Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Is dat tijdelijk?
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Geen idee, maar in Friesland waren ze toch niet nodig (teveel materieel besteld) dus als ze elders wat krapper in de bussen zaten is dit een goede oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dit riekt naar een niet zo frisse truc. De Provincie staat toe dat de in de huidige concessie gebruikte bussen mogen worden opgebruikt tot de leeftijd van twaalf jaar, de rest moet nieuw zijn. Ik krijg het gevoel dat Arriva nu nog gauw oude bussen van elders aan de huidige concessie toevoegt om die zo na december gewoon in gebruik te kunnen houden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Maakt dat uit dan? De bussen zijn nog geen twee jaar oud, het verschil met de nieuwe nieuwe bussen is nauwelijks te merken voor de reiziger, het is vooral prettig dat in deze bussen Airco zit.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ja, want Arriva heeft de concessie gewonnen op basis van nieuwe bussen.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 23 aug 2014, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
En het is oneerlijk voordeel voor de bestaande vervoerder. Brabant had op z'n minst een einddatum voor de regeling moeten opstellen die voor het begin van de aanbesteding lag...
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Als Arriva deze truc echt toe had willen passen hadden ze volgens mij geen bussen van 2 jaar oud naar de concessie gehaald maar nog veel oudere bussen, met een doorschuifactie van deze Citea's.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ja, maar dat was te veel in de gaten gelopen. Bussen van twee jaar oud hebben daarnaast het voordeel dat ze precies tot het einde van de nieuwe concessie gebruikt mogen worden en dus niet tussentijds vervangen hoeven worden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Of Arriva probeert gewoon te voorkomen dat er ritten uitvallen omdat er sinds de start van de bussen een aantal zijn uitgevallen door schade. Twee bussen van elders zet niet echt zoden aan de dijk op een wagenpark dat voor Noord-Brabant straks toch de 200 zal passeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik zie nu pas de reacties op mijn vorige commentaar, ik doelde eerder dat er dus andere extra bussen erbij waren gekomen om extra bussen voor de stadsdienst beschikbaar te hebben. Maar na Frans F's commentaar gelezen te hebben doelde die inderdaad op nieuwe bussen en niet op een doorschuiving.
@ Frans F
Arriva won de concessie volgens mij door niet in een keer alle bussen te gelijk te laten vervangen, maar nog een paar jaar met de huidige bussen langer te blijven rijden. Hierdoor hoefde voor Oost Brabant maar ca. de helft van het wagenpark (alleen voor Midden-Brabant) te bestaan uit nieuwe bussen aan het begin van de concessie en kon over een paar jaar de rest van de bussen vervangen worden (dus op langere termijn).
@ Frans F
Arriva won de concessie volgens mij door niet in een keer alle bussen te gelijk te laten vervangen, maar nog een paar jaar met de huidige bussen langer te blijven rijden. Hierdoor hoefde voor Oost Brabant maar ca. de helft van het wagenpark (alleen voor Midden-Brabant) te bestaan uit nieuwe bussen aan het begin van de concessie en kon over een paar jaar de rest van de bussen vervangen worden (dus op langere termijn).
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
@Michael1988
Het was de bedoeling de huidige bussen van de concessie op te rijden tot een leeftijd van 12 jaar, maar niet om nog gauw tweedehandsbussen toe te voegen om die ook te kunnen oprijden. Op zich zijn twee jaar oude LLE120's natuurlijk geen probleem, maar het riekt wel een beetje naar vals spel.
Ik vraag me trouwens wel af om hoeveel bussen het gaat, ik begrijp uit berichten elders op het net dat er in Friesland vijf exemplaren overbodig zijn.
Het was de bedoeling de huidige bussen van de concessie op te rijden tot een leeftijd van 12 jaar, maar niet om nog gauw tweedehandsbussen toe te voegen om die ook te kunnen oprijden. Op zich zijn twee jaar oude LLE120's natuurlijk geen probleem, maar het riekt wel een beetje naar vals spel.
Ik vraag me trouwens wel af om hoeveel bussen het gaat, ik begrijp uit berichten elders op het net dat er in Friesland vijf exemplaren overbodig zijn.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Tweedehands bussen? Ze zijn gewoon eigendom van Arriva, alleen werden ze wel eerst in 2 andere concessies gebruikt. Maar het zijn geen tweedehands bussen.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Vanuit de concessie Brabant gezien zijn ze wel tweedehands. Het opgebruiken van bussen is alleen toegestaan voor bussen uit de huidige concessie Brabant, niet geldt niet voor bussen die Arriva elders over heeft.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
De drie andere overbodige Friese Citea's zijn aan het wagenpark van Zuid-Holland Noord toegevoegd, zodat daar nu 130 Citea's in plaats van 127 Citea's rijden. Die zijn overgekomen met nog een aantal andere Friese bussen voor het Keukenhofvervoer eerder dit jaar. De meesten keerden weer terug naar huis, maar de 8506, 8538, 8539 zijn gebleven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Wat mij betreft schuiven ze nog zo een 100 Citea's door. Ik vond de 8501 een prima busje toen ik er laatst in zat. *bus*
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Maas in het PVE? Kan best zijn dat ze al het inhuurmaterieel van de tourboeren (spitsritten) hebben omgezet in eigen materieel. Dus betrekken ze dat elders waar dat over is. Niets mis mee dus... zeker niet als het goed materieel is, als de vdl citea.Frans F schreef:Dit riekt naar een niet zo frisse truc. De Provincie staat toe dat de in de huidige concessie gebruikte bussen mogen worden opgebruikt tot de leeftijd van twaalf jaar, de rest moet nieuw zijn. Ik krijg het gevoel dat Arriva nu nog gauw oude bussen van elders aan de huidige concessie toevoegt om die zo na december gewoon in gebruik te kunnen houden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Uit een interne nieuwsbrief van Arriva van enkele weken geleden:
Bussen 8501 en 8502
Ter voorbereiding op de nieuwe concessie Brabant worden bestaande bussen gemodificeerd. Voorlopig zijn er een aantal bussen aan onze vloot toegevoegd, waaronder de 8501 en 8502. Deze bussen zijn reeds voorzien van de nieuwe Albatros II apparatuur en werken in principe hetzelfde als de Albatros I. Infotainment schermen zijn uitgeschakeld. De juiste software moet nog aangemaakt worden voor Brabant
Bussen 8501 en 8502
Ter voorbereiding op de nieuwe concessie Brabant worden bestaande bussen gemodificeerd. Voorlopig zijn er een aantal bussen aan onze vloot toegevoegd, waaronder de 8501 en 8502. Deze bussen zijn reeds voorzien van de nieuwe Albatros II apparatuur en werken in principe hetzelfde als de Albatros I. Infotainment schermen zijn uitgeschakeld. De juiste software moet nog aangemaakt worden voor Brabant
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Daar gaat het niet over. Arriva heeft een contract met de Provincie getekend en moet de voorwaarden daarin gewoon nakomen. Dat jij een fan bent van VDL is geen argument.fogeltje schreef:Wat mij betreft schuiven ze nog zo een 100 Citea's door. Ik vond de 8501 een prima busje toen ik er laatst in zat. *bus*
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Als ik me goed herinner is in de huidige concessie toestemming van de Provincie vereist bij het toevoegen van materieel aan de concessie. De vraag is of Arriva deze bussen wel bij de Provincie heeft aangemeld.huibf schreef:Maas in het PVE? Kan best zijn dat ze al het inhuurmaterieel van de tourboeren (spitsritten) hebben omgezet in eigen materieel. Dus betrekken ze dat elders waar dat over is. Niets mis mee dus... zeker niet als het goed materieel is, als de vdl citea.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Zo'n eis is wel opgenomen in de nieuwe concessie. Maar dat lijkt me meer een procedurele kwestie dan een harde eis.
En ombouw van bestaande bussen lijkt me een goede reden. Al helemaal als het vervangende materieel "betere" kenmerken heeft dan de bestaande bussen. (Airco, betere deuren en een betere motor (EEV ipv Euro 3). Kan me niet voorstellen dat er een reden is om die vervanging toe te staan.
Overigens is het in de nieuwe concessie toegestaan om bestaand materieel in te zetten. Dat hoeft niet perse bestaand materieel van de vervoerder te zijn, maar algemeen bestaand materieel. Het is dus mogelijk voor Arriva om zelfs oudere CXX-bussen in te zetten (al dan niet tijdelijk), zolang het materieel niet ouder is dan 12 jaar, voldoet aan de EEV-norm (Euro-3 voor versterkingen) en andere aanvullende eisen. (huisstijl, klimaatbeheersing etc)
En ombouw van bestaande bussen lijkt me een goede reden. Al helemaal als het vervangende materieel "betere" kenmerken heeft dan de bestaande bussen. (Airco, betere deuren en een betere motor (EEV ipv Euro 3). Kan me niet voorstellen dat er een reden is om die vervanging toe te staan.
Overigens is het in de nieuwe concessie toegestaan om bestaand materieel in te zetten. Dat hoeft niet perse bestaand materieel van de vervoerder te zijn, maar algemeen bestaand materieel. Het is dus mogelijk voor Arriva om zelfs oudere CXX-bussen in te zetten (al dan niet tijdelijk), zolang het materieel niet ouder is dan 12 jaar, voldoet aan de EEV-norm (Euro-3 voor versterkingen) en andere aanvullende eisen. (huisstijl, klimaatbeheersing etc)
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Even een ding, afgezien of het terecht is of niet en of het ook mag van de provincie, zou ik juist blij mogen zijn dat Arriva (tijdelijk) twee extra nieuwe(re) bussen inzet in Oost-Brabant. Ik heb zelf nog regelmatig een museumstuk (Wright Commander) zien rondrijden voor de komst van de Citea's, maar daarna niet meer. Nu kon Arriva mogelijk tijdens de zomerdienstregeling meer van hun bussen ombouwen (als ze dat hebben gedaan) en chauffeurs en reizigers laten wennen aan nieuwe bussen (met airco). Dus waarom er nu zo moeilijk over blijven doen?
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Veolia heeft op dit moment 2 Limburgse Ambassadors rondrijden in Brabant (de 5100 en 5234) Die zijn aangemeld bij de provincie en de provincie heeft dat goedgekeurd.
Laatst gewijzigd door Michael op di 26 aug 2014, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Waar is de derde naar toe?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
De 5231 moet trouwens de 5234 zijn. De 5231 en 5232 zijn weer terug naar Limburg. Waarschijnlijk naar de opleg
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten