Pagina 3 van 13

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 14:41
door verfmeer
Plutona schreef:
verfmeer schreef:
Ook lijn 396 rijdt van Limburg naar Wallonië zonder door Vlaanderen te gaan: van Vaals naar Eupen.
Is Gemmenich niet meteen het Ostkanton?
Zou best kunnen, maar het Ostkanton is gewoon onderdeel van Wallonië, provincie Luik.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 27 aug 2015, 08:49
door OmniLezer
Dus de tramlijn wordt een soort niet-falende-RijnGouwelijn of wordt er nog iets in Hasselt zelf gedaan aan tramsporen.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 27 aug 2015, 08:53
door deadlock
Er komt geen tram.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 27 aug 2015, 08:55
door OmniLezer
deadlock schreef:Er komt geen tram.
Oh, is zeker weer terug te lezen in het ontspoorde pagina terug of niet

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 27 aug 2015, 08:57
door deadlock
Je weet wat je nickname betekent toch? Waarmaken graag.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 27 aug 2015, 09:04
door Vinny
Bee schreef:Op 1 augustus is een railfietsbaan geopend op het stuk van spoorlijn 20 dat niet in gebruik is. De exploitant is beloofd dat hij minstens drie jaar niet lastig gevallen zal worden.

In de herfst wordt een beslissing genomen wat Maastricht gaat doen. Als Maastricht zich terugtrekt vanwege de opgelopen kosten gaat het project niet door en zullen waarschijnlijk nog wat rechtszaken volgen en dan kan het tramdossier eindelijk dicht.
Ik lees hier niet in dat de tram niet komt. Overigens een verzoekje aan de moderatoren om de topicnaam te veranderen in: Tram Maastricht-Hasselt onwaarschijnlijk geworden. Dit staat er zo wat verwarrend ;)

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 27 aug 2015, 14:37
door n-evo
Beetje jammer dat de herintroductie van trams in andere Nederlandse steden maar niet van de grond wil komen. Groningen, Nijmegen, Maastricht...

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 27 aug 2015, 17:37
door SuperGhost
Waarom staat Nijmegen in dat rijtje? Voor zover ik heb begrepen zijn ze nu bezig het definitieve tracé uit te werken (voor de huidige lijn 10).

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 27 aug 2015, 18:20
door Suus
Nijmeegse tram komt er sowieso niet voor 2030, eigenlijk gewoon niet dus.

Doetinchem krijgt waarschijnlijk nog eerder een tram :')

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 27 aug 2015, 20:41
door Mr-W
Bee schreef:Nijmeegse tram komt er sowieso niet voor 2030, eigenlijk gewoon niet dus.

Doetinchem krijgt waarschijnlijk nog eerder een tram :')
Eindhoven mag dan ook wel in dat rijtje (Spartacus en evt. HOV)
Vinny schreef:
Bee schreef:Op 1 augustus is een railfietsbaan geopend op het stuk van spoorlijn 20 dat niet in gebruik is. De exploitant is beloofd dat hij minstens drie jaar niet lastig gevallen zal worden.

In de herfst wordt een beslissing genomen wat Maastricht gaat doen. Als Maastricht zich terugtrekt vanwege de opgelopen kosten gaat het project niet door en zullen waarschijnlijk nog wat rechtszaken volgen en dan kan het tramdossier eindelijk dicht.
Ik lees hier niet in dat de tram niet komt. Overigens een verzoekje aan de moderatoren om de topicnaam te veranderen in: Tram Maastricht-Hasselt onwaarschijnlijk geworden. Dit staat er zo wat verwarrend ;)
Of gewoon Tram Maastricht - Hasselt. :wink:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 01 okt 2015, 21:21
door Roel043
Eindhalte Mosae Forum gelijkwaardig alternatief

Een tijdelijke eindhalte Mosae Forum voor de Tram Vlaanderen Maastricht is een nagenoeg gelijkwaardig alternatief voor het oorspronkelijke tracé. De aanleg van een tijdelijke eindhalte op de westelijke Maasoever heeft nauwelijks effect op de vervoerswaarde en kan technisch, financieel en ruimtelijk binnen de kaders worden uitgevoerd. Dat blijkt uit de variantenstudie, gedaan door de Provincie Limburg en de gemeente Maastricht. Aanleiding voor de variantenstudie waren de in februari 2015 geconstateerde kostenoverschrijdingen en grote technische knelpunten onder meer bij de Wilhelminabrug.

Duurzame verbinding Hasselt-Maastricht
De Tram Vlaanderen Maastricht moet zorgen voor een duurzame grensoverschrijdende verbinding tussen de steden Maastricht en Hasselt en de omliggende regio’s. Deze doelstelling van het project blijft met de inkorting van het tracé onverminderd overeind. Een goede bereikbaarheid van de stad en regio is cruciaal voor de economie van Maastricht en de regio en het behoud van werkgelegenheid. Robuuste grensoverschrijdende verbindingen met andere steden en stedelijke gebieden in de Euregio zijn daarvoor onmisbaar. De Tram Vlaanderen Maastricht draagt bij aan een aantrekkelijk en betrouwbaar Euregionaal vervoernetwerk en verbetert zo de (grensoverschrijdende) bereikbaarheid van de regio’s Maastricht en Hasselt.

Gelijkwaardig alternatief
Met de tijdelijke eindhalte Mosae Forum is een nagenoeg gelijkwaardig alternatief gevonden. De vervoerswaarde van de oorspronkelijke sneltramverbinding blijft nagenoeg gehandhaafd. Het verlies aan reizigerspotentieel is met vier procent zeer beperkt en er is een makkelijke overstap van tram op bus en andersom.

Binnen de kaders
De variantenstudie toont aan dat het project Tram Vlaanderen Maastricht vanaf de landsgrens tot aan Mosae Forum binnen de financiële (kosten: 65,8 miljoen; budget: 70,1 miljoen) en ruimtelijke (binnen bestemmingsplan) kaders kan worden gerealiseerd. Beide colleges stellen de gemeenteraad en Provinciale Staten daarom voor in te stemmen met de scopewijziging en de uitvoer van het project.

Besluitvorming
De gemeenteraad vergadert op 13 en 20 oktober over het voorstel van beide colleges. Voor de Provinciale Staten worden de vergaderdata nog vastgesteld. Ook aan Vlaamse zijde is besluitvorming nodig. De aangegane kaderovereenkomst verplicht de samenwerkende partijen om constructief met elkaar te overleggen. Voorstellen tot afwijking van de afspraken, zoals de voorgestelde scopewijziging, dienen zorgvuldig en met welwillendheid te worden beoordeeld door de samenwerkende partijen.

http://www.gemeentemaastricht.nl/over-m ... ht-gereed/

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 10 feb 2016, 17:18
door Plutona
http://www.1limburg.nl/zware-tegenslag- ... ht-hasselt

Ik denk dat we welhaast de naam van dit topic kunnen veranderen in
''Tram Maastricht - Hasselt komt er niet''

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 10 feb 2016, 17:22
door Hainje
Snap eigenlijk niet waarom ze er niet een soort Zuidtangent project van maken. Dus eerst vrije busbaan en als het dan een succes blijkt te zijn, dan kun je het na 20 jaar nog altijd ombouwen tot trambaan.

Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 10 feb 2016, 17:31
door Suus
Het is weer de ouderwetse wafelijzer, maar nu door De Lijn en voor alle vijf de Vlaamse provincies.

Elke provincie heeft een handvol tramprojecten waarvan het nut keer op keer twijfelachtig is en die veel weerstand oproepen bij de bevolking

West-Vlaanderen heeft de tram Nieuwpoort - Koksijde,
Oost-Vlaanderen tram 7 in Gent,
Antwerpen de trams naar Kontich en Beveren,
Vlaams-Brabant de tram Brussel - Zaventem, de Ringtram en Brussel - Ninove en Limburg dus Hasselt - Maastricht en Hasselt - Neerpelt.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 11 feb 2016, 00:18
door datm
Bee schreef:Het is weer de ouderwetse wafelijzer, maar nu door De Lijn en voor alle vijf de Vlaamse provincies.

Elke provincie heeft een handvol tramprojecten waarvan het nut keer op keer twijfelachtig is en die veel weerstand oproepen bij de bevolking

West-Vlaanderen heeft de tram Nieuwpoort - Koksijde,
Oost-Vlaanderen tram 7 in Gent,
Antwerpen de trams naar Kontich en Beveren,
Vlaams-Brabant de tram Brussel - Zaventem, de Ringtram en Brussel - Ninove en Limburg dus Hasselt - Maastricht en Hasselt - Neerpelt.
De steden in België zijn sowieso wel een ster in het verspillen van geld.
http://wijnemenjemee.nl/nieuws/grote-nu ... -in-belgie

In Antwerpen ligt onder de grond nog ruim 2,3 kilometer ongebruikte tunnel voor de premetro en 7 "slapende stations". Ook in Charleroi en Luik liggen er ongebruikte stations.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 11 feb 2016, 20:22
door Vinny
België: "Liever een wafel in mijn ijzer dan een voertuig op ijzer"

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: do 11 feb 2016, 20:36
door Hainje
5/10

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: vr 24 jun 2016, 21:27
door Roel043
Inkorten van de sneltramlijn tussen Maastricht en Hasselt gaat de Vlaamse exploitant heel veel geld kosten.
Dat blijkt uit een nog geheim onderzoek waar de krant Het Belang van Limburg de hand op heeft gelegd.

Aan Nederlandse kant leeft de wens om de begin- en eindhalte van de tram niet meer bij het NS-station te leggen, zoals in het oorspronkelijk plan, maar in het stadscentrum. Dan hoeft de tram niet via de Wilhelminabrug over de Maas. De brug kan de tram niet aan. Aanpassing zou zo'n 30 miljoen euro kosten.

Maar deze inkorting met ongeveer één kilometer gaat vervoersmaatschappij De Lijn vele tonnen per jaar kosten, zo staat in een rapport dat in opdracht van Nederland en Vlaanderen is gemaakt.

Bron en meer

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: vr 24 jun 2016, 22:08
door Ardan
Hoelang zijn we inmiddels met die hele kutlijn bezig? :')

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: vr 24 jun 2016, 23:00
door trolly
Ardan schreef:Hoelang zijn we inmiddels met die hele kutlijn bezig? :')
:roll:

En vooral: hoe lang gaan we nog met die hele halve kutlijn bezig blijven?

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: vr 24 jun 2016, 23:02
door Ardan
Nou! De Noord-Zuidlijn is er niks bij :P
Spoiler: show
Bij wijze van spreken dan he ;)

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: za 25 jun 2016, 00:43
door Yanaike
Is het dan niet een idee om toch nog de route van de oude spoorlijn te volgen? Het traject gaat dan wel niet meer via de binnenstad van Maastricht, maar het lijkt me beter dan een halve tramlijn?

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: za 25 jun 2016, 08:57
door trolly
Welnee, het gaat niet over het tracé, want als dat niet in de binnenstad terecht komt raak je de andere helft van je reizigers kwijt. Het gaat zoals meestal om de centen. De Limburgers vinden het te duur om de brug aan te passen, en dus willen de àndere Limburgers een exploitatiebijdrage. Nu zeuren ze nog twee jaar door, en dan
A) Wint één van de Limburgen de Staatsloterij
B) Wordt het hele project alsnog afgeblazen
C) Bedenkt iemand een onwerkbaar compromis, dat alle partijen teveel geld kost, en de tram op een rare plek laat eindigen, met alle gevolgen van dien.

Ik gok op C).

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: za 25 jun 2016, 10:00
door Suus
Yanaike schreef:Is het dan niet een idee om toch nog de route van de oude spoorlijn te volgen? Het traject gaat dan wel niet meer via de binnenstad van Maastricht, maar het lijkt me beter dan een halve tramlijn?
En als ze dan toch bezig zijn kunnen ze er beter direct een treinverbinding van maken. :P

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: za 25 jun 2016, 10:59
door Yanaike
Ja eigenlijk wel hè? :p Desnoods dan nog een nieuw extra boogje/lusje om de campus van Hasselt te bedienen.