Bussen weg uit Reimerswaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Bericht door Frans F »

Vinny schreef: Een volledige herziening van het openbaar vervoer in Zeeland, waarbij ook de vier rustigste stations dicht zouden gaan, en de overgebleven stations vanuit de regio bereikbaar worden met een soort treintaxi-model kan best wel eens meer efficiënt openbaar vervoer opleveren.
De kosten van de taxi komen er dan bij, maar de besparing bij de trein zie ik niet tenzij je de frequentie van de trein 's avonds en in het weekend terugbrengt tot een uurdienst.

Ook zie ik het voordeel van de treintaxi niet, want die is voor de meeste reizigers onbetaalbaar (en al helemaal gezien de grote afstanden), denk alleen al aan scholieren, studenten en forensen. Die hebben meer aan een station met een rijwielstalling, te meer daar de fietsafstanden van de kernen naar de huidige stations helemaal niet groot zijn.

Daarnaast vloeien de voordelen van de eventuele lagere kosten bij de trein naar NS/ProRail en zijn de extra kosten van de taxi voor rekening van de Provincie Zeeland. Ook dat lijkt me een probleem.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 01 mar 2014, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:€70 tot €80 is echt veel, op enkele spitsslagen is geen enkele streekdienst kostendekkend.
Er zijn wel enkele winstgevende lijnen, lijn 160 in Brabant heeft bijv. een eigen dekkingsgraad van fors boven de 100%.
Ook de lijnen 152 en 158 zitten boven de 90%.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Bericht door Hainje »

Erno-BE schreef:€70 tot €80 is echt veel, op enkele spitsslagen is geen enkele streekdienst kostendekkend.
Zo duur was het al toen ik nog stage liep bij de BBA (2005), dus ik denk dat de DRU-prijs juist wel wat hoger is.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Bericht door Frans F »

Door de concurrentie bij de aanbesteding is DRU-prijs in Brabant in 2007 fors gezakt tot €60-€70. Inmiddels is het weer rond de €70-€80 mede door de grote loonkostenstijging door de stakingen in 2008.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Bericht door CamilleKreemers »

Dan zal het nu wel weer hoger liggen aangezien de dieselprijs stevig gestegen is tussen 2008 en 2013.
Een kennis van mij beraamde dat het afhankelijk van de snelheid en verspitsingsmate tussen de 80 en 100 euro zit. Bij een lage spits/dalverhouding (beiden bijna gelijk) zit het dan meer bij 80 euro en bij een hoge spits/dalverhouding juist meer rond de 100 euro.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Bericht door busburger »

Daantje schreef:Er is een tijdje vraagafhankelijk vervoer geweest maar dat is denk ik weer verdwenen omdat er geen gebruik van gemaakt werd. Grootste nadeel is dat de meeste reizigers een (duur) abonnement hebben wat daarin niet geldig was en je dus maar zeer beperkt gebruik kan maken van dat abonnement namelijk alleen doordeweeks in de spits.
Dan heb je het niet over de gebruikelijke belbussen, want daarvoor geldt het normale OV-tarief. Alhoewel ik niet weet of het probleem van de tegenwoordig noodzakelijke OV-chipkaartapparatuur voor de betreffende voertuigen (vaak taxi's, die tussendoor voor ander werk worden ingezet; daarin zit nu juist ook een stuk besparing!) inmiddels overal afdoende is opgelost.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Bericht door Frans F »

Taxivervoer tegen OV-chipkaarttarief wordt juist op steeds meer plaatsen afgeschaft vanwege de torenhoge subsidie per reiziger. Reken maar even uit wat het de belastingbetaler gaat kosten om iemand met de taxi van Rilland-Bath naar Bergen op Zoom te brengen als die slechts het OV-tarief met bijv. leeftijdskorting betaalt. Dan kun je veel goedkoper die 4 stations handhaven en mensen met de fiets naar het station laten gaan.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Bericht door busburger »

Ik heb het nu natuurlijk niet over het aanbieden van taxivervoer tegen OV-tarief in zijn algemeenheid - dat zou dwaas zijn -, maar over taxiondernemingen die incidenteel door een busvervoerder als belbus worden ingehuurd omdat dat in díe situatie de goedkoopste manier is om toch nog een uiterst minimum aan openbaar vervoer (op aanvraag) aan te bieden (verondersteld dat een buurtbus of een andere vorm van "vrijwilligersparticipatie" in die situatie niet haalbaar is, en ik denk dat dat verschilt van situatie tot situatie; als er dingen met behulp van vrijwilligers kunnen worden opgelost, prima, maar ook dan heb je daarbij mijns inziens een professionele, coördinerende organisatie nodig).

Wat jouw voorbeeld betreft: tussen Rilland-Bath en Bergen op Zoom bestaat bij mijn weten al heel lang geen ander openbaar vervoer meer dan de trein, sinds jaren geleden de marktdienst, die nog uit de vroegere AMZ-tijd stamde, na nog een tijdje lang te zijn aangevuld met belritten, is verdwenen, maar daar hoor je mij niet over.

Met name in Zuid-Holland en Gelderland komt dit belbussysteem toch nog op vrij grote schaal voor (en de Opstapper in Friesland is niet veel anders), het heeft voordelen ten opzichte van de voor de doorsneereiziger nog onhandiger Regiotaxi, en het is mij op dit moment niet bekend dat dat op korte termijn gaat veranderen. Het vult de grote gaten op die anders in de busvoorzieningen zouden ontstaan, terwijl het niettemin op het totaal van de exploitatiekosten in deze provincies vrij weinig om het lijf heeft. Maar ik vrees inderdaad wel dat de OV-chipkaart een extra belemmering heeft opgeworpen om taxi's (incidenteel) in het OV in te zetten.

In hoeverre die "torenhoge" subsidie per reiziger wordt geaccepteerd, is natuurlijk bovenal een politieke keuze. Vanzelfsprekend moet je ergens een grens trekken, ik pleit niet voor OV naar afgelegen boerderijen of midden in de nacht. Maar het lijkt mij niet verstandig, hierover geheel geïsoleerd te oordelen omdat het vergroten van de autoafhankelijkheid in een bepaald gebied ook het OV-gebruik in zijn algemeenheid zal aantasten. Op die manier is in het verleden al heel wat kapot gemaakt!
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 04 mar 2014, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten