Pagina 1 van 3

Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: do 13 feb 2014, 20:55
door Daantje
Bussen weg uit Reimerswaal

KRUININGEN - Het busvervoer in de gemeente Reimerswaal wordt vanaf 2015 sterk uitgekleed. Het is het gevolg van een plan van provincie Zeeland waarin de voorwaarden staan voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer.

lees verder

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: do 13 feb 2014, 20:59
door Daantje
Heftig bericht.Voor de niet-insiders: Reimerswaal is grofweg het gebied tussen Bergen op Zoom en Kapelle. Ik heb een groot deel van mijn schooltijd in Krabbendijke gewoond en de eerste jaren was het busvervoer nog wel okee. In de spits scholierenbussen en in het dal elk half uur of uur een normale lijnbus. Dat werd uiteindelijk alleen maar in de spits een scholierenbus met in de omringende dorpen nog wat meer bussen maar zelfs die gaan nu ook weg. Waar ik me het meest over verbaas is dat het nu al niet eens meer in de aanbesteding geeist wordt. Het is niet eens dat een vervoerder het niet belangrijk vindt maar het doet omdat het moet maar zelfs de aanbestedende overheid vindt het blijkbaar niet meer van belang in dit gebied en daar schrik ik wel van.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: do 13 feb 2014, 22:24
door Ronald
Dit is niet het eerste en zeker niet het laatste gebied waar dit staat te gebeuren. Ook provincies hebben geen geld meer.
En in het kader van de "participatiesamenleving" is het de bedoeling dat je straks zelf je bejaarde buurvrouw naar de winkel of het ziekenhuis brengt. Dat je daar vervolgens geen tijd voor hebt omdat je zelf tot je 73e moet werken wordt er natuurlijk niet bijgezegd.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: do 13 feb 2014, 22:31
door Chauf21
Het gaat hier om het kernnet van bussen. Dat zijn over het algemeen de 'belangrijkste' buslijnen. Het is best mogelijk dat er voor Reimerswaal lokale oplossingen worden gezocht. Dat hoeft op zich niet verkeerd uit te pakken.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: do 13 feb 2014, 23:25
door Nitein-Repart
Heb even naar Google-Earth gekeken. De gemeente ligt ingeklemd tussen de Wester- en de Oosterschelde en heeft maar liefst drie treinstations, maar echt veel bussen zijn er ook weer niet. Alleen lijn 29 (Wemeldinge-Kruiningen) en lijn 194 (Bath-Kruiningen) zijn relevante buslijnen, maar het lijkt me zeer sterk als ze deze twee buslijnen gaan schrappen. Hooguit dat lijn 29 een buurtbus wordt en lijn 194 een belbus wordt.

Maar over die scholierenlijnen:
Ik weet niet of het nodig is om vanuit heel Zeeland bussen naar Krabbendijke te laten rijden, Middelburg en Goes hebben toch ook een middelbare school en het lijkt me dat men vanaf Tholen dichter bij Bergen op Zoom zit. Is het niet handiger om een heleboel van de 600-lijnen te schrappen? Zeelandse scholieren moeten dan gewoon naar een school dichter bij hun woonadres gaan, kunnen ze tenminste fietsen, goed voor de beweging.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 01:38
door Anne
Erno-BE schreef: Hooguit dat lijn 29 een buurtbus wordt en lijn 194 een belbus wordt.
Volgens de wervingsfolder wordt lijn 29 een buurtbus. En 194 is al een buurtbus.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 05:07
door Frans F
Erno-BE schreef:Ik weet niet of het nodig is om vanuit heel Zeeland bussen naar Krabbendijke te laten rijden, Middelburg en Goes hebben toch ook een middelbare school en het lijkt me dat men vanaf Tholen dichter bij Bergen op Zoom zit. Is het niet handiger om een heleboel van de 600-lijnen te schrappen?
Tholen is bible-belt, veel ouders daar willen niet dat hun kinderen naar een katholieke of openbare school in Brabant gaan. Elders in Zeeland spelen soortgelijke problemen.

Als er geen openbaar vervoer is kunnen de ouders wettelijk taxivervoer eisen als er geen school van de juiste soort in de buurt is. Wel wordt op deze manier het OV-budget gebruikt op een manier waarvoor het helemaal niet bedoeld is.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 05:44
door Frans F
Daantje schreef:Het is niet eens dat een vervoerder het niet belangrijk vindt maar het doet omdat het moet maar zelfs de aanbestedende overheid vindt het blijkbaar niet meer van belang in dit gebied en daar schrik ik wel van.
De Provincie stelt dat de scholieren net zo goed met de trein kunnen gaan. De betrokken bussen rijden alleen nog voor scholieren die met de bus gaan omdat die door gesubsidieerde tarieven goedkoper is dan de trein. In feite gebeurt er dus slechts hetzelfde als overal elders: parallelle lijnen worden geschrapt.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 09:58
door Nitein-Repart
avl schreef:
Erno-BE schreef: Hooguit dat lijn 29 een buurtbus wordt en lijn 194 een belbus wordt.
Volgens de wervingsfolder wordt lijn 29 een buurtbus. En 194 is al een buurtbus.
Ik zei dat lijn 194 dan een belbus wordt, dat is wat anders dan een buurtbus.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 10:00
door Mr-W
Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Ik weet niet of het nodig is om vanuit heel Zeeland bussen naar Krabbendijke te laten rijden, Middelburg en Goes hebben toch ook een middelbare school en het lijkt me dat men vanaf Tholen dichter bij Bergen op Zoom zit. Is het niet handiger om een heleboel van de 600-lijnen te schrappen?
Tholen is bible-belt, veel ouders daar willen niet dat hun kinderen naar een katholieke of openbare school in Brabant gaan. Elders in Zeeland spelen soortgelijke problemen.

Als er geen openbaar vervoer is kunnen de ouders wettelijk taxivervoer eisen als er geen school van de juiste soort in de buurt is. Wel wordt op deze manier het OV-budget gebruikt op een manier waarvoor het helemaal niet bedoeld is.
Maar het leerlingenvervoer per taxi is nog duurder,dus het huidige systeem met schoolbussen is een logische keuze. Hier in Brabant introduceren ze juist schoolbussen naar Valkenswaard omdat ouders anders leerlingenvervoer eisen.
In helmond zijn er ook genoeg kinderen die naar het novalis in ehv gaan (vrije school) en vmbo in Nuenen. Ook willen meerdere gemeentes leerlingenvervoer voor speciaal onderwijs zoveel mogelijk per ov laten gaan. Dit is naast een besparing ook goed voor de zelfredzaamheid van die jongeren

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 10:03
door Nitein-Repart
Frans F schreef:
Daantje schreef:Het is niet eens dat een vervoerder het niet belangrijk vindt maar het doet omdat het moet maar zelfs de aanbestedende overheid vindt het blijkbaar niet meer van belang in dit gebied en daar schrik ik wel van.
De Provincie stelt dat de scholieren net zo goed met de trein kunnen gaan. De betrokken bussen rijden alleen nog voor scholieren die met de bus gaan omdat die door gesubsidieerde tarieven goedkoper is dan de trein. In feite gebeurt er dus slechts hetzelfde als overal elders: parallelle lijnen worden geschrapt.
Nu die trein elk half uur ieder station bedient moet daar ook gebruik van worden gemaakt. Het lijkt me efficienter om voor Zeeuwse scholieren een scholierenreisproduct te introduceren die korting geeft op de trein dan al die 600-lijnen te laten rijden.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 10:10
door Frans F
Waarom moeten scholieren in Zeeland korting krijgen op de trein en in de andere provincies niet?

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 11:11
door Nitein-Repart
Frans F schreef:Waarom moeten scholieren in Zeeland korting krijgen op de trein en in de andere provincies niet?
Als je hier veel parallele (scholieren-)buslijnen kan schrappen is dit gewoon efficienter.

En verder, scholieren die 15 kilometer of minder van een school wonen kunnen prima fietsen op 9 van de 10 dagen, daar hoeven geen bussen ingelegd worden.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 11:55
door huibe
Frans F schreef:Tholen is bible-belt, veel ouders daar willen niet dat hun kinderen naar een katholieke of openbare school in Brabant gaan. Elders in Zeeland spelen soortgelijke problemen.

Als er geen openbaar vervoer is kunnen de ouders wettelijk taxivervoer eisen als er geen school van de juiste soort in de buurt is. Wel wordt op deze manier het OV-budget gebruikt op een manier waarvoor het helemaal niet bedoeld is.
Het is toch van den zotte dat wij als gemeenschap moeten betalen omdat ouders hun kinderen vanwege hun geloof op een specifieke school willen hebben... Ik kan nog inkomen in het schoolvervoer voor kinderen met een handicap, maar schoolvervoer om een keuze (en dat is geloof)...

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: vr 14 feb 2014, 14:11
door Anne
Erno-BE schreef:
avl schreef:
Erno-BE schreef: Hooguit dat lijn 29 een buurtbus wordt en lijn 194 een belbus wordt.
Volgens de wervingsfolder wordt lijn 29 een buurtbus. En 194 is al een buurtbus.
Ik zei dat lijn 194 dan een belbus wordt, dat is wat anders dan een buurtbus.
Dat had ik ook gelezen.
Maar mijn opmerking was om aan te geven dat het niet logisch is om er dan een belbus van te maken.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: za 15 feb 2014, 02:02
door busburger
huibe schreef:
Frans F schreef:Tholen is bible-belt, veel ouders daar willen niet dat hun kinderen naar een katholieke of openbare school in Brabant gaan. Elders in Zeeland spelen soortgelijke problemen.

Als er geen openbaar vervoer is kunnen de ouders wettelijk taxivervoer eisen als er geen school van de juiste soort in de buurt is. Wel wordt op deze manier het OV-budget gebruikt op een manier waarvoor het helemaal niet bedoeld is.
Het is toch van den zotte dat wij als gemeenschap moeten betalen omdat ouders hun kinderen vanwege hun geloof op een specifieke school willen hebben... Ik kan nog inkomen in het schoolvervoer voor kinderen met een handicap, maar schoolvervoer om een keuze (en dat is geloof)...
Bekijk het eens andersom!! Al heten het "schoollijnen" of "scholierenlijnen", we praten hier wèl over openbaar vervoer, waarvan iedereen gebruik mag maken, tegen - in principe - dezelfde tarieven. Het is juist mooi dat er, zij het op een zeer beperkt aantal tijdstippen, een flink aantal vaste gebruikers op deze routes reist, waardoor er een stevige aanleiding is om op deze verbindingen in ieder geval iets van openbaar vervoer in stand te houden. Waarom zij die reis zo maken, mag totaal niet van belang zijn bij de afweging om aan deze vervoervraag tegemoet te komen; zoiets ga je je bij andere reizigers ook niet afvragen. Zo werkt openbaar vervoer nu eenmaal. Uiteraard ligt er wel de opgave, dat vervoer zo efficiënt mogelijk te organiseren, en in dit geval zou dat kunnen betekenen dat er meer gebruik zal moeten worden gemaakt van de reeds aanwezige spoorlijn. En misschien moet je anderzijds hier en daar een extra halte in gebruik nemen om deze lijnen ook echt bruikbaar te doen zijn voor andere reizigers dan de huidige gebruikerskern. Ik ben overigens benieuwd naar de "flexbus", die deze op zich schaarse OV-voorziening aan "scholierenlijnen" mooi zou kunnen aanvullen tot een redelijke basisvoorziening.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: za 15 feb 2014, 10:07
door Vinny
huibe schreef:
Frans F schreef:Tholen is bible-belt, veel ouders daar willen niet dat hun kinderen naar een katholieke of openbare school in Brabant gaan. Elders in Zeeland spelen soortgelijke problemen.

Als er geen openbaar vervoer is kunnen de ouders wettelijk taxivervoer eisen als er geen school van de juiste soort in de buurt is. Wel wordt op deze manier het OV-budget gebruikt op een manier waarvoor het helemaal niet bedoeld is.
Het is toch van den zotte dat wij als gemeenschap moeten betalen omdat ouders hun kinderen vanwege hun geloof op een specifieke school willen hebben... Ik kan nog inkomen in het schoolvervoer voor kinderen met een handicap, maar schoolvervoer om een keuze (en dat is geloof)...
Dat is wetgeving. Van allerlei soorten subsidies en onnodige geldstromen die ons land rijk is, is dit niet eens één van de vreemdste.

Op zich valt er wel wat voor te zeggen om scholieren een door de provincie betaald scholierenabonnement te geven als hiermee meer op het leerlingenvervoer bespaard kan worden. Maar er hoeft maar één moeder te zijn die gaat huilen in de media dat het voor haar 12 jarige dochter geen doen is om een halve kilometer te fietsen in de stromende regen en er moet alsnog een taxi worden ingelegd - dan kun je beter gewoon alles met een schoolbus doen.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: za 15 feb 2014, 16:51
door Daantje
In verschillende plaatsen waaronder Krabbendijke zit een reformatorische scholengemeenschap waar leerlingen uit heel de regio heen reizen. Daarvoor zijn die 600-lijnen. Of het nog steeds is weet ik niet maar vroeger werden die lijnen ook gesubsidieerd door die scholen (en misschien zelfs de kerk) en toen stonden ze ook niet in de normale dienstregeling en waren ze ook niet voor iedereen toegankelijk. En tsja, als je 12 kinderen hebt is de trein toch een heel stuk duurder dan de bus. Er wordt overigens ook heel veel gefietst. Ik ben zelf ook gaan fietsen van Krabbendijke naar Goes (23 km enkele reis) toen de busdienstregeling zo uitgekleed is.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: za 15 feb 2014, 17:58
door Vinny
12 kinderen... :shock:

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: za 15 feb 2014, 23:35
door Karl
Tsja, face it, kinderen zijn tegenwoordig vrijwel altijd een keuze en als je ze (financieel) niet kan onderhouden, begin er dan niet aan.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 08:56
door waldo79
Vinny schreef:12 kinderen... :shock:
Tja, dat is uitzonderlijk. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 19:36
door Mr-W
http://scholierenvervoerzeeland.nl/ Zeer interessante website waarop de uitslagen van de tevredenheidsonderzoeken staan.
Overigens is de bijdrage voor het leerlingenvervoer inkomensafhankelijk dus voor 12 kinderen betekend het dat de overheid voor een X-aantal kinderen het (trein)abonnement betaald.Bron

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 19:41
door deadlock
Daantje schreef:Bussen weg uit Reimerswaal

KRUININGEN - Het busvervoer in de gemeente Reimerswaal wordt vanaf 2015 sterk uitgekleed. Het is het gevolg van een plan van provincie Zeeland waarin de voorwaarden staan voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer.

lees verder
Goed plan (y) Alle mensen uit Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland gaan maar in een stad wonen.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 20:24
door Nitein-Repart
deadlock schreef:
Daantje schreef:Bussen weg uit Reimerswaal

KRUININGEN - Het busvervoer in de gemeente Reimerswaal wordt vanaf 2015 sterk uitgekleed. Het is het gevolg van een plan van provincie Zeeland waarin de voorwaarden staan voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer.

lees verder
Goed plan (y) Alle mensen uit Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland gaan maar in een stad wonen.
Het valt me vaker op dat je vaak nutteloze, niet-bijdragende opmerkingen als deze op het forum plaats. Tuurlijk kan en wil niet iedereen in een stad wonen en alle dorpen met meer dan 1000 inwoners moeten ook een fatsoenlijke OV-voorziening hebben. Er kan altijd gekeken worden of het OV efficienter georganiseerd kan worden, maar dit soort opmerkingen slaan nergens op.

Re: Bussen weg uit Reimerswaal

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 20:38
door Karl
Volgens mij is het best een discussie waard of je op het platteland ook stedelijke voorzieningen mag verwachten. Er is een spanningsveld aanwezig tussen de gewenste rurale woonkwaliteit en de stedelijke voorzieningen, maar de gemeenschap voor die stedelijke voorzieningen op laten draaien op het platteland is in tijden van economische dalperioden een keer afgelopen.