ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Wubbo » Zo 20 Jul 2008, 21:52

ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
zondag 20 juli 2008 | 21:34 | Laatst bijgewerkt op: zondag 20 juli 2008 | 21:43

DRIEBERGEN (ANP) - De treindienstleiding van ProRail heeft zondagavond een botsing tussen twee treinen bij het Limburgse Landgraaf op het laatste nippertje voorkomen. Dat heeft een woordvoerder van de spoorwegpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) laten weten.

De bijna-botsing werd vermoedelijk veroorzaakt doordat een passagierstrein van Veolia richting Heerlen door een rood sein reed op het moment dat een trein richting Duitsland naderde. De treindienstleiding greep in en maande de machinist van het Veolia-voertuig tot stoppen.

Het treinverkeer bij Landgraaf is stilgelegd op last van de spoorwegpolitie, die zondagavond nog een onderzoek begint naar het incident.

Bron: De Stentor

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Dubbele P » Zo 20 Jul 2008, 21:56

Wat een gepruts toch bij Veolia! :evil: Afgelopen week stond in de krant dat de machinisten al tig keer door rood waren gereden en blijkbaar zijn er nog steeds bij die niet weten dat rood stoppen betekent... En dan te bedenken dat het traject Kerkrade Centrum - Maastricht Randwijck geen zak voorstelt qua beveiliging. Zulke machinisten zouden eens in de Randstad moeten gaan rijden, dan hingen ze binnen een halfuur in de prijzen...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Daniel » Zo 20 Jul 2008, 22:24

Treinbotsing ternauwernood voorkomen

In Landgraaf is een botsing tussen twee treinen zondagavond op het nippertje voorkomen.Een passagierstrein die van Kerkrade naar Heerlen reed is vermoedelijk door een rood sein gereden. Op dat moment kwam er op hetzelfde spoor vanuit de andere richting de trein naar Aken.
Door tijdig ingrijpen van de verkeersleiding kon een botsing ternauwernood worden voorkomen.

De treinen kwamen op tachtig meter van elkaar tot stilstand. De spoorwegpolitie onderzoekt de bijna-botsing ter plekke. Daardoor is er geen treinverkeer mogelijk.

Bron: L1
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Wubbo » Zo 20 Jul 2008, 22:28

ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
Uitgegeven: 20 juli 2008 22:12
Laatst gewijzigd: 20 juli 2008 22:28


DRIEBERGEN - De treindienstleiding van ProRail heeft zondagavond even na acht uur een botsing tussen twee treinen bij het Limburgse Landgraaf op het laatste nippertje voorkomen. Dat heeft een woordvoerder van de spoorwegpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) laten weten.

De bijna-botsing werd vermoedelijk veroorzaakt doordat een passagierstrein van Veolia richting Heerlen door een rood sein reed op het moment dat een trein richting Duitsland naderde. De treindienstleiding greep in en maande de machinist van het Veolia-voertuig tot stoppen.

Het treinverkeer bij Landgraaf is stilgelegd op last van de spoorwegpolitie, die zondagavond nog een onderzoek begint naar het incident. De stremming duurt in elk geval tot het einde van de dienstregeling zondag. Op het traject Heerlen-Kerkrade-Centrum worden bussen ingezet.

Enkelspoors
De twee treinen waren mogelijk frontaal met elkaar in botsing gekomen als niet was ingegrepen. De zogenoemde Heuvellandlijn is enkelspoors. Hoe de treindienstleiding het voertuig van Veolia heeft laten stoppen is niet bekend. Een woordvoerster van ProRail wilde niet verder op de zaak ingaan.

Directeur Frank van Zetten van Veolia Rail liet weten niet te begrijpen waarom de automatische trein beïnvloeding (ATB) niet heeft gewerkt. Deze automatische rem reageert op het rijden door een rood sein. "Wat er is gebeurd, roept vraagtekens op", aldus Van Zetten.

Rood
Hij wil niet speculeren over het gebeuren maar wacht eerst het onderzoek af. Wel erkent hij dat het "erop lijkt" dat de machinist door rood is gereden. De trein van Veolia was net van station Landgraaf vertrokken.

"Er was geen signaal binnengekomen dat een vertrek onveilig was", aldus Van Zetten. "De snelheid van de vertrekkende trein was dusdanig dat die onmiddellijk kon remmen en een botsing met de Duitse trein van Heerlen naar Aken kon voorkomen".

In de trein zaten slechts enkele passagiers. Die zijn met bussen vervoerd.

Bron: Nu.nl

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Ruben » Zo 20 Jul 2008, 23:41

Wel heel apart dat een mcn bij vertrek van een station de kleur van een sein niet zou gadeslaan. Ben benieuwd naar het onderzoek.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Chauf21 » Ma 21 Jul 2008, 11:30

Ik vind artikels met koppen als 'Prorail voorkomt...' etc. een beetje kinderachtig overkomen: het is o.a. de taak van een treindienstleider om dat soort situaties te herkennen en in te grijpen. Waarom is dat een krantenartikel waardig?!

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Daan » Ma 21 Jul 2008, 14:23

Wubbo schreef:Directeur Frank van Zetten van Veolia Rail liet weten niet te begrijpen waarom de automatische trein beïnvloeding (ATB) niet heeft gewerkt. Deze automatische rem reageert op het rijden door een rood sein. "Wat er is gebeurd, roept vraagtekens op", aldus Van Zetten.
Denk dat ik het wel weet... Iets met 40 km/h enzo... :roll:

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Cookie » Di 22 Jul 2008, 21:39

Cartoon op nu.nl :
Afbeelding
Bron

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Daniel » Di 22 Jul 2008, 22:59

Veolia doet voorstel n.a.v. incident in Landgraaf

Naar aanleiding van het incident tussen twee treinen, dat zondagavond 20 juli 2008 in Landgraaf plaatsvond, wil Veolia Transport Rail enige nuance aanbrengen en zal aan spoorbeheerder ProRail een voorstel doen.

Veolia erkent dat haar trein door rood licht vertrokken is vanuit Landgraaf. Dat is een slechte zaak en het bedrijf zal diepgaand onderzoek verrichten naar de oorzaak en de mogelijkheden om het door rood rijden verder te beperken. Echter de machinist heeft direct na vertrek zelf ervaren dat hij die fout gemaakt had en is onmiddellijk weer gaan remmen, waardoor de trein voor de wissel, die de trein naar het enkelspoor zou leiden, al weer tot stilstand kwam.

...

Bron en volledig artikel: Infrasite.nl
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:40

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor math1985 » Di 22 Jul 2008, 23:12

Die talenten hebben gewoon ATB toch?

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Dubbele P » Wo 23 Jul 2008, 22:01

Reiziger Ddrs schreef:Echter de machinist heeft direct na vertrek zelf ervaren dat hij die fout gemaakt had en is onmiddellijk weer gaan remmen, waardoor de trein voor de wissel, die de trein naar het enkelspoor zou leiden, al weer tot stilstand kwam.


Dus met andere woorden: ProRail was niet de redder in nood, we hadden het volledig zelf in de hand hoor! Klinkt een beetje goedkoop, vind ik. Daarnaast behoorlijk onlogische actie van die machinist: eerst wegrijden en dan pas kijken of de seinen veilig staan... :?

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Daan » Wo 23 Jul 2008, 23:10

Dubbele P schreef:eerst wegrijden en dan pas kijken of de seinen veilig staan... :?
Iets met verwachtingspatroon enzo, denk ik. Maar Veolia wil het inderdaad laten lijken alsof er niks is gebeurd, helaas...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Vinny » Wo 23 Jul 2008, 23:33

Dus met andere woorden: ProRail was niet de redder in nood, we hadden het volledig zelf in de hand hoor!
Een treindienstleider is een veiligheidsfunctie (net als brugwachters): Kortom ze worden ervoor betaald om de reddende engel te spelen :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Dubbele P » Do 24 Jul 2008, 11:22

Zal best, maar uit de reactie van Veolia blijkt dat allerminst...

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor M57 » Do 24 Jul 2008, 11:46

Daan schreef:Maar Veolia wil het inderdaad laten lijken alsof er niks is gebeurd, helaas...
Dat begrijp ik helemaal niet uit het bericht :?: Veolia geeft aan het incident te onderzoeken en weerspreekt dat ingrijpen van de treindienstleider noodzakelijk was omdat de machinist zelf al remde. That's all.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor Dubbele P » Do 24 Jul 2008, 22:14

Het was ook niet het resultaat van het onderzoek, maar enkel wat de machinist heeft verklaard. Overigens zou ik dat niet zo snel naar buiten hebben gebracht en eerst het onderzoek afgewacht hebben. Daarnaast haast logisch dat die machinist aangeeft dat hij zelf zijn fout inzag. Lijkt me niet dat hij zijn eigen ramen in gaat gooien. Alhoewel, eigenlijk doet hij dat wel, want nu moet men concluderen dat hij dus wegreed zonder te kijken of de seinen veilig stonden. Enorme fout dus. Als hij voor mij werkte, reed hij geen meter meer in een trein...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Limburg wil veiliger spoor na bijna-botsing

Berichtdoor Wubbo » Za 26 Jul 2008, 13:00

Limburg wil veiliger spoor na bijna-botsing

(Novum) - De veiligheidssystemen op het spoor moeten worden verbeterd. Dat stelt de provincie Limburg maandag naar aanleiding van een incident zondagavond waarbij twee treinen bijna op elkaar botsten bij Landgraaf.

Vermoedelijk is de machinist van een reizigerstrein richting Heerlen door een rood sein gereden. Van de andere kant kwam op dat moment een Duitse trein die richting Duitsland reed. Door de fout reden de twee treinen recht op elkaar af.

Limburg maakt zich zorgen. "Het negeren van een rood sein is op zich onaanvaardbaar. Ik stel het daarom zeer op prijs dat het incident tot op de bodem wordt uitgezocht", zegt gedeputeerde voor Openbaar Vervoer Bert Kersten (PvdA). "En ik pleit ervoor dat de technische beveiliging op dit soort enkelsporige trajecten wordt verhoogd voor als het toch misgaat."

De provincie wijst erop dat de Automatische Treinbeïnvloeding (ATB), het systeem dat de trein stilzet bij het passeren van een rood sein, niet werkt bij snelheden lager dan veertig kilometer per uur. De verbeterde versie van het ATB-systeem zou bij deze snelheden wel werken.

De treindienstleiding van spoorbeheerder ProRail zag zondagavond dat de treinen op elkaar afkwamen en waarschuwde beide machinisten. De afstand tussen de treinen bedroeg minimaal negentig meter, zegt het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), in tegenstelling tot de twintig meter die de politie aanvankelijk meldde. De trein richting Heerlen stond negentig meter van de wissel op het traject. Het is onduidelijk hoe ver de Duitse trein van de wissel verwijderd was omdat die verder is gereden voordat het KLPD ter plaatse was. De wissel stond wel zo ingesteld dat de treinen op elkaar waren gebotst als ze niet waren gewaarschuwd.

Bron: Trouw

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Berichtdoor M57 » Za 26 Jul 2008, 15:33

Dubbele P schreef:Alhoewel, eigenlijk doet hij dat wel, want nu moet men concluderen dat hij dus wegreed zonder te kijken of de seinen veilig stonden. Enorme fout dus. Als hij voor mij werkte, reed hij geen meter meer in een trein...
Achteraf niet meer zeker kunnen zeggen of je een seinbeeld hebt waargenomen, impliceert niet dat je niet naar dat seinbeeld hebt gekeken. Je ziet in onderzoeksrapporten soms zelfs machinist beweren dat ze een sein niet bewust hebben waargenomen, terwijl uit de 'zwarte doos' blijkt dat de machinist wel gehandeld heeft naar dat seinbeeld.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten