Pagina 2 van 13

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 18:15
door Hainje
Hmm, heb te weinig verstand van spoorse zaken om daar iets zinnigs op te kunnen antwoorden. :@

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 18:58
door Ronald
De helft van het tracé Hasselt-Maastricht loopt parallel aan de spoorlijn Hasselt-Tongeren (tot Bilzen). Dan hoef je alleen maar de andere helft (Bilzen-Maastricht) aan te leggen. En misschien zelfs maar tot Lanaken, omdat er vanaf daar een goederenspoorlijn naar Maastricht ligt (inclusief brug over de Maas).

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 19:01
door Suus
Persoonlijk vind ik al heel lang dat het project als treinverbinding aangelegd had moeten worden en het andere deel van dit project, de heropening van de spoorlijn 19 Hasselt - Neerpelt, juist als sneltram.

Heel kort waarom ik dat vind:
De sneltram Hasselt - Maasticht loopt op de centrumtrajecten van Hasselt en Maastricht na parallel naast bestaande spoorlijnen of over een oude bedding van een spoorlijn (Spoorlijn 20). De sneltram wordt geacht de eigenschappen van een trein te hebben, want buiten de centrumtrajecten in Hasselt en Maastricht wordt per woonkern slechts één halte voorzien met een minimale halteafstand van 2 kilometer.

De treinverbinding Hasselt - Neerpelt die heropend moet worden loopt als een lange rechte lijn door Limburg en komt eigenlijk nergens in de buurt van de woonkernen. Een sneltram die een deel van dit traject volgt met tracé's die de nabijliggende woonkernen (bijvoorbeeld Peer of Hechtel) dichter benaderen ligt daar juist veel meer voor de hand. Maar hier is juist voor een trein gekozen omdat er anders parallel aan de spoorlijn 15 gereden zou worden. Maar dat is dan bij de sneltram naar Maastricht dan weer geen probleem.

Kortom, het verhaal rammelt aan alle kanten. Komt nog bij dat de verwachte rendabiliteit van de sneltram op 20% ligt (voor elke euro die een reiziger betaald moeten de overheden vier euro bijleggen) en de MER ook al weinig positief was en de mogelijke inkorting tot het centrum van Maastricht in plaats van het treinstation zie ik niet meer was de toegevoegde waarde is t.o.v. de huidige busverbindingen. Daar komt nog bij dat de Vlaamse overheid projecten als deze bewust buiten de begroting heeft gehouden om mooiere cijfers te kunnen presenteren aan de Europese Unie en de begroting dus eigenlijk niet sluitend is. Het project moet echter persé doorgezet worden vanwege een verkeerde vorm van inter-Vlaamse wafelijzerpolitiek, waarbij elke provincie zijn eigen tramtrajecten moet hebben, zelfs als er geen vervoersvraag is. Ik heb de meeste van deze projecten bekeken en de conclusies die getrokken worden zijn vaak krankzinnig te noemen.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 19:27
door waldo79
Daar komt nog bij dat de Vlaamse overheid projecten als deze bewust buiten de begroting heeft gehouden om mooiere cijfers te kunnen presenteren aan de Europese Unie en de begroting dus eigenlijk niet sluitend is.
En dan nog met droge ogen beweren dat men een begrotingstekort heeft van 2,8%. Maar zo lang allerlei sabotageacties vanuit de almachtige vakbonden bij de veel te grote Vlaamse overheid plaatsvinden heb ik... er geen heil in dat men een sluitende begroting krijgt.

Soms krijg ik het idee dat Nederland aan Italië of iets dergelijks grenst (A)

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 20:59
door Vinny
Het was vroeger nog veel slechter in België. Naast het gebrek aan een wezenlijke vervoersvraag is één van de reden dat er een mooi ongebruikt metronet in Charleroi ligt ook een totaal gebrek aan competentie bij de diverse vervoerders en overheden. Bee heeft daar elders op het forum een mooie historische analyse over geschreven :)

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 22:32
door groningen
Soms krijg ik het idee dat Nederland aan Italië of iets dergelijks grenst.
Wees in ieder geval blij dat ze geen frans spreken.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 22:54
door Suus
Vinny schreef:Het was vroeger nog veel slechter in België. Naast het gebrek aan een wezenlijke vervoersvraag is één van de reden dat er een mooi ongebruikt metronet in Charleroi ligt ook een totaal gebrek aan competentie bij de diverse vervoerders en overheden. Bee heeft daar elders op het forum een mooie historische analyse over geschreven :)
Het had in Charleroi (en Brussel) nog slechter kunnen aflopen als er in de jaren '80 niet een minister was geweest (de dit jaar overleden Louis Olivier) die het volledige Belgische betonbudget naar Brussel dirigeerde voor wél noodzakelijke auto- en metrotunnels.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 06 aug 2015, 11:25
door n-evo
groningen schreef:Wees in ieder geval blij dat ze geen frans spreken.
Zuidoost Limburg grenst toch aan Wallonië? Naar mijn weten spreken ze daar Frans.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 06 aug 2015, 11:57
door waldo79
Ahum...het bericht waarop je reageert is al zo'n 4,5 maand oud (A)

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 06 aug 2015, 12:37
door paolie
Desalniettemin toch een correctie: Ook Zuidwest Limburg grenst aan Wallonië.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 06 aug 2015, 13:09
door CX1000
Een deel van Limburg grenst toch ook aan Vlaanderen?

Ontopic: Hoe staat het nu met dit project?

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 06 aug 2015, 13:19
door Suus
Op 1 augustus is een railfietsbaan geopend op het stuk van spoorlijn 20 dat niet in gebruik is. De exploitant is beloofd dat hij minstens drie jaar niet lastig gevallen zal worden.

In de herfst wordt een beslissing genomen wat Maastricht gaat doen. Als Maastricht zich terugtrekt vanwege de opgelopen kosten gaat het project niet door en zullen waarschijnlijk nog wat rechtszaken volgen en dan kan het tramdossier eindelijk dicht.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 06 aug 2015, 13:50
door Daniel
paolie schreef:Desalniettemin toch een correctie: Ook Zuidwest Limburg grenst aan Wallonië.
Nee Zuidwest Limburg grenst aan Vlaanderen. Met de trein van Maastricht naar Visé kom je ook door Vlaanderen heen, al is ´t een heel klein stukje (de Voerstreek).

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 06 aug 2015, 13:56
door regenmaker
Daniel schreef:Nee Zuidwest Limburg grenst aan Vlaanderen. Met de trein van Maastricht naar Visé kom je ook door Vlaanderen heen, al is ´t een heel klein stukje (de Voerstreek).
Nee Zuidwest Limburg grenst zowel aan Vlaanderen als Wallonië. Eerst stukje Vlaanderen inderdaad, maar het puntje bij Maastricht over de grens (richting west) hoort dan wel weer bij Wallonië.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: za 22 aug 2015, 18:01
door Bram
Onzin, Hasselt ligt in Vlaanderen. Dit topic gaat over een spoorverbinding tussen Maastricht en Vlaanderen.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: zo 23 aug 2015, 00:03
door Roel043
Vanuit Maastricht kun je zonder Vlaanderen te passeren Wallonie in, namelijk via Petit Lanaye.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: zo 23 aug 2015, 09:51
door Plutona
Klopt.
TEC-lijn 78 rijdt van Maastricht naar Luik zonder Vlaanderen te passeren

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: zo 23 aug 2015, 11:46
door huibf
Plutona schreef:Klopt.
TEC-lijn 78 rijdt van Maastricht naar Luik zonder Vlaanderen te passeren
Inmiddels weer wel ja. Lange tijd reed de bus een lange omleiding via Kanne omdat de sluis bij Ternaaien (Lanaye) werd uitgebreid.
Leuke omgeving daar overigens !

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: zo 23 aug 2015, 14:34
door verfmeer
huibf schreef:
Plutona schreef:Klopt.
TEC-lijn 78 rijdt van Maastricht naar Luik zonder Vlaanderen te passeren
Inmiddels weer wel ja. Lange tijd reed de bus een lange omleiding via Kanne omdat de sluis bij Ternaaien (Lanaye) werd uitgebreid.
Leuke omgeving daar overigens !
Ook lijn 396 rijdt van Limburg naar Wallonië zonder door Vlaanderen te gaan: van Vaals naar Eupen.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: zo 23 aug 2015, 21:27
door paolie
Vanuit Eijsden kun je met een veerpontje de Maas oversteken naar Wallonië.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 20:02
door Plutona
verfmeer schreef:
Ook lijn 396 rijdt van Limburg naar Wallonië zonder door Vlaanderen te gaan: van Vaals naar Eupen.
Is Gemmenich niet meteen het Ostkanton?

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 21:45
door Suus
Beste heren, is dit niet enigszins aan het ontsporen? Ik dacht dat trams op rails reden, niet op rubberbanden :)

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 23:08
door Plutona
Inderdaad.

Als de tram niet doorgaat, is dat dan niet het startschot voor de prullenbakverwijzing van het hele Spartacusplan?

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: di 25 aug 2015, 11:10
door Vinny
Bee schreef:Beste heren, is dit niet enigszins aan het ontsporen? Ik dacht dat trams op rails reden, niet op rubberbanden :)
Het topic mag dan wel ontspoord zijn, het is beter om de trams gewoon af te rangeren naar de schroothoop ;)

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: di 25 aug 2015, 17:58
door SuperGhost
Bee schreef:Beste heren, is dit niet enigszins aan het ontsporen? Ik dacht dat trams op rails reden, niet op rubberbanden :)
Op rubberbanden kun je natuurlijk wel lastig ontsporen (A)