Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Kwartier is inderdaad nog te overzien. Had ik niet gelezen
Overigens is een stadsdienst met een halfuursdienst ook niet echt aantrekkelijk. De reisafstanden zijn vaak gemiddeld rond 2 kilometer, een afstand die je in 20 minuten loopt. Is de reisduur per bus dan 5 minuten dan is in de helft van de gevallen lopen sneller of even snel als de bus (reistijd + wachttijd). Gemiddelde reis+wachttijd is voor zowel lopen als bus 20 minuten. Vaak moet je ook nog naar/van de bus lopen, dus dan valt dat nog onvoordeliger uit. Alleen als luxe paraplu is de bus dan een alternatief. Verder maken de groepen die wat minder goed ter been zijn steeds minder gebruik van het reguliere OV. Ondanks alle mooie woorden zijn OV en doelgroepvervoer nog steeds niet echt geïntegreerd.
Overigens is een stadsdienst met een halfuursdienst ook niet echt aantrekkelijk. De reisafstanden zijn vaak gemiddeld rond 2 kilometer, een afstand die je in 20 minuten loopt. Is de reisduur per bus dan 5 minuten dan is in de helft van de gevallen lopen sneller of even snel als de bus (reistijd + wachttijd). Gemiddelde reis+wachttijd is voor zowel lopen als bus 20 minuten. Vaak moet je ook nog naar/van de bus lopen, dus dan valt dat nog onvoordeliger uit. Alleen als luxe paraplu is de bus dan een alternatief. Verder maken de groepen die wat minder goed ter been zijn steeds minder gebruik van het reguliere OV. Ondanks alle mooie woorden zijn OV en doelgroepvervoer nog steeds niet echt geïntegreerd.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op do 02 nov 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Ik ben niet tegen het concept op zich, maar ik vrees dat de relatief hoge prijs ertoe zal leiden dat het systeem nauwelijks gebruikt zal worden.
De busrit van een wijk naar het station is straks (bijna) even duur als de treinrit van Helmond naar Eindhoven. :?
Reizigers zullen dus eerder geneigd zijn om naar een station of 'echte' bushalte te lopen of fietsen.
De busrit van een wijk naar het station is straks (bijna) even duur als de treinrit van Helmond naar Eindhoven. :?
Reizigers zullen dus eerder geneigd zijn om naar een station of 'echte' bushalte te lopen of fietsen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Bij BrengFlex had Hermes al een voorstel gedaan om het tarief te verhogen naar 5 euro, goed bezig Hermes. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Wat stadsvervoer in middelgrote steden (50.000-100.000 inwoners) betreft: Is het in de meeste zo onrendabel als in Helmond en Oss?
Ik kan me voorstellen dat het in een stad met belangrijke centrumfunctie als Leeuwarden nog wel mee valt, maar hoe zit het met steden als Ede, Almelo, Deventer, Assen etc.?
Ik kan me voorstellen dat het in een stad met belangrijke centrumfunctie als Leeuwarden nog wel mee valt, maar hoe zit het met steden als Ede, Almelo, Deventer, Assen etc.?
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Gezien de snelheid waarmee netwerken in andere plaatsen afbrokkelen: nee, in de meeste Nederlandse middelgrote plaatsen gaat het slecht met de stadsbus en vaak komt dat door de fiets en de steeds beter wordende fietsinfrastructuur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Helmond heeft 4 stations, daarmee is een groot deel van Helmond rechtstreeks aangesloten op het spoorwegnetwerk en verbonden met bijvoorbeeld Eindhoven. Alleen voor de wijken in het noorden van Helmond en voor verplaatsingen binnen Helmond zelf zou de stadsbus een aanvulling kunnen zijn, maar door de slingerroutes van de stadsbus en de lage frequentie is de fiets vaak een sneller alternatief voor deze verplaatsingen.
Bij de andere steden die je noemt is dit een stuk minder. Ede, Almelo en Deventer hebben slechts twee stations en Assen zelfs maar één en zijn ook minder aangewezen op een andere grote stad als Eindhoven. Maar ook als ik naar de stadsbusnetwerken van deze steden kijk, is het lijnennet behoorlijk mager volgens mij.
Bij de andere steden die je noemt is dit een stuk minder. Ede, Almelo en Deventer hebben slechts twee stations en Assen zelfs maar één en zijn ook minder aangewezen op een andere grote stad als Eindhoven. Maar ook als ik naar de stadsbusnetwerken van deze steden kijk, is het lijnennet behoorlijk mager volgens mij.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
De problemen van een busnet in een relatief kleine stad houden elkaar in stand of versterken elkaar: een ontsluitend net is vaak traag, wat de reis niet aantrekkelijk maakt en bovendien veel busuren kost, wat dan weer gecompenseerd moet worden met een lage frequentie.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Daarom ben ik (als een van de weinige forumleden) ook een voorstander van een flexbus-systeem in Helmond. Het concept van kleinere vraagafhankelijke busjes zonder vaste route of dienstregeling lijkt gewoon beter te passen bij middelgrote steden. Dat de prijs ook iets hoger is lijkt me logisch, het vervoersmiddel biedt immers een veel meer op maat gemaakte service en is er eigenlijk ook vooral voor de mensen die wat minder goed ter been zijn en waarbij de fiets dus geen optie is. Dat de prijs €3,50 is, lijkt me wel wat hoog, vooral als je bedenkt dat een kaartje voor een enkele rit op een streekbuslijn in de omgeving ook €3,50 kost.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Als de kaartjes nou een uurkaartje zouden zijn, waarmee je binnen het uur mag in- en uitstappen waar je wil en daarna je rit mag uitzitten zoals De Lijn nu doet, zou het al een stuk goedkoper zijn voor de mensen die in Helmond overstappen op een andere bus. Ik weet alleen niet hoe groot deze groep is vergeleken met de mensen die op een trein overstappen.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Oss heeft maar twee stations, en niet alles is echt binnen fietsafstand omdat het niet echt langs het spoor is gebouwd. Den Bosch en Nijmegen zijn ook verder weg dan Eindhoven vanuit Helmond.Yanaike schreef:Helmond heeft 4 stations, daarmee is een groot deel van Helmond rechtstreeks aangesloten op het spoorwegnetwerk en verbonden met bijvoorbeeld Eindhoven. Alleen voor de wijken in het noorden van Helmond en voor verplaatsingen binnen Helmond zelf zou de stadsbus een aanvulling kunnen zijn, maar door de slingerroutes van de stadsbus en de lage frequentie is de fiets vaak een sneller alternatief voor deze verplaatsingen.
Bij de andere steden die je noemt is dit een stuk minder. Ede, Almelo en Deventer hebben slechts twee stations en Assen zelfs maar één en zijn ook minder aangewezen op een andere grote stad als Eindhoven. Maar ook als ik naar de stadsbusnetwerken van deze steden kijk, is het lijnennet behoorlijk mager volgens mij.
Maar ik heb dan ook maar weinig gehoord over de aantrekkelijkheid van Oss.
Deventer is wel weer redelijk langs het spoor gebouwd en ligt op steenworp afstand van Apeldoorn. Maar ik heb toch het idee dat daar alles beter draait. Toerisme misschien?
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
In middelgrote steden, zoals Helmond kunnen de wijken die ver van een station af liggen ook bedient worden door een streeklijn. Een streeklijn hoeft niet door de wijken te slingeren, maar een paar in de wijken centraal gelegen haltes die door de streekbussen worden bedient kunnen in ieder geval voor zorgen dat de wijken in voldoende mate ontsloten worden, zonder dat er een dure stadsdienst voor opgezet moet worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Klopt neem nou de fietsafstand tussen Stuw 13 in Oss en Station Oss, zo'n 3,2 kilometer. Dat is rustig aan fietsen zo'n 20 minuten fietsen. Lopen gauw een halfuur tot drie kwartier. Niet echt aantrekkelijk. Wat openbaar vervoer betreft kun je nog beter vlakbij Heesch Stationsplein wonen. Met andere woorden op een maximale loopafstand van 10 minuten.Ederveen schreef:[
Oss heeft maar twee stations, en niet alles is echt binnen fietsafstand omdat het niet echt langs het spoor is gebouwd. Den Bosch en Nijmegen zijn ook verder weg dan Eindhoven vanuit Helmond.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
20 minuten fietsen voor 3,2 kilometer? Dan fiets je wel heel erg langzaam. Ik zou daar maximaal een kwartier over doen en dan fiets ik nog traag. 3,2 kilometer is een prima afstand om te fietsen.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Hangt ook heel erg af van je wielmaat. Hoe groter de wielen des te sneller je natuurlijk rijdt met dezelfde moeite.
🍉
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Google geeft aan dat het in 12 minuten te fietsen is, dat is dus bijna twee keer zo snel als de 20 minuten waar lijntaxi over spreekt.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Ik hou ook rekening als iemand wind tegen heeft.BrengMe schreef:20 minuten fietsen voor 3,2 kilometer? Dan fiets je wel heel erg langzaam. Ik zou daar maximaal een kwartier over doen en dan fiets ik nog traag. 3,2 kilometer is een prima afstand om te fietsen.
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Denk ook aan de regen, de druk in de fietsband en in welke versnelling je zit. Dit gaat echt totaal niet meer over een dienstregeling en zelfs niet eens over Zuidoost Brabant
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Goed nieuws lijnfolders van Herms voor dienstregeling 2018 staan nu online.
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF801 ... ternet.pdf (9, 260, 405 en 406)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF802 ... ternet.pdf (2, 3 en 4)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF803 ... ternet.pdf (5)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF804 ... ternet.pdf (6, 102, 259, 260, 261, 321, 322 en 404)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF805 ... ternet.pdf (7, 20, 271, 277 en 407)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF806 ... ternet.pdf (3, 8, 10, 20, 101 en 260)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF807 ... ternet.pdf (12, 24, 266, 320 en 324)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF808 ... ternet.pdf (14, 114, 15 en 16)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF809 ... ternet.pdf (20, 292, 294, 401, 402 en 403)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF810 ... ternet.pdf (25, 26, 123, 259, 261, 268, 321 en 322)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF811 ... ternet.pdf (23, 28, 262, 266 en 268)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF812 ... ternet.pdf (23, 24, 25, 26, 51, 102, 150 en 320)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF813 ... ternet.pdf (15, 16, 18, 19, 291, 292, 294 en 319)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF814 ... ternet.pdf (7, 18, 117, 272, 276, 277, 317 en 318)
- https://www.hermes.nl/data/upload/LF815 ... net(1).pdf (11, 17, 21, 255, 256, 258 en 266)
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Apart dat Bravo ook dit jaar wéér niet voor een aansluiting op de trein kiest op de populaire scholierenlijnen 26 en 51. Het is vooral irritant dat er of zo lang gewacht moet worden of de bus net gemist wordt op de intercity vanuit Venlo/Eindhoven
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
In beide gevallen lijkt het noodgedwongen. Lijn 26 vormt met lijn 25 vanuit Uden immers een strakke halfuursdienst. Al sluiten beiden zo te zien ook niet heel lekker aan in Uden op de andere lijnen. Lijn 51 is vervelend, omdat die met z'n rondje 28 minuten onderweg is en er tussen aankomst van de trein uit Eindhoven en het vertrek van de trein naar Eindhoven 31 minuten zit. Dat gaat niet werken. Hermes heeft zo te zien de keus gemaakt om de bewoners van de wijken 's morgens en 's avonds een iets betrouwbaardere overstap te bieden, door halverwege de dag de tijden met vijf minuten te verschuiven. Wil je daar van af dan moet je de route van lijn 51 gaan inkorten, bijvoorbeeld door het ommetje via de Pannehoeve niet meer te maken en de route van lijn 26 daar te volgen. Alleen geen idee hoe wenselijk een dergelijke wijziging is.
Ik zie overigens dat Hermes op de site een wijzigingenlijst heeft gepubliceerd met de aanpassingen vanaf december.
Ik zie overigens dat Hermes op de site een wijzigingenlijst heeft gepubliceerd met de aanpassingen vanaf december.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Huh? Ik dacht dat lijn 51 door een flexbus zou worden vervangen? Of heb ik het nou verkeerd begrepen?
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Lijn 51 is de enige stadslijn die NIET door een flexbus vervangen zal worden, dit vanwege een ROC dat ongeveer 1,5 kilometer van het station staat.
🍉
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Maar lijn 53 wordt toch nog met een grote bus gereden? Verdwijnt die dan ook? En de 150?
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018
Lijn 53 verdwijnt dus, lijn 150 blijft wel gewoon rijden. Hermes heeft ondertussen ook het wijzigingenoverzicht op de site gezet: https://www.hermes.nl/reizen/1190/let-o ... eling/4965
Op zaterdag wel, de andere dagen niet.Yanaike schreef:Huh? Ik dacht dat lijn 51 door een flexbus zou worden vervangen? Of heb ik het nou verkeerd begrepen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten