3

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: ma 30 jan 2012, 16:28
door Raymond
De aansluiting is sinds de nieuwe dienstregeling vanuit Venlo niet meer officieël, omdat de overstaptijd van 5 naar 4 minuten is gegaan. Je moet weliswaar trap af en op, maar je zal de aansluiting normaal gesproken wel gewoon halen.

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: ma 30 jan 2012, 17:30
door fogeltje
deadlock schreef:
fogeltje schreef:Persoonlijk zie ik dan liever dat de RE Koblenz - Mönchengladbach en Mönchengladbach - Venlo weer worden samengevoegd (en die laatste dus geknipt in Mönchengladbach), maar om dat te doen voor die ene keer per jaar dat ik de familie bezoek is wellicht wat teveel gevraagd :mrgreen:
Er is in Mönchengladbach toch een goede overstap naar Keulen vanuit Venlo? En is dat wel geknipt, hebben ze de RE's niet gewoon verlegd?

Edit: Nee niet meer dus. Half uur overstaptijd. Dat is balen!
Die overstap is er nog steeds hoor, tenminste ik heb mijn moeder twee weken geleden niet horen klagen, maar niet hoeven over te stappen is altijd fijner :P

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: ma 30 jan 2012, 21:24
door deadlock
Raymond schreef:De aansluiting is sinds de nieuwe dienstregeling vanuit Venlo niet meer officieël, omdat de overstaptijd van 5 naar 4 minuten is gegaan. Je moet weliswaar trap af en op, maar je zal de aansluiting normaal gesproken wel gewoon halen.
Hmm. Ik vind het raar dat hij dan niet meer in bahn.de zit :(

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: za 04 feb 2012, 15:34
door Statler Rail
Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp:
MdJ schreef:Past niet. Herzogenrath wordt nu gekruist (.44), in Heerlen wordt er aangekomen om .06 en vertrokken om .28. Om 2x per uur te kunnen rijden, zal je dus ter hoogte van Heerlen de Kissel moeten kruisen.

Of je moet in Haanrade gaan kruisen, maar dan kun je geen CARGO's meer rijden.
Evenals moet je Heerlen verbouwen, zodat er een treintje meer kan staan. (Of Veolia liev aan kijken, zodat de Sneltrein Maastricht-Heerlen doorrijdt ipv keert), zodat je spoor 1 kunt gebruiken voor Maastricht->Aachen en spoor 2 voor Aachen->Maastricht. Spoor 4 en 5 worden dan door NS gebruikt. Deze twee treinen op 1 spoor zetten, is krap. (SPR aankomst .27, IC vertrek .23 ; SPR vertrek .03, IC aankomst .07)
De kruising ligt net ten zuiden van Herzogenrath, wat er is daar maar één perronspoor waar vandaan je van/naar Heerlen kan. Als je de stoptrein in de richting Aken een paar minuten opschuift, dan kan je nog best een IC inleggen. Je krijgt dan wel een IC die vlak voor de stoptrein uit rijdt:

Hz (-.42) -.50
Lg (-.49) -.59
Hrl -.53 -.06

Hrl -.18 -.25
Lg (-.22) -.30
Hz (-.29) -.40

Vet is de IC, de andere is de stoptrein. Qua perronopstelling in Heerlen kan de stoptrein samen met de NS-Sprinter één perron delen.

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 20:44
door Bram
Ik las een tijd geleden een artikel over het doortrekken van de 800 van Heerlen naar Aken. Er zou toendertijd gelijk gekeken worden naar de mogelijkheden van het doortrekken van dezelfde treinserie van Maastricht naar Luik.

Het lijkt me een mooie stap vooruit als we naar een Europees vervoersnet willen. De huidige situatie waarin elk land zijn specifieke in- en uitgangen heeft qua treinvervoer moeten toch eens voorbij zijn.

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 13:56
door Zonnig
Dat zou zeker een goede stap voorwaarts zijn.
Maar kan dat met V-IRM?? Ik denk van niet !

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 14:36
door fogeltje
Waarschijnlijk niet, maar er rijdt nog wel voldoende ICRm volgens mij. Wat schuiven in treinseries en dat moet toch te doen zijn lijkt me. En anders staat er nog een hoop ICK weg te rotten in Nijmegen :P

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 16:50
door hauptbahnhof
Ja hoor. We gaan met treinen die eigenlijk zo'n beetje aan het einde van hun latijn zijn nog een nieuw traject berijden. :neg:

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 18:36
door Jef400
Die Silberlingen rijen nog steeds in Duitsland. Die 218 die daar voor zit is nog 10 jaar ouder. Waarom zou dat niet met onze rijtuigen kunnen.

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 18:40
door Suus
ICK moet een draaistelrevisie en staan ondertussen al zo'n beetje vastgeroest aan de rails in Nijmegen, ik heb niet het idee dat dat een groot succes gaat worden.

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 20:44
door hauptbahnhof
Dat ze nog steeds rijden betekent niet dat ze ook nog heel lang blijven rijden. Overal zie je dat oud materieel wordt vervangen voor modern spul, dan wel gemoderniseerd.

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: do 23 feb 2012, 15:34
door Jef400
HBF, Jij zou zo de politiek in kunnen. Dit is draaien.

Nu inhoudelijk. Het is toch ook mogelijk duitse IC rijtuigen in te zetten in de verbinding Heerlen-Schiphol en belgische in Alkmaar-Luik ( Mocht het door gaan natuurlijk )

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: do 23 feb 2012, 15:53
door Daan
Dacht je dat die Duitsers die rijtuigen zelf niet hard nodig hadden?

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: do 23 feb 2012, 17:20
door Stéphane
JeffreyMeijer schreef:HBF, Jij zou zo de politiek in kunnen. Dit is draaien.

Nu inhoudelijk. Het is toch ook mogelijk duitse IC rijtuigen in te zetten in de verbinding Heerlen-Schiphol en belgische in Alkmaar-Luik ( Mocht het door gaan natuurlijk )
Elke trein in België is zowat in gebruik of in onderhoud of in bestelling.

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: zo 26 feb 2012, 12:18
door Fles
Zeg maar er zou toch een nieuwe route komen van heerlen naar Aachen via Avantis? Daar heb je meer aan dan gewoon wat Kohlscheidjes overslaan lijkt me.

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: zo 26 feb 2012, 12:59
door reisthijs
Die nieuwe route heeft nogal veel bochten en is daardoor minstens zo lang als de bestaande route.
Tussen Heerlen en Kerkrade moet die trein ook de bestaande stoptrein vervangen, anders kom je nooit uit met de kruisingen, ook het nieuwe deel wordt enkelspoor.

Daar schiet je dus niet zo veel mee op wat snelheid betreft. Alleen een verdubbeling van het aantal verbindingen Heerlen-Aachen.

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Geplaatst: zo 26 feb 2012, 17:05
door Fles
Oh daar heb je dus niet veel aan dan -o- Het zag er op de kaart een stuk korter uit dan via Herzogenrath, maar ik heb het voorgestelde tracé niet gezien verder..