Pagina 1 van 9

Tram Maastricht - Hasselt

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 20:54
door Daniel
Tram Maastricht - Hasselt komt er
Geplaatst op: woensdag 19 februari 2014 20:49
Laatst bijgewerkt: woensdag 19 februari 2014 20:54


De gemeenteraad van Maastricht heeft op 18 februari goedkeuring verleend voor het trajectdeel door het centrum van de grensoverschrijdende tramlijn naar Hasselt. Hierdoor kunnen de aanbestedingen voor de aanleg van het Nederlandse deel van de tramroute beginnen.

De tramlijn zal beginnen bij het treinstation van Maastricht waar het busstation wordt heringericht. Vanaf hier gaat de tram de via de Wilhelminabrug de maas over en via de Bassinbrug naar de Boschstraat. Bij de Bospoort sluit de lijn aan op de bestaande spoorlijn naar Hasselt.

Oorspronkelijke tekst
THE council of the Dutch city of Maastricht granted planning approval on February 18 for the city centre section of the cross-border regional light rail line to Hasselt, Belgium, allowing tendering to begin for construction of the Dutch part of the route.

The line will start outside Maastricht mainline station, where the existing bus station will be rebuilt and a new underground bicycle parking area will be constructed. The line will then run through the city centre, crossing the River Maas on the Wilhelmina road bridge and using existing bus lanes wherever possible. Trams will call at a station on Maasboulevard before continuing via the Bassinbrug bridge to Boschstraat. At Bospoort the line will join the existing Maastricht – Lanaken – Hasselt heavy rail line, which will be electrified as part of the project.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 21:27
door Stéphane
Hij komt er dus! *O* Weinigen hadden hier vertrouwen in, maar uiteindelijk lijkt het toch goed te lopen.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 21:48
door Suus
Ondanks een vernietigend MER-rapport en een rendabiliteit van iets meer dan 20%. Voor Nederland een interessant project omdat er nog meer Belgen in Maastricht komen shoppen maar voor Hasselt als Shoppingstad is dit de doodsteek.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 22:03
door Meltrain
Nog even snel voor de gemeenteraadsverkiezingen. :P

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 19:58
door Frans F
Bee schreef:Voor Nederland een interessant project omdat er nog meer Belgen in Maastricht komen shoppen maar voor Hasselt als Shoppingstad is dit de doodsteek.

Ik moet dat nog zien, want hoeveel extra reizigers gaat die tram trekken?

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: ma 24 feb 2014, 18:40
door Stéphane
Op de site van Het Belang van Limburg staat een fotoreeks met simulaties, ik weet niet of ze echt realistisch zijn. zie hier

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 18:30
door CX1000
Hoezo is Brug Lanaken enkelbaans? Ik denk niet dat dat de capaciteit ten goede komt...

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 21:41
door Suus
Het is ook niet de Brug Lanaken maar de Spoorbrug Gellik die je op op de impressies ziet, en dat is een beschermde vierendeelbrug.

Overigens, met de frequentie waarmee ze willen rijden heb je echt geen dubbelspoor nodig.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: za 01 mar 2014, 11:27
door CX1000
Oh, oké, maar wat is die frequentie ook alweer?

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: za 01 mar 2014, 11:34
door Suus
Maximaal halfuursdienst.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: za 01 mar 2014, 11:41
door CX1000
Dan is enkelspoor inderdaad wel mogelijk/logisch ja, bedankt!

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: di 04 mar 2014, 20:49
door deadlock
Bee schreef:maar voor Hasselt als Shoppingstad is dit de doodsteek.

Geleuter.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 16:39
door Joshua
Goede reden om binnenkort naar Hasselt te gaan :D.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: ma 23 mar 2015, 21:40
door groningen
Vandaag een artikel in de NRC-Handelsblad. De Wilhelminabrug; een brug te ver. Er moeten zulke aanpassingen komen dat het prijskaartje naar de 100 miljoen euro gaat. Beschouw het als dood, maar misschien...

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: ma 23 mar 2015, 21:49
door deadlock
Maar misschien! Misschien komt er een kabelbaan. Of een metro. Of een vliegend tapijt.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: ma 23 mar 2015, 22:57
door datm
Maar misschien ook niet...

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: ma 23 mar 2015, 23:07
door Ardan
Zweefteventreintjes *O*

Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: ma 23 mar 2015, 23:49
door Suus
Een lijn die grotendeels parallel aan een spoorlijn of op een oude spoorbedding rijdt, strandt in het centrum van Maastricht op slechts enkele honderden meters van een recent gerenoveerde spoorbrug...

Wat klopt hier niet?

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: di 24 mar 2015, 01:37
door Aking
Het hart van de dode brug :Y

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: di 24 mar 2015, 09:47
door Stéphane
Met het project opzich, een lightrail in Limburg leek me niets verkeerd, alleen de manier waarop ze het willen uitvoeren :')

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: di 24 mar 2015, 21:28
door groningen
In de 2de Wereld Oorlog was de brug bij Arnhem 1 te veel; met het OV is het dus de brug over de Maas. Waarom gaan ze dan niet gewoon via de spoorbrug en stoppen bij het station.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: di 24 mar 2015, 21:42
door Ronald
Dan kan je er sowieso beter een treinverbinding van maken.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 09:32
door groningen
Klein probleempje is wel dat Bilzen in de kleine (Demer)vallei ligt.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 17:55
door Hainje
Ronald schreef:Dan kan je er sowieso beter een treinverbinding van maken.

Dan zit je sowieso weer met extra beveiliging (ATB enz) en dat is een stuk duurder dan trambeveiliging. Dat was volgens mij toch de voornaamste reden dat er niet voor een treinverbinding is gekozen.

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 18:04
door Ronald
Aan de Belgische kant hoef je voor een trein echter voor een groot deel geen nieuw spoor te leggen. Scheelt toch ook lijkt me.