Tram Maastricht - Hasselt
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Hmm, heb te weinig verstand van spoorse zaken om daar iets zinnigs op te kunnen antwoorden. :@
🍉
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
De helft van het tracé Hasselt-Maastricht loopt parallel aan de spoorlijn Hasselt-Tongeren (tot Bilzen). Dan hoef je alleen maar de andere helft (Bilzen-Maastricht) aan te leggen. En misschien zelfs maar tot Lanaken, omdat er vanaf daar een goederenspoorlijn naar Maastricht ligt (inclusief brug over de Maas).
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Persoonlijk vind ik al heel lang dat het project als treinverbinding aangelegd had moeten worden en het andere deel van dit project, de heropening van de spoorlijn 19 Hasselt - Neerpelt, juist als sneltram.
Heel kort waarom ik dat vind:
De sneltram Hasselt - Maasticht loopt op de centrumtrajecten van Hasselt en Maastricht na parallel naast bestaande spoorlijnen of over een oude bedding van een spoorlijn (Spoorlijn 20). De sneltram wordt geacht de eigenschappen van een trein te hebben, want buiten de centrumtrajecten in Hasselt en Maastricht wordt per woonkern slechts één halte voorzien met een minimale halteafstand van 2 kilometer.
De treinverbinding Hasselt - Neerpelt die heropend moet worden loopt als een lange rechte lijn door Limburg en komt eigenlijk nergens in de buurt van de woonkernen. Een sneltram die een deel van dit traject volgt met tracé's die de nabijliggende woonkernen (bijvoorbeeld Peer of Hechtel) dichter benaderen ligt daar juist veel meer voor de hand. Maar hier is juist voor een trein gekozen omdat er anders parallel aan de spoorlijn 15 gereden zou worden. Maar dat is dan bij de sneltram naar Maastricht dan weer geen probleem.
Kortom, het verhaal rammelt aan alle kanten. Komt nog bij dat de verwachte rendabiliteit van de sneltram op 20% ligt (voor elke euro die een reiziger betaald moeten de overheden vier euro bijleggen) en de MER ook al weinig positief was en de mogelijke inkorting tot het centrum van Maastricht in plaats van het treinstation zie ik niet meer was de toegevoegde waarde is t.o.v. de huidige busverbindingen. Daar komt nog bij dat de Vlaamse overheid projecten als deze bewust buiten de begroting heeft gehouden om mooiere cijfers te kunnen presenteren aan de Europese Unie en de begroting dus eigenlijk niet sluitend is. Het project moet echter persé doorgezet worden vanwege een verkeerde vorm van inter-Vlaamse wafelijzerpolitiek, waarbij elke provincie zijn eigen tramtrajecten moet hebben, zelfs als er geen vervoersvraag is. Ik heb de meeste van deze projecten bekeken en de conclusies die getrokken worden zijn vaak krankzinnig te noemen.
Heel kort waarom ik dat vind:
De sneltram Hasselt - Maasticht loopt op de centrumtrajecten van Hasselt en Maastricht na parallel naast bestaande spoorlijnen of over een oude bedding van een spoorlijn (Spoorlijn 20). De sneltram wordt geacht de eigenschappen van een trein te hebben, want buiten de centrumtrajecten in Hasselt en Maastricht wordt per woonkern slechts één halte voorzien met een minimale halteafstand van 2 kilometer.
De treinverbinding Hasselt - Neerpelt die heropend moet worden loopt als een lange rechte lijn door Limburg en komt eigenlijk nergens in de buurt van de woonkernen. Een sneltram die een deel van dit traject volgt met tracé's die de nabijliggende woonkernen (bijvoorbeeld Peer of Hechtel) dichter benaderen ligt daar juist veel meer voor de hand. Maar hier is juist voor een trein gekozen omdat er anders parallel aan de spoorlijn 15 gereden zou worden. Maar dat is dan bij de sneltram naar Maastricht dan weer geen probleem.
Kortom, het verhaal rammelt aan alle kanten. Komt nog bij dat de verwachte rendabiliteit van de sneltram op 20% ligt (voor elke euro die een reiziger betaald moeten de overheden vier euro bijleggen) en de MER ook al weinig positief was en de mogelijke inkorting tot het centrum van Maastricht in plaats van het treinstation zie ik niet meer was de toegevoegde waarde is t.o.v. de huidige busverbindingen. Daar komt nog bij dat de Vlaamse overheid projecten als deze bewust buiten de begroting heeft gehouden om mooiere cijfers te kunnen presenteren aan de Europese Unie en de begroting dus eigenlijk niet sluitend is. Het project moet echter persé doorgezet worden vanwege een verkeerde vorm van inter-Vlaamse wafelijzerpolitiek, waarbij elke provincie zijn eigen tramtrajecten moet hebben, zelfs als er geen vervoersvraag is. Ik heb de meeste van deze projecten bekeken en de conclusies die getrokken worden zijn vaak krankzinnig te noemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
En dan nog met droge ogen beweren dat men een begrotingstekort heeft van 2,8%. Maar zo lang allerlei sabotageacties vanuit de almachtige vakbonden bij de veel te grote Vlaamse overheid plaatsvinden heb ik... er geen heil in dat men een sluitende begroting krijgt.Daar komt nog bij dat de Vlaamse overheid projecten als deze bewust buiten de begroting heeft gehouden om mooiere cijfers te kunnen presenteren aan de Europese Unie en de begroting dus eigenlijk niet sluitend is.
Soms krijg ik het idee dat Nederland aan Italië of iets dergelijks grenst (A)
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Het was vroeger nog veel slechter in België. Naast het gebrek aan een wezenlijke vervoersvraag is één van de reden dat er een mooi ongebruikt metronet in Charleroi ligt ook een totaal gebrek aan competentie bij de diverse vervoerders en overheden. Bee heeft daar elders op het forum een mooie historische analyse over geschreven :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Wees in ieder geval blij dat ze geen frans spreken.Soms krijg ik het idee dat Nederland aan Italië of iets dergelijks grenst.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Het had in Charleroi (en Brussel) nog slechter kunnen aflopen als er in de jaren '80 niet een minister was geweest (de dit jaar overleden Louis Olivier) die het volledige Belgische betonbudget naar Brussel dirigeerde voor wél noodzakelijke auto- en metrotunnels.Vinny schreef:Het was vroeger nog veel slechter in België. Naast het gebrek aan een wezenlijke vervoersvraag is één van de reden dat er een mooi ongebruikt metronet in Charleroi ligt ook een totaal gebrek aan competentie bij de diverse vervoerders en overheden. Bee heeft daar elders op het forum een mooie historische analyse over geschreven :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Zuidoost Limburg grenst toch aan Wallonië? Naar mijn weten spreken ze daar Frans.groningen schreef:Wees in ieder geval blij dat ze geen frans spreken.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Ahum...het bericht waarop je reageert is al zo'n 4,5 maand oud (A)
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Desalniettemin toch een correctie: Ook Zuidwest Limburg grenst aan Wallonië.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Een deel van Limburg grenst toch ook aan Vlaanderen?
Ontopic: Hoe staat het nu met dit project?
Ontopic: Hoe staat het nu met dit project?
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Op 1 augustus is een railfietsbaan geopend op het stuk van spoorlijn 20 dat niet in gebruik is. De exploitant is beloofd dat hij minstens drie jaar niet lastig gevallen zal worden.
In de herfst wordt een beslissing genomen wat Maastricht gaat doen. Als Maastricht zich terugtrekt vanwege de opgelopen kosten gaat het project niet door en zullen waarschijnlijk nog wat rechtszaken volgen en dan kan het tramdossier eindelijk dicht.
In de herfst wordt een beslissing genomen wat Maastricht gaat doen. Als Maastricht zich terugtrekt vanwege de opgelopen kosten gaat het project niet door en zullen waarschijnlijk nog wat rechtszaken volgen en dan kan het tramdossier eindelijk dicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Nee Zuidwest Limburg grenst aan Vlaanderen. Met de trein van Maastricht naar Visé kom je ook door Vlaanderen heen, al is ´t een heel klein stukje (de Voerstreek).paolie schreef:Desalniettemin toch een correctie: Ook Zuidwest Limburg grenst aan Wallonië.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9170
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Nee Zuidwest Limburg grenst zowel aan Vlaanderen als Wallonië. Eerst stukje Vlaanderen inderdaad, maar het puntje bij Maastricht over de grens (richting west) hoort dan wel weer bij Wallonië.Daniel schreef:Nee Zuidwest Limburg grenst aan Vlaanderen. Met de trein van Maastricht naar Visé kom je ook door Vlaanderen heen, al is ´t een heel klein stukje (de Voerstreek).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Onzin, Hasselt ligt in Vlaanderen. Dit topic gaat over een spoorverbinding tussen Maastricht en Vlaanderen.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Vanuit Maastricht kun je zonder Vlaanderen te passeren Wallonie in, namelijk via Petit Lanaye.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Klopt.
TEC-lijn 78 rijdt van Maastricht naar Luik zonder Vlaanderen te passeren
TEC-lijn 78 rijdt van Maastricht naar Luik zonder Vlaanderen te passeren
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Inmiddels weer wel ja. Lange tijd reed de bus een lange omleiding via Kanne omdat de sluis bij Ternaaien (Lanaye) werd uitgebreid.Plutona schreef:Klopt.
TEC-lijn 78 rijdt van Maastricht naar Luik zonder Vlaanderen te passeren
Leuke omgeving daar overigens !
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Ook lijn 396 rijdt van Limburg naar Wallonië zonder door Vlaanderen te gaan: van Vaals naar Eupen.huibf schreef:Inmiddels weer wel ja. Lange tijd reed de bus een lange omleiding via Kanne omdat de sluis bij Ternaaien (Lanaye) werd uitgebreid.Plutona schreef:Klopt.
TEC-lijn 78 rijdt van Maastricht naar Luik zonder Vlaanderen te passeren
Leuke omgeving daar overigens !
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Vanuit Eijsden kun je met een veerpontje de Maas oversteken naar Wallonië.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Is Gemmenich niet meteen het Ostkanton?verfmeer schreef:
Ook lijn 396 rijdt van Limburg naar Wallonië zonder door Vlaanderen te gaan: van Vaals naar Eupen.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Beste heren, is dit niet enigszins aan het ontsporen? Ik dacht dat trams op rails reden, niet op rubberbanden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Inderdaad.
Als de tram niet doorgaat, is dat dan niet het startschot voor de prullenbakverwijzing van het hele Spartacusplan?
Als de tram niet doorgaat, is dat dan niet het startschot voor de prullenbakverwijzing van het hele Spartacusplan?
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Het topic mag dan wel ontspoord zijn, het is beter om de trams gewoon af te rangeren naar de schroothoop ;)Bee schreef:Beste heren, is dit niet enigszins aan het ontsporen? Ik dacht dat trams op rails reden, niet op rubberbanden :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Op rubberbanden kun je natuurlijk wel lastig ontsporen (A)Bee schreef:Beste heren, is dit niet enigszins aan het ontsporen? Ik dacht dat trams op rails reden, niet op rubberbanden :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten